Overshoot Day

Nånstans är det ett problem att kostnaden för att flyga inte alls motsvarar vad det kostar.
Hur menar du nu? Att alla flygbolag går back? Ifall alla flygbolag hade gått back hade det inte funnits några flygbolag.
Eller menar du ifall man ska betala klimatkompensationen? För den ingår ju inte i kostnaden för att flyga passagerare.

Tittade i och för sig från Köpenhamn men då var priset till London mellan 1500 och 5000 kr. Är det i Sverige priset på tåg är så dyrt så det går upp till 15 000.
Bra fråga.
Sökte nu igen då jag funderar på att åka till brorsan som bor utanför London i slutet på augusti. Då fanns det inga biljetter att köpa över huvud taget... Tåget verkar inte vara ett bra alternativ ifall man vill åka. Och då åker jag från Göteborg/Falköping så det är ju inte något konstigt avlägset ställe.

Förmodligen för att jag inte vet hur man gör (dvs ganska komplicerat att sy ihop), att det kostar 3 gånger mer och tar 3-4 gånger längre tid.

Nånstans är det ett problem att kostnaden för att flyga inte alls motsvarar vad det kostar.
Finns det inga som efterfrågar mer enkelhet att kunna boka tåg lär inte möjligheten komma för att kunna boka tåg enkelt ut i Europa.

Hur menar du nu? Att alla flygbolag går back? Ifall alla flygbolag hade gått back hade det inte funnits några flygbolag.
Eller menar du ifall man ska betala klimatkompensationen? För den ingår ju inte i kostnaden för att flyga passagerare.
Precis. Klimatkostnaden betalar man inte för. Sen finns det också ett enormt system med statliga subventioner för flygbolag som måste bort.

Såg det, känns just nu mer och mer uppgiven. Men ja, svenskar måste radikalt förändra vår livsstil och konsumtion. Men det kommer aldrig att göras eftersom vi är en demokrati och politiker vill bli omvalda. Ingen går på val på att om 100 år är vi körda om vi inte drastiskt sänker vår levnadsstandard.

Jag tänkte på det häromdagen, jag har just köpt en ny kyl/frys. Frysdelen har pajat två gånger på tre månader och även kylen har börjat frysa saker fast jag satt den lågt och då rinner det. Med elpriserna så är det en ren förlustaffär. Samtidigt gör jag det av själviska orsaker. Jag vill ha ner mina elkostnader och ha en fungerande kyl/frys. Jag kommer beställa hemkörning (extra bensinkostnader), installation och bortforslande av emballage. Jag vet att den gamla frysen åker till återvinningen som skickar den till platser som kåkstäder i Västafrika där människor lever bokstavligen på sophögar och man bränner plast och annat för att komma åt metallen. Och där det skövlas regnskog i nästan samma utsträckning som i Amazonas även om ingen talar om det, pga de städer som vuxit upp runt svenskt/europeiskt avfall.

Samtidigt så innebär en ny kyl/frys att den tillverkas (med största sannolikhet i Kina) och därmed bidrar med utsläpp både genom produktion och transport. Det är lätt att säga men inte alltid lätt att praktiskt efterleva vad vi som har resurser att konsumera gör. Äsch, det är bara en kyl/frys. När alla tänker så blir det tiotusentals nya varor som bidrar till utsläppen.
När jag behöver något tittar jag ofta på begagnatmarknaden. På så vis hittade jag en "ny" spis som jag ville ha och är SUPERnöjd med, 17 år gamma, glashäll, varmluftsugn, två ugnar, mycket fint skick för 600 kr. Jag behövde hel kyl och hel frys istället för delad sådan. Jag fick frys av bekant, kan väl vara 8-10 år gammal. Och fann en kyl gratis bortskänkes.

Man behöver inte köpa nytt. Så visst din trasiga frys hamnar på återvinningen, men det finns ju många som säljs eller skänks istället för att köpa nytt.

Om fler människor köper färre saker nytt är vi en bit på vägen också tänker jag. Vi kan inte fortsätta tjata om flyg och bilar bara.

Här på buke har vi en tråd om SHOPPING till hemmet. En tråd om rensning finns också och så nu denna tråden. Nu vet jag att många som skriver i shoppingtråden köper begagnat, och att många i rensningstråden säljer och skänker, men det är faktiskt rätt intressant att se de här tre trådarna på samma forum.

Jag tror fler människor skulle behöva rensa ut en hel del från sina hem som de rent faktiskt inte använder, de skulle behöva köpa begagnat istället för nytt och de skulle behöva förstå att alla val de gör räknas, inte bara flyg vs tåg.

När jag behöver något tittar jag ofta på begagnatmarknaden. På så vis hittade jag en "ny" spis som jag ville ha och är SUPERnöjd med, 17 år gamma, glashäll, varmluftsugn, två ugnar, mycket fint skick för 600 kr. Jag behövde hel kyl och hel frys istället för delad sådan. Jag fick frys av bekant, kan väl vara 8-10 år gammal. Och fann en kyl gratis bortskänkes.

Man behöver inte köpa nytt. Så visst din trasiga frys hamnar på återvinningen, men det finns ju många som säljs eller skänks istället för att köpa nytt.

Om fler människor köper färre saker nytt är vi en bit på vägen också tänker jag. Vi kan inte fortsätta tjata om flyg och bilar bara.

Här på buke har vi en tråd om SHOPPING till hemmet. En tråd om rensning finns också och så nu denna tråden. Nu vet jag att många som skriver i shoppingtråden köper begagnat, och att många i rensningstråden säljer och skänker, men det är faktiskt rätt intressant att se de här tre trådarna på samma forum.

Jag tror fler människor skulle behöva rensa ut en hel del från sina hem som de rent faktiskt inte använder, de skulle behöva köpa begagnat istället för nytt och de skulle behöva förstå att alla val de gör räknas, inte bara flyg vs tåg.

Tyvärr är jag en icke-stark kvinna som inte har möjlighet att bära något upp och ner för trappor och sedan köra den gamla kyl/frysen till återvinning. Tyvärr. Bara att fundera ut hur exakt jag ska få ut den gamla där den står är något jag kliar mig i huvudet över. Så där går uppenbarligen min gräns för att vara miljövänlig.

Tyvärr är jag en icke-stark kvinna som inte har möjlighet att bära något upp och ner för trappor och sedan köra den gamla kyl/frysen till återvinning. Tyvärr. Bara att fundera ut hur exakt jag ska få ut den gamla där den står är något jag kliar mig i huvudet över. Så där går uppenbarligen min gräns för att vara miljövänlig.
Inga vänner du kan be om hjälp och tex bjuda på middag och bensinpeng som tack?

Jag tror flyget har kommit f'or att stanna. Jag tror inte man kan skruva klockan tillbaka. Jag tror på en teknologisk utvecling mot bränslesnålare motorer, renare brännstoff, hybrider och elektricitet.

Hur mycket än tekniken förbättras kommer vi (väst) konsumera mer, plus att även fattigare länder ökar sin konsumtion för att mer än väga upp eventuella tekniska framsteg. Som TS sa, Sveriges overshoot day är den 3 april, så kan vi få det till juni-juli vore det ett mirakel som inte kommer att hända. Det ska bli intressant att se vad som händer när El Ninó drabbar jorden nästa år.

I höst, i valet, kommer de stora frågorna inte vara miljön och att svenskar och Sverige kommer förändras, och inte till det bättre, utan skola, vård, omsorg, lag och ordning, hårdare straff, gängvåldet. Som egentligen, särskilt de senare, inte är på långa vägar lika viktigt som miljö och klimatfrågor. I en lågkonjunktur är det sista politiker, och övriga svenskar, vill är att vi ska konsumera mindre. Får vi en borgerlig regering är skattesänkningar, särskilt på drivmedel och el men även i övrigt en realitet. Vinner S med stöd av MP och V kommer de att försöka stimulera sig ur lågkonjunkturen. Genom ökad konsumtion.

Inga vänner du kan be om hjälp och tex bjuda på middag och bensinpeng som tack?

Tyvärr inte! Jag har dessutom fobi mot att känna att jag står i skuld till någon. Förr fanns det en sida, grannar.se där många privatpersoner erbjöd sig mindre hantverksjobb bl.a då transport till återvinningen. Men tyvärr har den gått i graven.

Tyvärr inte! Jag har dessutom fobi mot att känna att jag står i skuld till någon. Förr fanns det en sida, grannar.se där många privatpersoner erbjöd sig mindre hantverksjobb bl.a då transport till återvinningen. Men tyvärr har den gått i graven.
Vad jobbigt! :( Ja något liknande finns här också. Det är jättebra för de som inte själv kan!

Hur mycket än tekniken förbättras kommer vi (väst) konsumera mer, plus att även fattigare länder ökar sin konsumtion för att mer än väga upp eventuella tekniska framsteg. Som TS sa, Sveriges overshoot day är den 3 april, så kan vi få det till juni-juli vore det ett mirakel som inte kommer att hända. Det ska bli intressant att se vad som händer när El Ninó drabbar jorden nästa år.

I höst, i valet, kommer de stora frågorna inte vara miljön och att svenskar och Sverige kommer förändras, och inte till det bättre, utan skola, vård, omsorg, lag och ordning, hårdare straff, gängvåldet. Som egentligen, särskilt de senare, inte är på långa vägar lika viktigt som miljö och klimatfrågor. I en lågkonjunktur är det sista politiker, och övriga svenskar, vill är att vi ska konsumera mindre. Får vi en borgerlig regering är skattesänkningar, särskilt på drivmedel och el men även i övrigt en realitet. Vinner S med stöd av MP och V kommer de att försöka stimulera sig ur lågkonjunkturen. Genom ökad konsumtion.
Fast jag förstår inte? Varför måste någon säga i valet att svenskarna ska ändra sig för att svenskarna ska ändra sig?

Går det inte att förstå själv utan att någon politiker pratar om det? Att det är dags att tänka på miljön?

Fast jag förstår inte? Varför måste någon säga i valet att svenskarna ska ändra sig för att svenskarna ska ändra sig?

Går det inte att förstå själv utan att någon politiker pratar om det? Att det är dags att tänka på miljön?

Jo, men tittar man på vilka frågor som dominerar valet i höst så är det vård, skola, omsorg. Elpriser, höjda räntor, inflation, lag och ordning. Migration/Integration. Klimatfrågor kommer först på 6 plats när svenskar listar vad de anser vara viktigast. Att försvarsfrågan har ökat är naturligtvis inte konstigt mtp NATO och Ryssland-Ukraina.

https://novus.se/valjarforstaelse-arkiv/viktigaste-politiska-fragan/

Jo, men tittar man på vilka frågor som dominerar valet i höst så är det vård, skola, omsorg. Elpriser, höjda räntor, inflation, lag och ordning. Migration/Integration. Klimatfrågor kommer först på 6 plats när svenskar listar vad de anser vara viktigast. Att försvarsfrågan har ökat är naturligtvis inte konstigt mtp NATO och Ryssland-Ukraina.

https://novus.se/valjarforstaelse-arkiv/viktigaste-politiska-fragan/
Ja det finns absolut andra saker jag tänker på som är viktiga i valet. klimatet är viktigt för mig som person, det är det jag kan göra något åt, jag kan dra mitt strå till stacken, det behöver inte vara en valfråga. Saker behöver inte vara valfråga för att jag ska ta det på allvar.

Jag tror flyget har kommit f'or att stanna. Jag tror inte man kan skruva klockan tillbaka. Jag tror på en teknologisk utvecling mot bränslesnålare motorer, renare brännstoff, hybrider och elektricitet.
Fast att konsumera färre nöjesresor med flyg, använda den nya teknik som tagits fram under pandemin för att minska affärsresandet drastiskt är inte att vrida klockan tillbaka. Flyget har sin uppenbara plats för långa förflyttningar och transporter som är akuta och måste ske snabbt men nånstans så kväver vi oss själva med dessa 230000 dagliga flygningar.

Ett gott steg vore att flyget fick betala för de skador som orsakas vilket gör att alla får mindre utrymme att köpa dessa biljetter. Många från noll till noll (det är en väldigt liten andel av världens befolkning som ens har råd att tänka tanken att de skulle köpa en flygbiljett) andra kanske från några till en.

Att det kostar 52 kronor att flyga från Stockholm till Malmö och tåget kostar 2000 kronor är ett systemfel.

Jag är alltså inte emot teknikutveckling - men den får inte utgöra ett svepskäl för att vägra se verkligheten här och nu och skuldsätta världens nästa generation ännu hårdare än vad vi redan gjort.

Jo, men tittar man på vilka frågor som dominerar valet i höst så är det vård, skola, omsorg. Elpriser, höjda räntor, inflation, lag och ordning. Migration/Integration. Klimatfrågor kommer först på 6 plats när svenskar listar vad de anser vara viktigast.

Ganska naturligt för de flesta att prioritera det som är en närmast och som påverkar negativt här och nu.

Jag vet inte var du bor men i min stad finns flera försäljare av begagnade vitvaror med hemleverans och garanti :)
De kan även ta med sig den gamla.

Finns det inga som efterfrågar mer enkelhet att kunna boka tåg lär inte möjligheten komma för att kunna boka tåg enkelt ut i Europa.

SJ har lanserat sök för tåg i Europa där man ska kunna boka alla tågbiljetter till en destination i Europa via dem även med andra tågbolag. Men den verkar ju inte direkt fungera bra.

Testade att söka på London, Paris och Berlin från Göteborg. Den hittar inga tågförbindelser alls till de destinationerna. Testade flera olika datum. Det är ju inte direkt överensstämmande med verkligheten.

När jag gör en sökning på internet på motsvarande så hittar jag många olika alternativ. Så man kan ju undra vad poängen med SJs bokningsfunktion är?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka