Bara för att jag ser att det finns andra frågor i valet som också är viktiga betyder inte det att jag står handfallen inför miljöfrågorna. De behöver liksom inte vara någon valfråga för att de ska funderas på.
Nej jag menar inte att det är en antingen eller fråga, men det verkar så när det pratas om det, det är så jag tolkar det. Jag menar att man kan göra saker för miljön och naturen utan att politiker pratar om det, och självklart kan man ha det som valfråga också bredvid frågan om vården, även om vården tex ligger högre, närmare hjärtat att rösta om- där är det svårare att påverka själv än med miljön.
Men det är klart att allt är omöjligt. Alla har ju inte ens en trädgård. Men att de som har låter en plätt vara vildvuxen äng... går inte, de som KAN åker tåg trots att det är lite jobbigare går inte, de som kan cyklar inte osv.
Jag trycker inte att alla ska, för alla kan inte men alla kan göra något på ett eller annat vis.
(fast där jag bor ser jag faktiskt flera vildvuxna ängsträdgårdar, även kommunen klipper mer sällan och bara kanter på vissa ställen så delar är vildvuxet medan stråk är klippt, så på sina håll går det alltså att både stå upp mot sina grannar och påverka kommunen åt rätt håll)
Det är så mycket man själv kan göra för miljön och så lite man själv kan påverka vården- där behöver man verkligen politikerna på ett tydligare vis.
Jag tycker att människor ska börja handla lite själv också och inte bara prata. Det är rätt trist att så fort de här diskussionerna kommer upp så tar det inte många inlägg innan det kommer "Men politikerna har det inte som valfråga". Nähä, och? Det är inte politikerna som ska berätta för oss att vi ska sluta flyga, åka tåg, cykla, låta gräs växa osv. De ska OCKSÅ göra allt det, men det är kaos på flygplatserna och det har/är närmast omöjligt att få passtid. Skulle folk mirakulöst sluta flyga för att något parti pratade om det i valet?