Overshoot Day

man kan påverka kommunerna att sluta klippa gräs och ha ängar och man kan själv göra samma (titta bara i Vad gör vi tråden hur många som regelbundet klipper sin gräsmatta...)

Har ca 100 träd av olika sort + 2.3 ha ängsmark full med div blomster och div flygräs och har faktiskt ingen lust att ha den ängsmarken med tillhörande gnappande flygfän, möss och sork inpå knuten, så jag klipper med väldigt gott samvete min gigantiska gräsmatta där både odlingar, fruktträd, bär, och diverse blomster (bla en plätt med blommor specifikt för bin och humlor) och blomande buskar är planterade.

Vill du bo i en övervuxen äng med allt vad det innebär så gör för allt i världen det, men att tycka att alla ska göra det för "miljöns skull" är lite övermaga.
 
Har ca 100 träd av olika sort + 2.3 ha ängsmark full med div blomster och div flygräs och har faktiskt ingen lust att ha den ängsmarken med tillhörande gnappande flygfän, möss och sork inpå knuten, så jag klipper med väldigt gott samvete min gigantiska gräsmatta där både odlingar, fruktträd, bär, och diverse blomster (bla en plätt med blommor specifikt för bin och humlor) och blomande buskar är planterade.

Vill du bo i en övervuxen äng med allt vad det innebär så gör för allt i världen det, men att tycka att alla ska göra det för "miljöns skull" är lite övermaga.
Det var visst en öm tå. Är det inte gräsklippning som är en öm tå så är det att man kör bil trots att det går tåg och buss. Eller så är det att man reser osv. Det finns alltid ursäkter att "eftersom detta och detta så kan jag slippa detta och detta".
Jag kan dock inte låta bli att undra lite försynt här varför du tar åt dig om du nu har så mycket ängsmark ändå, så mycket som växer för insekter osv. Då gör du ju något för miljön, så att klippa ditt gräs gör kanske inte mycket ifrån just där du bor?

Men kanske, kanske är du inte hela Sverige, hela världen? Det är väl ändå så att det finns en hel del som faktiskt kan låta gräset växa, men som istället klipper det? Man kan låta delar av sitt gräs växa och inte klippa just allt? Man kanske kan göra något, och behöver inte göra allt.

När jag hade gräs så var jag för lat för att klippa det, för lat för att rensa rabatter, brydde mig föga om hur det såg ut, så nej, där jag bodde såg det rätt vildvuxet ut. Hyresvärden pep om det, vilket jag brydde mig föga om, och han klippte det typ en gång om året. Jag har varit förbi hans ställe efter jag flyttat och det är pedantiskt skött. En villaträdgård på landet, mitt i en åker. Ser malplacerat ut och jag gissar att insekterna inte längre trivs lika bra där. Men visst, trivs man i glänsande villaträdgård så.
 
Uhm de som tänker rösta klimatvänligt i valet gör naturligtvis de sakerna också.
De övriga tänker uppenbarligen varken omaka sig till att rösta för miljön eller cykla för den, ens om de sparar tid med cykeln.

Du tänkte ju inte reflektera över miljön i valet. Hur många av sakerna ovan får du till på en månad?
(hur många i befolkningen har en trädgård stor nog för träd, men inga träd i den, och gräsmatta?)

Tex att lägga 300 kr extra på transport varje gång du ska till staden. Stå upp inför de irriterade grannarna och hyresvärden som vill att du klipper gräsmattan, mailat kommunen hundraurton gånger om gräsmattorna: har man jättetur käftar de emot, annars går det rakt i soptunnan.

Menar du att det är en antingen eller situation, antingen kan man rösta för politiker som skyddar vår omgivning, eller så kan man kämpa för att de ska odla en äng? Men att göra båda är definitivt omöjligt?

Du tänker att vi individer ska göra allting själva och samtidigt rösta fram politiker som stretar emot allt de kan och subventionerar miljöförstöring med våra skatter?
Bara för att jag ser att det finns andra frågor i valet som också är viktiga betyder inte det att jag står handfallen inför miljöfrågorna. De behöver liksom inte vara någon valfråga för att de ska funderas på.

Nej jag menar inte att det är en antingen eller fråga, men det verkar så när det pratas om det, det är så jag tolkar det. Jag menar att man kan göra saker för miljön och naturen utan att politiker pratar om det, och självklart kan man ha det som valfråga också bredvid frågan om vården, även om vården tex ligger högre, närmare hjärtat att rösta om- där är det svårare att påverka själv än med miljön.

Men det är klart att allt är omöjligt. Alla har ju inte ens en trädgård. Men att de som har låter en plätt vara vildvuxen äng... går inte, de som KAN åker tåg trots att det är lite jobbigare går inte, de som kan cyklar inte osv.

Jag trycker inte att alla ska, för alla kan inte men alla kan göra något på ett eller annat vis.

(fast där jag bor ser jag faktiskt flera vildvuxna ängsträdgårdar, även kommunen klipper mer sällan och bara kanter på vissa ställen så delar är vildvuxet medan stråk är klippt, så på sina håll går det alltså att både stå upp mot sina grannar och påverka kommunen åt rätt håll)

Det är så mycket man själv kan göra för miljön och så lite man själv kan påverka vården- där behöver man verkligen politikerna på ett tydligare vis.

Jag tycker att människor ska börja handla lite själv också och inte bara prata. Det är rätt trist att så fort de här diskussionerna kommer upp så tar det inte många inlägg innan det kommer "Men politikerna har det inte som valfråga". Nähä, och? Det är inte politikerna som ska berätta för oss att vi ska sluta flyga, åka tåg, cykla, låta gräs växa osv. De ska OCKSÅ göra allt det, men det är kaos på flygplatserna och det har/är närmast omöjligt att få passtid. Skulle folk mirakulöst sluta flyga för att något parti pratade om det i valet?
 
Det var visst en öm tå. Är det inte gräsklippning som är en öm tå så är det att man kör bil trots att det går tåg och buss. Eller så är det att man reser osv. Det finns alltid ursäkter att "eftersom detta och detta så kan jag slippa detta och detta".
Jag kan dock inte låta bli att undra lite försynt här varför du tar åt dig om du nu har så mycket ängsmark ändå, så mycket som växer för insekter osv. Då gör du ju något för miljön, så att klippa ditt gräs gör kanske inte mycket ifrån just där du bor?

Men kanske, kanske är du inte hela Sverige, hela världen? Det är väl ändå så att det finns en hel del som faktiskt kan låta gräset växa, men som istället klipper det? Man kan låta delar av sitt gräs växa och inte klippa just allt? Man kanske kan göra något, och behöver inte göra allt.

När jag hade gräs så var jag för lat för att klippa det, för lat för att rensa rabatter, brydde mig föga om hur det såg ut, så nej, där jag bodde såg det rätt vildvuxet ut. Hyresvärden pep om det, vilket jag brydde mig föga om, och han klippte det typ en gång om året. Jag har varit förbi hans ställe efter jag flyttat och det är pedantiskt skött. En villaträdgård på landet, mitt i en åker. Ser malplacerat ut och jag gissar att insekterna inte längre trivs lika bra där. Men visst, trivs man i glänsande villaträdgård så.
Jag skulle aldrig låta bli att klippa gräset runt huset. Dels för att om det skulle bli någon mindre brand i närheten så har jag helst inte massor med torrt och högt gräs runt huset (eller i förebyggande syfte i närheten av där grillen står) plus att det har en tendens att finnas rätt mycket huggormar där jag bor och då ser jag helst dom innan jag släpper ut hunden. Sen får det gärna vara blomsteräng längre bort för den biologiska mångfaldens skull men att inte orka klippa precis vid huset tror jag kan få tråkiga konsekvenser om man har otur så det är något jag inte skulle prioritera bort.
 
Jag skulle aldrig låta bli att klippa gräset runt huset. Dels för att om det skulle bli någon mindre brand i närheten så har jag helst inte massor med torrt och högt gräs runt huset (eller i förebyggande syfte i närheten av där grillen står) plus att det har en tendens att finnas rätt mycket huggormar där jag bor och då ser jag helst dom innan jag släpper ut hunden. Sen får det gärna vara blomsteräng längre bort för den biologiska mångfaldens skull men att inte orka klippa precis vid huset tror jag kan få tråkiga konsekvenser om man har otur så det är något jag inte skulle prioritera bort.
En vettig poäng! Var och en vet ju hur mycket gräsmatta man har och om man kan låta bli att klippa ett stycke gräsmatta men ändå ha en bit vid huset klippt för brandsäkerhet osv.

Själv har jag nog aldrig sett en livslevande orm i frihet så hade ingen tanke på att det finns sådana räliga kryp alls tyvärr! :D
 
Bara för att jag ser att det finns andra frågor i valet som också är viktiga betyder inte det att jag står handfallen inför miljöfrågorna. De behöver liksom inte vara någon valfråga för att de ska funderas på.

Nej jag menar inte att det är en antingen eller fråga, men det verkar så när det pratas om det, det är så jag tolkar det. Jag menar att man kan göra saker för miljön och naturen utan att politiker pratar om det, och självklart kan man ha det som valfråga också bredvid frågan om vården, även om vården tex ligger högre, närmare hjärtat att rösta om- där är det svårare att påverka själv än med miljön.

Men det är klart att allt är omöjligt. Alla har ju inte ens en trädgård. Men att de som har låter en plätt vara vildvuxen äng... går inte, de som KAN åker tåg trots att det är lite jobbigare går inte, de som kan cyklar inte osv.

Jag trycker inte att alla ska, för alla kan inte men alla kan göra något på ett eller annat vis.

(fast där jag bor ser jag faktiskt flera vildvuxna ängsträdgårdar, även kommunen klipper mer sällan och bara kanter på vissa ställen så delar är vildvuxet medan stråk är klippt, så på sina håll går det alltså att både stå upp mot sina grannar och påverka kommunen åt rätt håll)

Det är så mycket man själv kan göra för miljön och så lite man själv kan påverka vården- där behöver man verkligen politikerna på ett tydligare vis.

Jag tycker att människor ska börja handla lite själv också och inte bara prata. Det är rätt trist att så fort de här diskussionerna kommer upp så tar det inte många inlägg innan det kommer "Men politikerna har det inte som valfråga". Nähä, och? Det är inte politikerna som ska berätta för oss att vi ska sluta flyga, åka tåg, cykla, låta gräs växa osv. De ska OCKSÅ göra allt det, men det är kaos på flygplatserna och det har/är närmast omöjligt att få passtid. Skulle folk mirakulöst sluta flyga för att något parti pratade om det i valet?
Jag anser att du har bara helt totalt fel i att det är individerna som ska rädda både politikerna och jordklotet från jordens uppvärmning.

Du måste ju tycka att det här med klimatet är ett totalt icke problem om du anser att jag kommer att fixa det själv genom att inte klippa gräsmattan, åka tåg, sortera sopor och köpa högst tre plagg om året, o plantera ett till träd i trädgården. När jag bor i Sverige! ett av de värsta utsläppsländerna i världen! (ett av de värre i Europa?)

Helt ärligt om jag ska göra min bit på riktigt och bara agera som individ utan att påverka någon annan är faktiskt enda lösningen att promenera till ett av de lägsta utsläppsländerna och bo i en skjul jag byggt av västerländska sopor och leva av ett träd Vi-skogen planterat. Vilket inte skulle göra ett uns skillnad eftersom det bor ett antal miljoner kvar i Sverige.

Jag begriper överhuvudtaget inte hur du kan tycka att individen kan påverka klimatet mer än individen kan påverka sjukvården!? (eller att det kan vara en fråga som ligger närmare någon, det handlar ju om mitt barns liv. Det ska ju rent teoretiskt sett vara mig närmare än mitt eget liv.)

Individen kan i vilket fall på samma sätt påverka sjukvården utan att rösta och utan att det är en politisk fråga.

För att rädda sjukvården kan individen med samma effekt låta bli att besöka akuten om det inte är akut och betala taxin själv när de åker. Individen kan låta bli att söka vård genom appar, de är ju extra dyra, föda färre barn, speciellt på sommaren, så de inte kloggar upp förlossningen, lida i tystnad (som på 40-talet) och inte besöka vården, börja kedjeröka så att man betalar extra skatt till vården och dör innan pension (eller det var ju pensionen, stryk det). Det är ju bara att starta själv och hoppas alla andra gör detsamma. För kampanjerna landstingen har haft mot att använda sjukvårdsappar har ju verkligen haft effekt? Inte... Jag skulle säga att sjukvårdsfrågan är löst? (eller är åtgärderna ovan som att skrapa lite på ytan av ett jätteproblem? precis som att en person inte klipper gräsmattan och klimatet.)
 
Senast ändrad:
Såg på nyheterna att Tyskland hade kört ett experiment på 3 månader med billigare kollektivtrafik. 9€ för en månadsbiljett och då kunde man åka korta resor och inom städer.
Var visst 10-15% mer som åkte än innan pandemin.
I och med att det var billigare lockade det fler att ta kollektivtrafiken.

https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/sommarexperiment-i-tyskland-nastan-gratis-kollektivtrafik
Enda haken var väl att kollektivtrafiken inte riktigt pallade trycket. Tror nog att det måste kombineras med cykling i längden om det inte byggs ut explosivt. I övrigt jättebra!
 
Enda haken var väl att kollektivtrafiken inte riktigt pallade trycket. Tror nog att det måste kombineras med cykling i längden om det inte byggs ut explosivt. I övrigt jättebra!
Jo, det går nog inte bara att göra så och tro att det ska fungera på befintligt utbud. Men helt klart ett bra experiment, som kanske får fler att satsa åt det hållet. Bättre än inget.
Här i Sverige tror jag inte på cykling, många som hellre tar bilen än cyklar tyvärr. Har förvisso sett lite fler elcyklar men tror inte det är tillräckligt för att locka fler att ta cykeln.
 
Jo, det går nog inte bara att göra så och tro att det ska fungera på befintligt utbud. Men helt klart ett bra experiment, som kanske får fler att satsa åt det hållet. Bättre än inget.
Här i Sverige tror jag inte på cykling, många som hellre tar bilen än cyklar tyvärr. Har förvisso sett lite fler elcyklar men tror inte det är tillräckligt för att locka fler att ta cykeln.
Ah! jag tror verkligen på cykeln i Sverige :laugh: cyklandet har ju minskat något oerhört så att bara komma upp i 80-talets nivå vore ju superbra, kanske mer för barnens (och folks) hälsa egentligen iofs. Om man sedan kom upp i Hollands eller Danmarks nivå skulle däremot många problem bli lösta! Både trafiksituationen, köerna, folkhälsa och koldioxidutsläppen och det är så lågt hängande frukt. 50% jobbresor eller så görs per cykel i de länderna och resten blir ju en del till kollektivtrafiken. De har haft en oerhörd effekt av att bygga bra cykelinfrastruktur. Iofs utgick de från bra läge då de inte förstörde cykelinfrastrukturen så som man gjorde i Sverige under 60-talet. Flera storstäder i Europa och USA börjar satsa på cykeln, Paris tex. Det är mycket Sverige som släpar bakom nu och är omodernt och konservativt. (Tror Finland ligger före också).

Cykeln är ju det naturliga att gå över till från bil, nästan lika snabbt upp till en mil och slippa passa tider.
 
Ah! jag tror verkligen på cykeln i Sverige :laugh: cyklandet har ju minskat något oerhört så att bara komma upp i 80-talets nivå vore ju superbra, kanske mer för barnens (och folks) hälsa egentligen iofs. Om man sedan kom upp i Hollands eller Danmarks nivå skulle däremot många problem bli lösta! Både trafiksituationen, köerna, folkhälsa och koldioxidutsläppen och det är så lågt hängande frukt. 50% jobbresor eller så görs per cykel i de länderna och resten blir ju en del till kollektivtrafiken. De har haft en oerhörd effekt av att bygga bra cykelinfrastruktur. Iofs utgick de från bra läge då de inte förstörde cykelinfrastrukturen så som man gjorde i Sverige under 60-talet. Flera storstäder i Europa och USA börjar satsa på cykeln, Paris tex. Det är mycket Sverige som släpar bakom nu och är omodernt och konservativt. (Tror Finland ligger före också).

Cykeln är ju det naturliga att gå över till från bil, nästan lika snabbt upp till en mil och slippa passa tider.
Och dessutom drar de ned partikelutsläppen precis där det behövs, i områden med tät bebyggelse. Om man dessutom gör citykärnorna bilfria (vilket i princip blir nödvändigt om man gör om infrastrukturen till cykelns fördel) så kan vi komma långt i att reducera de hälsoskadorna.
 
Det som skulle behövas för att få upp cyklandet på högre nivåer är väl att se till att det faktiskt går smidigt att cykla, särskilt i städer som sagt.
Ja, det finns ofta cykelvägar som leder dit man vill, men det är sällan infrastrukturen är särskilt genomtänkt. Alldeles för ofta man behöver stanna för att trycka på knappar för att få grönt ljus, tänk om det skulle vara så för bilar.
Eller att vid vägarbeten så stängs vägen av en dag, helt utan förvarning, jämfört med bilvägar där det sätts upp skyltar om att "om en vecka kommer vi stänga av den här vägen, välj annan väg".
Eller att det ofta placeras ut diverse hinder på cykelvägarna, så som stolpar, betongklumpar, med mera.
 
Jag tror att man måste använda både moroten och piskan. Sänk priserna för lokaltrafik, gör städer mer cykelvänliga och låt priset på diesel/bensin vara dyra. Vi har redan sett hur kommunikationer har ändrats bara under de senaste månaderna när priset har ökat. Tyvärr så kommer inte konsumtions och levnadsmönster att ändras förrän svenskar blir tvungna till det.

Kommer det att göra livet mycket dyrare och svårare för de som bor på landsbygden och i gleskort? Ja absolut. Men det är priset en minoritet av svenskar får betala för klimatet. Samtidigt som det kommer att göra att svenskar i storstadsområden där det tas bilen eftersom det är lättare och går snabbare, ändrar sina mönster. Orättvist, javisst! Men en av lösningarna.
 
Jag tror att man måste använda både moroten och piskan. Sänk priserna för lokaltrafik, gör städer mer cykelvänliga och låt priset på diesel/bensin vara dyra. Vi har redan sett hur kommunikationer har ändrats bara under de senaste månaderna när priset har ökat. Tyvärr så kommer inte konsumtions och levnadsmönster att ändras förrän svenskar blir tvungna till det.

Kommer det att göra livet mycket dyrare och svårare för de som bor på landsbygden och i gleskort? Ja absolut. Men det är priset en minoritet av svenskar får betala för klimatet. Samtidigt som det kommer att göra att svenskar i storstadsområden där det tas bilen eftersom det är lättare och går snabbare, ändrar sina mönster. Orättvist, javisst! Men en av lösningarna.
Problemet är att det inte riktigt är en lösning, glesbygden med låga inkomster slås ut långt innan de inkomststarkare storstadsborna väljer bort bilen.

Därför måste andra medel till, där man med mer kirurgisk precision riktar sig mot storstadsborna (dvs de som har alternativen) och samtidigt ser till att devisen ”Hela Sverige ska leva.” (som i princip alla politiker säger), kan bli mer en realitet än något som bara gäller muntligen strax innan riksdagsval.
 
Ah! jag tror verkligen på cykeln i Sverige :laugh: cyklandet har ju minskat något oerhört så att bara komma upp i 80-talets nivå vore ju superbra, kanske mer för barnens (och folks) hälsa egentligen iofs. Om man sedan kom upp i Hollands eller Danmarks nivå skulle däremot många problem bli lösta! Både trafiksituationen, köerna, folkhälsa och koldioxidutsläppen och det är så lågt hängande frukt. 50% jobbresor eller så görs per cykel i de länderna och resten blir ju en del till kollektivtrafiken. De har haft en oerhörd effekt av att bygga bra cykelinfrastruktur. Iofs utgick de från bra läge då de inte förstörde cykelinfrastrukturen så som man gjorde i Sverige under 60-talet. Flera storstäder i Europa och USA börjar satsa på cykeln, Paris tex. Det är mycket Sverige som släpar bakom nu och är omodernt och konservativt. (Tror Finland ligger före också).

Cykeln är ju det naturliga att gå över till från bil, nästan lika snabbt upp till en mil och slippa passa tider.

Det mesta du pratar om blir problem om det ska implementeras på riksnivå i Sverige.
Det kommer säkert funka i delar av enskilda tätbefolkade kommuner i vårt land, men i helhet - nej, nej.

Andra har härinne imponerats av den rikstäckande sommarkampanjen med gratis kollektivtrafik för alla i Tyskland.
Märk här att de tre mest tättbefolkade regionerna i Sverige - Stockholm, Skåne och Västra Götaland har i tur och ordning 371, 128 och 73 människor per kvadratkilometer. Motsvarande siffra för hela Tyskland är 230, och det finns t.ex bara tre av sexton förbundsländer som är mindre tättbefolkat än vårt tättbefolkade Skåne.

Så vi har absolut inte samma möjligheter som Tyskland, Holland och Danmark - eller Paris för den delen - att enkelt fixa till vare sig kollektivtrafik eller cykelmöjligheter nationellt.
Vi kan absolut göra det lokalt - men låt då extrakostnaderna då också stanna lokalt. Övriga Sverige får då satsa sina pengar på det som gynnar dem i deras klimatkamp.

Vad fanns det förresten för någon cykelinfrastruktur i Sverige på 60-talet, som nu är förstörd? Jag gissar att du talar om vanliga vägar som delades med annan trafik - men var icke så fyllda att cyklister också fick plats. Det var i så fall inte någon specifik cykelinfrastruktur.
 
Det mesta du pratar om blir problem om det ska implementeras på riksnivå i Sverige.
Det kommer säkert funka i delar av enskilda tätbefolkade kommuner i vårt land, men i helhet - nej, nej.

Andra har härinne imponerats av den rikstäckande sommarkampanjen med gratis kollektivtrafik för alla i Tyskland.
Märk här att de tre mest tättbefolkade regionerna i Sverige - Stockholm, Skåne och Västra Götaland har i tur och ordning 371, 128 och 73 människor per kvadratkilometer. Motsvarande siffra för hela Tyskland är 230, och det finns t.ex bara tre av sexton förbundsländer som är mindre tättbefolkat än vårt tättbefolkade Skåne.

Så vi har absolut inte samma möjligheter som Tyskland, Holland och Danmark - eller Paris för den delen - att enkelt fixa till vare sig kollektivtrafik eller cykelmöjligheter nationellt.
Vi kan absolut göra det lokalt - men låt då extrakostnaderna då också stanna lokalt. Övriga Sverige får då satsa sina pengar på det som gynnar dem i deras klimatkamp.

Vad fanns det förresten för någon cykelinfrastruktur i Sverige på 60-talet, som nu är förstörd? Jag gissar att du talar om vanliga vägar som delades med annan trafik - men var icke så fyllda att cyklister också fick plats. Det var i så fall inte någon specifik cykelinfrastruktur.
Väldigt stor andel av Sveriges befolkning bor i städer och tätorter, det är där det går utmärkt med cykel och kollektivtrafik. Om det används i städer och tätorter så blir det en del koldioxidbudget kvar till de som bor på landet och inte kan cykla eller åka buss.

Om kollektivtrafik och Tyskland tänker jag inte ta upp något, jag har bara nämnt problemen de fick. (men att ha lägre pris på enkelbiljetter på tåg mellan orter där folk jobbpendlar och på buss vore inte illa. Tex om priserna bara hade höjts efter inflation och legat på runt 75 kr per biljett Uppsala-Stockholm istället för 100-120 kr hade varit utmärkt, likadant med buss, lite lägre hade varit bra, inte gratis. Periodbiljetterna ligger riktigt bra till däremot.)

Ja lokalt har vi också politiker och val... så min kommentar av att rösta står fast. Vi har tre val... däremot cykelbanor mellan orter ligger på trafikverket, där är de en stoppkloss, tex är det tydligen inte tillåtet att bygga cykelbanor mellan orter om det inte går längs en större bilvägs sträckning. (detaljerna har jag ingen koll på).

Ja jag är väl storstadsfokuserad där, det var Stockholm som byggdes efter bilen. Kan leta upp en artikel om du väldigt gärna vill. Väldigt lätt att cykla genom Vänersborg onekligen. Om du inte ska till Trollhättan antar jag.

88% av Svenskarna bor tydligen i ett tättbebyggt område. 40% bor i ett urbant system med mer än 50 000 invånare.
23% av Sveriges befolkning bor i Stockholm.
 
Senast ändrad:
De som förespråkar cykling bor oftast i städer där det är platt, som Lund eller Uppsala. Där jag bor är det enorma backar och det är inte rimligt att cykla. Det räcker inte ens med elcykel eftersom den inte orkar uppför backarna. Därtill stora avstånd, åtta kilometer till närmaste matvaruaffär och flera mil till närmaste stora varuhus.

Däremot har jag blomsteräng nästan precis utanför huset, det är ju nästan enda stället den kan vara eftersom skogsbolagens granplanteringar börjar sedan. Om inte jag har blomsteräng blir det ingen alls.
 
Jag anser att du har bara helt totalt fel i att det är individerna som ska rädda både politikerna och jordklotet från jordens uppvärmning.

Du måste ju tycka att det här med klimatet är ett totalt icke problem om du anser att jag kommer att fixa det själv genom att inte klippa gräsmattan, åka tåg, sortera sopor och köpa högst tre plagg om året, o plantera ett till träd i trädgården. När jag bor i Sverige! ett av de värsta utsläppsländerna i världen! (ett av de värre i Europa?)

Helt ärligt om jag ska göra min bit på riktigt och bara agera som individ utan att påverka någon annan är faktiskt enda lösningen att promenera till ett av de lägsta utsläppsländerna och bo i en skjul jag byggt av västerländska sopor och leva av ett träd Vi-skogen planterat. Vilket inte skulle göra ett uns skillnad eftersom det bor ett antal miljoner kvar i Sverige.

Jag begriper överhuvudtaget inte hur du kan tycka att individen kan påverka klimatet mer än individen kan påverka sjukvården!? (eller att det kan vara en fråga som ligger närmare någon, det handlar ju om mitt barns liv. Det ska ju rent teoretiskt sett vara mig närmare än mitt eget liv.)

Individen kan i vilket fall på samma sätt påverka sjukvården utan att rösta och utan att det är en politisk fråga.

För att rädda sjukvården kan individen med samma effekt låta bli att besöka akuten om det inte är akut och betala taxin själv när de åker. Individen kan låta bli att söka vård genom appar, de är ju extra dyra, föda färre barn, speciellt på sommaren, så de inte kloggar upp förlossningen, lida i tystnad (som på 40-talet) och inte besöka vården, börja kedjeröka så att man betalar extra skatt till vården och dör innan pension (eller det var ju pensionen, stryk det). Det är ju bara att starta själv och hoppas alla andra gör detsamma. För kampanjerna landstingen har haft mot att använda sjukvårdsappar har ju verkligen haft effekt? Inte... Jag skulle säga att sjukvårdsfrågan är löst? (eller är åtgärderna ovan som att skrapa lite på ytan av ett jätteproblem? precis som att en person inte klipper gräsmattan och klimatet.)
Du har missförstått helt. På riktigt. Verkligen. Totalt.

Det enda jag argumenterade emot var varför man ska vänta tills politikerna reagerar och inte handla själv. Varför det måste vara en politisk fråga för att ens själv agera. För jag ser många som hade kunnat göra insatser för miljön men som inte gör det men som ändå pratar om klimathotet och att det inte är bra att flyga osv. Fast det har en del av dem glömt bort när de åker på sin semesterresa sedan....

Vill du fortsätta att tro att jag inte bryr mig om klimatet, att jag inte tycker att det ska vara en valfråga, att jagi nte tycker att vi ska påverka politikerna osv, så varsågod, det står dig fritt. Men då ska du veta att du missförstått mig väldigt och det är inte alls vad jag anser.

Och jo förresten, individerna ska faktiskt bidra till att rädda klimatet, man kan inte svära sig fri från det och peka på politikerna. Det är också vad jag menar. Man ska hjälpas åt, varje sak räknas.

Vill du fortsätta missförstå så har jag inte lust att föra någon diskussion alls, det tjänar inget till eftersom du inte bryr dig om vad jag skriver utan påstår saker jag inte menar. Jag kanske skriver otydligt, men jag vet inte hur jag ska vara tydligare. Så det hjälper liksom inte att ställa mig mot väggen mer, jag tänker inte försvara mig mot saker jag inte menar ens.
 
Det mesta du pratar om blir problem om det ska implementeras på riksnivå i Sverige.
Det kommer säkert funka i delar av enskilda tätbefolkade kommuner i vårt land, men i helhet - nej, nej.

Andra har härinne imponerats av den rikstäckande sommarkampanjen med gratis kollektivtrafik för alla i Tyskland.
Märk här att de tre mest tättbefolkade regionerna i Sverige - Stockholm, Skåne och Västra Götaland har i tur och ordning 371, 128 och 73 människor per kvadratkilometer. Motsvarande siffra för hela Tyskland är 230, och det finns t.ex bara tre av sexton förbundsländer som är mindre tättbefolkat än vårt tättbefolkade Skåne.

Så vi har absolut inte samma möjligheter som Tyskland, Holland och Danmark - eller Paris för den delen - att enkelt fixa till vare sig kollektivtrafik eller cykelmöjligheter nationellt.
Vi kan absolut göra det lokalt - men låt då extrakostnaderna då också stanna lokalt. Övriga Sverige får då satsa sina pengar på det som gynnar dem i deras klimatkamp.

Vad fanns det förresten för någon cykelinfrastruktur i Sverige på 60-talet, som nu är förstörd? Jag gissar att du talar om vanliga vägar som delades med annan trafik - men var icke så fyllda att cyklister också fick plats. Det var i så fall inte någon specifik cykelinfrastruktur.
Backar man i tid, så fanns det inte bil i varje hus på landsbygden heller, så det kanske inte är lägre bränslepris som krävs, utan bättre möjligheter att klara sig utan bil. Kanske man kan titta på vad som erbjöds på landsbygden då, som inte finns tillgängligt idag, så att det inte krävs att åka in till stan för att uträtta ärenden och jobb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp