Överraskad av föl i Januari

Sv: Överraskad av föl i Januari

hur går det,börjar bli nyfiken nu när du inte har skrivit något på ett par dagar
:confused:

Kommer precis från stallet och inget föl än.
Vår Bona behagar gäcka oss och verkar precis hur cool som helst. Hon får va ute ett par timmar i hagen under dagen och så går vi och leder henne 30-45 min under em.
"Mjölkprovet" visar fortfarande klar vätska, ingen mjölk , så det blir kanske inte i natt heller. Vi har vak nu ca varannan timme och kommer att intensifiera detta när/om vi ser förändring i mjölkprovet.
Hopps på snar fölning för detta tar på krafterna.

Kör inte slut på dig själv. OFTAST klarar dom det kanon själva. Jag har haft 40 talet med föl och endast fått vara med hela vägen 2 ggr. Stona kniper tills man har gått och sedan lägger dom sig.
Det är klart har man fölvakt på stona får man vara med...
Ta det lungt och LYCKA TILL!;)

Visst tar det på kraffterna, men det glömmer man när fölet väl är där.

Hej! I december förra året hitta vi vårt sto inne hos hingsten, förstår inte hur eller när hon tagit sig in då de va rejäla stängsel men där hittades hon iaf. skulle fått fölet i början av december men inte kommit än, men juvrena har varit svullna ända sen dess så är vilken natt som helst. Men det har man sagt ett tag nu. oroligt! Men klimatet får gärna hålla i sig tills de e över. otrolig att de är januari och 10 plus. Men skönt det när fölis på väg.=)

Hoppas allt går bra med din Bona.=)

Mvh Jeanette

Kör inte slut på dig själv. OFTAST klarar dom det kanon själva. Jag har haft 40 talet med föl och endast fått vara med hela vägen 2 ggr. Stona kniper tills man har gått och sedan lägger dom sig.
Det är klart har man fölvakt på stona får man vara med...
Ta det lungt och LYCKA TILL!;)

Hur kan man missa 38 fölningar,vet du inte att man måste enl.djurskyddslagen övervaka fölningar,det kan ju gå hur fel som helst med både sto o föl.Sätt en fölvakt på stoet,fungerar kanon o man behöver inte ränna i stallet o störa utan kan gå dit när hon kommit igång och kan hjälpa till om det behövs,vilket det faktiskt gör ibland.Har på ca 30 fölningar varit med på ALLA och fått hjälpa till vid fellägen 5 ggr.

Vi missade en fölning, men det var ganska komiskt.
Mamma satt vakt, vi hade ett sto som skulle föla och den andra skulle komma 2 veckor senare. Första fölet kom, mamma sprang in och ringde till mig, åt frukost, berättade för mannen, och när hon kom ut i stallet så stod där 2 välskappta föl. Det kan ju gå snabbt det där.
Ulrika

Hur kan man missa 38 fölningar,vet du inte att man måste enl.djurskyddslagen övervaka fölningar,det kan ju gå hur fel som helst med både sto o föl.Sätt en fölvakt på stoet,fungerar kanon o man behöver inte ränna i stallet o störa utan kan gå dit när hon kommit igång och kan hjälpa till om det behövs,vilket det faktiskt gör ibland.Har på ca 30 fölningar varit med på ALLA och fått hjälpa till vid fellägen 5 ggr.

Nu är det ju inte som så att jag inte övervakat fölningarna. Men som andra här har jag sprungit i stallat varannan timme och kollat.
Sedan när jag varit inne så har stona passat på så jag har kommit när det är klart typ 20 min senare.
Sedan så är det så att man även kan missa med fölvakt...
Sedan är det bara att Gratulera att du fått äran att vara med vid era fölningar. :)

Åja, minns ni inte Heras maratonfölvaka från förrförra våren? ;) Tror hon gick mer än 370 dygn....
Ta det bara lugnt ni! :D Det kommer när det är färdigbakat!

Om hon är i sjunde nu i januari så kommer hon ju inte att föla föränn i april maj så det ska väl vara lungt:)

Jobbigt att vänta , jag vet precis hur det är. Mitt sto gick i 388 dygn, den sista tiden var INTE rolig :p

Hej!
Jag väntar oxå föl vilken dag som helst nu!:)
Betäckningen var planerad då hingsten (British Spotted Pony) blev såld till Finland och dom ville ha honom i februari, mamman är shettis. Det är ju tyvärr väldigt geggigt ute så det blir nog ett himla pass!
Intressant att höra hur det går för dig!

Fölet lyser med sin frånvaro men Bona verkar må bra.
Hon får några timmar ute varje dag och sedan går vi en 30-45 min i ridhuset på kvällen och hon protesterar inte mot detta även om jag skall erkänna att det ser rätt glädjelöst ut.
Vi kör på så här tills det händer ngt.

Väntan och nattpassen är över. När jag kom ut på mitt pass kl 04:00 i natt stod det ett till synes välskapt mörkbrunt stoföl i boxen.
Inga vaxproppar eller mjölkförändring i går kväll/natt.
Navel OK, Efterbörd OK, Diande kom igång, Vila, resa sig igen.
BONA verkar ganska oberörd och man ser inget som tyder på att hon haft/har det jobbigt.

Årets första föl?

Har lagt upp en bild på "Flera hästar"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka