Överraskad av föl i Januari

Sv: Överraskad av föl i Januari

Grattis till oväntat föl!!
Inom fullblodvärlden o utomlands är det ganska vanligt med föl i januari som flera skrivit, men det är just utevistelsen som är problem..
tycker det här var en toppen ide..
Hakar på det där med "varje dag". Ridhus på ridskolor kan ju vara rätt hårt belastade dag- kvällstid, men sto och föl kanske kunde gå i ridhuset varje natt??? Betydligt mer yta för fölet att röra sig på än i boxen... Det förutsätter förstås att underlaget är "sovvänligt" nog för både sto och föl och blir med jobb med mockning och höspill, men nog borde det vara värt att fundera på?
lägg en halmhög i ett hörn, där stoet oxå kan ha mat så kan den ju vila oxå..

Det blir en himla massa jobb, med utevistelsen o det är som flera sagt jätteviktigt att de rör sig o inte bara står inne, men får absolut inte ligga o vila (som de gör ganska ofta)i snö o lera.
lycka till
prillan

Men hur gör man om man inte har tillgång till ridhus?
Närmsta ridhus för min del ligger 1,5 mil bort, vi saknar dessutom egen hästtransport och det skulle ju bli väldigt omständigt att åka till ridhuset för en daglig motion :confused:

Jag har ju fått ett erbjudande om en häst som nu är i 7:e månaden och börjar känna mig väldigt osäker på om jag ska ta hem henne eller inte...

Ja, det du kan göra är att ha ett vindskydd/ligghall (finns att köpa enkla om man inte har alt. bygga)i hagen med ordentligt med halm så den kan vila torrt..
Annars får du räkna med att ta in o ut dem flra ggr/dag o passa dem ute så inte fölet lägger sig o vilar i blötsnö eller kladdlera
Är det lervälling i hagen så skulle jag göra en mindre hage o beställa hem sand (ta bort leran först)
Det som jag tycker är besvärligt , är just leran, inte kul när en fölunge börjar härja på det.
ja hoppas du fick lite tips..
Hur ser det ut i stall/hagar?
prillan

Hagarna är faktiskt ganska ok här nu.
Mina hästar går för tillfället i en ganska stor hage så den är inte särskilt upptrampad eller lerig.

På andra sidan vägen som leder ner till ladugården finns en hage som stått oanvänd i 2 månader ungefär så den är i väldigt bra skick och inte det minsta lerig, möjligvis lite väl blöt på sina ställen då den knappt har några träd, men inte lerig.

Den går ju dela av i 2-3 delar också och ändå så blir det ganska bra storlek på hagarna så.

Ja men det är ju skönt att hagen är bra-försök fixa nåt som fölet kan gå o lägga sig i då, även om det tar lite tid o fixa nåt så tror jag att det lönar sig, det blir annrs ett himla massa passande..
det är klart att du ska ta emot dräktigt sto:) spännande..
förlåt TS för lite trådkapning :)
prillan

hade en ponny i vårat stall som fick föl på julaftonskvällen:bump:
det va 20minusgrader ute då och några dagar till det blev ett litet sto:rofl: :rofl:

hon va tjuvbetäck så vi märkte ungefär 1 månad ir 2 innan att hon va dräcktig ! :eek:

men som sagt allt gick bra och fölet blev ett riktigt litet bus:banana:

I denna holländska studie från 1999 (43 holländska föl) undersöktes ett flertal områden på fölungar som stod på box, box med rastning eller gick i hage. De röntgades och undersöktes samt obduserades vid 5 månader eller 11 månader. Summa sumarum var, på de två studier jag läst artiklarna för, att avsaknad av motion gjorde att ingen naturlig utveckling kan ske i ledbrosken (samt långa tåsträckaren). Motion visades även ha effekt på att fölen utvecklade mindre OCD.

Nu hittade jag inte de 2 artiklarna när jag googlade, men väl denna som handlar om andra studier på samma hästmaterial:

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/2000/29.pdf

Jag har bara skumläst denna men den behandlar muskler, senor och bentäthet (BMD)
ÅH, kul att du hittade mer info om detta, för jag har ju bara mina anteckningar från seminariet att hänvisa till egentligen.. :D Och de är ju ingen vidare källhänvisning....

Hade en polsk lady tills för något år sedan och hon hade gått som löphäst där nere. Var reggad som -78:a men, visade det sig när jag fick hennes papper från stuteriet (mååånga år senare) hon var egentligen född i november -77.

Så det verkar finnas viss historik i att de betäcker tidigt/sent på året för att få tidiga föl :D

Vi brukar få våra föl i feb/mars. Inga problem alls tycker jag. Dom har tillgång till en box som dom kan gå in i dagtid då dom vill. Inne har dom en stor box att röja i när dom är inne. Dom föds faktiskt med rejäl päls. Iaf. mina arab föl. Hur otroligt det n låter så är det så. Dom klarar sig kanon.
Lycka till.

Ja, det där är en finurlig sak, det där med hur mkt päls fölen föds med.
Jag tycker absolut att de har mer och tätare päls om de föds under vintersäsong!
Man märker otroligt stor skillnad på kalvar vad det gäller pälskvantitet, det var så jag började fundera över om det är likadant med föl, och min erfarenhet(o åkes) är att det verkar vara så.

Naturen är verkligen "fiffig" med alla sina lösningar

Med fullbloden (som ska gå på banan) är det vanligt att de planeras tidigt på året då de ska prestera när de är unga. Mitt fullblod är född redan i februari.

Tänkte faktiskt slänga in ett liknande svar när jag började läsa tråden ;)

Jag tror att det inte är helt ovanligt att man "siktar" på tidigare fölningar även inom andra grenar ( även om det kanske är vanligast inom trav/galopp), när man är ute efter tidig mognad/prestation.

Det finns någon studie om att ca 85% av de högst presterande idrottsmännen ( vid den tidpunkten) var födda i januari/febr.

AHH! grattis får vi väl säga ju!:bump:

Får man fråga var hästen står? Är ju boende i nrheten av KArlskrona o fölis är ju sååå söta:love:

Hoppas allt går bra! Tips verka ni ha fått bra härifråN!

Tackar för alla värdefulla tips.
Man blir onekligen lite knäsvag när vi tänker oss in i vad detta kommer att innebära för familjen närmsta halvåret.
Har idag hur som helst lagt in om möjligheten att gå ner till 80% arbetstid i Januari och Februari och min fru skall göra likaledes. Detta tillsammans med en semesterdag i veckan borde kunna ge oss chansen att växelvis spendera en ansenlig tid i stallet på Västeråkra och med passning i ridhus/paddock etc.
Vi håller på att göra ett dygnsschema med utevistelse i ridhuset och paddocken och hage varvat. Bära foder. Köpa föltäcken. mm
Man ska naturligtvis inte ropa hej förrän man är över ån och det kan ju finnas massor av saker som kan gå snett men jag har gett mig f-n på att om bara fölningen går OK så ska vi ge nykomlingen (och märren) allt vi kan för att den ska kunna växa och utvecklas till en frisk häst.
Skulle detta gå vägen borde det väl kunna bli en hyfsad "true story" i slutändan.

En stamfundering.
Om det som tidigare ägaren i Polen redovisat stämmer, dvs att pappan är SILVERSTONE (e.SILBERSEE), vad säger detta egentligen om chansen att avkomman blir en hyfsad häst? SILVERSTONE hoppades enl utsago under några år i början på 2000 talet av finnen Kari Nevala men förmodligen inte i högsta klasser.
Mamman "BONA" har oss veterligen inga meriter och har polsk stamtavla med pappan NAZIR som uppenbarligen också är Wielkopolska(mycket Trakkener)

Mycket funderingar inför Julledigheten.........

Rent spontant annars är ju frågan om det inte finns någon möjlighet till att stalla upp sto + föl någonstanns där det finns en lösdrift annars... Då får ni ju utevistelse på ett helt annat sätt ...
*bara en tanke* :angel:

Det är ju inte speciellt lämpligt att flytta stoet nu, när hon kan föla när som helst.

Det viktigaste än så länge tycker jag är att ni har fixat övervakning av hästen inför fölningen. Håll koll på juvret och mjölken (mjölken ändrar sig i färg ju nämre fölningen kommer) Be gärna någon som kan det här med fölning att kolla erat sto lite.

Är det stoets första föl? då är det extra viktigt med övervakning.

Lite info om Silverstone, skimmel född 1991 168 cm. Har samma pappa som Spender S.
e.Silbersee (selle fr) - Fantus (Holst) -Frivol xx
Bruksprov Dressyr 85.68 Hoppning 102.89 Totalt 89.72 , han blev nr 22 av 36 deltagande hingstar.
Både hans far och mor är skimmlar.

grattis! ¨jag hoppas å TROR Att det kommer gå superbra, ni verkar förbereda er å "läsa på"!!!!

tips om föltäcke,börjes har mini-täcken eller vad de heter, för typ shettisar... ett föl i stallet har bägge dem.. inte så dyra.. han är arab å ifs typ ett halvår. men det går nog å sy till lite, + att de växer ju som dårar första tiden! :)

Ett ännu bättre tips som föltäcke är hundtäcke mkt mer lagom i djupet till ett föl än vad shettistäckena är, ta en variant med kardborre knäppning både fram och under magen, skulle då fölis trassla in sig så går täcket upp. Fick själv detta tipset ifjor när regnet bara strilade dag efter dag och jag hade nyfödd fölis. Storlek 75 var lagom till halvblodsfölis.

BONA är nu överflyttad till nyhalmad fölbox och hon verkar ta detta med ro.
Juvret håller sig "lagom" och den allmänna känslan är att hon håller sig väl över nyår.
Vi är hur som helst så redo vi kan bli.

Beträffande SILVERSTONE historik, är det ngn som vet hur långt han kom i tävling?

Om någon känner till flera tidiga föl i Blekinge/Skåne/Kronoberg så tas tips tacksamt emot, för att sondera möjligheten till kompis i hagen framåt våren.

God Jul och Gott Nytt År

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka