Överraskad av föl i Januari

Sv: Överraskad av föl i Januari

Silverstone har tävlat svår hoppning internationellt. Om han är placerad vet jag inte. Hans ryttare heter Miltcho Mintchev och tävlar för Bulgarien. Förövrigt tillhör han stofamilj 7126 vilket även hingstar som Cortus, Al Cantino, Acord l, ll och lll, Acobat l, ll och lll, Athletico, Burggraf, Catango Z m fl gör.

Tack för positiva och uppmuntrande svar. Det är väl främst det vi vill höra just nu. Vi har tillgång till ridhus så det ger ju vissa möjligheter till lite hopp och lek även under vintern.
Vi inser att några vidare andra fritidssysselsättningar blir det inte fråga om i vår utan den här "crasch-kursen" in i hästuppfödningen kommer att innebära begränsade övriga intressen och sociala kontakter.

jag har fått föl 15 februari och bor i luleå...kan säga att de var inte kul...dock inte jag som betäckt stoet utan köpte henne dräktig....det är mkt jobb (har inte tillgång till ridhus) men de går med mycket knåpande och pyssel bra foderstat och bra grovfoder...dessa föl har ju en enorm fördel vid fölmönstring/utställning då dom är välldigt mycket mer välväxta än sina fölkompisar.

har även fått 23 april i år...de var inte mkt bättre de...så hädanäfter kommer jag aldrig betäcka tidigare än juni då jag vill kunna ha sto och föl ute men de beror helt å hållet på min geografiska placering. *s*

köp ett föltäcke och kanske ett fleecetäcke också så ni kan hålla fölet varmt fodra stoet noga så går de bra!

cat

.dessa föl har ju en enorm fördel vid fölmönstring/utställning då dom är välldigt mycket mer välväxta än sina fölkompisar.

cat

Jag har hört tvärt om utav riktigt avelskunniga hingsthållare, att de föl som är födda i maj- juni har störst fördel (under förutsättning att de inte är i växtfas) vid fölvisningarna som är i augusti-september, eftersom de äldre fölen har växt väldigt mkt o börjar likna åringarna allt mer, dvs rör sig sämre och kan se fulare och mer opropotioneliga ut i kroppen. Har själv ingen större erfarenhet av vad som är rätt men tyckte att det lät ganska vettigt när jag stod och pratade om det med dessa personer..

Jag har hört tvärt om utav riktigt avelskunniga hingsthållare, att de föl som är födda i maj- juni har störst fördel (under förutsättning att de inte är i växtfas) vid fölvisningarna som är i augusti-september, eftersom de äldre fölen har växt väldigt mkt o börjar likna åringarna allt mer, dvs rör sig sämre och kan se fulare och mer opropotioneliga ut i kroppen. Har själv ingen större erfarenhet av vad som är rätt men tyckte att det lät ganska vettigt när jag stod och pratade om det med dessa personer..

jo visst har dom ju växt mer men de är väll just de som är fördelen eller för all del nackdelen...men jag vet många uppfödare som väljer att få tidiga föl...

cat

Hejsan!
Det behöver inte alls vara fel att få föl i januari. Visst kräver det mer arbete men det kan det vara värt.

Mitt sto blev tjuvbetäckt utan jag visste om det och hon fölade i början på februari 2003.
Sto och föl var ute så gott som dagligen. Med täcke på fölet så klart. Någon dag i veckan speciellt om det var dåligt väder åkte vi till ridhus där dom fick röra på sig.
Jag la bädd i boxen och lät fölet gå i stallgången stundvis för att få gå hårt också.

Det bästa är att man får en tidigt utvecklad unghäst senare och fölet kan tillgodogöra sig vårens första gräs bra.

Jag sålde min när han var 1 1/2 år i juni/juli 2004. Enligt köparna och veterinär såg han ut som en 3 åring.

Så det kan vara värt extra besvär.

Men noga är att stoet får i sig bra med mat dvs fri tillgång på grovfoder och komplettera med kraftfoder mm.

Jag var lite orolig för mitt sto då hon är 50 % fullblod för att hon skulle tappa. Men det var inga som helst problem att hålla hullet.

Lycka till!

Två dagar till nyår och ännu inga vaxproppar......
Den allmänna uppfattningen i stallet nu är att det sannolikt dröjer ytterligare en vecka (eller två), vilket i så fall stämmer väl med uppgifterna vi fått om betäckningsdatum.
Risken för en 2006:a bedöms iaf nu som försumbar.

Gott Nytt År

Hej!
Håller tummarna för er och Bona och hennes framtida föl:) . Jag har jagat efter uppgifter och bild på Silverstone, men inte mycket fann jag.Han har som tidigare nämnts tävlat i int.svår hoppning, hittar en placering i msv A (tror jag). De uppgifter som finns är från 2001.

Uppfödare är i alla fall Willi Brügge, Latendorfer Str. 13-17, D 24598 Boostedt (D= Deutschland). Den som troligtvis köpte Silverstone av uppfödaren var SLP A/S, DK-6200 Aabenraa. Låter som något företag i Danmark, men jag kan inte hitta honom i den danska databasen, så han kanske aldrig har visats i Danmark eller så blev han inte godkänd.

Om ni skulle lyckas få ett bra kort på honom får ni gärna dela med er till mig. Jag håller på och fyller korrekta uppgifter på delmar, (en stamtavlesida) http://www.allbreedpedigree.com/silverstone

Det kan vara bra att veta att det finns en Silverstone till, godkänd för den holländska stamboken KWPN,han är född 1999 han är också skimmel och hopphäst, men med en fransk far och en holsteiner mor.

Här kan ni se vilka medlemmar som ingår i holsteiner stam 7126 . Här står DWB efter Silverstones namn som betyder "danish warmblood"
http://www.paardenfokken.nl/marelines/mareline_show.php?maxniveau=15&marelineid=131

Hej och tack för engagemanget.
Jag har fått kopia på SILVERSTONES papper från ägaren i Polen tillsammans med en bild från en lokal tävling i Polen från 2006. Bilden är från Polska ridsporttidningen http://www.konieirumaki.pl

Jag lyckas inte lägga upp dessa här på forumet men maila mig så får du kopia på dessa.
ancil@telia.com

Jag har hittat att SILVERSTONE tävlat 2003-2004 med ryttaen Kari Nevala från Finland men inte fått klart för mig i vilka klasser, Får uppfattningen om att det rört sig om diverse kvaltävlingar eller bedömningar för högre klasser.

Finns det något sätt att få reda på andra avkommor efter SILVERSTONE och vad det blivit av dem?

Inget föl idag heller och ingen mjölk/vax.......

Ännu inget. Idag är dagen D. Tittade till henne flera ggr i natt men hon var helt lugn.
Lade en bild på "en häst" på henne vid promenaden i förrgår.
De droppar vi kan få ut ur juvret är klara och hr ännu inte ändrat karaktär till "mjölk"
Troligen ytterligare ngn dag

Jag fick föl den 27:e januari förra året, stoet köptes dräktigt från Belgien och jag fick uppgift på 1 mars som földatum, men i mitten av jan. insåg jag att fölningen var nära så jag förberedde med föltäcke och varnade jobbbet ( tur man jobbar "hästrelaterat *s*) Fölet föddes med rejäl päls och jag hade inga större problem, jag såg till att sto och föl kunde komma in i ladan där det fanns både liggmöjligheter och mat. Vi hade ju som bekant en riktigt kall vinter/vår även i skåne men jag tyckte bara det var positivt jag behövde aldrig oroa mig för blåst och regn.

Stoet var väldigt smart under första tiden, hon gick ut i hagen och pillade i snön en stund för att sedan gå in i ladan och äta och då la fölet sig och vilade.

Allt som allt var det inte så jobbigt som jag förestäällde mig det, men lärde mig att belgarna uppger betäckningsdatum och inte beräknat fölningsdatum....

Väntar i år föl u: samma sto fast beräknad fölning till 20 mars istället!

Glöm inte att uppdatera oss bara, och bilder vill vi se sedan.

Ameo kommer att få starta en "visa årets föl" tråd tidigt i år.

Hejsan , Det är inte alls illa att få föl i januari fölen har en väldigt tjock päls när dom födds ,så det är inga problem, kramisar från miig :) :) :) :) ;) ;) ;) ;)

Håller med. Glöm inte bilder. Kul att fölsäsongen drar igång så tidigt. Och sen avslutades den ju sent också.;)

God Fortsättning på dig!

Se nu bara till att hålla oss informerade om hur det går i fortsättningen.:) Lite spännande är det allt.

Lycka till!

Mvh

A-K

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka