Överraskad av föl i Januari

Sv: Överraskad av föl i Januari

Det kommer att gå bra!
Ni verkar arrangera er i era djur, så det rodnar sig.
GRATTIS!

Ni har ordnat det väldigt bra för att ta hand om fölis i detta väder!

Hon ser verkligen jättefin ut!!

Lycka till i fortsättningen.

Saga är verkligen en jättefin fölunge! Ni klarar er mycket bra att bli med föl. Grattis till ett riktigt fint underverk.

Vad roligt jag som då har fullblod och föder upp för galopp föredrar att få föl tidigast i april senast mitten av maj. Och då rynkar många proffstränare på näsan, men ofast så hinner dom ikapp eftersom när dom föds tidigt så är det så begränsat med utvistelse. Det du ska tänka på och är mkt viktigt är att stoet kommer ut så snabbt som möjligt när fölet ätit och vilat för dom brukar vara väldigt trötta efter födseln och lära sig stå och hitt maten. För stoet måste få ur sig all slaggvätska så hon inte får infektion i livmodern. De bästa är om nån är kvar hos fölet och en tar ut stoet så hon får skrika av sig lite så brukar det komma ut. Men mina ston har kommit ut i hagen efter några timmar och då är dom alltid lite oroliga och gnäggar efter sin fölunge så då kan du ha lite x-tra koll på detta.
Ang foder så kräver stoet oerhört mkt kraftfoder och bra hö men då är Lusernpellets jättebra. Mitt fullblodsto får kraftfoder 3ggr om dagen och då får hon vetekross 4.5liter.kornkross4.5 liter och 2literhavre och betfor. fritillgång till hö.Sen får dom även kraftfoder med kalk och mineraler på betet. Glöm inte ge x-tra kalk hästar växer så fort och behöver ett starkt och hållbart skelett för att hålla. Ja ett fullblodsto;) som är högdräktig behöver så mkt och hon är lagom. och ute i hagen mellan:rofl: :bump:
8.30-16. Men då har jag aldrig haft ett sto som man ser revbenen på. Men det är helt underbart roligt att få föl man glömmer liksom bort tiden. Lycka till.

Jättesöt fölis!
Jag är övertygad om att det kommer att gå bra. Perfekt att ni har tillgång till ridhus för fölet att busa i och promenader ute.
Om diarréen inte ger med sig så hör med er veterinär om nåt preparat som stoppar upp den, tex diarsanyl eller probimin. Och kolla att inte fölet äter en massa av stoets kraftfoder eftersom det ibland kan spä på diarréen.

Lycka till!

SAGA är snart fyra veckor och allting flyter på.
För den som är intresserad finns det ganska mycket bilder på dotterns hemsida www.chilaili.se

SAGA är nu dryga två månader och det känns efter årets första riktiga vårdagar som att vi kanske kommit över "puckeln".
Blev efter ett lokalt reportage i Blekinge Läns Tidning även uppringd av Ridsport och förärades med ett litet reportage i senaste numret.

SAGA är en helt bedårande fölunge och hon växer så det knakar. Hon är väldigt social och låter sig nu ledas utan problem, liksom att lyfta hovar eller övrig hantering.
Nästa milstolpar blir verkning, vaccinering och avmaskning, vilket närmar sig.

Nu gäller det främst att öka utevistelsen.

Planering för bete och ev fölkompis pågår.

Saga är nu snart 5 månader och släpptes på bete tillsammans med mamma Bona och några andra lokala unghästar för två veckor sedan.
Allting har på det hela taget gåt långt över förväntan och vi har fått en välbehövlig andhämtning i hästskötseln.

Saga har växt till en jättefin fölunge och vi kan i dagsläget inte riktigt se hur vi skulle kunna sälja henne. Hon är verkad inna betessläppet och även grundvaccinerad. Lastning och transporten några kilometer gick helt utan bekymmer och allting tycks på det hela taget gå väldigt enkelt. "knock on wood"

Bifogar några bilder på vad som inte längre är en liten fölis utan början på en i våra ögon stilig unghäst. Saga ljusnar mer och mer och är full av stickelhår och det är nog så att hon blir schimmel.

Jag lyckas inget vidare med att ladda upp bilder men sådana finns på dotterns hemsida.

http://www.chilaili.se

Hon är verkligen toppenfin.
Hur har det gått med härstamningen? Kommer ni att lyckas registrera henne med fulla papper?

Ni har fått ett jättefint föl! Hoppas att det inte gör något, men jag lägger in min favoritbild på henne här i tråden!
Saga3.jpg

Vilken underbaring! :love: Och mamma häst är OTROLIGT vacker! Vet ni vem som är pappa till Saga? Kanske står tidigare i inlägget men, men... Grattis till en riktig liten pudding :bump:

Vilken söting!!!
Minns att jag följde tråden i vintras

//Tina

Gudars vilken vacker fölunge! :love: Eller unghäst kanske mera...

Själv får jag min första i mitten av januari nästa år (moderlivsimport) om allt går vägen...*peppar peppar*

Hon ser riktigt fin ut. Har du hela stammen på henne? Hade varit roligt att se vilka linjer den lilla skönheten innehåller :)
U

Hon ser väldigt trevlig ut.

Härligt att det fortsätter att gå bra med henne och jag förstår att det måste kännas omöjligt att sälja.

ååååhhh vilken tjustig dam!!!!

helt rätt, henne kommer ni aldrig kunna sälja!!! :love:

Du hittar stammen på följande länk

http://www.allbreedpedigree.com/saga87

Ganska festligt att ett för oss fullständigt oplanerat föl faktiskt har en ganska intressant stam, i alla fall som jag förstår det.

Roligt är också att bakom RABAN på stoets fäderne finns en kändis som RAMZES. Vår lilla SAGA verkar således ha fått en liten släng av Holsteiners olika trumfkort.

Saga blir idag 7 månader och har utvecklats till en som vi tycker fin unghäst och ser faktiskt mer ut som en åring just nu.

Planering för avskiljning i slutet av månaden och sedan kommer hon att gå på lösdrift i vinter med delar av den flock som gått tillsammans i sommar, kompletterat med två till.

Hade vissa planer på fölvisning men har i princip lagt ner detta då hon pga mamma BONA's ofullständiga stam på mödernesidan endast kan delta "utom tävlan".

Har efter diverse letande funnit att pappan SILVERSTONE blev godkänd som Mecklenburgare 2004. Jag har frågat det förbundet om möjligheten att registrera SAGA där. Fick igår svar från deras avelschef att man är villiga att göra ett undantag och registrera SAGA i deras förbund.

Frågan som inställer sig är: Varför är man villiga att göra det?
Vad finns det för Mecklenburg-Vorpommern förbundet att vinna på det? SAGA har ju den stam (eller brist på stam som hon har oavsett avelsförbund)

Är det så att man är lite intresserad av SILBERSEE linjen och därför är beredd att göra ngn form av undantag?
Vad jag har förstått så gjorde inte SILBERSEE, trots egna frangångar, någon lysande avelskarriär och har endast en handfull godkända söner (bl.a SPENDER S). Beträffande SILVERSTONE så har han sannolikt inte gjort speciellt väl ifrån sig alls och därför vandrat mellan avelsförbund (Holstein, DWB, MV e.V.) utan kända avkommor.

Är det någon idé för oss att registrera SAGA hos Mecklenburg förbundet? Det kostar väl sannolikt något men det kan det kanske vara värt. Hos ASVH får hon grå papper och registreras som övrigt halvblod.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka