Överpriser på vanliga ridhästar

Där håller jag med dig fullt ut, sen har jag inte skrivit att riktiga topphästar är för dyra utan det gäller just vanliga ridhöstar som överskattas till samma pris som en häst som gått internationell hoppning tex, inte så konstigt att dessa hästar blir kvar ute på annons så länge, förmodligen också för att ridbarheten inte är så hög som säljaren vill tro.

Har du några konkreta exempel på det?

Vad menar du att en häst kostar som gått internationell hoppning (jag tänker inte minsta rundorna som går typ i 120 nu)
 
Det måste dom göra, ibland kostar en häst mer om den inte blir såld i tid eller blir skadad tex. Man tar inte heller så stora risker med skador så som hagvistelse i utlandet.
Inkomster kommer även i form av träningar, tävlingar och utbildning utav andras hästar. Ibland även inackorderingar och övriga tjänster.
Sen är sponsorer väldigt stort i Tyskland, Holland och Italien, många rika människor sponsrar ryttare som syns ute på dom stora tävlingsbanorna.
Vad olika folk tycker, själv ser jag det som högre risk med box än hage.
 
Tänker också på högre risk för kolik, skador vid fastrullning mm
Ja - kolik :( jag har en häst som inte klarar vanligt stall - hon fick kolik 6 gånger på ett år. Då var hon ändå i hage dagtid. Hur hade hon mått att bo på box 24/7.

Hennes tarmar har låg motilitet
 
Ja, forskning visar ju att hästar som inte får röra på sig i stor hage ofta drabbas av skador på längre sikt, men det är tyvärr så det ser ut. Mycket har att göra med hagmarker i Holland iaf. Unghästar går i hage tills dom rids in, sen är det mest box och ev paddock någon timme om dagen vid fint väder.

Däremot har vi aldrig haft en halt häst, senast var för flera år sedan och det hände med en häst som gått i kohage hela livet innan han blev hopphäst (pga sträckning i sena vid hoppning).
 
Jag tycker att det är vanligt att ordinära, sjyssta, friska och okomplicerade hästar undervärderas av köparna. De vill ha en sån häst, men de vill inte betala "som om det vore en bra tävlingshäst". Men de egenskaper jag listat har ju ett betydligt större värde än tävlingsmeriter för många ryttare, det är ju de egenskaper som gör att de kan ha roligt med hästen! Borde inte det vara värt att betala för? Om de egenskaperna värderas högre i pengar kommer dessutom fler uppfödare arbeta för att få fram den typen av hästar.
Det är väl lite av det här som är problemet. Många köpare vet inte /förstår inte vad de egentligen letar efter/behöver för häst och med upphausningen som blivit senare åren ang "Hobbytävlingshästar" osv så står inte sällan även tränare och hejar på så fort "tävling" finns med i bilden och då blir det snett inte sällan då "tävlingshästen" har ett snäpp lite för mycket blod för att egentligen passa just den köparen ...

Just den typen av häst du beskriver blir ju även helt okomplicerade vettiga tävlingshästar för nämnda kategori köpare .

Jag tycker dock utifrån "problemet" att det känns som just problemet är väl konstaterat och uppmärksammat inom branschen och det är väldigt positivt att det är så . Jag tror läget kommer ändras till det bättre i stor mån om detta ämne förblir så aktuellt som det ju är men det tar ju lite tid, som med allt, att vända trender som blossat upp även när det konstaterats att trenden blivit sned .

Jag tror och hoppas att faktumet att problemet uppmärksammas så mycket kommer leds till bättre insiktsfulla konsumenter/köpare på sikt , när vi pratar de "vanliga medelryttare" vi gör och vad en lämplig vettig häst skulle vara för just denna kategorin köpare som är majoriteten deluxe av svenska ryttare .

Blev kanske lite OT nu utifrån tråden men ditt inlägg är så relevant att det är värt att stanna upp vid tycker jag .
 
Senast ändrad:
Fast ska du kunna konkurrera här ute på 3* och 4* CSI så krävs det mer än att du själv är skicklig, det krävs en häst med det lilla extra!
Det vet varje duktig ryttare. Hästen ska aldrig underskattas. Det finns world cup vinnare (ryttare) som tagit sig dit tack vare en enda häst och när hästen försvunnit så har den ryttaren fått klättra ner igen och ta 120 hoppning i 2* och träna andra ryttare igen. En bra häst är en bra häst. En medelmåtta har inte det där lilla extra som krävs där varje sekund, sväng och kapacitet räknas.
Du behöver inte berätta för mig hur det fungerar. Inte det jag skriver om. Jag skriver att en skicklig ryttare och hästkunnig ryttare kan se hästars kvalitéer även ifall dom inte presenteras perfekt från början av en perfekt ryttare.

Du verkar ju mena att du kan avgöra genom en film på nätet på en "hobbyhäst" hur dens utvecklingsmöjligheter ser ut, jag skulle påstå att det finns hyfsat få såpass duktiga hästmänniskor och ryttare som kan ta en "vanlig" häst och få fram det bästa ur dom.

Kanske är det så att du just inte kan få fram en sådan häst utan behöver en där mycket kommer gratis så att säga och då blir det inga billiga hästar. Du kommer nog aldrig att hitta en sådan häst bland "vanliga" annonser med vanliga trevliga hobbyhästar som kostar det som dom bör göra då en enkel trevlig häst inte är att underskatta. Du verkar ju röra dig bland summor som är betydligt högre än vad en vanlig hobbyhäst kostar så vad spelar det för roll vad för priser hobbyhästarna ligger på?
 
@Sporthorse tänker att du nog befinner dig på "fel" forum om du vill argumentera det du gör utifrån trådstarten ?
De flesta här rör sig inte med hästar utomlands och att de kostar 150+ papp och mer osv . Så din frågeställning om lämpliga /motiverade prislappar osv blir nog inte så illustrativa tänker jag ? Än mindre relevant att hästen gått X eller y CSI ?
 
Senast ändrad:
Du behöver inte berätta för mig hur det fungerar. Inte det jag skriver om. Jag skriver att en skicklig ryttare och hästkunnig ryttare kan se hästars kvalitéer även ifall dom inte presenteras perfekt från början av en perfekt ryttare.

Du verkar ju mena att du kan avgöra genom en film på nätet på en "hobbyhäst" hur dens utvecklingsmöjligheter ser ut, jag skulle påstå att det finns hyfsat få såpass duktiga hästmänniskor och ryttare som kan ta en "vanlig" häst och få fram det bästa ur dom.

Kanske är det så att du just inte kan få fram en sådan häst utan behöver en där mycket kommer gratis så att säga och då blir det inga billiga hästar. Du kommer nog aldrig att hitta en sådan häst bland "vanliga" annonser med vanliga trevliga hobbyhästar som kostar det som dom bör göra då en enkel trevlig häst inte är att underskatta. Du verkar ju röra dig bland summor som är betydligt högre än vad en vanlig hobbyhäst kostar så vad spelar det för roll vad för priser hobbyhästarna ligger på?

Du får tro vad du vill, jag vill inte skryta ;)
Jag har inte skrivit att jag genom en film kan avgöra det ena eller det andra, men genom en film och stam så kan man se rätt mycket om jag ens skulle åka och provrida hästen. En bra film eller en bra start gör att man kanske frågar om hästen är till salu eller att man åker och provrider.

Och jo tack, jag jobbar med elithopphästar så nog vet jag hur en bra häst ska kännas och se ut då jag rider en drös dagligen inom mitt arbete. Du behöver inte utgå ifrån vad jag vill ha hela tiden, för jag vet exakt vad jag anser värt mina pengar och en kass video där hästen rör sig dåligt och hoppar medelmåttigt skulle jag inte ens lägga mer tid på, det skulle heller ingen annan då man kan köpa en mycket bättre häst för samma summa bara man letar runt lite längre.
 
Du får tro vad du vill, jag vill inte skryta ;)
Jag har inte skrivit att jag genom en film kan avgöra det ena eller det andra, men genom en film och stam så kan man se rätt mycket om jag ens skulle åka och provrida hästen. En bra film eller en bra start gör att man kanske frågar om hästen är till salu eller att man åker och provrider.
Redan där tror jag du har begränsat dig otroligt. Du kan omöjligt veta fören du har testat hästen själv huruvida den har talangen eller inte. Bara att se på en del av dessa elithästar att dom inte var perfekta som unghästar. Många som var väldigt otippade faktiskt och det visar att inte exteriör och den just dagsaktuella formen måste betyda någonting.
Och jo tack, jag jobbar med elithopphästar så nog vet jag hur en bra häst ska kännas och se ut då jag rider en drös dagligen inom mitt arbete. Du behöver inte utgå ifrån vad jag vill ha hela tiden, för jag vet exakt vad jag anser värt mina pengar och en kass video där hästen rör sig dåligt och hoppar medelmåttigt skulle jag inte ens lägga mer tid på, det skulle heller ingen annan då man kan köpa en mycket bättre häst för samma summa bara man letar runt lite längre.
Fast det kryllar av människor som jobbar med elithästar, så det är ingen garanti för att man själv sitter med kunskapen att avgöra sådana saker.

Och det är just det "en mycket bättre häst" liksom..för vem? du utgår från att alla söker efter det du söker. Hästar är värda olika mycket för olika människor beroende på vad dom vill ha hästen till.

Och vadå bättre häst, på vilket sätt då menar du? Alla vill inte nå elitklasser med sina hobbyhästar. Tex för en normal hobbyryttare som vill ha en trygg och stadig häst, där hade inte jag rekommenderat att åka och köpa en holländare då dom inte är vana vid uteliv och uteritter osv på det sättet. Då får man inte en bättre häst utomlands. Och sen tar det alltid tid oavsett att hitta rätt häst om man har otur då mycket ska klaffa. Inte bara exteriört och gång utan hur hästen är i huvudet också.
 
Senast ändrad:
Och jo tack, jag jobbar med elithopphästar

Det är väl här som de flesta av oss får svårt att relatera till din frågeställning.
De flesta av oss sysslar inte med elithopphästar utan med hobbyhästar.
Och det skulle inte falla mig in att betala 100.000kr eller mer för en hobbyhäst (var man sedan drar gränsen mellan hobby och mer seriös ridning).

Vad som är en bra häst beror på vad man har för önskemål och behov.

Men visst, de flesta som sysslar med hoppning på elitnivå är antagligen ganska eniga om vad som är en "bättre" och en "sämre" häst.
Men en person som rider på hobbynivå har antagligen en åtminstone delvis annan åsikt om bra och sämre.
 
Det är väl här som de flesta av oss får svårt att relatera till din frågeställning.
De flesta av oss sysslar inte med elithopphästar utan med hobbyhästar.
Och det skulle inte falla mig in att betala 100.000kr eller mer för en hobbyhäst (var man sedan drar gränsen mellan hobby och mer seriös ridning).

Vad som är en bra häst beror på vad man har för önskemål och behov.

Men visst, de flesta som sysslar med hoppning på elitnivå är antagligen ganska eniga om vad som är en "bättre" och en "sämre" häst.
Men en person som rider på hobbynivå har antagligen en åtminstone delvis annan åsikt om bra och sämre.
Många här skulle förmodligen vara rädda för att rida elitens hästar. Den träning som behövs för att klara de uppgifterna gör dem ofta för känsliga och många är för mycket häst att rida. Med "rätt" träning skulle säker en hel del av dem bli bra hobbyhästar också, liksom en del hobbyhästar kanske är "för fina" för sin uppgift och skulle kunnat nått långt med "rätt" ryttare.
 
Många här skulle förmodligen vara rädda för att rida elitens hästar. Den träning som behövs för att klara de uppgifterna gör dem ofta för känsliga och många är för mycket häst att rida. Med "rätt" träning skulle säker en hel del av dem bli bra hobbyhästar också, liksom en del hobbyhästar kanske är "för fina" för sin uppgift och skulle kunnat nått långt med "rätt" ryttare.

Ja.
Jag skulle inte ge mig på det, eftersom jag inser att jag inte skulle behärska den typen av energi och explosivitet.
 
Då är det inte rätt pris på dom hästarna.

Jag tror det går åt bägge håll. Det finns köpare som letar häst i fel prisintervall iförhållande till vad de vill ha och vad de är beredda att betala men även säljare som övervärderar sina hästar.

Sen så är det nog i många fall diskrepans mellan vad de annonseras ut för och vad de säljs för. När jag skrev sökesannons så fick jag svar från de som hade utannonserat för mellan 50-70 000. I samtliga fall var de beredda att gå ner till 35' (det var mitt tak)

Sökte just det som diskuterats i tråden, en bussig allroundhäst med kap till typ LA hopp/dressyr men inget "märkvärdigt", med betoning på okomplicerad och bussig, minst grundriden och inhoppad.
 
Sen så är det nog i många fall diskrepans mellan vad de annonseras ut för och vad de säljs för. När jag skrev sökesannons så fick jag svar från de som hade utannonserat för mellan 50-70 000. I samtliga fall var de beredda att gå ner till 35' (det var mitt tak)

Sökte just det som diskuterats i tråden, en bussig allroundhäst med kap till typ LA hopp/dressyr men inget "märkvärdigt", med betoning på okomplicerad och bussig, minst grundriden och inhoppad.

Det är ju absolut felsatt pris om säljaren är beredd att gå ner så mycket - kan jag tycka.
 
Det är väl här som de flesta av oss får svårt att relatera till din frågeställning.
De flesta av oss sysslar inte med elithopphästar utan med hobbyhästar.
Och det skulle inte falla mig in att betala 100.000kr eller mer för en hobbyhäst (var man sedan drar gränsen mellan hobby och mer seriös ridning).

Vad som är en bra häst beror på vad man har för önskemål och behov.

Men visst, de flesta som sysslar med hoppning på elitnivå är antagligen ganska eniga om vad som är en "bättre" och en "sämre" häst.
Men en person som rider på hobbynivå har antagligen en åtminstone delvis annan åsikt om bra och sämre.
Men om du inte betalar mer än 100 000 för en hobbyhäst så undrar jag; hur lätt svårt är det att hitta den häst su söker då många hobbyhästar ligger just runt 100 000 och över? Det är en del av min fråga.
Jag frågade som du säkert läst vad folk har för erfarenheter utav hästköp de senaste åren.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 981
Avel Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 775
Senast: Fleta
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 039
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp