Sporthorse
Trådstartare
Jag antar att vi pratar om hästar av "halvblodstyp"?
Jag köpte en e. Twilight, u. fbl-sto, fyra år. Grundriden men inte utbildad.
50.000kr.
Tror att det var rätt rimligt men är dålig på den typen av häst. Trevlig trav, länger ut bra av sig själv, men ínte spektakulär.
Fick för mig att jag ville ha ett "halvblod" att testa lite i dressyr, som kontrast mot mina kallblodshästar.
Att det blev just den var väl mest slump men också pga att jag känner uppfödaren.
Jag tycket att det i regel är enklare att hitta en bra unghäst för ett vettigt pris än vad det är när någon privatperson överskattar sin hästs marknadsvärde. Ofta har man kanske inte sålt häst innan om man säljer sin "pärla" och har ingen aning om vad den hästen är värd på marknaden.
Men jag kan förstå att en person gärna sätter ett högre pris på sin "älskling", dock så finns dessa hästar ute väldigt väldigt länge på annons och ofta får priset sänkas efterhand eftersom ingen vill betala 150 000 för en häst som är värd hälften.
Sen håller jag med om det någon annan skrev tidigare att det är skrämmande ofta man ser hästar som ser ofräscha ut på film och påstås vara friska.
Jag är mest inne på hopphästar av halvblodstyp och skrattar lite åt vissa annonser där man påstår att hästen har fantastisk teknik osv när det inte syns i varken filmer eller har någon bra avel bakom som kan bekräfta det satta värdet.
Dressyrhästar är ju i regel dyrare än hopphästar (om man talar om likvärdig prestation), så där kan jag inte uttala mig om hur det ser ut på hästnets salutorg.