Överpriser på vanliga ridhästar

Ja, det är givetvis deras problem, men man kan diskutera fenomenet iaf? Vad det beror på och hur det kommer sig att det ser ut så just i Sverige och inte i tex Tyskland?
Det låter som om du inte förstått mina inlägg. Olika personer behöver olika saker, och därför går det inte att värdera alla hästar enligt samma måttstock. Därför kan en häst med egenskap X kosta lika mycket som en häst med egenskap Y som saknar egenskap X. Detta har du inte i något inlägg reflekterat över utan du fortsätter argumentera om att hästar som saknar potential (=inte har något värde för dig) är för högt prissatta. Om hobbyryttare prissätter sina "pärlor" så de inte får sålt är det väl deras problem.
 
Men du måste förstå att folk sätter priser efter många olika saker. Inte enbart efter "talang". Det finns otroligt mycket mera egenskaper hos en hobbyhäst som är viktigare än talangen som majoriteten ändå förmodligen inte kommer kunna rida fram hos hästen ändå.

En hobbyryttare som kanske är åt det osäkrare hållet betalar säkerligen en bra summa för att få en trevlig hobbyhäst den kan ha kul med och lita på osv.

Sen kan jag ju tycka allmänt att om man är uppe på den nivån att talangen är såpass avgörande, då letar man inte bland vanliga hästar, då ligger dom hästarna på en väldig hög prissumma iallafall.

En häst är ju värd det priset som ägaren anser att den är värd, ofta lite överpris då alla verkar vilja pruta.

Sen så handlar det oavsett om vad ryttaren kan få fram hos hästen, det handlar om att se potential hos hästarna även ifall den tex nuvarande ryttaren rider jättedåligt och obalanserat. Det är ju vad som är en duktig ryttare och hästmänniska tycker jag. Jag är inte jätteinne på hopptekniker men i dressyren tex så kan en duktig ryttare göra underverk med världens mest alldagliga och tråkiga häst.

Exakt detta tycker jag är skitviktigt!

Varför ska trygghet, snällhet och sådant inte kosta, liksom? Arbetet bakom en sådan häst kan vara minst lika mycket arbete även om det är ett annorlunda arbete.
Jag tänker på handikapphästar, ridskolehästar, lättlärda, trygga individer som nästan alla kan rida. Varför skulle inte en sådan häst vara värd sin vikt i guld?

Talang eller kapacitet för tävling är ju knappast det enda som är värt något.
 
Ja, det är givetvis deras problem, men man kan diskutera fenomenet iaf? Vad det beror på och hur det kommer sig att det ser ut så just i Sverige och inte i tex Tyskland?
Det kan man absolut! Det jag ville belysa är att de KAN ha egenskaper som du inte värdesätter, och att jag kan tycka att en del egenskaper som gör en bra hobbyhäst faktiskt snarare är undervärderade. Hur värdesätter man att en häst är trygg att rida ut med ensam i alla situationer? Hur värdesätter man att den är lätthanterad och med på det mesta som ryttaren vill hitta på? Jag vill helt enkelt lyfta värderingen från att bara handla om potential och tävlingskapacitet.
 
Ja, det har du helt rätt i. Svensk ekonomi är även stark vilket gör att våra priser ses som oerhört höga i utlandet, tex Tyskland.

Så det kan ju vara en mix utav 3 orsaker: 1 stark ekonomi - högre priser, 2 stor efterfrågan på trygga, friska hobbyhästar, 3 litet utbud utav elithästar.
Men de flesta varor och tjänster kostar väl mer i Sverige än andra länder?
 
Funderar på vad det är som gör framförallt unghästar billigare i Tyskland eller Holland, kan dom plocka ut högre eu bidraget på marken? längre betes period? billigare med kostnadern runt semi? eller vad gör den stora skillnaden?
 
Funderar på vad det är som gör framförallt unghästar billigare i Tyskland eller Holland, kan dom plocka ut högre eu bidraget på marken? längre betes period? billigare med kostnadern runt semi? eller vad gör den stora skillnaden?

Hästnäringen har lite annorlunda förutsättningar, bl.a. har man annorlunda lagstiftning kring hästföretagande, andra momssatser och annan skattepolitik. Det påverkar ju hela häst hållningen över lag. Sedan har man i snitt lägre veterinärkostnader.
De verkliga seminkostnaderna ligger nära våra, men här t.ex. momsar en privatperson 25% och tysk moms för semin ligger på 7%.
 
Funderar på vad det är som gör framförallt unghästar billigare i Tyskland eller Holland, kan dom plocka ut högre eu bidraget på marken? längre betes period? billigare med kostnadern runt semi? eller vad gör den stora skillnaden?
Det är ganska dåligt med betesmarker i Holland, ser bättre ut i tyskland. Det gör ju att holländska hästar är lite känsligare som jag upplever det. Inte i hållbarhet kanske, men vad gäller luft och värme.
Det har jag märkt på våra Holländare.

Jag har pratat om just detta, och vad som gör att priset hålls nere är främst att man fort vill få upp hästen i prestation, inom hoppning så ska en 7 åring redan klara en ganska svår hoppning för 7 åringar med vatten och trippelkombinationer. Det är ganska tufft att tävla i Holland, och man daltar inte med utbildningen, utan det ska vara så kostnadseffektivt som möjligt. Priserna ligger väl ca mellan 80 000 och 170 000 på en bra hopphäst i 6- 7 års ålder, röntgad och frisk.

I Holland går ofta unghästar på lösdrift inomhus, inte alls i lika stora hagar som i Sverige.

Veterinärkostnaderna är långt under våra. Det är få som har vetförsäkringar.
 
Senast ändrad:
Exakt detta tycker jag är skitviktigt!

Varför ska trygghet, snällhet och sådant inte kosta, liksom? Arbetet bakom en sådan häst kan vara minst lika mycket arbete även om det är ett annorlunda arbete.
Jag tänker på handikapphästar, ridskolehästar, lättlärda, trygga individer som nästan alla kan rida. Varför skulle inte en sådan häst vara värd sin vikt i guld?

Talang eller kapacitet för tävling är ju knappast det enda som är värt något.

Nä men det är ju det du får betalt för. Vem betalar 250.000 för en ridskolehäst bara för att den är snäll? Dessutom kan den snälla, trygga hästen förvandlas till ett nervvrak med fel ryttare.

En häst är värd det någon vill betala varken mer eller mindre! Marknaden styr helt enkelt.
 
Där håller jag med dig fullt ut, sen har jag inte skrivit att riktiga topphästar är för dyra utan det gäller just vanliga ridhöstar som överskattas till samma pris som en häst som gått internationell hoppning tex, inte så konstigt att dessa hästar blir kvar ute på annons så länge, förmodligen också för att ridbarheten inte är så hög som säljaren vill tro.

Vad menar du med internationell hoppning? Det finns ju internationella klasser på 110-120 nivå. Det är ju bara att anmäla och betala och åka dit, det kan ju vilken random hobbyryttare som helst göra om man vill lägga pengar på det.
 
Ja, det har du helt rätt i. Svensk ekonomi är även stark vilket gör att våra priser ses som oerhört höga i utlandet, tex Tyskland.

Så det kan ju vara en mix utav 3 orsaker: 1 stark ekonomi - högre priser, 2 stor efterfrågan på trygga, friska hobbyhästar, 3 litet utbud utav elithästar.

Och så ska vi inte glömma: högre produktionskostnader. I Sverige har vi låg avkastning på jordbruksmark: det behövs större areal för att odla fram foder. Vi får dessutom inte använda lika mycket konstgödning som görs i andra delar av europa, och så har vi en relativt sett (och väldigt olika i olika delar av landet) kort odlinssäsong. Vi tar kanske två skördar per år medan man i Holland och Tyskland kan ta minst tre.
Vi har höga löner för lågutbildad arbetskraft här, jämfört med i andra EU-länder. Detta bidrar också till att produktionskostnaderna blir högre.
 
Och så ska vi inte glömma: högre produktionskostnader. I Sverige har vi låg avkastning på jordbruksmark: det behövs större areal för att odla fram foder. Vi får dessutom inte använda lika mycket konstgödning som görs i andra delar av europa, och så har vi en relativt sett (och väldigt olika i olika delar av landet) kort odlinssäsong. Vi tar kanske två skördar per år medan man i Holland och Tyskland kan ta minst tre.
Vi har höga löner för lågutbildad arbetskraft här, jämfört med i andra EU-länder. Detta bidrar också till att produktionskostnaderna blir högre.

Men vi har betydligt lägre markpriser.
 
Sen är det inte alla som övervärderar sina hästar, utan främst hobbyavlare och hobbyryttare som tror att deras häst är värd lika mycket som en häst med en stor utvecklingsmöjlighet då den har det mesta givt från födseln så att säga.
Nu är det iofs så att utvecklingsmöjligheten sitter hos ryttaren och inte hos hästen, en duktig ryttare kan ta fram otroligt mycket hos en "vanlig" häst. Man ska inte underskatta ryttarens påverkan på gångarter och teknik osv. Majoriteten av gånger så är det ryttaren som är ett hinder för hästens utvecklingsmöjligheter. Dom som inte är lika skickliga på att få fram kvalitéerna hos hästarna behöver hästar där mycket är gratis. Sen som sagt, ska man högst upp till dom höga klasserna så är det en annan sak, men det är få som kommer dit och det är väldigt få som har råd med sådana hästar.
 
Det är ganska dåligt med betesmarker i Holland, ser bättre ut i tyskland. Det gör ju att holländska hästar är lite känsligare som jag upplever det. Inte i hållbarhet kanske, men vad gäller luft och värme.
Det har jag märkt på våra Holländare.

Jag har pratat om just detta, och vad som gör att priset hålls nere är främst att man fort vill få upp hästen i prestation, inom hoppning så ska en 7 åring redan klara en ganska svår hoppning för 7 åringar med vatten och trippelkombinationer. Det är ganska tufft att tävla i Holland, och man daltar inte med utbildningen, utan det ska vara så kostnadseffektivt som möjligt. Priserna ligger väl ca mellan 80 000 och 170 000 på en bra hopphäst i 6- 7 års ålder, röntgad och frisk.

I Holland går ofta unghästar på lösdrift inomhus, inte alls i lika stora hagar som i Sverige.

Veterinärkostnaderna är långt under våra. Det är få som har vetförsäkringar.
Har en 6 åring gått plus, minus eller jämt upp vid en försäljning av 100 000 i Holland?

Tror oxå att uppfödare i Sverige måste tänka mer kostnadseffektivt.
 
Har en 6 åring gått plus, minus eller jämt upp vid en försäljning av 100 000 i Holland?

Tror oxå att uppfödare i Sverige måste tänka mer kostnadseffektivt.
Det måste dom göra, ibland kostar en häst mer om den inte blir såld i tid eller blir skadad tex. Man tar inte heller så stora risker med skador så som hagvistelse i utlandet.
Inkomster kommer även i form av träningar, tävlingar och utbildning utav andras hästar. Ibland även inackorderingar och övriga tjänster.
Sen är sponsorer väldigt stort i Tyskland, Holland och Italien, många rika människor sponsrar ryttare som syns ute på dom stora tävlingsbanorna.
 
Fast ska du kunna konkurrera här ute på 3* och 4* CSI så krävs det mer än att du själv är skicklig, det krävs en häst med det lilla extra!
Det vet varje duktig ryttare. Hästen ska aldrig underskattas. Det finns world cup vinnare (ryttare) som tagit sig dit tack vare en enda häst och när hästen försvunnit så har den ryttaren fått klättra ner igen och ta 120 hoppning i 2* och träna andra ryttare igen. En bra häst är en bra häst. En medelmåtta har inte det där lilla extra som krävs där varje sekund, sväng och kapacitet räknas.
Nu är det iofs så att utvecklingsmöjligheten sitter hos ryttaren och inte hos hästen, en duktig ryttare kan ta fram otroligt mycket hos en "vanlig" häst. Man ska inte underskatta ryttarens påverkan på gångarter och teknik osv. Majoriteten av gånger så är det ryttaren som är ett hinder för hästens utvecklingsmöjligheter. Dom som inte är lika skickliga på att få fram kvalitéerna hos hästarna behöver hästar där mycket är gratis. Sen som sagt, ska man högst upp till dom höga klasserna så är det en annan sak, men det är få som kommer dit och det är väldigt få som har råd med sådana hästar.
 
Nä men det är ju det du får betalt för. Vem betalar 250.000 för en ridskolehäst bara för att den är snäll? Dessutom kan den snälla, trygga hästen förvandlas till ett nervvrak med fel ryttare.

En häst är värd det någon vill betala varken mer eller mindre! Marknaden styr helt enkelt.

Nu menade jag inte i den prisklassen, det har jag ju aldrig sagt. Men om man ska ha en trygg och ändå väl utbildad häst, vad i utbildningen består är ju olika, kan inte kosta 30.000:- endast. Det måste man ju förstå.

Jag menar att det enda man ska tänka på är att talang för höga klasser inte är det enda som efterfrågas och värderas.

Även dyrare hästar kan ju förvandlas till nervrak med fel ryttare eller kanske inte leverera det man betalt för. Man betalar ju bara vad den är värd just när man köper den, inte hur den blir sedan.

Jag tänker på t.ex handikapphästar som utbildats på de speciella förutsättningarna de måste utstå, som kranar, obalans, störande ljud och fladder.
 
Vad menar du med internationell hoppning? Det finns ju internationella klasser på 110-120 nivå. Det är ju bara att anmäla och betala och åka dit, det kan ju vilken random hobbyryttare som helst göra om man vill lägga pengar på det.
Det spelar ingen större roll, men jag syftar på 2 stjärnigt eller bana som är komplex för hästens ålder med tex tyska och holländska duktiga ryttare som medtävlande. Den ska ta det lätt och inte ligga efter rent tekniskt och kapacitetsmässigt mot övriga tävlande. Den ska ligga i fas med vad den bör klara i den åldern. Svårt att sätta ord på det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 981
Avel Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 775
Senast: Fleta
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 039
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp