Det är ju absolut felsatt pris om säljaren är beredd att gå ner så mycket - kan jag tycka.
Jag tror många av de helt enkelt kollat vad andra hästar som enligt dem var likvärdiga kostade. Haken var väl snarare att flera av dessa hästar hade t ex jag en helt annan syn på än säljaren.
"Går stadigt i form" är jävligt subjektivt t ex. Många av hästarna (och andra med, där jag svarade på annons) var enligt mig inte stabila i ens LC-form.
Eller "tävlad LC - LB". Javisst var de det, en handfull starter i LC med urusla resultat, 2 starter i LB där de ena gången var uteslutna och andra gången hade katastrofresultat.
Osv, listan kan göras lång.
Men om man då har en häst som man startat 7 ggr i LC dressyr med 40 - 50%, en gång i LB med 37%, som hoppat lägsta klasserna och fått med sig halva banan/stannat på vartannat hinder och som inte går ens i stabil LC form men man själv tror/anser att den hästen är nästan likvärdig med annonsen på hästen som annonseras som "startat med vinst och placering upp till LB, stadig i 0.90 - 1 m, redo för 1.10, lättriden och går stadigt i form" (och där det verkligen är en häst som är stabil på den nivån och väl grundriden) - då är det lätt de lägger ut sitt hjärtegull för kanske 10 000 under den.
Då hamnar faktiskt hästar som inte är värda det utannonserade priset i helt fel, för hög prisklass. Fastän de kanske skulle legat just i segmentet 30 - 50' istället.
Och när hästen inte blir såld för det begärda, så kommer väl någonstans paniken - det kostar att ha en häst man inte vill eller kan ha stå och ticka pengar med. Och då justeras priset ned till ett mer rimligt pris. Där är också baksidan med den där diskrepansen vad det annonseras ut för och vad det säljs för, när NN ska sälja sin häst och kollar marknaden för att se vad man kan ta så blir bilden skev.
Sen vill jag tillägga att jag anser att 35' för en bussig allroundhäst som är grundriden och har kap för upp till LA är och förbli billigt och det är en snäv och låg budget. Jag var medveten att det inte skulle hagla hästar. Men det blev väldigt intressant med annonssvaren, det var liksom inte bara en person med häst till salu i 50 - 70' klassen som hörde av sig och var beredd att gå ner i pris till 35'...