Överpriser på vanliga ridhästar

Men om du inte betalar mer än 100 000 för en hobbyhäst så undrar jag; hur lätt svårt är det att hitta den häst su söker då många hobbyhästar ligger just runt 100 000 och över? Det är en del av min fråga.
Jag frågade som du säkert läst vad folk har för erfarenheter utav hästköp de senaste åren.

Jag tycker att det är jättelätt.
Men jag håller inte med om att hobbyhästar "normalt" annonseras för drygt 100.000kr. Inte när jag tittar på hastnet åtminstone.

Men jag hopptävlar inte utan jag leker dressyr. Planen är att försöka kvala min 11-årige valack till MSV B dressyr den här säsongen och det bör vi klara utan större problem.
Hästen köptes som 4-åring för femton tusen kronor.
Han gick som åttaåring LA:4 på ca 62% och vi testade en MSV C dressyr och fick 59.8% och därefter har vi varit hemma och tränat.
 
Sedan tänker jag också att beroende på vad man säljer hästen som, så är det ju olika priser kanske?

En bra avelshäst kan ju vara jättemycket värd i pris men inte som ridhäst (dåligt utbildad, traingelmärkt eller liknande) och tvärtom. Sedan har vi väl de som är värda mycket för att det går att använda dem till både och. Då pratar vi alltså samma individ.
 
Jag tycker att det är jättelätt.
Men jag håller inte med om att hobbyhästar "normalt" annonseras för drygt 100.000kr. Inte när jag tittar på hastnet åtminstone.

Men jag hopptävlar inte utan jag leker dressyr. Planen är att försöka kvala min 11-årige valack till MSV B dressyr den här säsongen och det bör vi klara utan större problem.
Hästen köptes som 4-åring för femton tusen kronor.
Han gick som åttaåring LA:4 på ca 62% och vi testade en MSV C dressyr och fick 59.8% och därefter har vi varit hemma och tränat.
Dressyrhästar brukar ju vara mycket dyrare än övriga hästar så du måste ha gjort lite av ett "kap".
 
Det är ju absolut felsatt pris om säljaren är beredd att gå ner så mycket - kan jag tycka.

Jag tror många av de helt enkelt kollat vad andra hästar som enligt dem var likvärdiga kostade. Haken var väl snarare att flera av dessa hästar hade t ex jag en helt annan syn på än säljaren.
"Går stadigt i form" är jävligt subjektivt t ex. Många av hästarna (och andra med, där jag svarade på annons) var enligt mig inte stabila i ens LC-form.

Eller "tävlad LC - LB". Javisst var de det, en handfull starter i LC med urusla resultat, 2 starter i LB där de ena gången var uteslutna och andra gången hade katastrofresultat.

Osv, listan kan göras lång.

Men om man då har en häst som man startat 7 ggr i LC dressyr med 40 - 50%, en gång i LB med 37%, som hoppat lägsta klasserna och fått med sig halva banan/stannat på vartannat hinder och som inte går ens i stabil LC form men man själv tror/anser att den hästen är nästan likvärdig med annonsen på hästen som annonseras som "startat med vinst och placering upp till LB, stadig i 0.90 - 1 m, redo för 1.10, lättriden och går stadigt i form" (och där det verkligen är en häst som är stabil på den nivån och väl grundriden) - då är det lätt de lägger ut sitt hjärtegull för kanske 10 000 under den.

Då hamnar faktiskt hästar som inte är värda det utannonserade priset i helt fel, för hög prisklass. Fastän de kanske skulle legat just i segmentet 30 - 50' istället.

Och när hästen inte blir såld för det begärda, så kommer väl någonstans paniken - det kostar att ha en häst man inte vill eller kan ha stå och ticka pengar med. Och då justeras priset ned till ett mer rimligt pris. Där är också baksidan med den där diskrepansen vad det annonseras ut för och vad det säljs för, när NN ska sälja sin häst och kollar marknaden för att se vad man kan ta så blir bilden skev.

Sen vill jag tillägga att jag anser att 35' för en bussig allroundhäst som är grundriden och har kap för upp till LA är och förbli billigt och det är en snäv och låg budget. Jag var medveten att det inte skulle hagla hästar. Men det blev väldigt intressant med annonssvaren, det var liksom inte bara en person med häst till salu i 50 - 70' klassen som hörde av sig och var beredd att gå ner i pris till 35'...
 
Senast ändrad:
Jag tror många av de helt enkelt kollat vad andra hästar som enligt dem var likvärdiga kostade. Haken var väl snarare att flera av dessa hästar hade t ex jag en helt annan syn på än säljaren.
"Går stadigt i form" är jävligt subjektivt t ex. Många av hästarna (och andra med, där jag svarade på annons) var enligt mig inte stabila i ens LC-form.

Eller "tävlad LB - LA". Javisst var de det, en handfull starter i LC med urusla resultat, 2 starter i LB där de ena gången var uteslutna och andra gången hade katastrofresultat.

Osv, listan kan göras lång.

Men om man då har en häst som man startat 7 ggr i LC dressyr med 40 - 50%, en gång i LB med 37%, som hoppat lägsta klasserna och fått med sig halva banan/stannat på vartannat hinder och som inte går ens i stabil LC form men man själv tror/anser att den hästen är nästan likvärdig med annonsen på hästen som annonseras som "startat med vinst och placering upp till LB, stadig i 0.90 - 1 m, redo för 1.10, lättriden och går stadigt i form" (och där det verkligen är en häst som är stabil på den nivån och väl grundriden) - då är det lätt de lägger ut sitt hjärtegull för kanske 10 000 under den.

Då hamnar faktiskt hästar som inte är värda det utannonserade priset i helt fel, för hög prisklass. Fastän de kanske skulle legat just i segmentet 30 - 50' istället.

Och när hästen inte blir såld för det begärda, så kommer väl någonstans paniken - det kostar att ha en häst man inte vill eller kan ha stå och ticka pengar med. Och då justeras priset ned till ett mer rimligt pris. Där är också baksidan med den där diskrepansen vad det annonseras ut för och vad det säljs för, när NN ska sälja sin häst och kollar marknaden för att se vad man kan ta så blir bilden skev.

Sen vill jag tillägga att jag anser att 35' för en bussig allroundhäst som är grundriden och har kap för upp till LA är och förbli billigt och det är en snäv och låg budget. Jag var medveten att det inte skulle hagla hästar. Men det blev väldigt intressant med annonssvaren, det var liksom inte bara en person med häst till salu i 50 - 70' klassen som hörde av sig och var beredd att gå ner i pris till 35'...

Dina exempel är tragiska tycker jag. Nästan oförskämt mot köparna.
 
Ja. Fast jag tycker inte 50-70 tusen är galet för en frisk schysst häst som fixar lätta klasser.

Absolut inte. Sen är det (se mitt svar nyss) det här med att korrekt bedöma vad man säljer. Det ska vara en skillnad på en sjysst häst och en inte så sjysst, på en som är väl och korrekt grundriden och en som inte är det osv.

Men en väl grundriden, schysst häst på/för lättklassnivå, som är frisk såklart, är det inte alls galet med 50 - 70. Däremot en som inte ens är stabil i LC-form fast den är 10+, som gjort mediokra resultat och som när det kommer till kritan inte är så jäkla bussig, den ska inte kosta ens 50. Anser jag. Det är just en differentiering jag kan tycka saknas, och som gör det är skeva med att ägaren (efter ett tag får man anse) är beredda att sälja för 50% under utgångspris. Men att de inte ändrar sin annons är väl för att de hoppas att nån ska komma och "bli så förtjust i gulliga hästen" att de hostar upp det begärda (över)priset antar jag.

Sen ska kanske ras spela in lite. Vissa raser får du tyvärr inte 50-70 för ÄVEN om de är frisk, schysst och tom väl etablerade i lätta klasser. Hur illa man än tycker om det så är det tyvärr verkligheten.
 
Dina exempel är tragiska tycker jag. Nästan oförskämt mot köparna.

Låt oss säga att jag seriöst höll på att få magsår och övervägde marsvin. Och att jag tillslut gjorde avsteg från mina principer och vände mig till handlare. Där fick man åtminstone korrekta beskrivningar och pris som speglade verkligheten. Visst, man får nackdelar med men jag var så jäkla less på hela alltet efter ett tag.
 
Men om du inte betalar mer än 100 000 för en hobbyhäst så undrar jag; hur lätt svårt är det att hitta den häst su söker då många hobbyhästar ligger just runt 100 000 och över? Det är en del av min fråga.
Jag frågade som du säkert läst vad folk har för erfarenheter utav hästköp de senaste åren.
Förstår inte riktigt vart du hittar dessa annonser, tittar jag en snabbis på en annonssida så ligger majoriteten mellan typ 50-90 för trevliga hästar som klarar lätta nivåer.
 
Och det är lite det som hela tråden handlar om. Varför folk sätter så galna priser på sina hästar och sedan är villiga att gå ner över 20%.
Är det verkligen så konstigt? Är ju bara att titta på allt som säljs mer eller mindre, bilar och allt. Folk sätter lite högre pris för att folk prutar oavsett vad det är för pris på hästen eller bilen eller vad man nu säljer. Även om hästarna hade kostat mer eller mindre gratis hade folk försökt få ner priserna.
 
Är det verkligen så konstigt? Är ju bara att titta på allt som säljs mer eller mindre, bilar och allt. Folk sätter lite högre pris för att folk prutar oavsett vad det är för pris på hästen eller bilen eller vad man nu säljer. Även om hästarna hade kostat mer eller mindre gratis hade folk försökt få ner priserna.

Fast det blir ju också skevt. Hur ska en spekulant veta att "den där 60 000 kronorshästen kan de släppa för 35'"? Då hör ju spekulanten med 40' i maxbudget inte av sig - då missar man ju spekulanter.

Jag hade som sagt max 35', och jag kollade på hästar upp till 40'. 5000 kr kände jag var max vad som är rimligt att räkna med för eventuell prutmån på en häst för 40 000. Inte fasiken hade jag hört av mig till någon som hade annonserat ut för 60 - 70 000 kr och "hej, du jag har bara hälften av vad du begär, men...." Det är ju både oförskämt och förolämpande!

Och uppenbart var jag inte den enda som resonerat så, eftersom flera av de som hörde av sig på min sökesannons hade haft till salu ett tag. Om den för 60 000 kr lagts ut för 40 000 kr hade de garanterat fått mer spekulanter. Och även kunnat ge lite prutmån ner till 35 då om de känt för det.
 
Dressyrhästar brukar ju vara mycket dyrare än övriga hästar så du måste ha gjort lite av ett "kap".

Japp.
Men min häst i fråga är inte en "dressyrhäst" utan en annan sorts häst som visat sig vara lämplig för dressyr.
Jag hade en helt annan fantasi än säljaren.
Säljaren uttryckte att "det där är inget att ha att rida på". Jag hade en annan åsikt och med ridträning ca 2-3 dagar per vecka, blev det en fullt skaplig dressyrhäst för lätt klass.
Vi kommer aldrig att samla ihop de där riktigt höga poängen, hästen är av helt fel typ för det även om han rör sig överraskande bra. Som du sett av de siffror jag beskrivit, är det ingen riktig stjärna, men fullt duglig för hobbyridning inklusive medelsvår dressyr.

Enligt dressyrdomare, åtminstone 7-mässiga gångarter även uppemot PSG-nivå även om jag betvivlar att jag någonsin kommer att kunna ta hästen till den nivån och det sitter en hel del i "klumpen på ryggen" dvs jag hämmar antagligen hästens kapacitet.
 
Sen ska kanske ras spela in lite. Vissa raser får du tyvärr inte 50-70 för ÄVEN om de är frisk, schysst och tom väl etablerade i lätta klasser. Hur illa man än tycker om det så är det tyvärr verkligheten.

Precis.
Min valack som ändå är skaplig för lätt klass torde jag få max 35 för vid försäljning. Jättefin "liten stor häst" men av "fel" ras.
Jättebra hobbyhäst!
Skaplig i dressyr, tävlat western tom B-nivå (nationell nivå) med ett par överraskande vinster; stabil på regionalnivå.
Snäll så man kan sätta upp rena nybörjare på honom.
Godmodig, lätthanterad. Lastar sig själv, helt okomplicerad och ostressad på tävlingsplatser.
Fungerar skapligt i körning, funderar på att ta med honom och träna lite dressyrkörning och få omdöme av en kunnig kusk.

Men kallblodstravare.
Den perfekta hobby-hästen, faktiskt.
 
Jag är dessutom en sån person att jag varken lägger ut hästar med prutmån eller prutar själv. Nånsin. Jag avskyr det fenomenet. Så för mig kostar en häst det som den är ute för - inget annat.

Jag är lika. Några tusen hit eller dit för rätt köpare är inget att snacka om för något som kostar i prisklass som en häst. Dock tycker jag INTE om folk som prutar redan innan. Däremot om någon vänligt skulle höra av sig och meddela att deras budget är X tusen under mitt pris och undra om det ändå skulle vara aktuellt att få komma och titta så skulle jag acceptera det.

Däremot skulle jag bli både irriterad och förolämpad om någon hörde av sig och talade om att deras budget är halva begärda priset och fråga om det ändå kan vara aktuellt, eller än värre på plats efter provridning osv kläcker ur sig att de gärna vill köpa hästen men de har inte mer pengar än xxx.

Liksom är man spekulant på en häst så ska man ha råd att betala vad som begärs, även om man ligger t ex 5' över budget och tänkt fråga om säljaren kan tänka sig det så SKA man ha de där "extra" att lägga till OM hästen nu är perfekt.

Om man kommer och tittar på en häst som man utefter annonsen är beredd att ge begärt pris för, men efter provridning osv känner att man inte anser är värd riktigt det ser jag heller inga problem med några tusenlappars prutningsförsök.

Men att kolla på sånt man inte har råd med (annat än drömma över annonser), det är ju oförskämt bara. Folk tar sig tid att svara på mail/i telefonen, skicka filmer och bilder, göra sig tillgängliga för att spekulanter ska få komma och titta på hästen, visa hästen osv.
 
Detta är bara spekulation, jag har inga fakta att backa upp det med, men jag tror att en anledning till att hästar övervärderas kan vara att hobbyryttare köper hästar med betydligt mer kapacitet än vad de behöver. Köper man en häst med kapacitet relativt ung och sen inte utvecklar den kapaciteten ordentligt så sjunker ju hästens värde, men samtidigt har man haft hästen i ett antal år och tränat och lagt en massa resurser på den. Då vill man säkert inte sälja för mindre än vad man köpte hästen för, fastän den egentligen minskat i värde. Tex om man köper en häst för 100 000 kr som 4-åring och sen inte kommit upp i mer än LB när hästen är 10 år och man vill sälja. Så lägger man ut hästen för 120 000 kr (eftersom man faktiskt har utbildat den en del i alla fall) och skriver att den har kapacitet för höga klasser (vilket den i och för sig har, men vem vill betala för den när hästen redan är 10 år gammal?).
 
Jag är dessutom en sån person att jag varken lägger ut hästar med prutmån eller prutar själv. Nånsin. Jag avskyr det fenomenet. Så för mig kostar en häst det som den är ute för - inget annat.
Haha jag är likadan. Jag har aldrig prutat på annonser och det skulle aldrig falla mig in.
 
@Sporthorse fast att folk sätter ut ett (över)pris och sen kan tänka sig gå ner 20% är väl ingen jättemysterie att det förekommer ? Går det så går det liksom.

Utöver det så säger jag igen: den här tråden handlar ju inte om och har aldrig gjort, tydligt dessutom på rubriken, elithästar eller elitsäljare eller elitköpare ? Inte heller om hästar som kostar ens 100-150 papp ?
 
Precis.
Min valack som ändå är skaplig för lätt klass torde jag få max 35 för vid försäljning. Jättefin "liten stor häst" men av "fel" ras.
Jättebra hobbyhäst!
Skaplig i dressyr, tävlat western tom B-nivå (nationell nivå) med ett par överraskande vinster; stabil på regionalnivå.
Snäll så man kan sätta upp rena nybörjare på honom.
Godmodig, lätthanterad. Lastar sig själv, helt okomplicerad och ostressad på tävlingsplatser.
Fungerar skapligt i körning, funderar på att ta med honom och träna lite dressyrkörning och få omdöme av en kunnig kusk.

Men kallblodstravare.
Den perfekta hobby-hästen, faktiskt.
Alltså jag skulle vara beredd att betala mycket pengar för att köpa en sån häst, eftersom jag verkligen skulle vilja ha de där egenskaperna av att vara en riktigt bra hobbyhäst utan en massa olater. Jag skulle betala mycket för att kunna slänga upp mina barn och inte vara rädd att hästen skulle hitta på nåt dumt. Enligt min ganska långa erfarenhet är dessa hästar svåra att hitta.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 981
Avel Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 775
Senast: Fleta
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 039
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp