Överpriser på vanliga ridhästar

Alltså ju mer jag tänker på det har jag alltid undrat över varför inte avlare försöker få fram en riktigt bra hobbyhäst av halvblodstyp, vilket jag verkligen letat mig blå efter. Ofta är det en nervig häst utan den kapaciteten man drömde om man säljer, tycker jag.
 
Alltså ju mer jag tänker på det har jag alltid undrat över varför inte avlare försöker få fram en riktigt bra hobbyhäst av halvblodstyp, vilket jag verkligen letat mig blå efter. Ofta är det en nervig häst utan den kapaciteten man drömde om man säljer, tycker jag.
Fast det är etablerat att det inte funnits en marknad för det senaste årtiondet i eskalerande takt vilket som sagt är ett
Välkänt problem och trend som avelsfolket påtalat hur mycket som helst och det konstant skrivs och diskuteras runt i media.
 
Alltså ju mer jag tänker på det har jag alltid undrat över varför inte avlare försöker få fram en riktigt bra hobbyhäst av halvblodstyp, vilket jag verkligen letat mig blå efter. Ofta är det en nervig häst utan den kapaciteten man drömde om man säljer, tycker jag.
För att när det går fel får man inte en dussinhäst utan en riktigt dålig häst. En med dåligt temperament och utan kapacitet vill ingen ha. Inte världens snällaste som rör sig bedrövligt och är inkorrekt exteriört heller.

De allra flest hobbyuppfödare (dvs majoriteten) avlar för BRA temperament OCH bättre kapacitet än stoet. Det ger riktigt bra hästar - och genomsnittshästar. Däremot så riktigt bussiga allroundhästar är eftertraktade och behöver rätt sällan läggas ut på annons. De säljs via kontakter och säljs fort. Talar nu om vuxna. Unga kan man göra fynd - men den genomsnittlige hobbyryttaren kan eller vill inte köpa en åring och dels vänta på och dels utbilda. Uppfödarna får inte tillbaka pengarna för att göra det själv.

DÄR är det stora "problemet" som jag ser det.
 
@Alexandra_W fast what ? Hon skriver inte om några hobbyuppfödare hon skriver "avlare " . Eller vad menar du ?

Grejen är ju att man inte behöver lägga på en elektrisk tysk sporthingst som inte kan gå in på prisutdelning tex , på sitt fina sto utan det finns lika fina hingstar som ändå har fina gångarter , temperament osv att lägga på sitt fina sto ? Men köpmarknaden ser inte ut så att hobbyryttarna vill ha en "allroundkompis" trots att det egentligen vore ypperligt för dem - tränaren tycker de ska ha en Totilas stammad eller gärna en importerad med Toppstamm utomlands osv . (Lat hets exempel men du fattar ) ☺️
Eller hur har du tolkat frågan /problemet ?
 
Fast det blir ju också skevt. Hur ska en spekulant veta att "den där 60 000 kronorshästen kan de släppa för 35'"? Då hör ju spekulanten med 40' i maxbudget inte av sig - då missar man ju spekulanter.

Jag hade som sagt max 35', och jag kollade på hästar upp till 40'. 5000 kr kände jag var max vad som är rimligt att räkna med för eventuell prutmån på en häst för 40 000. Inte fasiken hade jag hört av mig till någon som hade annonserat ut för 60 - 70 000 kr och "hej, du jag har bara hälften av vad du begär, men...." Det är ju både oförskämt och förolämpande!

Och uppenbart var jag inte den enda som resonerat så, eftersom flera av de som hörde av sig på min sökesannons hade haft till salu ett tag. Om den för 60 000 kr lagts ut för 40 000 kr hade de garanterat fått mer spekulanter. Och även kunnat ge lite prutmån ner till 35 då om de känt för det.
Vad som är förolämpande eller inte hör ju inte till riktigt. Folk testar och ser om det går, dom kan lika gärna köpa hästen för begärt pris ifall säljaren står på sig. Inget konstigt med det. Sen är det faktiskt inte så att alla alltid har bråttom att sälja på sekunden, många kan och vill ha kvar sin häst tills rätt köpare dyker upp. Vissa måste bli av med hästen snabbare och går med på ett lägre pris.
 
Alltså jag skulle vara beredd att betala mycket pengar för att köpa en sån häst, eftersom jag verkligen skulle vilja ha de där egenskaperna av att vara en riktigt bra hobbyhäst utan en massa olater. Jag skulle betala mycket för att kunna slänga upp mina barn och inte vara rädd att hästen skulle hitta på nåt dumt. Enligt min ganska långa erfarenhet är dessa hästar svåra att hitta.

Min häst är inte till salu.
Men av nyfikenhet, hur skulle du värdera en sådan häst? Med tanke på "snällheten" i kombination med skaplig grundutbildning inom western, dressyr och körning?
 
Här har heller aldrig prutats på en häst. Nu har jag inte haft fler än fyra men de har alla köpts till det pris ägaren velat ha. De har alla haft ett högst rimligt pris. Någon riktigt billig och någon dyrare.

Jag har ju fått höra av andra att de inte skulle betala så mycket för den eller den hästen men faktum är att jag har två helt fantastiska hästar som är av olika sort där den ena borde värderas efter temperament, säkerhet och utbildning till samma pris som den som ännu inte kommit så långt men har fantastiskt gång och potential. Fast tyvärr är det inte så.
 
Ni som inte vill pruta, hur hade ni gjort om ni hade hittat hästen med stort H på pappret men den ligger ute till nästan dubbelt så mycket som marknadsvärdet?
Släppt den?
 
Min häst är inte till salu.
Men av nyfikenhet, hur skulle du värdera en sådan häst? Med tanke på "snällheten" i kombination med skaplig grundutbildning inom western, dressyr och körning?
Det är ju svårt att svara på sådär rakt av men jag skulle definitivt kunna tänka mig att ge en hel del mellan 30-40 000 kanske. Det är värt så mkt om man hittar en sådan häst!
 
Ni som inte vill pruta, hur hade ni gjort om ni hade hittat hästen med stort H på pappret men den ligger ute till nästan dubbelt så mycket som marknadsvärdet?
Släppt den?
Ja, det finns väldigt många hästar ute på annons som ligger långt över min budget. Jag kollar helt enkelt inom den ram jag har tänkt mig. Ligger den något högre så kanske man får lägga ut lite mer.
 
Alltså ju mer jag tänker på det har jag alltid undrat över varför inte avlare försöker få fram en riktigt bra hobbyhäst av halvblodstyp, vilket jag verkligen letat mig blå efter. Ofta är det en nervig häst utan den kapaciteten man drömde om man säljer, tycker jag.

Jag har ett sto som producerat sin första sådana häst (hoppas jag eftersom den är till mig).
 
Ni som inte vill pruta, hur hade ni gjort om ni hade hittat hästen med stort H på pappret men den ligger ute till nästan dubbelt så mycket som marknadsvärdet?
Släppt den?

Jag kan inte bedöma marknadsvärde, jag kan bara göra bedömnngen vad jag är villig att ge. Hade då priset varit så mycket över vad jag var villig att ge hade jag släppt den
 
Det är ju svårt att svara på sådär rakt av men jag skulle definitivt kunna tänka mig att ge en hel del mellan 30-40 000 kanske. Det är värt så mkt om man hittar en sådan häst!
Jag håller på med halvblod och ridponnyer och jag hade aldrig släppt en sån häst för de pengarna. Jag tycker det är alldeles för lite pengar - man ser hur olika vi tänker. För 30-40 tusen hittar man ingenting vettigt inridet av de raserna.
 
Jag åkte till Holland av den enda anledningen att jag ville ha större utbud än den lilla marknad som fanns i Sverige då (1,5 år sedan) .
Ville ha en frisk och känslig 6-10 åring som gått 120, högre än 165cm (jag är lång)
Jag hade 6 olika hästar i lite varierande prisklasser att välja mellan som alla uppfyllde mina kriterier, inom en 5 mils-radie.
Fastnade för en, 125k skulle de ha. Inga konstigheter alls.
Fast för 125 000 kan man få en bra häst även i Sverige.
 
Tyvärr är det väldigt många av importhästarna som kommer in och säljs i den lägre prisklassen (40-80 000:- ca) som är behäftade med fel. Jag jobbar på ett djurförsäkringsbolag så jag ser den bistra verkligheten. Importerna som kostar 200 000:- 1 000 000:- är det inte mer fel på än svenska hästar.
Nä, precis!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 981
Avel Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 775
Senast: Fleta
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 039
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp