Fast hästen behöver verkligen inte vara utbildad om den har rätt psyke på hinder och har lätt för sig.
Nu letar jag inte häst just idag, men den dagen jag kommer göra det år mig själv så kommer jag absolut inte leta efter en häst som reda tävlat massor, utan jag vet vad jag söker hos en häst och har som mål att kunna tävla 140. Sen om hästen klarar det eller inte, det återstår att se, men har den det där jag söker så hänger nog resten på mig som ryttare. Jag har ridit en hel del 150 hästar så jag vet hur det ska kännas, och då behövs inga resultat.
Sen är det inte alla som övervärderar sina hästar, utan främst hobbyavlare och hobbyryttare som tror att deras häst är värd lika mycket som en häst med en stor utvecklingsmöjlighet då den har det mesta givt från födseln så att säga.
Sen är det mycket som du säger, att vissa ryttare klarar inte av att höja sin hästs prestation pga fel träning, dålig ridning, ingen erfarenhet, inget intresse osv, så därför är det lite lurigt utan att provrida själv. Men man ser endå ganska mycket vad det är för häst och ryttare om det finns några filmer, vilket många tyvärr saknar.
Sverige har en hel del bra hästar och ryttare och det kommer fler, men jag upplever att folk drar sig från att köpa härifrån då det sällan når den internationella marknaden.
Jagvet visserligen några ryttare som har importerat svenska hästar, men då rör det sig om säljare
som är ute mycket i europa och visar sina hästar.