Överpigg häst?

StephanieHedin

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva lite råd från alla er kunniga, då jag själv inte har en aning om vad jag bör göra.
Fråga:
Jag har en travare, 9 år gammal. Jag har ägt honom i drygt 4 månader, han är väldigt snäll och go av sig. Men den senaste månaden, har han blivit helt förändrad i ridningen. Han har en tendens att vid varje ridpass börja gasa iväg i fullfart och det är omöjligt att få stopp på honom. Vi kan börja hur lugnt som helst, men från ingenstans så kutar han iväg. Detta har ju givetvis gjort att jag blivit rädd för att rida honom då det sker i princip var gång. Någon som kan ha en aning om vad det kan bero på och vad jag kan göra? (veterinär är kontaktad).

Travare är gjorda för full gas :)
Så enkelt är det, jAg har ridit mycket travare och det är speciellt man får inte vara rädd för fart och absolut inte sitta och hålla in, i travet får de stöd i bettet för att springa , så broms vet de inte vad det är om de inte är ordentligt omskolade.
Hur konstigt det än låter så driver jag travare istället när jag vill få dom att bromsa ner.
Hur länge är han riden ? Och hur utbildad ?
Det är ingen veterinärfråga att han är pigg, bara helt vanlig travare.

Skritta bara till du har kontroll skulle jag säga, skritta i jobbig terräng, lär hästen flytta för skänker på grusvägar , rid runt träd, gör många halter.
Skapa ett samarbete.
Ta hjälp av tränare.

Avvakta tills hästen är kollad av veterinär, skulle jag säga. Om vet. ger grönt ljus och du är säker på att all utrustning passar, så träna basic lydnad i skritt. Gå inte vidare förrän det funkar till 100%, och börja då försiktigt med övergångar skritt-trav-skritt.
En bra tränare är också vettigt att ha.

Jag har lärt in röstkommandon. Min häst kan utföra alla gångarter på kommando, "ptro"! ja då är det stopp som gäller, var som helst, alltid.

Sen ger jag alltid efter i tygeln när han tar förhållningen.

Förstår att det är svårt att börja i skritt då jag läser att han drar iväg utan lov. Men det är också eTT tips att börja i skritt.

Att försöka rida hästen trött är inget jag rekommenderar på en travare.

Hej!
Jag skulle behöva lite råd från alla er kunniga, då jag själv inte har en aning om vad jag bör göra.
Fråga:
Jag har en travare, 9 år gammal. Jag har ägt honom i drygt 4 månader, han är väldigt snäll och go av sig. Men den senaste månaden, har han blivit helt förändrad i ridningen. Han har en tendens att vid varje ridpass börja gasa iväg i fullfart och det är omöjligt att få stopp på honom. Vi kan börja hur lugnt som helst, men från ingenstans så kutar han iväg. Detta har ju givetvis gjort att jag blivit rädd för att rida honom då det sker i princip var gång. Någon som kan ha en aning om vad det kan bero på och vad jag kan göra? (veterinär är kontaktad).

Kylan är svaret gissningsvis. Många hästar kvicknar till väldigt så fort det blir minusgrader... men jag förstår att du blir rädd om han drar iväg sådär.

Jag tänker lite som @Lyraolissy - rid i terräng så han måste sänka näsan och titta vart han sätter fötterna, på banan så använd cavalettiserier och annat så han får nåt att tänka på och inte bara kan gasa hur som helst. Träna lydnad. Mycket skritt (inte något trippande utan låt honom skritta på ordentligt, men han får inte byta gångart).

Jag har en idé om att han "löser" ett problem med att springa.
Jag har haft mitt varmblod i snart 12 år, även han är hur lugn och fin i alla hantering och älskar att jobba.
Men om något blir extra jobbigt hanterar han det med att springa på och "kommer undan"...och just som i tidigare inlägg år det svårt att reglera farten med handen. Jag har nått stora framgångar med att använda sitsen för reglera farten - mycket effektivt. Sidvärtesövningar är också ett bra tips - han får något annat än att gå framåt att tänka på.

Jag har en idé om att han "löser" ett problem med att springa.
Jag har haft mitt varmblod i snart 12 år, även han är hur lugn och fin i alla hantering och älskar att jobba.
Men om något blir extra jobbigt hanterar han det med att springa på och "kommer undan"...och just som i tidigare inlägg år det svårt att reglera farten med handen. Jag har nått stora framgångar med att använda sitsen för reglera farten - mycket effektivt. Sidvärtesövningar är också ett bra tips - han får något annat än att gå framåt att tänka på.
Ja så är det ju absolut , de springer ofta ifrån om det blir jobbigt.
Tycker överlag många ställer alldeles för höga krav på travare, speciellt när de gått på travet innan.
Allt där är precis tvärtemot vanlig ridning, de är lärda att springa, ta stöd av bettet och har ofta gått rakt fram och har ingen som helst styrka att gå i en paddock.
Däremot är travare ofta otroligt trevliga i hantering.
Men ridningen tror jag bara de passar en viss typ av människor.
De är speciella och behöver mycket motion och rids en travare av en människa som sitter och tjuvhåller tror jag det är en omöjligt kombo.

Jag har lärt in röstkommandon. Min häst kan utföra alla gångarter på kommando, "ptro"! ja då är det stopp som gäller, var som helst, alltid.

Sen ger jag alltid efter i tygeln när han tar förhållningen.

Förstår att det är svårt att börja i skritt då jag läser att han drar iväg utan lov. Men det är också eTT tips att börja i skritt.

Att försöka rida hästen trött är inget jag rekommenderar på en travare.
Upplever också att de är tacksamma med röstkommandon , de är ofta väldigt lyhörda och vill såå göra rätt.

Hej!
Fråga:

Jättebra att du kontaktat veterinär!
Har det blivit några ändringar i utevistelsen?
Byte till mindre hage, färre/andra hagkompisar eller mindre utevistelse kan ge massor av överskottsenergi.

Jättebra att du kontaktat veterinär!
Har det blivit några ändringar i utevistelsen?
Byte till mindre hage, färre/andra hagkompisar eller mindre utevistelse kan ge massor av överskottsenergi.
Är snö nu , många blir görpigga i snön :)
Tror jag vet vem denna häst matte är och vi hat fått rejält med snö senaste tiden.

Min hopphäst blir personlighetsförändrad på vintern. :banghead:
Tittig, spänd och "letar saker" som hon kan överreagera på, vilket betyder sätta sig ned och explodera framåt i kombination med någon bakutspark eller två så fort det knakar i väggen.
På sommarn är hon världens coolaste.
Tredje vintern nu med samma sak, jag rider henne annorlunda på vintern/sommarn helt enkelt, och jag lär alltid behöva göra det.

I ditt fall hade jag väntat på grönt ljus av vet. sedan jobbat extremt mycket med tempoväxlingar trav-skritt, och om det är som du beskriver omöjligt att få stopp honom när han sätter fart hade jag även tränat one-rein-stops. För din egen säkerhet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar