Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ofta är det två veckors väntetid på besiktningsman (som i vårt fall) och då hinns inte en besiktning med innan handpenning ska läggas.
Ja till KÖPARE ja.. Men inte för säljare. Jag skulle inte ha minsta lust att en köpare får kalla fötter och drar sig ur pga någon skitsak och att det inte regleras av nånting alls och jag står med en ny omgång visningar och annonser och hela baletten.. Rent generellt sett är jag lite trött på köpare som i alla möjliga och omöliga sammanhang (tänker bla på hästaraffärer nu) ska bara ha en massa rättigheter.
Jag har tvärt emot dig uppfattat det som en fullgod undersökningsplikt att ta över en överlåtelsebesiktning.
@cirkus Ja, det finns besiktningsprotokoll från Anticimex. Anticimex har jag inte hört ett enda positivt ord om vad gäller besiktningar.
@cirkus Ja, det finns besiktningsprotokoll från Anticimex. Anticimex har jag inte hört ett enda positivt ord om vad gäller besiktningar.
Hade du köpt en häst utan att besiktiga? Endast gå på att säljaren gjort en besiktning?
Kan tillägga att jag är INTE imponerad över vad jag sett av Anticimex besiktningar så här långt. De går igenom vår fastighet regelbundet på Länsförsäkringars uppdrag, och så mycket som de missar hade jag inte velat vara LF och beställare av den tjänsten...
Vi köpte inte huset utan det gick (antagligen) till budgivaren under oss. Trist men så som mäklaren har betett sig och sagt så känns det ändå bra. Mäklaren kändes definitivt inte opartisk.
@cirkus Då är vi väldigt olika. Jag skulle aldrig köpa ett hus (som definitivt är det dyraste köpet i mitt liv) utan att göra kontroller. Jag vill veta vad jag köper, annars skulle jag inte kunna sova gott utan ständigt oroa mig.
Du kan vara säker på att mäklaren är opartisk. Annars bryter mäklaren mot mäklarlagen och kan/bör anmälas. Och en öppen besiktningsklausul är bättre för bägge parter vilket de flesta seriösa mäklare och FMI anser.Är en mäklare opartisk? Den har säljarens uppdrag.
Däremot så kan jag rent generellt tycka att det är märkligt att ni inte fick göra som ni ville med besktning, dvs ta dit egen besiktningsman. Däremot så vad det gäller den öppna klausulen som du ville ha kan jag förstå (igen) om säljaren backade - det hade ju jag också gjort.
Du kan vara säker på att mäklaren är opartisk. Annars bryter mäklaren mot mäklarlagen och kan/bör anmälas. Och en öppen besiktningsklausul är bättre för bägge parter vilket de flesta seriösa mäklare och FMI anser.
Är en mäklare opartisk? Den har säljarens uppdrag.
Hade du köpt en häst utan att besiktiga? Endast gå på att säljaren gjort en besiktning?
Du köper en helt annan tjänst än besiktning. Beställer du en genomgång är det genomgången du kan reklamera. Tjänsten besiktning kan du aldrig komma att dela, eftersom du inte är beställare av just besiktningen.
Det är otroligt svårt att reklamera en tjänst man inte beställt, i det här fallet besiktningen. Att du köper en närliggande tjänst (genomgång av handlingar) gör inte att du automatiskt blir beställare av besiktning. Då behöver du göra en egen besiktning.
Vi ska skriva papper på Tisdag,sen ska handpenningen betalas senast 5 dagar efter det,besiktning kan vi göra TIDIGAST nästa Måndag,alltså så kommer handpenningen betalas in innan vi besiktigat. Visst lär man väll få tillbaka handpenningen om det visar sig vara större fel? Har inte läst kontraktet (eftersom vi ska skriva först på Tisdag) men har iaf meddelat mäklaren att vi vill bes huset,och hon skulle skriva in en klausul om det att vi kan backa på affären om det visar något,men vad händer med handpenningen som sagt?
Huset är inte besiktigat alls av säljarna,så vi lär ju ha ut en besiktningsman iaf.