Överlåtelsebesiktning?

Alternativet - inte helt ovanligt - är att besiktningsmannen faktiskt missat felet. Vilket framkommer vid en andra besiktning med ny besiktningsman.

Alternativet - inte helt ovanligt - är att besiktningsmannen faktiskt missat felet. Vilket framkommer vid en andra besiktning med ny besiktningsman.

Jo, det är väl ganska oemotsagt, men iallafall jag pratar om ett scenario där man inte tar ut en egen besiktningsman. Problemet med egen besiktning, hur smart det än låter, är att hela handlingen baseras på en marknad där köparen har gott om tid och gott om pengar. Vi som bjudit på fyra hus hade fått lägga ut 40.000 kr på att besiktiga dem, bara för att sedan omedelbart förlora dom om vi hade gjort det innan budgivning. Att göra det efter är ett alternativ om säljaren accepterar det, vilket inte alltid är fallet.

Men även om du skriver papper kan du tvingas backa ur, en besiktning fattigare. Det finns en hel del som besiktigar innan kontraktsskrivning ja, och de riskerar såklart att huset plötsligt säljs till någon annan.

I kontraktet reglerar ni vem som betalar besiktningen i olika fall. Om ni som köpare väljer att dra er ur utan anledning, får ni stå för besiktningen. Om säljaren backar har ni självklart anledning att kräva återbetalning av era utlägg för köpet som inte blir av.

Jag tyckte det var praktiskt med förbesiktning. Då visste man ju vad man gav sig in på. Givetvis så gjorde vi även en egen besiktning (den gamla var över ett halvår gammal) även om mäklaren tyckte det var totalt onödigt. I vår hade vi bara klausulen att vi kunde dra oss ur om vi ville efter besiktningen. Det behövdes inget belopp eller ens anledning vill jag minnas. Dock ligger vårt hus i en håla i småland så det är ju inget direkt drag i fastigheterna här.

Funderar lite på detta med besiktningar nu då det blivit högaktuellt.

Vi har vunnit budgivningen, huset är besiktigat av anticimex. Kontrakt ska skrivas i morgon. Vi vill skriva in i kontraktet att vi kan dra oss ur om vår besiktning visar annat än tidigare besiktning. Mäklaren tyckte inte att en andra besiktning behövs eftersom det redan är besiktigat utan säger att vi kan köpa en genomgång av den befintliga besiktningen.

Verkar inte finnas så många i närheten som gör överlåtelsebesiktningar utan vi kanske skulle behöva beställa tjänsten av anticimex med (säkerligen samma kille). Gör det någon skillnad i vår undersökningsplikt?

Vad gäller egentligen? Om vi inte beställer egen besiktning, vad kan hända? Just nu snurrar det i huvudet och jag blir inte riktigt klok på något.

Vad gäller egentligen? Om vi inte beställer egen besiktning, vad kan hända? Just nu snurrar det i huvudet och jag blir inte riktigt klok på något.

Märkligt beteende av mäklaren, man kan fråga sig om det är god fastighetsmäklar sed?
Hur länge sedan är besiktningen gjord?
Kan ni få skriftligt av mäklaren att ni uppfyllt undersökningsplikten om ni gör som han säger?

Beställaren ska vara köparen, besiktningsmannen ska ha köparen som beställare och göra sitt bästa för den. Vi en besiktning ska köparen vara med och höra vad besiktningsmannen säger. Allt han säger som behövs göras är inte fel utan sådant som man kan förvänta sig och man kan få tips vad och när man behöver fixa olika saker, man kan samtidigt få tips hur man ska göra. Allt står inte i protokollet.

Givetvis ska ni kräva en rak besiktningsklausul där ni kan avgöra om ni vill fullgöra köpet eller inte. Även om ni köper protokollet och går igenom det så ska ni givetvis ha en klausul om det ;-)

Till slut är det ingen som "vinner" utan man har fått "accept" av säljaren. Om man vunnit är ointressant och visar sig kanske inte förrän om flera år
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Till slut är det ingen som "vinner" utan man har fått "accept" av säljaren. Om man vunnit är ointressant och visar sig kanske inte förrän om flera år
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag tycker gott man kan kalla det "vunnit." Det är ett race om vem som vill och kan betala mest för ett hus och när alla andra stannar har den som är kvar vunnit, lite som arga leken. Däremot är det inte säkert att 1, säljaren väljer att sälja till den som la det högsta budet, eller 2; att köparen gjort en bra affär.

Jag tycker gott man kan kalla det "vunnit." Det är ett race om vem som vill och kan betala mest för ett hus och när alla andra stannar har den som är kvar vunnit, lite som arga leken. Däremot är det inte säkert att 1, säljaren väljer att sälja till den som la det högsta budet, eller 2; att köparen gjort en bra affär.

Jag kallar det inte vunnit om man köper ett problemhus som kostar multum framöver. De kan vara alla andra spekulanter som "vunnit":cool:
Rolle
IpL

Fast hon skriver ju att hon vunnit BUDGIVNINGEN. Inte att hon har gjort en enorm framtidsvinst. Om du och dina kompisar tävlar i 100 m löpning och det står ett stup vid mållinjen så kan man ju fortfarande VINNA loppet.
Huruvida man ramlar ner för stupet påverkar ju inte vem som sprang snabbast?

Om en spekulant säger vunnit så får de gärna göra det, men en mäklare kan ses som mindre seriös om man gör det.

Apropå mäklare som inte vill att köparen ska göra en egen besiktning, som köparen för övrigt betalar själv, varför vill de inte det :cool::meh:

@Rolle & @Gabbi Enligt mäklaren var det inte vanligt att köpare gjorde en egen besiktning och han tyckte det var sent påkommet att vi skulle göra en besiktning nu. (När skulle vi hunnit göra den innan liksom? Visningen var för ett par dagar sen, budgivningen startade dagen efter och dagen efter det avslutades den, alltså idag.)

Mäklaren sa att ägaren är äldre och ville att köpet skulle gå igenom "snabbt" pga sjukdom. Typ.

Nu är det några år sedan jag köpte huset, men jag beställde en besiktningsman som kom ut och besiktigade rubbet, sånär som rökkanalerna. Han kollade upp el, tak, avlopp, grund mm och jag gick med honom hela vägen och kunde ställa frågor samtidigt som han förklarade allt. Sedan kom sotaren ut och inspekterade skortsten, kakelugn, kamin och vedspis. Efter ytterligare lite tid kom en gubbe från Anticimex ut, beställd av försäkringsbolaget och det var den sämste av dem alla. Han kollade knappt något alls, öppnade lite här och lite där, så hade jag enbart gått på Anticimex besiktning hade jag dragit en nitlott. :down:

Nu kände jag till husets svagheter och brister men trots det så kom det ändå en del tråkiga överraskningar när vi började riva och insåg att det bara var att fortsätta riva hela vägen ner och gräva ur grunden i kök och matrum. Tyvärr gick det inte som dolt fel då man med tanke på husets ålder och den byggteknik som användes då fick ta det för vad det var. :meh:

@Rolle & @Gabbi Enligt mäklaren var det inte vanligt att köpare gjorde en egen besiktning och han tyckte det var sent påkommet att vi skulle göra en besiktning nu. (När skulle vi hunnit göra den innan liksom? Visningen var för ett par dagar sen, budgivningen startade dagen efter och dagen efter det avslutades den, alltså idag.)

Mäklaren sa att ägaren är äldre och ville att köpet skulle gå igenom "snabbt" pga sjukdom. Typ.

Snacka skit känner jag. Strunta i vad de säger, och klart det inte är sent påkommet. Det är ju i det här läget man alltid gör det. Man går ju inte omkring och slänger ut 10.000 kr på besiktningar på hus man inte vunnit budgivningen på.

Snacka skit känner jag. Strunta i vad de säger, och klart det inte är sent påkommet. Det är ju i det här läget man alltid gör det. Man går ju inte omkring och slänger ut 10.000 kr på besiktningar på hus man inte vunnit budgivningen på.

Ja jag blir lite irriterad, samtidigt är det trist om de väljer att inte sälja till oss pga att vi vill besiktiga. De kan ju alltid gå till den som lade budet under vårt...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379
Hemmet En ytlig bekant till oss äger ett hus inte allt för långt från där vi bor idag. Han är typ 65-70 år och har sedan hans fru gick bort för...
2
Svar
26
· Visningar
6 535
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar