Överlåtelsebesiktning?

Vi vill ju ha huset,men vi kikade på ett annat som sagt tidigare där det visade sig att hela bärlinan och botten på huset var rötskadat,att huset stog i marken på vissa ställen,krävdes att riva upp alla golv och gräva ur rejält,sen på med nytt endå från botten. Något sånt vill vi inte hålla på med. Eller att badrummet är fuktskadat så vi blir utan dusch och toa flera månader. ,att taket pissar in vatten osv,utan då vill vi ju backa. Småsaker som halvkassa fönster,fuktskadad bänkskiva i köket tex är ju inget som får oss att backa...Har småbarn så vill inte göra några renoveringar där man lär riva och bygga allt mellan himmel och jord...Får se på Tisdag vad som sägs helt enkelt,annars så får jag försöka få tag på nån som kommer snabbare och bes,men vet inte hur lätt det är i semestertider...

Visst lär man väll få tillbaka handpenningen om det visar sig vara större fel?

Praxis är att man får tillbaka hela handpenningen med en rak besiktningsklausul. Ni får skriva på ett depositionsavtal där ni medger att handpenningen sätts in på ett neutralt klientmedelskonto som mäklaren har på banken.

Rolle
IpL

Det verkar lösa sig endå,fick tag på en firma som kan besiktiga redan på Onsdag,och hanpenningen ska betalas senast Söndag,så förhoppningsvis hinner vi få det besiktigat innan handpenningen behövs läggas.

Vi ska skriva papper på Tisdag,sen ska handpenningen betalas senast 5 dagar efter det,besiktning kan vi göra TIDIGAST nästa Måndag,alltså så kommer handpenningen betalas in innan vi besiktigat. Visst lär man väll få tillbaka handpenningen om det visar sig vara större fel? Har inte läst kontraktet (eftersom vi ska skriva först på Tisdag) men har iaf meddelat mäklaren att vi vill bes huset,och hon skulle skriva in en klausul om det att vi kan backa på affären om det visar något,men vad händer med handpenningen som sagt?

Huset är inte besiktigat alls av säljarna,så vi lär ju ha ut en besiktningsman iaf.

Besiktningsklausulen reglerar vad som händer om huset inte går igenom besiktningen. Klausulen bör utformas så att köpet går tillbaka i sin helhet om det vid besiktningen visar sig att huset har stora fel. I klausulen kan man genom formulering reglera vad som anses vara ett tillräckligt stort fel, man kan och bör även reglera vad som händer med handpenningen om köpet hävs. (Att handpenningen återbetalas i sin helhet och senast vilket datum). Om handpenningen betalas in till mäklarens klientmedelskonto är det mäklaren som ansvara för pengarna tills dess att köpets villkor är uppfyllda. På så sätt kan man undvika att säljaren sätter sig på tvären och vägrar betala tillbaka om huset inte går igenom besiktningen.

Be mäklaren förklara besiktningsklausulen i detalj, så ni vet vad ni skriver på. Besiktningsklausulen bör vara så precis som möjligt.

Det verkar lösa sig endå,fick tag på en firma som kan besiktiga redan på Onsdag,och hanpenningen ska betalas senast Söndag,så förhoppningsvis hinner vi få det besiktigat innan handpenningen behövs läggas.

Köpet är bindade efter kontraktskrivning, inte efter att handpenningen är betalad. Det viktiga är alltså att ni formulerar en besiktningsklausul, inte att besiktningen sker innan handpenningen ska betalas.

Köpet är bindade efter kontraktskrivning, inte efter att handpenningen är betalad. Det viktiga är alltså att ni formulerar en besiktningsklausul, inte att besiktningen sker innan handpenningen ska betalas.

Ja,det vet jag,men nu undrade jag vad som hände med handpenningen om man hade betalt den redan,om man skulle få tillbaka hela den om besiktningen visade något större fel,nu behöver vi ju inte betala in handpenningen innan bes är gjord,så det slipper jag ju fundera på längre.

Vi ska skriva papper i dag så vi får se vad som står om att ev hoppa av beroende på vad bes visar,och diskutera det. Hon skulle iaf skriva in en besiktningsklausul,men hur den ser ut just nu vet jag inte förrens om ett par timmar.

Ja,det vet jag,men nu undrade jag vad som hände med handpenningen om man hade betalt den redan,om man skulle få tillbaka hela den om besiktningen visade något större fel,nu behöver vi ju inte betala in handpenningen innan bes är gjord,så det slipper jag ju fundera på längre.

Vi ska skriva papper i dag så vi får se vad som står om att ev hoppa av beroende på vad bes visar,och diskutera det. Hon skulle iaf skriva in en besiktningsklausul,men hur den ser ut just nu vet jag inte förrens om ett par timmar.

Du kanske inte menar så, men du låter så passiv inför själva besiktningsklausulen och kontraktet. Mäklarens ord är inte lag, men det vet du säkert :) Lycka till!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379
Hemmet En ytlig bekant till oss äger ett hus inte allt för långt från där vi bor idag. Han är typ 65-70 år och har sedan hans fru gick bort för...
2
Svar
26
· Visningar
6 535
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar