Överhettning pga värme?

Jag tänker att folk har blivit lite väl hysteriska kring hundar och värme. Likadant med hund i bil och hunden kommer dö om den går en promenad när det är 25-30 grader ute.

Alltså absolut. Är det väldigt varmt, uppemot 30 grader och över så får man ju ta det lugnare. Dvs kan inte kräva en längre tids fysisk ansträngning utan att få svalka sig emellanåt. Och hålla extra koll på hunden.

Vi kommer ha 31 grader om någon timme, vi har 28 grader nu och visst märks det att hundarna lägger sig mer i skuggan och sådär, vilket de ju inte gör om det är typ 20 grader, som jag inte ens räknar som någon direkt värme ;) Men de rör sig ändå och springer i både backar och busar.

Hanen på 30 cm som har dålig päls, en sån där som varken skyddar mot värme eller kyla, har följt med på ridtur mitt på dagen när det var 26 grader. I alla gångarter. Då kan backarna här i Florens vara riktigt jävliga. Men även det funkar.

Folk överdriver väldigt mycket tycker jag. Visst ska man hålla koll. Men hunden klarar oftast värme hyffsat bra ändå. Sålänge den är frisk.

Jag tänker att folk har blivit lite väl hysteriska kring hundar och värme. Likadant med hund i bil och hunden kommer dö om den går en promenad när det är 25-30 grader ute.

Alltså absolut. Är det väldigt varmt, uppemot 30 grader och över så får man ju ta det lugnare. Dvs kan inte kräva en längre tids fysisk ansträngning utan att få svalka sig emellanåt. Och hålla extra koll på hunden.

Vi kommer ha 31 grader om någon timme, vi har 28 grader nu och visst märks det att hundarna lägger sig mer i skuggan och sådär, vilket de ju inte gör om det är typ 20 grader, som jag inte ens räknar som någon direkt värme ;) Men de rör sig ändå och springer i både backar och busar.

Hanen på 30 cm som har dålig päls, en sån där som varken skyddar mot värme eller kyla, har följt med på ridtur mitt på dagen när det var 26 grader. I alla gångarter. Då kan backarna här i Florens vara riktigt jävliga. Men även det funkar.

Folk överdriver väldigt mycket tycker jag. Visst ska man hålla koll. Men hunden klarar oftast värme hyffsat bra ändå. Sålänge den är frisk.
Jag håller med dig. Många verkar tro att hundarna kommer dö om det är mer än 20 grader och de ska jobba (eller ligger i bil).
Man kan ju balansera det lite liksom.

Har man en normal ras är det inga problem även med motion i värme.
Har man en ras som inte kan andas kan den dö av samma sak.

Ett gäng ur dobermannklubben blev som sagt anklagade av några med annan ras (läger med vår klubb och annan rasklubb) för att vara djurplågare när de 1. tränade IPO och 2. hade dem liggande i bilar när de inte arbetade.
Att hundarna inte visade tecken på att må dåligt och att ett flertal hade termometer i bilen kvittade - för det var 25 grader varmt och då var det automatiskt djurplågeri.

Efter den gången tröttnade jag lite på hysterin faktiskt.

(Detta läger blev 1 hund dålig pga värmen , den hunden körde sök - men det hade de inga problem med för den arbetade ju i skogen och inte på en solig plan = inte djurplågeri. Hunden kräktes av annan anledning och fick svårt att komma tillbaka vätskemässigt - fick dropp och var sedan "tillbaka på banan" dagen efter)

:arghh:

GCH_Tang_Dynasty_Rocky_border_collie_BIS_Westminster.jpg

Min Aussie har också fått för lite päls när vi ställt ut som unghund. Aldrig i livet att jag sätter foten på en utställning igen, det är så fruktansvärt sjukt.
Utställningsavlad från Pikkupainen?

Vad som brukar vara ännu lustigare är att det ju faktiskt blir väldigt varmt inne i folks hem också (det är ju långt ifrån alla som har kylande AC hemma). Mina hundar har det då betydligt trevligare om de går en långpromenad i skogen när det är 30 grader i skuggan än om de är inomhus när det är ca 26 grader hemma. Ute blåser det lite och de kan få skugga av träden. Hemma blir det lättare tung och jobbig luft pga väggar :p

Vad som brukar vara ännu lustigare är att det ju faktiskt blir väldigt varmt inne i folks hem också (det är ju långt ifrån alla som har kylande AC hemma). Mina hundar har det då betydligt trevligare om de går en långpromenad i skogen när det är 30 grader i skuggan än om de är inomhus när det är ca 26 grader hemma. Ute blåser det lite och de kan få skugga av träden. Hemma blir det lättare tung och jobbig luft pga väggar :p
Vår gråhund köptes av ett par som bodde i lägenhet i söder läge, paret tog sitt förnuft till fånga och sålde hunden första sommaren.

Hur någon kommer på att ha en gråhund i en varm lägenhet förstår jag inte, är ju ingen hundras som har lätt för värme.

Detta var i mitten på 80 talet och gråhunden var på väg att förstöras och var förstörd i hemlandet.

Har varit på träningsläger (agility, spår, lydnad, uppletande) i helgen, det har inte varit under +20 grader någon gång snarare + 30 grader. Ingen hund har fått värmeslag. Vissa blir segare och anpassar sig själva, de lite mer intensiva får man hålla lite koll på.

Jag brukar passa på att jogga och cykla med hundarna i värmen så de vänjer sig vid att anstränga sig även om det är varmt. Tar med vatten och gör små pauser i skuggan för att kolla så de inte överhettar. Har hittills inte varit några problem. Min ena blir lätt överhettad när vi kör agility men det kan ske nästan oavsett väder ute även om det är värre i värmen. Försöker blöta ner honom innan för att förebygga det.

En vanlig promenad jade jag inte ens funderat på nästan oavsett vilket värme det är (om det håller sig inom svenska normalmått.)

Liknande trådar

Hundhälsa Läste en artikel i Sydsvenskan om överhettning av hundar och tyckte att artikeln var formulerad som att alla hundar kan bli överhettade...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 556
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 778
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar