Överhettning pga värme?

Hej
Min ena häst har vart skadad och ska börjas skrittas igång 30 min varje dag, tänkte att om jag lägger den promenaden framåt kvällen (vid 19 tiden) borde ju hunden kunna följa med, en svart bc liknande hund på 15-20 kg.
Men är så rädd för att han ska bli överhettad, tex ikväll kommer det vara 20 grader, växlande molnighet. Liknande väder varje kväll dem närmaste veckorna

Vågar jag ta med hunden på 30 min lugn promenad och sedan får han ligga i stallet på det kalla stengolvet med vatten för avkylning? :confused:

Fattar inte hur folk klarar av att motionera sina hundar när det typ bara är riktigt svalt vid 00-04 på natten :confused:

Vad är det för fel på din hund? :confused:

De jag har haft har varit med och galloperat i solen utan minsta problem. Visst de blir andfådda men vem blir inte det.
De tar sig lite vatten efter och vilar.

Är det något du bara oroar dig över eller har hunden verkligen problem, om så åk till vet det är inte normalt.

Jag har aldrig hört talas om någon som inte motionerar som vanligt även på sommaren?
Jag motionerar inte mig själv i onödan på sommaren när det är varmt :angel: Men det är ju för att JAG inte mår bra. Hund skulle kunna gå typ som vanligt men får istället annan träning och simning dagarna när det är för varmt för mig att promenera :)

Självklart ska en normal hund klara av att jobba i värme. Så länge det inte är extremt varmt och den ska jobba hårt. 20 grader är ingenting! Du märker på hunden om den inte mår bra. Ta med vatten som den kan få dricka om den blir törstig. Men en halvtimmes promenad hade jag inte varit det minsta orolig! Orkar du och hästen så orkar hunden.

Min
Jag har aldrig hört talas om någon som inte motionerar som vanligt även på sommaren?
Jag kör motionsrundan av hundarna när jag kör kvällsrastningen = runt kl 22-00 tiden, och då är det svalare, på dagen tar vi bara kortare promenader ;)

Men 20 grader och lätt promenad är väl ingenting för en frisk hund i hyfsad form? Är den väldigt gammal?
nej den är 3 år och fullt frisk :)

Vad är det för fel på din hund? :confused:
De jag har haft har varit med och galloperat i solen utan minsta problem. Visst de blir andfådda men vem blir inte det.
De tar sig lite vatten efter och vilar.
.
nej är nog bara jag som är orolig + att hunden har kolsvart halvtjock päls (päls som en bc), dock läser man alla varningar om att ta det lugnt med hunden under sommaren osv för annars kan dem lätt bli överhettade, och normalt året runt är våran fysiska motions runda vid kvällsrastningen som är vid 22-00 tiden så då är det ju alltid ganska svalt ute.
Min hund kommer aldrig säga nej till motion, därför skulle han själv lätt kunna ta ut sig för mycket, därför måste jag som ägare styra motionen så det blir rätt :)

nej är nog bara jag som är orolig + att hunden har kolsvart halvtjock päls (päls som en bc), dock läser man alla varningar om att ta det lugnt med hunden under sommaren osv för annars kan dem lätt bli överhettade, och normalt året runt är våran fysiska motions runda vid kvällsrastningen som är vid 22-00 tiden så då är det ju alltid ganska svalt ute.
Min hund kommer aldrig säga nej till motion, därför skulle han själv lätt kunna ta ut sig för mycket, därför måste jag som ägare styra motionen så det blir rätt :)

En skritt tur kan man ju inte jämföra med vallning.

Men håll bara koll på hunden. Blir han får flåsig så ta det lugnare. Det lär gå alldeles utmärkt om den är frisk :)

Duscha innan rastning tror jag är sämre då det tar bort pälsens skyddande effekt emot solens värme, men någon annan får gärna rätta mig om jag har fel?
Var har du hört/läst det? Väldigt nyfiken! :D Min egen huligan har stora problem med att kyla sig, men när vi går längs vattendrag så badar han regelbundet under promenaden och orkar mer tack vare det. Men med honom vet jag att han har svårt pga att han inte kan öppna munnen ordentligt, simträning däremot ägnar vi oss åt hela somrarna! :D

Jag måste ha missat sådana varningar. Eller mest tänkt att det är för plattnosade saker. Bc har väl inte speciellt mycket päls?

Tycker det är olika hur hundar tar värme.
Smålandsstövaren vi hade innan valde alltid att ligga på varmaste platsen, fattade inte hur hon kunde stå ut och spetsarna vi har nu är jätte olika då den ena redan nu på varma dagar visar att värme inte är poppis man den andra bara badade mer under promenader när det var varmt som yngre så länge det inte blev jätte varmt.

Päls som en bc säger ingenting eftersom de kan vara allt från korthåriga till långhåriga pälsmonster.

Jag måste ha missat sådana varningar. Eller mest tänkt att det är för plattnosade saker. Bc har väl inte speciellt mycket päls?
Det skiljer hästlängder mellan olika individer...
17760154_10154620275943666_7969522200433915144_n.jpg

17800088_10154626833643666_8651668136088965210_n.jpg

11205112_10152987449638666_2486578585403196181_n.jpg

Och så finns det dom som är ännu fluffigare. :nailbiting:
En bekants arbetshund med päls liknande Boss (nedersta bilden) fast mer jämnlång över hela kroppen fick nyligen kommentar "för lite päls" av utställningsdomare (Norge, där de måste ställas ut för att få nån ag-titel).

En bekants arbetshund med päls liknande Boss (nedersta bilden) fast mer jämnlång över hela kroppen fick nyligen kommentar "för lite päls" av utställningsdomare (Norge, där de måste ställas ut för att få nån ag-titel).

:arghh:

GCH_Tang_Dynasty_Rocky_border_collie_BIS_Westminster.jpg

Min Aussie har också fått för lite päls när vi ställt ut som unghund. Aldrig i livet att jag sätter foten på en utställning igen, det är så fruktansvärt sjukt.

Tror inte du behöver vara orolig alls. Mina föräldrar har en LH, trefärgad (dvs mest svart) collie och han rör sig, springer osv helt obehindrat även när det är 30+ och en LH collie brukar ju ändå ha en hel del päls, så att säga. :p

Liknande trådar

Hundhälsa Läste en artikel i Sydsvenskan om överhettning av hundar och tyckte att artikeln var formulerad som att alla hundar kan bli överhettade...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 556
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 778
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar