Min tik som blir 2 år om 2 månader har inga som helst problem att gå förbi andra hundar eller träna runt andra på t ex brukshundsklubben. Men när det kommer till promenader med annan hund (alltså känd sådan) kan hon inte låta bli att kasta sig mot den andra hunden i kopplet för att leka. Som en valp, och det blir liksom knappt bättre. Jag har från början tränat med extra gott godis för att göra mig själv mer intressant, jag har matat och matat under gång, träffat samma hund 1 gång i veckan i snart ett år för lugna koppelpromenader. Den andra är förvisso också ung och sprallig, men inte på samma nivå och dessutom ett halvår yngre, och de har lekt några få gånger lösa. Men fortfarande dessa "attackhälsningar" när vi går med hundarna. Nu känns det som att det faktiskt gör detsamma om jag belönar/mutar eller håller henne extremt kort i kopplet, hon gör dessa lekkast mot den andra hunden ändå, i allafall när jag för en stund inte distraherar med gott godis.
Är det för mkt begärt för en snart 2-årig, vältränad, välmotionerad hund att kunna ge tusan i att hoppa på sin kompis i lekförsök under en vanlig promenad med denna i området hemma?
Tips?
Är det för mkt begärt för en snart 2-årig, vältränad, välmotionerad hund att kunna ge tusan i att hoppa på sin kompis i lekförsök under en vanlig promenad med denna i området hemma?
Tips?