Ovanligt att båda kulorna ej är nere ?

Miaa

Trådstartare
Pratade med vetrinären idag om vad en kastrering skulle kosta på vår 011.
Denna menade på att han var klapphingst för han hade inte båda kulorna nere nu när han var 8,5 månad och att detta INTE var NORMALT ? Den ena har precis kommit ner nu och det känns som den andra ligger precis i ljumsken .
Jag oroar mig inte ,men att vetrinären inte ansåg detta normalt är jag frågande till ?

Så är era pojkars kulor nere och hur gamla var dom när de trillade ner ?

Mia

Sv: Ovanligt att båda kulorna ej är nere ?

På min A-ponny ramlade kulorna inte ner förrän vid 3 års ålder. Hade kännt bägge kulorna vid ungefär 1 år på honom och sedan inte mer förrän den ramlade ner sedan.
Hörde av något att är de så man kännt bägge kulorna nere 1 gång så är/blir de inte klapphingstar.

Båda mina föddes med båda kulor nere, W har jag faktiskt aldrig ens sett dra upp dom medans C drog sina upp och ner (precis som pappa) ända tills han blev kastrerad. Har hört så många diskutera om de fått ner dem eller inte så blev lite snopen när båda kulorna var på plats direkt på båda men fick sen höra av veterinär att det faktiskt är det vanligaste att de är nere från start.

Min 9åriga hingst drar oftast in sina vintertid när de är som kallast. Ibland under ridpassen.
Oftast är de nere när han har ridit klart eller så , men han drar ut och in dem väldigt ofta.. Även sommartid oavsettt om de finns hästar i stallet.
Ibland tar han upp dem när han har valacker i hagen. x)

Vår 08a kastrerades när han var 11 månader och han hade haft dem nere innan det, vi hade inte känt så mycket men veterinären kontrollerade detta några månader före.

En fick ner dom när han var två månader, den andre hade bara fått ner ena när jag sålde honom som 1,5-åring. Ett par månader senare var den också nere och han skars.

Min ena släppte inte ner den ena förrän han var tre. Vet var inte orolig, utan sa till mig att vänta, för han trodde den skulle ramla ner.

När min var 1,5 år trodde vet att min bara hade en kula. Jag tog kontakt med mitt förs bolag Agria och min försäkring gällde vid klapphingstoperation, jag åkte in med honom och när han fått lungnande fanns det två kulor att ta bort

Min 2 åring har först nu börjat släppa ner dom :p Var rädd att han skulle vara klapphingst då jag inte känt dom alls men för en vecka sedan trillade nr 1 ner så hoppas nr 2 är på g :D

Vi gav min lugnande för att se om den sista kulan skulle ramla ner då. Det gjorde den inte, men vet kunde känna den långt däruppe och gjorde bedömningen att den skulle trilla ner förr eller senare.

Min 2-åring har haft en kula nere ganska länge medan en hoppat upp och ner, han kastrerades i tisdags eftersom båda lagt sig tillrätta. Min åring hade båda nere när han föddes men när vet kände på honom i tisdags tyckte hon att jag skulle vänta någon månad till då den ena inte var riktigt mogen än som hon uttryckte sig. Han är ganska precis 8 månader.

Den senaste jag skar, trillade den sista ned efter hingstbetet. Så han var då ca 1,5 år.
Det löser sig säkert!
mvh

Kände mig tvungen att kastrera min som 11-månaders pga extrem hingstighet. Han hade då en kula som oftast var nere och den andra hade jag aldrig sett. Förberedde mig alltså på bukoperation och bokade kastrering på klinik.
Kula nr 2 trillade ner när han sederades, så det gick att kastrera på vanligt vis. :-)

*KL*

Nu är båda kulorna ner och han Kastreras nästa vecka .

Tyckte bara att vetrinären skickade skrämskott att det är ovanligt att dom inte kommit ner när han var 8 månader och därmed menade att han var klapphingst för kulorna ska dom födas med eller komma ner de första månaderna ?

Jag vet ju att det är olika och var inte orolig men det kändes inte rätt att kalla dom klapphingstar vid denna ålder eftersom många kulor nu ramlar ner under vår sommar . Men jag kanske har fel ?

Men som sagt nu ryker dom . Mia

Ps Moderator kanske kan lägga upp en undersökning nu när alla fölisar föds som man kan fylla i vilken ålder månad pojkarnas bollar verkligen kommit ner för det verkar ju inte vara så att någon vet helt säkert vad som är vanligast ? Så snälla moderator går det att fixa :-) Mia

Senast ändrad:

Moderatorn hälsar att hon ska ta reda på hur man gör en sån enkät, återkommer!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 808
Senast: Imna
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?