Jag trodde inte att det fanns en snyggare vinthund än azawakh men den cremefärgade är ju bara WOW!Typ sloughi, taigan, magyar agar?
Här är bild på den taigan jag träffat (tror det finns två i Sverige).
Ang azawakh:
Jag förstår att de är ovanliga. Generellt sett hundar som är väldigt familjekära, men starkt ogillar kontakt med utomstående. Glöm att en utställningsdomare kan ta i hunden. Räkna med munkorg hos veterinären. Det är en dålig idé med kollektivtrafik också för den delen, eller att tex åka hiss med någon okänd för att komma till sin lägenhet, anlita hundvakt som inte haft lååång tid att försiktigt lära känna hunden väl osv. Inte lika stark jaktlust som tex saluki, mer vakt istället.
Jag har träffat unga azawakhs som kommit fram och velat bli kliade, jag har träffat en som efter en promenad och liten stund hemma i min soffa (med stor tveksamhet) accepterade att jag provade en hundmössa på den som jag sytt. Men jag har också blivit biten av en som jag var bekant med, för att jag sträckte fram handen lite för långt när den skulle få en godis och de som på hundutställning gjorde rejält utfall mot mig när jag redan suttit och pratat med matte i några timmar, gått iväg för att gå på toa och sedan kom tillbaka.
Gillar man utseendet rekommenderar jag istället sloughi eller släthårig saluki, inte riktigt samma utseende men ändå stor, kvadratisk, släthårig vinthund med hängande öron. Och betydligt enklare mentalitet.
Släthårig saluki:
Hur gör du för att lägga in många bilder i ett inlägg?