ovanliga färger hos nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare em76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: ovanliga färger hos nordsvensk

Annelieb skrev:
Är det någon som vet hur man får tag på mer info om Dölehästarna, blev enormt intresserad när jag såg Hallingblåen.
Är intresserad av att betäcka mitt kallblodssto nästa år om det finns möjlighet.

Det finns nån hemsida.. sök på internet :D

CarolaLind skrev:
Men det är ju inte bara färgen som avgör om han ser ut som en Nordsvensk. Exteriören gör väl sitt till... :p

Och "ska" kan man ju inte säga sålänge det är godkänt. ;)

Nä d e klart, men tycker färgen förstör lite ändå.
Precis som en randig arab.. hehe, dålig jämförelse.

Då säger jag väl att det ska inte vara godkänt då..

Har sökt men hittar inget om vilka hingstar det finns tillgängliga.
Förstår att det inte finns nån i Sverige men i Norge borde det ju finnas nån men hittar ingen hemsida om det.

Har sökt men inte hittat någon info om vilka hingstar det finns tillgängliga.
Förstår att det inte finns nån i Sverige om inte Hallingblåen är visad men i Norge måste det ju finnas nån.
Jag hoppas att hon ska försöka få Hallingblåen godkänd då det var den vackraste kallblod jag sett, inte enbart beroende på färgen som också är oerhört vacker.

Fast som vi skrivit i annan tråd, precis som med kallblodstravarna så är stamböckerna öppna. Man kan väl säga att det går lika bra att kolla på bruksnordisarna - de har samma ursprung och stam och vi har flera dölehingstar i nordis-avel (se tex Isvind). Skillnaden mellan den svenska bruksnordisen och den norska dölen är väldigt små! Skulle väl kunna säga att den största skillnaden är att dölen har kallblodstravarblod närmare bakom i leden än våra svenska (stammen höll på att utarmas så därför tilläts kbltravarblod).

http://www.nordsvensk.com/ och
http://www.nordsvensken.org/
Till exempel...

Så om jag vill betäcka mitt kbltravarsto med en bruks i syftet att få fram en trevlig allround häst istället för att använda min kbltravarhingst spelar det inte så stor roll rent rasmässigt?

Jag vill inte avla travhäst alltså.

Förvisso letade jag länge innan jag hittade "det perfekta stoet" och äntligen står hon nu på gårdsplan... :love:

Jag gick helt på blod och fann ändå en supervacker och välriden individ. *Lycka*

Jag är kääär. I Hallingblåen. Vilken fin häst.
Jag ville bara säga att jag har en korsning mellan nordsvensk o halvblod o hon är skimmel. (det är hon på bilden här till vänster) Hennes mamma (nordsvensk) var jätteljus, nästan vit, och hennes halvbror (nordsvensk) är lite gulare m svart man, jättefin.

Atle skrev ju ovan om det :)

Avkomma till Bruksnordishingst ska registreras i FNH. Men kan inte stambokföras, för det måste hästen ha bruksnordishingst i tre led (dvs far, morfar, mormorsfar).
Så förstod jag Atle i alla fall!

Vad har du köpt för sto då? Du vill inte köpa ett till? ;)

Vilken då? :d

Om du kollar min nya tråd på avel har jag lagt ut stammen där... :love:

Ska sätta in en bild också :p

Ja nu när jag lusläste tråden insåg jag min upprepning. Tack :bow:

Trollfuxa - diva, bitch, "låglandskossa", allt i samma förpackning. Låter lockande? ;)

evis skrev:
Trollfuxa - diva, bitch, "låglandskossa", allt i samma förpackning. Låter lockande? ;)

Å men det är ju hon som jag sagt hela tiden är så vacker och lite lik Nökle?

Jo, det är samma. Hon och årets hingstföl syns på min användarbild....

Lycanthrope skrev:
Nä d e klart, men tycker färgen förstör lite ändå.
Precis som en randig arab.. hehe, dålig jämförelse.

Då säger jag väl att det ska inte vara godkänt då..

Det är ju var och ens personliga tycke och smak som avgör vad man gillar för färger. Själv har jag alltid föredragit ljusa hästar framför mörka, oavsett ras. Jag ägde några år en mycket vacker kallblodstravare. Hon var svart med stjärn, hade lång svallande lockig man och en blick som man smälte inför. Men hade jag fått välja färg själv så hade jag föredragit att hon varit fux...

Nåväl - det jag skulle komma till: tycker du (på allvar) verkligen att en färg inte skulle vara godkänd
hos en ras för att du personligen föredrar en annan?

Det tycker jag är en lite underlig önskan. Sen är det ju upp till var och en vad man föredrar.

Indy

IvanaIvanFrances skrev:
Min undrar är om det räcker med att en förälder har anlag för isabell?
elis

Ja och nej
:rofl:

För att en häst skall bli isabell måste BÅDA föräldrarna ha ANLAG för fux.

Men endast EN förälder MÅSTE VARA "gul", d.v.s. isabell, gulbrun, gulsvart eller "dubbelgul" - pärvit, sotvit eller gulvit (dessa färger benämndes tidigare felaktigt albino).

En isabell är en fux med gulanlag.

Indy

Finns det någon hemsida till uppfödare av Dølehästar?

IndianaJones skrev:
Det är ju var och ens personliga tycke och smak som avgör vad man gillar för färger. Själv har jag alltid föredragit ljusa hästar framför mörka, oavsett ras. Jag ägde några år en mycket vacker kallblodstravare. Hon var svart med stjärn, hade lång svallande lockig man och en blick som man smälte inför. Men hade jag fått välja färg själv så hade jag föredragit att hon varit fux...

Nåväl - det jag skulle komma till: tycker du (på allvar) verkligen att en färg inte skulle vara godkänd
hos en ras för att du personligen föredrar en annan?

Det tycker jag är en lite underlig önskan. Sen är det ju upp till var och en vad man föredrar.

Indy

Men "förr i tiden" gillades inte ljusa nordsvenskar, de skulle vara mörka o allra helst bruna. Inget annat godkändes.
Och det är ju faktiskt färger hit o dit inom olika raser som inte är godkända. Tycker det är synd att "förstöra" en fin ras.

Lycanthrope skrev:
Men "förr i tiden" gillades inte ljusa nordsvenskar, de skulle vara mörka o allra helst bruna. Inget annat godkändes.
Det har funnits isabeller inom nordsvenska aveln tidigare så Isvind är på inget sätt först. Fidel 745 och Gulhövding 509 är andra godkända isabeller och de verkade på 30-40-talen. En gulsvart hingst har det också funnits, Iran 844.

Men det är riktigt som du skriver att de inte gillades och det finns fortfarande uppfödare som inte gillar att få ett fuxigt föl ens. Dock användes de en hel del i aveln ändå och det fanns en hingstlinje från Gulhövding fram till -87 genom Pan 1705. Pan gav fuxar och jag tror att anlaget för det kommer från Gulhövding. Grim II sägs också lämna fuxar och eftersom han har Pan till morfar kanske Grim II också har sitt anlag därifrån.

Kopierat från www.nordsvensk.com: Gulhövding 509
Gulhövding 509 föddes 1916 i Norge och importerades 1920 till Jämtland, där han verkade t. o. m. 1927, då han försåldes till Gävleborgs län, där han stod uppställd t. o. m. 1937, varefter han återgick till Jämtland och där slaktades hösten 1941. Han premierades 1937 med A-bokstav.

Gulhövding har under sin verksamhetstid betäckt omkring 1000 ston. Han har, när detta skrives, inte lämnat efter sig mera än 5 stamboksförda söner och 29 stamboksförda döttrar. Kassationsprocenten bland Gulhövdings avkomlingar har varit rätt stor vid premieringarna, särskilt i Gävleborgs län, i flertalet fall beroende på skev frambensställning och därav följande oregelbundenheter i rörelserna. I regel har det rört sig om utåtvriden benaxel (från armbågsleden) och ofta därjämte i knäet inåt bruten axel, sålunda fransysk och kalvställd ställning. Hovhornets kvalitet har icke alltid varit den bästa och en del avkomlingar ha fått små och trånga hovar.

Såsom varande isabell till färgen har Gulhövding lämnat ungefär 50 % avkomlingar med halvalbinistiska färger (isabeller, borkfärgade och vitblacka) och vid parning med halvalbinistiska ston ha 1/4 albiner utspaltats. Gulhövding har, ehuru själv normal, uppenbarligen varit anlagsbärare för gäddbett, som överförts till en del av hans avkomlingar.

Gulhövding har, särskilt i Jämtland med länets bättre stomaterial, lämnat efter sig ett flertal ston, som gjort sig bemärkta i aveln som goda mödrar. De ha i allmänhet haft mycket god typ med hög resning, gott båldjup och bredd både fram och bak. I regel ha avkomlingarna haft bra skrittsteg och varit goda bruksdjur med gott lynne; några travare har Gulhövding dock icke lämnat. Ett relativt kort lårben har karakteriserat såväl Gulhövding som många av hans avkomlingar.

Källa: Nordsvenska avelshingstar och deras betydelse för hästaveln, 1943

Senast ändrad:

Hur vanligt är det med glosögda eller blåögda innom nordsvensken? Var inte Åkve glosögd? Hade ett sto efter han.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
986
Senast: MissFideli
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 457
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på... 2
Svar
33
· Visningar
2 839
Senast: Kakis
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 856
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka