Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lordy 1096 med sina söner, kanske fram för allt Lojal 697, och sina döttrar, som i sin tur hade godkända söner, gör att Lord V 136 är spridd inom nordsvensken. Stostammen finns för övrigt kvar inom kallblodstravarna men inte inom nordsvensk brukshäst. Jag råkade få se det en gång just i Blodbanken men har inte det aktuella namnet. Det lutar mer åt Lord född 1900 men jag minns inte om det var så.evis skrev:Man ser sällan någon "Lord" i kallblodstravarnas stammar, sökte på Kalla Blodbanken (http://www.blodbanken.nu/index.jsp?lang=swe&breed=cold) men fick upp två, en född 1932 och en född 1900. Det är intressant att lära sej mer!
Atle skrev:Hallingblåen har samma pappa som Skrimsblessen. Morfar är den förärvningssäkre Skjerdingstadsvarten, far till två Elit-hingstar i Sverige, Skjerding och Skjerdingsson, vilket han är ensam om. Mormors far är Engelstadbron som också har verkat i Sverige och nådde A-bokstav.
Dessutom är Hallingblåen en av få hingstar inom döleaveln som inte har påbrå från travare, om det nu är någon merit.
Eftersom Fortuna ska vara fux måste båda hennes föräldrar burit på fuxanlag. Salix har en fuxig mamma, Gulli 19111. Hon lämnar vidare ett fuxanlag till alla sina avkommor. Var Fortuna fux kan du vara säker på att även Lina bär på fuxanlag på det viset.Álin skrev:Enligt de uppgifter jag har ska min hästs (Lina 21629) mor, Fortuna 21283, ha varit fux.
Nu undrar jag, vart har hon fått fuxfärgen från?
Fortuna var/är e.Salix 1642 - Ökne 1373 - Flogne 1442.
åke skrev:Hur vanligt är det med glosögda eller blåögda innom nordsvensken? Var inte Åkve glosögd? Hade ett sto efter han.
På denna svenska sida hittar du flera hästar med ren Dölestam:Tosa skrev:Finns det någon hemsida till uppfödare av Dølehästar?
Shettisar skrev:Förbaskade människa, vet du hur mycket man drägglar när du sätter in bilder på den otroligt vackre mannen????![]()
![]()