ovanliga färger hos nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare em76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: ovanliga färger hos nordsvensk

Vet inte hur vanligt det är, men jag har sett det på många nordisar (kallblod). Varav min är det på båda.

Tack!!!!!!!!!!!
Det var precis vad jag letade efter!!!!!!!!! :bow:

evis skrev:
Man ser sällan någon "Lord" i kallblodstravarnas stammar, sökte på Kalla Blodbanken (http://www.blodbanken.nu/index.jsp?lang=swe&breed=cold) men fick upp två, en född 1932 och en född 1900. Det är intressant att lära sej mer!
Lordy 1096 med sina söner, kanske fram för allt Lojal 697, och sina döttrar, som i sin tur hade godkända söner, gör att Lord V 136 är spridd inom nordsvensken. Stostammen finns för övrigt kvar inom kallblodstravarna men inte inom nordsvensk brukshäst. Jag råkade få se det en gång just i Blodbanken men har inte det aktuella namnet. Det lutar mer åt Lord född 1900 men jag minns inte om det var så.

Atle skrev:
Hallingblåen har samma pappa som Skrimsblessen. Morfar är den förärvningssäkre Skjerdingstadsvarten, far till två Elit-hingstar i Sverige, Skjerding och Skjerdingsson, vilket han är ensam om. Mormors far är Engelstadbron som också har verkat i Sverige och nådde A-bokstav.

Dessutom är Hallingblåen en av få hingstar inom döleaveln som inte har påbrå från travare, om det nu är någon merit.

Hallingblåen, får han användas i aveln på Nordsvensk Brukshäst?

Nu när jag har läst tråden kom jag på en sak till jag har undrat över ett tag, och när det ändå handlar om nordsvenskar och färg så hänger jag på med en fråga.

Enligt de uppgifter jag har ska min hästs (Lina 21629) mor, Fortuna 21283, ha varit fux.
Nu undrar jag, vart har hon fått fuxfärgen från?
Fortuna var/är e.Salix 1642 - Ökne 1373 - Flogne 1442.

Álin skrev:
Enligt de uppgifter jag har ska min hästs (Lina 21629) mor, Fortuna 21283, ha varit fux.
Nu undrar jag, vart har hon fått fuxfärgen från?
Fortuna var/är e.Salix 1642 - Ökne 1373 - Flogne 1442.
Eftersom Fortuna ska vara fux måste båda hennes föräldrar burit på fuxanlag. Salix har en fuxig mamma, Gulli 19111. Hon lämnar vidare ett fuxanlag till alla sina avkommor. Var Fortuna fux kan du vara säker på att även Lina bär på fuxanlag på det viset.

Även Ökne har lämnat fuxiga avkommor så där kanske moderssidans fuxanlag kommer från.

Gick in och tittade. Jättefina bilder.
MEN..

3 bilder under länken Hannas bilder var för gräsliga. Själva motivet.
Motivet alltså.
Vicke med sto f. -05.
:eek: :eek: :eek:

Hur många skruvar sitter fast där???
Snacka om hästförnedring. :o :crazy:

AM (chockad)

Varför gör dom så?? :confused:
Vad lider sådana människor av??? :confused:

(ps ursäkta mig trådskapare. ska göra en helt ny tråd så att man inte förstör din)
AM

En kompis till familjen hade en gulbrun valack för länge sen. Väldigt grov men fin. Kommer inte ihåg nån stam, men pappa hette nåt med "Bork" har jag för mej!:)

Förbaskade människa, vet du hur mycket man drägglar när du sätter in bilder på den otroligt vackre mannen???? :p :D

Shettisar skrev:
Förbaskade människa, vet du hur mycket man drägglar när du sätter in bilder på den otroligt vackre mannen???? :p :D

:love: Ja han e sååå söööt :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
986
Senast: MissFideli
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 457
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på... 2
Svar
33
· Visningar
2 839
Senast: Kakis
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 856
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka