ovanliga färger hos nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare em76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: ovanliga färger hos nordsvensk

Vad jag vet hade inte Åkve glasögon, däremot har jag sett en Egal-avkomma med en antydan till blått. Det kan komma från samma håll om du har sett något blått öga efter Åkve då Åkve och Egals far Uns var helbröder.

Jag har oxå en ljus nordis och tycker nog själv att han är ganska vacker oxå!!! :smirk: Gulbrun!
Han är efter Hilmer och undan Kärra-Borka, född 2002.
Tyvärr är jag lite handikappad vad gäller datoror - så jag fixar inte att lägga in en blid på honom :confused:

Menar du den rakade fölisen?

Ja men det är ju inget ovanligt...väldigt vanligt att de gör så med arabfölen inför fotografering....för att kunna visa fram typen bättre under all fölull.

Jag reagerade nog mer på att hon lät fölungen snafsa i ansiktet istället....

evis skrev:
Hur är den här Ene-blacken i typen - lätt/tung/grov? Har sett bilder men det är svårt att bedöma utifrån dem.
Det har kommit en ny bild på Ene-Blacken på FNH S Älvsborgs hemsida. Titta under "avel"! Ganska snygg bild tycker jag där han står i en strimma solsken i omgivande skugga med ljus i bakgrunden ändå.

Jag har en "gul" eller bork skulle jag snarare kalla honom.. apelkastad, världens finaste!

Min gula pärla :love: Men det är inte färgen som är ovanligast hos honom för min del, utan hela hans sätt att vara.

Balans.jpg

Annelieb skrev:
.
Jag hoppas att hon ska försöka få Hallingblåen godkänd då det var den vackraste kallblod jag sett, inte enbart beroende på färgen som också är oerhört vacker.

Vet inte om någon redan skrivit det eftersom jag inte läst hela tråden men i ett mail till mig har EJ skrivit att Hallingblåen kommer att visas i maj. Efter det tar han förhoppningsvis emot nordsvenska ston också.

Jag har sett på bild på en vit nordis. Han hette/heter Albin vet inte stam eller ägare. Fanns runt kristianstad.

Spirit skrev:
Jag har sett på bild på en vit nordis. Han hette/heter Albin vet inte stam eller ägare. Fanns runt kristianstad.
Kan ha varit Karl-Inge Karlsson, hingsthållare för Aron och Skrimsblessen. Han hade en valack efter Fjell-Jo och undan Stella 22022. Stella är gulbrun liksom Fjell-Jo och resultatet blev en gulvit Albin, dvs med dubbla gula anlag. Stella har sin gulbruna färg från sin far, Banér.

Intressant i sammanhanget är att de dubbelgula inte har en godkänd färg för rasen och ska därför hamna i grundstambokens avdelning II. Det till trots har det stamboksfört ett gulvitt sto som är mamma till CarolaLinds Kung Midas.

Senast ändrad:

Oj ganska lik min fast min är gulare, men ändå!

PICT0796.jpg

Hallingblåen, får han användas i aveln på Nordsvensk Brukshäst?

Ställer samma fråga igen... den ställdes ju för så länge sedan. Hur gick det på visningen? Jag hittar inte honom i hingstlistorna:(

Har sökt men inte hittat någon info om vilka hingstar det finns tillgängliga.
Förstår att det inte finns nån i Sverige om inte Hallingblåen är visad men i Norge måste det ju finnas nån.
Jag hoppas att hon ska försöka få Hallingblåen godkänd då det var den vackraste kallblod jag sett, inte enbart beroende på färgen som också är oerhört vacker.

Här finns en sida om döl. Vet tyvärr inte om alla godkända hingstar finns någon stans

Edit: såg nu att någon hann före. Så går det när man inte läser hela tråden innan man postar svar ;)

Senast ändrad:

Japp, vad jag kan minnas var Åkve glosögd.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
986
Senast: MissFideli
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 457
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på... 2
Svar
33
· Visningar
2 839
Senast: Kakis
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 856
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka