@escodobe och
@Wingates när jag kollade på vizla drar jag slutsatsen att deras färg sannolikt är vad som hos en del raser kallas "röd". "Brun" är som en brun dobermann och där har då den svarta grundfärgen modifierats av ett annat anlag som gör hunden brun. Men tantecknen syns fortfarande. En röd dobermann har med all sannolikhet tantecknen men de syns ju inte för hela hunden är tanfärgad.
"Tan-mönster" är recessivt i förhållande till "icke-tan". Det måste komma från båda föräldrarna för att avkomman ska få tantecken. Två hundar med tantecken kan inte få icke tantecknad avkomma. Därför finns inga helsvarta dobermanns (eller rottweilers osv). Röd pälsfärg är recessivt i förhållande till svart pälsfärg. Det måste komma från båda föräldrarna. Det räcker med ett anlag för svart för att hunden ska bli svart och det röda kan därför ligga dolt i generationer.
Det är ju inte otänkbart att det finns dobermanns som är heterozygota för svart, även om det är ovanligt. Men när de ibland "träffas" i en parning kan resultatet bli just röda dobermanns. Precis som det ibland föds gula flatcoated retrievers eller fuxfärgade frieserhästar (rött-svart nedärvs på samma sätt hos häst som hos hund medan det är helt annorlunda hos katt).
Flatten ovan har två svarta föräldrar (Bild från
rasdata.nu).
Jag tror alltså att felfärgade "brun" dobermann är röd med tantecken. Det låter fullständigt möjligt. Hos frieserhästar tror jag det förekommer att
hingstar att DNA-testas (jag vet inte hur utbrett detta är globalt sett) för att undvika fuxarna.