Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle säga att ingen av de färger du nämner är speciellt vanlig bland nordsvenskar. Det finns en musblack hingst, en isabell hingst och ingen skimmel, än så länge då Hallingblåen är importerad men inte visad.em76 skrev:Hur vanligt är det med blackar, gula och skimlar bland nordsvenskarna?
Minst en av föräldrarna måste vara black för att avkomman ska bli black. Har vi tappat bort blackfärgen så är den borta för gott, om vi inte plockar in den från någon annan ras, vilket skulle vara möjligt eftersom vi har en öppen stambok.IvanaIvanFrances skrev:Deras mamma var musblack hon oxå.
Min häst tycker jag har alla tecken på black utom ålen, zebraränder, mörkare markeringar på bogsidorna samt silver och guldslingor i man och lugg.
Avkommor efter nordsvenska brukshingstar ska registreras hos FNH men det krävs tre generationer med brukshingstar för att kunna stamboksföras. Dock måste de ha en godkänd färg, skäckar och "dubbelgula" gör sig inte besvär. Inte heller skimlar är välkomna om inte färgen kan härledas till dölarnas skimlar. Här är det inte riktigt konsekvent då ett "dubbelgult" sto har stamboksförts 2000.evis skrev:Hur är det ifall man vill betäcka Kallblodstravare med Bruksnordisen - jag antar det är tvärstopp att regga som kallblodstravare (förståeligt), men hur är det på nordis-sidan - kan en sådan "korsning" registreras/stambokföras som bruksnordis?
Vore mycket tacksam för svar!
Hur är den här Ene-blacken i typen - lätt/tung/grov? Har sett bilder men det är svårt att bedöma utifrån dem.
Hallingblåen har samma pappa som Skrimsblessen. Morfar är den förärvningssäkre Skjerdingstadsvarten, far till två Elit-hingstar i Sverige, Skjerding och Skjerdingsson, vilket han är ensam om. Mormors far är Engelstadbron som också har verkat i Sverige och nådde A-bokstav.evis skrev:Jag har träffat Hallingblåen och jag är mycket fascinerad över att det finns så vackra bruksnordisar. De jag träffat tidigare har varit mer i stil med ardenner-grova med enorma bringor och "ladugårdsdörr-breda" mellan frambenen. Men EJ har ju en annan bruksnordishingst också som är riktigt nätt.
Det tunga kanske kommer från Benus, farfar till Ökne: "Benusavkomlingarna äro ofta mäktiga och tunga, särskilt döttrarna. De ha ett mycket gott lynne och även i övrigt goda bruksegenskaper. Benus tillförde därtill sin avkomma ett långt kors." Citat från Sven Dyrendahl "Den svenska hästen i arbete och sport", 1959Atle skrev:Det tunga i Ysterman anser jag kan härledas till hans morfar Ökne, trots att han hade Lord V. 136 två ggr i härstamningen ganska nära. Lord var en känd travarhingst på sin tid som var mycket använd och förekommer ganska ofta om man kommer en bit ner i härstamningar.
Lycanthrope skrev:Ttykcer inte ljusa färger e fint på nordsvenskar alls, ser mer ut som tyngre större haflinger tycker jag
Däremot black (me svarta manen o svansen ) kan vara tjusigt :P
Lycanthrope skrev:Ja han e fin, men ser inte ut som nordsvensk.
De ska inte vara så ljusa.....