ovanliga färger hos nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare em76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: ovanliga färger hos nordsvensk

Blackar är tämligen vanliga. Vad du menar med gula förstår jag inte, men skimlar har jag aldrig sett, finns det så måste det vara mkt ovanligt....

Gul-anlag finns, bland annat genom godkända hingsten Isvind .

Skimmelanlaget finns också, men då måste det gå att härleda till Dölehästen i Norge.

em76 skrev:
Hur vanligt är det med blackar, gula och skimlar bland nordsvenskarna?
Jag skulle säga att ingen av de färger du nämner är speciellt vanlig bland nordsvenskar. Det finns en musblack hingst, en isabell hingst och ingen skimmel, än så länge då Hallingblåen är importerad men inte visad.

På stosidan är det lite bättre då vi haft flera gulbruna hingstar i aveln de senaste 20 åren men de blacka är det sämre med och såvitt jag vet inga skimlar. Kanske blackarna ökar i antal nu när vi har en black hingst i avel. Det beror på hur mycket han används.

vad heter den musblacke hingsten?

Han heter Ene-blacken och han är halvbror till mitt sto.
Deras mamma var musblack hon oxå.

Min häst tycker jag har alla tecken på black utom ålen, zebraränder, mörkare markeringar på bogsidorna samt silver och guldslingor i man och lugg.

elis

IvanaIvanFrances skrev:
Deras mamma var musblack hon oxå.

Min häst tycker jag har alla tecken på black utom ålen, zebraränder, mörkare markeringar på bogsidorna samt silver och guldslingor i man och lugg.
Minst en av föräldrarna måste vara black för att avkomman ska bli black. Har vi tappat bort blackfärgen så är den borta för gott, om vi inte plockar in den från någon annan ras, vilket skulle vara möjligt eftersom vi har en öppen stambok.

Vilka andra tecken för blackighet är det ditt sto har? Jag tycker du har räknat upp de tecken som finns och har hon inte de så är hon inte black.

Angående den öppna stamboken. (nu fick du mej att lystra till ordentligt)

Hur är det ifall man vill betäcka Kallblodstravare med Bruksnordisen - jag antar det är tvärstopp att regga som kallblodstravare (förståeligt), men hur är det på nordis-sidan - kan en sådan "korsning" registreras/stambokföras som bruksnordis?
Vore mycket tacksam för svar!

Hur är den här Ene-blacken i typen - lätt/tung/grov? Har sett bilder men det är svårt att bedöma utifrån dem.

Jag har träffat Hallingblåen och jag är mycket fascinerad över att det finns så vackra bruksnordisar. De jag träffat tidigare har varit mer i stil med ardenner-grova med enorma bringor och "ladugårdsdörr-breda" mellan frambenen. Men EJ har ju en annan bruksnordishingst också som är riktigt nätt.

Jag tolkade det som att 'IvanaIvanFrances' menade att hennes sto hade "allt" utom ålen. Fast utan den tror tyvärr inte jag heller att stoet är black.

evis skrev:
Hur är det ifall man vill betäcka Kallblodstravare med Bruksnordisen - jag antar det är tvärstopp att regga som kallblodstravare (förståeligt), men hur är det på nordis-sidan - kan en sådan "korsning" registreras/stambokföras som bruksnordis?
Vore mycket tacksam för svar!

Hur är den här Ene-blacken i typen - lätt/tung/grov? Har sett bilder men det är svårt att bedöma utifrån dem.
Avkommor efter nordsvenska brukshingstar ska registreras hos FNH men det krävs tre generationer med brukshingstar för att kunna stamboksföras. Dock måste de ha en godkänd färg, skäckar och "dubbelgula" gör sig inte besvär. Inte heller skimlar är välkomna om inte färgen kan härledas till dölarnas skimlar. Här är det inte riktigt konsekvent då ett "dubbelgult" sto har stamboksförts 2000.

Möjligen kan man söka dispens med två generationer brukshingstar. Det finns exempel på stamboksförda ston med travarhingst i andra generation men då har han använts på ett nordsvenskt sto från innan rasklyvningen. Dock hade hon påfallande travarhärstamning med Ceres som far. Ett av de stona blev sedan mor till hingsten Urban 1792 som alltså hade travarblod i tredje generation.

Ene-Blacken är normalt grov. Däremot tycker jag han är lite lång i ryggen och ett kort, sluttande kors. Hans far Juvenal var annars en lite lättare nordsvensk med mycket norskt påbrå. Morfadern Ysterman är däremot en stor, tung häst. Han är för övrigt morfar till Udd också som kommer ur samma möderne som Ene-Blacken. Det tunga i Ysterman anser jag kan härledas till hans morfar Ökne, trots att han hade Lord V. 136 två ggr i härstamningen ganska nära. Lord var en känd travarhingst på sin tid som var mycket använd och förekommer ganska ofta om man kommer en bit ner i härstamningar.

evis skrev:
Jag har träffat Hallingblåen och jag är mycket fascinerad över att det finns så vackra bruksnordisar. De jag träffat tidigare har varit mer i stil med ardenner-grova med enorma bringor och "ladugårdsdörr-breda" mellan frambenen. Men EJ har ju en annan bruksnordishingst också som är riktigt nätt.
Hallingblåen har samma pappa som Skrimsblessen. Morfar är den förärvningssäkre Skjerdingstadsvarten, far till två Elit-hingstar i Sverige, Skjerding och Skjerdingsson, vilket han är ensam om. Mormors far är Engelstadbron som också har verkat i Sverige och nådde A-bokstav.

Dessutom är Hallingblåen en av få hingstar inom döleaveln som inte har påbrå från travare, om det nu är någon merit.

Senast ändrad:

Atle skrev:
Det tunga i Ysterman anser jag kan härledas till hans morfar Ökne, trots att han hade Lord V. 136 två ggr i härstamningen ganska nära. Lord var en känd travarhingst på sin tid som var mycket använd och förekommer ganska ofta om man kommer en bit ner i härstamningar.
Det tunga kanske kommer från Benus, farfar till Ökne: "Benusavkomlingarna äro ofta mäktiga och tunga, särskilt döttrarna. De ha ett mycket gott lynne och även i övrigt goda bruksegenskaper. Benus tillförde därtill sin avkomma ett långt kors." Citat från Sven Dyrendahl "Den svenska hästen i arbete och sport", 1959

Tack för ett trevligt svar! :bow:

Man ser sällan någon "Lord" i kallblodstravarnas stammar, sökte på Kalla Blodbanken (http://www.blodbanken.nu/index.jsp?lang=swe&breed=cold) men fick upp två, en född 1932 och en född 1900. Det är intressant att lära sej mer!

Benus finns i sjunde led i min kallblodstravarmärrs stam (genom en Godrik), det är kul att läsa det som står om honom från gammalt.

Fler som vet mer om Ene-blacken? Temperament? (har ju läst vad som skrivits om Udd här på forumet :p ) Rör sej? Hur mycket är han använd och är det någon som vet hur avkommor verkar i typ & temperament?

Jag har en svenskstammad 5 årig hingst efter Udd. Han är Isabell, ganska lätt i typen.

Kung Midas

Jag vet inget mer om Ene-blacken tyvärr.

Mitt sto fick ett isabellfärgat föl, nordsvensk islänning.
Hon var tjuvbetäckt när jag köpte henne.
Min undrar är om det räcker med att en förälder har anlag för isabell?

och det var rätt tolkat hon har allt det jag räknade upp av tecknen utom just ålen

elis

Senast ändrad av en moderator:

Ttykcer inte ljusa färger e fint på nordsvenskar alls, ser mer ut som tyngre större haflinger tycker jag :)

Däremot black (me svarta manen o svansen ) kan vara tjusigt :P

Lycanthrope skrev:
Ttykcer inte ljusa färger e fint på nordsvenskar alls, ser mer ut som tyngre större haflinger tycker jag :)

Däremot black (me svarta manen o svansen ) kan vara tjusigt :P

Näää..kan inte hålla med..Midas är fantastiskt vacker...och liknar verkligen inte en Haflinger... :p

Är det någon som vet hur man får tag på mer info om Dölehästarna, blev enormt intresserad när jag såg Hallingblåen.
Är intresserad av att betäcka mitt kallblodssto nästa år om det finns möjlighet.

Lycanthrope skrev:
Ja han e fin, men ser inte ut som nordsvensk.
De ska inte vara så ljusa.....

Men det är ju inte bara färgen som avgör om han ser ut som en Nordsvensk. Exteriören gör väl sitt till... :p

Och "ska" kan man ju inte säga sålänge det är godkänt. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
986
Senast: MissFideli
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 457
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på... 2
Svar
33
· Visningar
2 839
Senast: Kakis
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 856
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka