Ovälkomna raser

Sv: Ovälkomna raser

Jag tror fö inte heller att det minskande tävlandet beror på att det är för många tävlande. Det låter ju lite bakvänt. Problemet med bortlottningar hade ju kunnat lösas med fler tävlingar. Men då krävs det fler människor som är engagerade i brukset!

SBK har ansvar för vanlig hundägarutbildning, inte skyldighet att anordna prov för alla och envar. Där har de bara skyldighet gentemot de raser som SBK har avelsansvar för.
Visst är det bra om folk aktiverat sina hundar men det kan de lika gärna göra i agility eller lydnad. Jag är mycket skeptisk mot att låta blandrasfolket delta i prov bara för att det är skoj eftersom det då sker på bekostnad av bruksraserna, några som SBK enligt stadgarna ska främja. Om nu folk vill tävla för skojs skull, starta en egen klubb men kom inte och gnäll på att Svenska Brukshundklubben följer sina stadgar.

Och visst brukar man ha inbördes placering på proven, till och med i appell, men inte blir appell mer än något än en anlagsklass för det.

Att påstå att vissa kullars och uppfödarea framgångar på banorna enbart skulle ha med förmågan att hitta bra valpköpare att göra, det är ren förolämpning mot deras avelsarbete. Inte är det sant heller. Det finns uppfödare som får fram framgångsrika hundar hos både mediokra och proffs.

Jag tror fö inte heller att det minskande tävlandet beror på att det är för många tävlande. Det låter ju lite bakvänt. Problemet med bortlottningar hade ju kunnat lösas med fler tävlingar. Men då krävs det fler människor som är engagerade i brukset!

Personligen tror jag att minskat tävlande beror på minskat antal tävlingar pga klubbarnas svårighet att få funktionärer villiga att ställa upp och figga/lägga spår etc. Folk har i regel svårt att inse att det handlar om ideella insatser - vill man tävla får man hjälpa till att anordna tävlingar också :)

Jag är t ex inte det minsta sugen på att gå ut 2 lägrespår om ett par veckor, men tänker att nästa gång är det någon som gör det för mig. Pay it farward :)

Lite OT känner jag att det börjat bli, men intressant.

Det är inte antalet engagerade som är problemet när det gäller bruksprov. Det är att få ekonomi i det. Man går nästan alltid back. Och fler tävlande behövs inte häromkring. Det är i princip allltid fullt.

Jag menar inte samhällsnytta som aktiverade hundar, utan som utbildade hundar. T ex sökhundar som kan leta efter försvunna människor.

Visst finns det uppfödare som får fram kalasbra hundar! Men detta tycker jag enklast ses på kullarnas MH och Korning. Inte på hur många i en viss kull som har tävlat i höga klasser. Senast igår fick jag reda på en hund som tävlat elit i flera bruksgrenar som aldrig hade klarat korningen (gick ej att hantera). Berit Sjöbergs Nico (flerfaldig SM-vinnare i lydnad) är enligt Berit så skräpig mentalt att de aldrig någonsin kommer låta honom gå i avel. Listan på kassa hundar i elitklass kan göras lång! Visst, man sållar kanske ut det absolut värsta skräpet som inte har någon som helst arbetslust och koncentrationsförmåga. Men att kunna tävla i bruks är inte detsamma som att hunden är bra.

I vår klubb är det krav på att ställa upp och hjälpa till på tävlingar när man är med i någon träningsgrupp :). Det tycker jag är en självklarhet, att vill man ha en väl fungerande klubb med bra tävlingar, då får man minsann också dra sitt strå till stacken.

Visst är det så, att klubbarna går back på tävlingarna (undantaget agilityn). Men klubben har ju inkomstkällor också, som oftast går att öka på om viljan finns.

I vår klubb är det krav på att ställa upp och hjälpa till på tävlingar när man är med i någon träningsgrupp :). Det tycker jag är en självklarhet, att vill man ha en väl fungerande klubb med bra tävlingar, då får man minsann också dra sitt strå till stacken.

Då är det nog olika från klubb till klubb, i de jag varit engagerad har man fått tjata sig till folk..

kl

Blir helt chockad när jag läser i denna tråd om folks upplevelser på vissa klubbar. Visst hör man ibland om kinkiga äldre brukshundsmänniskor som är "allergiska" mot allt utom rottisar, schäfer och mallar.. Men det verkar ju nästan pågå "RASism" i var och varannan klubb.
Tycker de som varit med om sådant ska anmäla direkt och hänga ut klubben, varför inte här till exempel? Det bryter väl inte mot forumets regler, eller??

På vår klubb är i alla fall alla välkommna och jag kände verkligen att jag blev mottagen med öppna armar. Nu har jag visserligen en rottweiler, men jag tror inte det hade gjort någon skillnad om jag hade haft någon annan ras. Tror fö inte här finns en enda malle, finns i alla fall inte bland de aktiva i klubben (och tro det eller ej - vi har elitekipage ändå ;) )

Jag gick valpkurs hos min bhk och satte aldrig mer min fot där. Jag och min blandras var inte mycket värda, inte den gamla damen med sin minipudel heller. Tjejen med sin staff och familjen med sin hoffe däremot fick väldans mycket uppmärksamhet.

Efter det har jag gått vardagslydnad och tävlingslydnad hos privata instruktörer och har där mött alla möjliga och omöjliga hundar. Alla har blivit behandlade utifrån ekipagets förutsättningar, inte ras/er

Fy vad tråkigt :( I min kursgrupp har vi:

- 1 dvärgpinscher.
- 2 schäferblandningar.
- 1 liten hund som har minst 10 raser i sig.
- 1 blandning mellan Woster, Husky och pointer.
- 1 renrasig Schäfer (min)
- 1 renrasig jaktlabbe.

INGEN får mer uppmärksamhet än de andra, eller jo. Den ena schäferblandningen och dvärgpinschern, för de två avskyr varandra.
Så tråkigt att höra att vissa hundägare inte får lika mycket hjälp bara för att hunden i kopplet har olika raser. Har man kommit med i en kurs så ska man få lika mycket hjälp som alla andra. En annan sak med vissa tävlingar mm. Där köper jag att bruksraserna har företräde.

Jag har varit med om samma:mad:

Ringde 2 olika brukshundsklubbar när jag fick hem min blandis, båda svarade att de inte låter "sånna" gå kurser hos dem. Bara renrasiga och reggade var välkomna...

Jag hade inga som helst ambitioner att tävla, villa bara gå valpkurser. Gjorde det privat istället, vilket jag varit jättenöjd med. :)

Ja det var jättesynd faktiskt. Nackdelen med att träna hos en privat instruktör är ju att man missar sammanhållningen som en klubb kan erbjuda. Det där med att åka till klubben en lördag och träna lite, småprata med folk osv.
I vår grupp hade tanten med lilla pudeln behövt extra uppmärksamhet eftersom hon kunde minst som hundägare. Hon kunde inte klippa klor ens eller såna basicsaker. Men ledarna var lite machokillar så det var roligare med de "riktiga" hundarna.

Nu har jag fått hem en nakenblandning (kines/mexikan) och lär inte söka upp brukshundsklubben.

Jag har varit med om samma:mad:

Ringde 2 olika brukshundsklubbar när jag fick hem min blandis, båda svarade att de inte låter "sånna" gå kurser hos dem. Bara renrasiga och reggade var välkomna...

Jag hade inga som helst ambitioner att tävla, villa bara gå valpkurser. Gjorde det privat istället, vilket jag varit jättenöjd med. :)

SBK har i uppdrag att utbilda alla raser/blandraser, åtminstonne i valp o unghunds/slyngelklass. Vägrar en klubb det så skall den anmälas o riskerar då att mista rätten att arrangera tävlingar o MH.
Får man ett svar som du fick så skall man vända sig till utbildningsansvarig i klubben, får man lika dåligt svar där så går man vidare på regional nivå etc.
Småpåvar på klubbarna är inte önskvärda, de ger klubbarna dåligt rykte.

Samma för mig på valpkursen på BK här i stan. Fick ingen uppmärksamhet alls och hon som höll i kursen envisades med att kalla min hund för en jack russel när den i själva verket var en d/s gårdshund, lite skillnad...
Men den valpkursen var inte mycket att hänga i granen ö.h.t instruktören pratade mest om att vi inte skulle ha hundarna i sängen och hade vi det fick vi räkna med att det blev grusigt.. Vuxna människor kan väl ta de besluten själva..:cool: Jag har aldrig mer gått kurs på bruks efter den kursen för det var som att kasta pengarna i sjön.

Men har inte upplevt fientlighet av andra som tränar på BK här. Visst kanske syrran tas mer på "allvar" med sin hoffe men det är ingen som är otrevlig mot mig p.g.a min ras.

Jag har inte läst alla svar, men det som tas upp låter ju helt befängt! :eek:
I "min" brukshundsklubb är alla välkomna. Där finns mallar, blandraser, chiuhuahuor, labbar, schäfrar, schnauzrar... Alla sorters hundar är välkomna där och man blir absolut inte åsidosatt om man har en "mindre bruksig" ras. Okej, ska erkänna att vissa instruktörer kanske har lite större intresse för de med typiska bruksraser, men inte på bekostnad av alla andra.
Likaså är det först till kvarn som får plats på kurserna. Man får gå agility med en bichon om man vill, fast det inte är en typisk agilityras, och blandraser är lika välkomna på spårkurserna som vilken schäfer som helst. Superskönt!

Jag är instruktör hos SBK och haft alla sorters hundar på kurs. Det finns ingen ras eller blandras som inte behöver aktivering, social träning och valpkurs. Framförallt behöver ägarna lära sig, oavsett ras i snöret... Duktigast hittills är en tjej som har japansk spets! Fantastiskt rolig hund med en ägare som har hund i fingrarna...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 122
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 535
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka