Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Däremot verkar de flesta lydnadstävlingar på hög nivå numera vinnas av just bordercollies. Och just lydnadsarbetet är ju basen för det mesta vi gör med våra hundar, även jakthundar behöver lydnadsträning för att fungera bra.
Av de traditionella brukshundsgrenarna är det väl egentligen bara Skydds, som det finns någon anledning att begränsa till brukhundsraserna, där krävs ju både storlek, tyngd och skärpa. Och det är väl också den enda grenen där tävlingsmöjligheterna är formellt begränsade. Men visst finns det väl andra raser än de traditionella brukshundsraserna som också borde kunna utföra det arbetet?
Resten av grenarna, som Appell, Spår, Rapport och Sök, bör ju ett stort antal andra hundraser kunna klara av precis lika bra, eftersom de är baserade på nosarbete, kontaktsökande och föremålsintresse.
Om nu någon vill utbilda sin hund i någon av dessa discipliner, men hindras av att brukshundsraserna ska ha företräde till de tränings- och tävlingsplatser som finns tillgängliga, är det logiskt och rättvist?
Visst, man behöver inte tävla med sin hund, och man behöver inte gå på specialkurser arrangerade av just Brukshundsklubben, men tävlingsmomentet är ett incitament för många och det underlättar om man har valfriheten.
Och om nu en hund med klar talang inom ett visst område råkar vara en blandras, varför ska den hindras i utvecklingen? När det gäller arbete med hundar tycker jag att man borde släppa de förutfattade meningarna och se mer till individen än till rasen.
Att säga att tävlingsverksamheten bara är till för att utvärdera avelsarbetet, som jag tror någon gjorde i den här tråden, tycker jag är väldigt trångsynt.
Det märkliga är ju att TS har en boxer, som är en brukshund.
Men bruks får du tävla trots att du inte har bruksras, även IPO om jag inte har fel för mig (?). Jag kan inte se nåt fel i att blandraserna inte får tävla, man vill främja renrasavel och jag tycker tillochmed man kunde stänga fler typer av tävlingsgrenar för blandraser. Vem skulle det hjälpa att blandraser fick tävla bruks? Tankesättet "min hund är ändå bättre än alla renraser" är ju redan utbrett.