Ovälkomna raser

Sv: Ovälkomna raser

Tack, bra förtydligande!
:bow:
Blir en staffeägare förnärmad för att den inte får delta i LC?
Blir en borzoiägare förnärmad för att den inte får delta i fältprov?

Varför skulle du fråga det?
jag har en vän som tagit upp sin staffe till elit i både spår o sök, tiken är numera pensionerad o hon håller på som bäst med nästa staffe, hon har aldrig mött några sura miner.

kl
Jag tror att mycket hänger på en själv o ens egen inställning, många amstaff/staffe ägare t ex tar för givet att de diskrimineras för att de har en "kamphund" offerkoftan är bekväm för somliga.
Btw så har jag en vän som tävlar lydnad o spår med sina amstaffar o har aldrig mött några sura miner.

Vad jag menade var att man i första hand bör se till hundens egenskaper och vad den lämpar sig till för sorts arbete, vilket ju är själva grundbetydelsen av begreppet "bruks-".

I många fall löser problemet sig ju av sig själv, eftersom det är så uppenbart vad en ras lämpar sig till eller inte. Ingen är väl naiv nog att tro att andra raser skulle kunna tävla i snabbhet med vinthundar, medan det inte heller är troligt att någon skulle komma på idén att jaga fågel med en vinthund.
Och även om det kanske finns en och annan ute på landet som använder sin schäfer för att valla de egna djuren, betyder det ju inte att de kommer ens i närheten av BCns förmåga att hantera en fårflock.

Däremot verkar de flesta lydnadstävlingar på hög nivå numera vinnas av just bordercollies. Och just lydnadsarbetet är ju basen för det mesta vi gör med våra hundar, även jakthundar behöver lydnadsträning för att fungera bra.

Av de traditionella brukshundsgrenarna är det väl egentligen bara Skydds, som det finns någon anledning att begränsa till brukhundsraserna, där krävs ju både storlek, tyngd och skärpa. Och det är väl också den enda grenen där tävlingsmöjligheterna är formellt begränsade. Men visst finns det väl andra raser än de traditionella brukshundsraserna som också borde kunna utföra det arbetet?

Resten av grenarna, som Appell, Spår, Rapport och Sök, bör ju ett stort antal andra hundraser kunna klara av precis lika bra, eftersom de är baserade på nosarbete, kontaktsökande och föremålsintresse.

Ta min rasgrupp t.ex, Spaniels och Retrievers, som ju ursprungligen är jaktraser, men numera typiska allroundhundar. Både polis och tull använder ju framgångsrikt både retrievers och ESS som sökhundar för narkotika, sprängämnen mm. I vissa fall är det en direkt fördel att hunden är lite mindre, smidigare och snabbare. Många fungerar också utmärkt för rapport och personsök, för att inte tala om blindhundar och andra handikapphundar.
Och detsamma gäller säkert andra raser, som jag inte är lika förtrogen med.

Om nu någon vill utbilda sin hund i någon av dessa discipliner, men hindras av att brukshundsraserna ska ha företräde till de tränings- och tävlingsplatser som finns tillgängliga, är det logiskt och rättvist?

Visst, man behöver inte tävla med sin hund, och man behöver inte gå på specialkurser arrangerade av just Brukshundsklubben, men tävlingsmomentet är ett incitament för många och det underlättar om man har valfriheten.

Och om nu en hund med klar talang inom ett visst område råkar vara en blandras, varför ska den hindras i utvecklingen? När det gäller arbete med hundar tycker jag att man borde släppa de förutfattade meningarna och se mer till individen än till rasen.

Att säga att tävlingsverksamheten bara är till för att utvärdera avelsarbetet, som jag tror någon gjorde i den här tråden, tycker jag är väldigt trångsynt.

Men bruksproven ÄR ju ett viktigt sätt att utvärdera avelsarbetet. När det nu är så att väldigt många lottas bort när de anmält sig för att tävla i åtminstone spår så känns det väldigt onödigt att släppa in blandraser att konkurrera om de platserna också eftersom de verkligen bara tävlar för skojs skull.

Däremot verkar de flesta lydnadstävlingar på hög nivå numera vinnas av just bordercollies. Och just lydnadsarbetet är ju basen för det mesta vi gör med våra hundar, även jakthundar behöver lydnadsträning för att fungera bra.

Av de traditionella brukshundsgrenarna är det väl egentligen bara Skydds, som det finns någon anledning att begränsa till brukhundsraserna, där krävs ju både storlek, tyngd och skärpa. Och det är väl också den enda grenen där tävlingsmöjligheterna är formellt begränsade. Men visst finns det väl andra raser än de traditionella brukshundsraserna som också borde kunna utföra det arbetet?

Resten av grenarna, som Appell, Spår, Rapport och Sök, bör ju ett stort antal andra hundraser kunna klara av precis lika bra, eftersom de är baserade på nosarbete, kontaktsökande och föremålsintresse.

Om nu någon vill utbilda sin hund i någon av dessa discipliner, men hindras av att brukshundsraserna ska ha företräde till de tränings- och tävlingsplatser som finns tillgängliga, är det logiskt och rättvist?

Visst, man behöver inte tävla med sin hund, och man behöver inte gå på specialkurser arrangerade av just Brukshundsklubben, men tävlingsmomentet är ett incitament för många och det underlättar om man har valfriheten.

Och om nu en hund med klar talang inom ett visst område råkar vara en blandras, varför ska den hindras i utvecklingen? När det gäller arbete med hundar tycker jag att man borde släppa de förutfattade meningarna och se mer till individen än till rasen.

Att säga att tävlingsverksamheten bara är till för att utvärdera avelsarbetet, som jag tror någon gjorde i den här tråden, tycker jag är väldigt trångsynt.

Lydnad får du tävla med alla raser/blandraser. Det som diskuterades i tråden var tävlingsförberedande kurser i bruks, dvs. spår, sök, rapport, skydd, IPO (kan säkert ha missat någon gren) och att dessa prov från början gjordes för att utvärdera aveln av bruksraserna. För de som inte vill/får tävla med sina hundar finns det ganska gott om kurser (iaf här verkar det som) att gå där man får lära sig spår/sök/rapport mm. ändå.

Det kan jag hålla med om.

Det känns som att tråden har svävat i väg lite grand (för ovanlighets skull ;) ) Jag trodde problemet var att TS inte var välkommen på klubben. Att man inte blir prioriterad på alla kurser kan jag förstå. Mopsarna har nog inte så mycket att göra på skyddsplanen. Det är inte alls samma sak för mig som att man blir utmobbad eller får veta att man inte är välkommen på klubben för att man har fel ras. Då talar jag om vanliga kurser, som valpkurs, slyngelkurs och allmänlydnad. J

ag kan inte heller se varför någon skulle vägras deltagande i lydnad, rallylydnad eller agility, eftersom alla raser och även blandraser (väl?) får tävla. Mina hundar har inte de optimala fysiska förutsättningarna för att bli agilitystjärnor, men om man inte siktar på SM (och det gör ju väldigt få av oss) så kommer man ju ganska långt på arbetsvilja och samspel. Och det har vi massor av. Mer än en åskådare har tappat hakan när de har sett min lilla gula korv ta banan i flygande fart medan andra, mer typiska agilityhundar, har stressat bort sig, gjort egna utflykter eller mer allmänt inte har fattat ett smack.

Trångsynt och trångsynt, faktum är att bruksproven är en nödvändighet för brukrasernas fortsatta utveckling. Vi behöver proven som avelsutvärdering och därför är det jäkligt illa att brukshundar lottas bort till förmån för andra raser som skulle klara sig lika bra utan. Det finns ingen anledning att delta med en retriever eller bc i ett bruksprov annat än att ägaren tycker det är kul. Deras utvärderingar sker på deras egna prov. Ser du verkligen inte skillnaden?

För bruksraserna är proven nödvändiga, för andra bara ett komplement. Vilka ska ha företräde egentligen?
Självklart är det bruksraserna.

Hur stor fallenhet en hund har för en gren är irrelevant. Det är inte vad proven handlar om.

Jag tar inte alls på mig offerkoftan...
Jag är stolt över min hund och vet att han är en god representant för rasen.
Men jag betalar lika mycket som alla andra och har då inte lust att lägga pengarna på en klubb där man inte har en öppen kultur.

Samma gällde det hundpensionat som tyckte att jag skulle vara tacksam för att de tog emot min hund, rasen är ju förbjuden i Danmark. (vilket vi ju vet inte stämmer)

Jag menar bara att folk får tycka vad de vill men jag tänker inte betala för en tjänst som jag inte blir nöjd med. Det är inte att tycka synd om sig själv, det är att utnyttja sin makt som konsument.

Den där jämförelsen haltar. En ideell förening är inget företag du köper en tjänst av. Det går inte att resonera på ditt vis för föreningar är inte uppbyggda så.

Det du betalar för är möjligheten att delta i aktiviteter, inte den absoluta rättigheten att delta.

Jo det kan hända att det var att dra det lite långt.
Jag menar inte att jag har rätt att kräva en massa av klubben i fråga. Bara att om jag nu ska välja en klubb att stödja och träna i så vill jag att det är en förening som delar mina värderingar. Det är ju mitt beslut så att säga och det var på så sätt jag menade att jag inte tog på mig en offerkofta :)

Men vi är väl iaf överens om att det finns fördomsfulla människor lite här och var och det är väl inte orimligt att det i vissa föreningar sprids en viss kultur som kan uppfattas som ovälkomnande för folk med icke traditionella bruksraser?
Det är ju synd kan jag tycka när det finns aktiviteter som passar alla raser och i mitt fall är det agilityn och lydnaden som hägrar.

Det märkliga är ju att TS har en boxer, som är en brukshund.

Ja, det är märkligt. Men å andra sidan skrev ju någon annan att hen inte hade varit välkommen på klubben med sin schäfer, den arketypiska brukshunden, så allt verkar möjligt.

Jag menade bara att jag förstår att inte alla kan få ta upp platser på tävlingsträningar inom grenar där de inte får delta, men att jag tycker att det är helt fel om man i andra sammanhang är ovälkommen pga ras.

Jag har på tidigare klubb varit med om att enbart bruksraser är ngt att ha och att det är en grupp människor som håller ihop och hälsar inte ens på övriga.
När jag kom dit med min dåvarande sheltie kändes det nästan som att alla ställde sig och kollade, inte för att ev. hjälpa utan se om vi faktiskt kunde ngt.
Hemskt tråkigt.. Vet också att en del klubbar inte gillar "kamphundar".
Så när jag anmälde mig till klubben här där jag bor nu på min första kurs med min nya hund så var jag nästan säker på att vi kommer inte få komma med.
Jag vågade inte ens skriva i ena rasen i henne. Hon är en amstaff/rottweiler/pitbull (sista med frågetecken men det sägs det och med tanke på hennes röda nos känns det logiskt) men skrev bara amstaff/rottweiler.
Men vi kom med och det hela slutade med att jag själv går assistent på kurser nu och till och med bruksfolk kommer fram och talar om att dom tycker att det ser himla trevligt ut när vi tränar.

På våran klubb är alla välkommna och man kommer snabbt in i gemenskapen om man är intresserad.
Det är för det mesta mkt folk där och tränar och istf att det viskas om att det ska bli platsläggning skriks det högt så alla som vill vara med hör osv.
jag trivs så himla bra och det är inte en slump att vi är en av de största klubbarna!

Men jag vet en klubb som förbjudit en tjej att vara där med sin ena hund för att han är brötig och gör utfall. Helt sjukt tycker jag! Det är väl skitbra att hon är där och försöker göra ngt åt det, hjälp henne då istf att porta henne!

KL

Jag har inget att tillägga egentligen, ville bara lägga in ett konstaterande:
Jag är sååå glad att jag tillhör en klubb som har bra stämning och positivt bemötande oavsett ras.
Jag har en bruksras men är lika glad att se alla olika typer av hundar på de kurser jag går.

Är dock inte med i någon klubb. Men jag känner mig ovälkommen med mina hundar på nätet. Bl.a här på buke.
Om jag någon gång får mitt körkort så tänkte jag gå med i en klubb bara för skoj skull, träffa andra hundmänniskor och så =) Men jag är osäker om jag få vara ärlig. Just för att folk ha tedens konstigt nog att inte gilla mig typ, samt att det känns som att jag har fel ras =/

Jag har inga problem med att säga ifrån och försvara mitt rasval.
Det är ingen som påpekar något om den fysiska hälsan - däremot mentaliteten.

"Har man köpt en dvärgpinscher får man skylla sig själv" är en av kommentarerna jag har fått från en tränare (som var super i övrigt, men hade en bestämd åsikt om rasen) på sistone.

Men bruks får du tävla trots att du inte har bruksras, även IPO om jag inte har fel för mig (?). Jag kan inte se nåt fel i att blandraserna inte får tävla, man vill främja renrasavel och jag tycker tillochmed man kunde stänga fler typer av tävlingsgrenar för blandraser. Vem skulle det hjälpa att blandraser fick tävla bruks? Tankesättet "min hund är ändå bättre än alla renraser" är ju redan utbrett.

Alltså för mig som oinsatt i hundtävlingar låter det här som ren idioti. Om man vill främja renrasavel borde man snarare låta blandraserna tävla mot renraserna så att man får ett handfast bevis på att blandisar inte står sig i konkurrensen. Dessutom låter det ganska tråkigt att en person som skaffat blandras och senare sett sin hunds potential och funnit sitt eget intresse inte får prova sina vingar ute på tävlingsbanorna. Den personen skulle antagligen skaffa en bruksras som sin nästa hund om den fick mersmak för tävlandet med sin blandras.

Som det förklarades nedan är brukstävlingar egentligen bruksprov, d.v.s. en avelsutvärdering för hundar av brukshundsras.

Jämför med hästar: det skulle knappast vara positivt för avelsarbetet inom exempelvis halvblod att treårstesterna, kvalitetstävlingar och bruksprov fylldes med ponnyer, travare, fjordhästar, islandshästar... så att de som verkligen skulle utvärderas inte fick plats.

På sätt och vis är ju brukshundarnas utvärderingar ovanligt öppna, eftersom andra renrasiga hundar får delta i viss mån och även kan bli champions i vissa grenar. Riktigt lika bra går det inte att komma med en icke-spaniel på ett spanieljaktprov t.ex. Nej, där får man vackert ha en spaniel om man skall vara med vilket väl gäller alla jaktprov - att de är ras/typspecifika.

Tävlingsgrenar där alla hundar är välkomna finns det ett anta - agility, lydnad och rallylydnad (kanske fler). Man kan också gå viltspårprov med sin hund oavsett ras eller blandras. Precis som vilken häst som helst oavsett bakgrund kan tävla i hoppning. Men det är en tävling inte en avelsutvärdering.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 122
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 535
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Träning och hälsa del 12