Sv: Ovälkomna raser
Som jag har förstått så handlar inte dessa bruksprov om att avgöra vilken ras eller individ som är bäst i en viss gren utan de används för att utvärdera huruvida aveln av en viss ras "håller måttet/går framåt". Eftersom den mesta blandrasaveln är oorganiserad och inte har något speciellt syfte så finns det inget att utvärdera.
Alltså för mig som oinsatt i hundtävlingar låter det här som ren idioti. Om man vill främja renrasavel borde man snarare låta blandraserna tävla mot renraserna så att man får ett handfast bevis på att blandisar inte står sig i konkurrensen. Dessutom låter det ganska tråkigt att en person som skaffat blandras och senare sett sin hunds potential och funnit sitt eget intresse inte får prova sina vingar ute på tävlingsbanorna. Den personen skulle antagligen skaffa en bruksras som sin nästa hund om den fick mersmak för tävlandet med sin blandras.
Som jag har förstått så handlar inte dessa bruksprov om att avgöra vilken ras eller individ som är bäst i en viss gren utan de används för att utvärdera huruvida aveln av en viss ras "håller måttet/går framåt". Eftersom den mesta blandrasaveln är oorganiserad och inte har något speciellt syfte så finns det inget att utvärdera.