Ovälkomna raser

Sv: Ovälkomna raser

Bruksträningar tar ju ganska mycket både tid och utrymme; dessutom behöver man tillgång till figgar i söket t ex, så där tycker jag också att det är helt rimligt att först och främst prioritera de som kan tävla med sina hundar och sedan fylla upp med andra.

En blandras kan man ju tävla med i princip vad som helst förutom just bruks; lydnad, rallylydnad, agility, freestyle etc etc och det anordnas ju också spårkurser som är tillgängliga för alla och inte innehåller tävlingsbiten/lydnaden och liknande.

Det handlar ju om människor som lägger en hel del tid på det här och då kan jag förstå att man vill prioritera tävlingsekipagen så att säga.

Där tycker jag, utan att ha något emot blandraser, att det inte är mer än rätt att kursen i första hand fylld med raser som får tävla!

Problemet är väl att det är svårt att bevisa att just du inte fick en plats pga din hunds ras? För kurserna är ju näsan alltid fulla och det kommer in många ansökningar! Vem vet hur det plockas och väljs?

Sen hoppas jag naturligtvis inte att det går till på så sett! Det vore fruktansvärt men det gäller ju att kunna ha bevis på att du blivit diskriminerad pga rasen!

Om det kommer in en anmälan så lär klubben bli tvungen att visa upp hur urvalsprocessen gått till. Och då bör det synas om dom inte följ reglerna om dom inte gör en massa efterkonstruktioner.

/Camilla

Om man inte vill tävla, varför då anmäla sig till en tävlingskurs?

För mig är det självklart att specialkurserna endast är öppna för raser som kan tävla medan rena aktiverings- och lydnadskurser ska vara öppna för alla. Inom min sport och min grupp är vi så hårda att vi inte ens tillåter alla renraser i gruppen. Eftersom det endast är bruksraser som får tävla så är träningen bara öppen för bruksraser. Man är heller inte garanterad plats bara för att man har bruksras. Först ska det finnas plats för ett nytt ekipage överhuvudtaget. Figuranten orkar inte hur många hundar som helst. Sedan ska både hund och förare vara lämpliga.

Nu är det däremot tal om att vi eventuellt ska ha skyddskurser vissa helger och då räcker det att man har bruksras och anmäler innan platserna är slut. Dock måste man ha licensen klar.

Varför skulle det vara illa om en blandis tar upp platser???
Hund som hund:)

* Jenny *

Precis som Vallhund skriver så får inte blandraser tävla i bruks och om de då tar platser från renrasiga hundar som då får och vill tävla kan jag inte se att det är rätt. Speciellt inte när det finns ett brett kursutbud med agility, lydnad, aktiveringskurser, viltspår osv där alla raser/blandraser är välkomna.

Tycker heller inte att det är ngt konstigt att man bara låter bruksraser delta.

*kl*
Jag har också upplevt utanförskapet när jag kom till BHK med min första hund som var blandras. Instruktörerna visade inget men jag kände mig tydligt utanför gentemot övriga medlemmar tex vid öppna träningar.

Nu står jag inför att hitta ny klubb och det bästa valet verkar vara en BHK och jag är nervös för hur jag ska bli mottagen med min staffe. Funderar på om man kan fråga redan i första kontakten med klubben vad de har för inställning till staff.

Felet är väl snarare att blandraser inte tillåts tävla.

Jag kan inte se något vettigt motiv till den regeln. Det finns väl ingen anledning varför inte en blandras med rätt storlek och temperament skulle kunna göra lika bra ifrån sig på tävling som vilken brukshundsras som helst?

Eller för den delen rasrena hundar från andra rasgrupper.
Det borde inte vara rasen som avgör vad man får starta i, utan vad hunden är lämpad för och vad ägaren vill göra med den.

Jag har varit medlem i brukshundsklubben i 15 år med våra Springer spaniels och alltid blivit väl bemött. Eftersom man trappar ner när hunden blir gammal, är det några år sedan jag gick dit, men nu har jag en ny valp, och tänker bli aktiv medlem igen. Inte vill jag tro att jag skulle bli illa bemött för att jag har "fel" ras.

En fråga från någon som aldrig haft något med brukshundsklubbar eller hundträning överhuvudtaget att göra:

Varför kan de inte göra något tillägg i stil med "blandraser i mån av plats" på de tävlingsförberedande kurserna? Finns det någon regel som säger att de inte får?

Klart man kan göra det. Själv är jag så krass att om jag vill tävla så skaffar jag en renrasig hund. Jag tävlade en hel del med min blandis iofs, men det bara blev så och sen skaffade jag renras.

Jag ser inte riktigt varför man skulle öppna upp alla tävlingar för blandraser. Har man skaffat en blandras har man ju (förhoppningsvis) gjort ett medvetet val. Och för mig är det självklart att en organisation har rätt att välja målgrupp inom vissa inriktningar.

Ang andra raser är det väl bara IPO/skydd där icke bruksraser ej är välkomna, man får tävla i de andra bruksgrenarna.

Felet är väl snarare att blandraser inte tillåts tävla.

Jag kan inte se något vettigt motiv till den regeln. Det finns väl ingen anledning varför inte en blandras med rätt storlek och temperament skulle kunna göra lika bra ifrån sig på tävling som vilken brukshundsras som helst?

Eller för den delen rasrena hundar från andra rasgrupper.
Det borde inte vara rasen som avgör vad man får starta i, utan vad hunden är lämpad för och vad ägaren vill göra med den.

Men bruks får du tävla trots att du inte har bruksras, även IPO om jag inte har fel för mig (?). Jag kan inte se nåt fel i att blandraserna inte får tävla, man vill främja renrasavel och jag tycker tillochmed man kunde stänga fler typer av tävlingsgrenar för blandraser. Vem skulle det hjälpa att blandraser fick tävla bruks? Tankesättet "min hund är ändå bättre än alla renraser" är ju redan utbrett.

Ang andra raser är det väl bara IPO/skydd där icke bruksraser ej är välkomna, man får tävla i de andra bruksgrenarna.

Jag googlade IPO-reglerna och kunde inte hitta nåt om att det enbart är bruksraserna som är välkomna, men jag kan ha läst fel.

Bruksproven är avelsutvärdering för våra bruksraser. Att andra renraser får vara med på proven är så långt jag vill sträcka mig. Det finns ingen anledning att släppa in blandraser. SBK:s bruksprov är nämligen ingen egentlig tävling utan rena prov, även om en del ser det som tävlingar. De enda tävlingarna är mästerskapen.

Ser inte varför alla hundar ska få delta i bruksraserna prov när andra arbetande grupper får ha sina vall-, fält- och jaktprov ifred.

Reglerna ändrades för ett par år sedan. Numera är IPO-proven stängda för alla utom bruksraserna. Vill annan ras delta får de åka utomlands. I Norge och Danmark är proven öppna för alla raser.

Ser inte varför alla hundar ska få delta i bruksraserna prov när andra arbetande grupper får ha sina vall-, fält- och jaktprov ifred.

Jag hade nog blivit ganska förvånad om du kommit släpandes med din schäfer på mitt fältprov faktiskt.
Dock kan jag se en skillnad, bruksproven bygger till stor del på lydnad och det kvittar nog hur mycket du tränar din schäfer att stå för fågel så kommer han inte nedärva det. Men bruksgrenarna består till stor del av lydnadsträning som många raser har en fallenhet för. Men de kan lika gärna gå lydnadsprov.

Reglerna ändrades för ett par år sedan. Numera är IPO-proven stängda för alla utom bruksraserna. Vill annan ras delta får de åka utomlands. I Norge och Danmark är proven öppna för alla raser.
Ah, tack! Hittade nog gamla regler.

*kl*

När jag var yngre, runt 14 år så hade jag min första sheltie. Den hunden hade fallenhet för mycket; lydnad, agility, spår etc. Och vi gick väl de flesta kurserna som vi kunde hitta. Förutom alla agilitykurser gick vi allmänlydnad, lydnadskurs I, lydnadskurs II (två gånger dessutom!) och tävlingslydnad - jag tror vi stannade någonstans vid tävlingslydnad för att när vi frågade instruktörerna om vi kan tävla lydnad med en sheltie så var svaret "Nej, gör inte det. Ingen idé, bara schäfrar och bc:n tävlar lydnad! Finns inte plats för en sheltie på plan!"

:confused: Alltså. Inte för att vi någonsin trodde att han skulle kunna knipa ett championat men så himla chanslös är man inte med en sheltie på 43cm med god arbetsvilja och energi. Ett sketet LP I hade man ju kunna få i alla fall. Men ja, shelties ska vara på agilityplan helt enkelt, den fördomen finns fortfarande tyvärr :cool:

Jag tror detta ligger till grund för min totala ovilja att tävla lydnad idag. Hästdressyr - nemas problemas men lydnad dör jag inombords om jag måste träna. Ärrad för livet uppenbarligen ;)

Kanske för att blandisar inte får tävla i spår o sök? Kanske för att antalet platser är begränsade? Kanske för att antalet instruktörer o figgar är begränsade o dessutom arbetar ideellt?

du skrev såhär några inlägg högre upp

Men till dig o alla andra med som blir dåligt bemötta, skriv till klubbens styrelse, får ni dålig respons vänd er till distriktsstyrelsen!
SBK har i uppdrag att utbilda alla Sveriges hundar, iaf i valp o slyngel o vardagslydnads utbildningarna, undantaget olagliga varghybrider.

Hur menar du då ? Gäller det även att övht få vara med på BHK's utbildningar

Senast ändrad:

Nu är ju inte ditt inlägg riktat till mig, men jag förstår ändå inte din poäng? Sveriges Brukshundsklubbar ska hålla kurser i vardagslydnad riktat till alla, dvs valpkurser, grundkurser och dyl. Att brukskurser är stängt för blandraser är väl inte ett dugg konstigt då det är tävlingsförberedande och enbart renrasiga hundar får starta bruks.

Tycker Jadzias resonemang om fält-, vall- och jaktprov är fullt jämförbart och jag hade inte tagit illa upp om jag inte fått plats med min jakthund på en vallhundsträning, inget konstigt med det.

Vad tråkigt att behöva ta emot dåliga kommentarer om sitt rasval :mad:

Där jag tränar är alla raser välkomna, och "boxerfolket" är ganska aktiva med både träning och tävling (lydnad och bruks).

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 535
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka