Ovälkomna raser

Erikaa

Trådstartare
Efter ett par otrevliga konfrontationer på den lokala brukshundsklubben om hur man någonsin kan skaffa sig en boxer har jag fått nog och funderar på att byta klubb, synd nog.. Träffade en annan Boxer ägare här om dagen som är medlem i en annan klubb där han trivs väldigt bra, och han sa själv att han va tvungen att byta eftersom han kände sig kränkt! :mad:

I en annan klubb här i närheten så vet jag att en av de som utbildar sig till instruktör skickade hat brev till en 20-åring för att han hade en Amstaff och det känns som att det blir lite för likt mobbing, större skandal är det eftersom det är vuxna människor som håller på med det här beteendet.. Den här personen gick aldrig tillbaka till den klubben igen för att denne tyckte att det blev pinsamt med hundträning.

Jag tycker att det är synd när det blir så här men kommer inte att peka ut någon klubb eller person för det, jag undrar mer om det är andra som kan känna sig ovälkommen just pågrund av att man har 'fel' ras. Och tips på hur man kan tackla problemet. Jag har själv svårt att säga ifrån när någon kommer och klagar och känner att jag behöver lite skinn på näsan, för det känns inte som att det kommer bli sista gången man får handskas med negativa människor :angel:

Sv: Ovälkomna raser

Oj, det har jag aldrig varit med om i min klubb, och då har jag ändå ridgeback som inte direkt har rykte om sig att vara någon slags lydnadsstjärna ;)

Jag tycker du ska prata med styrelsen i klubben, fråga om de verkligen accepterar sådant beteende på klubben. I övrigt undvika elaka människor och försöka strunta i folks åsikter.

"min" klubb verkar välkomna alla! Men har upplevt att man syns lite mer och är lite mer intressant om man kommer med en rottweiler, bruksschäfer eller Malle. Retriver verkar också gå hem! Men har aldrig sett eller hört att någon inte får komma dit eller inte tas på allvar pga rasvalet!

Men som med allt annat finns de alltid de som ska vara störs och bäst samt ha den överlägset bästa rasen. Otroligt tråkigt då man ändå har ett gemensamt intresse! Men det kommer alltid vara så tror jag!

Jag har också varit med om att inte vara välkommen till brukhundsklubb, hade tidigare en vorsteh/labbekorsning och vi var inte välkomna pga av att han var blandis och att det var vorsteh i honom. Detta sa de direkt när jag ringde och ville anmäla mej till brukshundsklubbens kurser.

Jag upplevde samma fenomen när jag kom på kurs med min äldsta jaktlabbe och även nu på en lite mer "privat" samträning i vinter när jag kom med min 2åriga jaktlabbetik. Tråkigt som satan att inte ens bli tilltalad eller hälsad på när man kommer:grin:
De med de klassiska bruksraserna hade sin egen lilla "pakt" på träningarna.
Detta gör ju tyvärr inte direkt att man blir sugen på att vare sej träna eller tävla med den lilla i något som har med lydnad att göra.

Kommer i fortsättningen hålla mej till jaktträningarna och jaktproven enbart, det andra kan kvitta fullständigt. Jag vet vad jag har vid sidan ändå.

/LL

Jag hade "förvarnats" om att jag skulle bli sedd på med oblida ögon pga min ras (Beauceron) men har inte märkt nåt alls i nån klubb - möjligtvis när han gjorde sitt MH och jag fick veta att jag haft tur som fått en så glad Beauceron och att han verkligen inte var rastypisk.....

Vad gäller Boxer så känner jag till EN hund som fått full pott, 600 poäng på Korningens MT, och det var en Boxer :-) Yay!

Jag har varit med om liknande. Skulle gå med i en hund klubb då jag behövde dra igenom lydnads träningen på nytt med våran dåvarande schäfer men fick som svar tillbaka när lydnads kurser kom på tal, "ditt medlemskap kommer inte accepteras och du får inte delta i våra kurser då du har en schäfer. En ras som har mycket svårt för andra individer". Vadå svårt? Vad är det för fel på schäfer nu då? Var min direkta tanke. Hur som helst, jag vände mig till en annan klubb som boka upp mig direkt på lydnads träning och önska mig välkommen med hund och allt, en tid där och sen drog vi igenom freestyle också, och inte tusan hade han problem att vara bland andra inte.

Samma sak när jag ägde en Collie. Instruktören vägra hjälpa mig med lydnads träningen då det var en Collie. Jag var barn på den tiden (10 år gammal) och gick efter kursen hem gråtande efter att ha fått utskällning på utskällning från instruktören, min far krävde pengarna tillbaka och att medlemskapet upphörde vilket de gladligen gick med på. Vände mig till annan klubb då också.

Senast ändrad:

Har jag aldrig sett på min moderklubb. Tvärtom har jag själv lobbat lite för att vi skulle vara lite strängare när det kom till tävlingskurserna i bruks då folk med blandis tog upp platser, men det behövdes aldrig då de tröttnade på brukset ganska fort:)

Jag tycker att man ska framföra sitt missnöje till styrelsen. Men även tänka på att en brukshundklubb är uppbyggt av ideella krafter och alla de ideella personerna har inte alla hönsen i hönsgården. Vet att vi hade en instruktör som oavbrutet talade sig varm om hur mycket smartare det var just med blandraser, de blev ju aldrig sjuka osv, lika illa det:crazy:

jag har varit oå i den sitsen, först med en blandras för den kan ju ingen lydnad!! ee vaa??
och min lajkatik, den är ju obildbar, är du verklgien säker påa tt du ska tävla lydnad med den?? sen har jag vunnit flera klasser med just den tiken oxå...för jag hade bra mkt mer kontakt med min hund än de finafina schäfrarna som tävlade!! som inte ens utförde alla momeneten...
har blivit skitförbannad på de klubbar som tillåter sånt öppet "hat/avsky/nedlåtande mot alla andra som inte har ren brukshund....blablabla osv"
senaste gången var på lokala klubben där det mest är jakthundar, då ville jag gå agility och lydnad med min whippet - men det gick itne serru! sen var vi o tränade på *frivillig måndagsträning* och helt ärligt, de som har sämst lydnad o kontakt med sin hund är de med sina fiiiiina vovvar!
jag bryr mig inte längre...men det e surt som f-n när man blir nekad kurs pga rastillhörighet eller innehar en blandis!!! det e skönt att ändå ha huvet med sig o kunna knäppa de på näsan när man själv tränar...

Jag har varit medlem i flera olika klubbar i olika delar av landet o aldrig blivit dåligt bemött.
Visst i början på 90 talet tittade alla schäfer o borderterrierägar snett på mig o min BC i början.

Men till dig o alla andra med som blir dåligt bemötta, skriv till klubbens styrelse, får ni dålig respons vänd er till distriktsstyrelsen!
SBK har i uppdrag att utbilda alla Sveriges hundar, iaf i valp o slyngel o vardagslydnads utbildningarna, undantaget olagliga varghybrider.
Fö tillhör boxer brukshundsklubben, som tillika har avelsansvar för rasen.
Den som skickat hatbrev till en amstaffägare borde bli avstängd från klubben, så anmäl :devil:skapet!

Jag blir helt chockad när jag läser sånt här. Jag har ju mopsar och ingen på vår bhk har behandlat oss illa. Nu går vi bara agility men jag har planer även på rallylydnad och skulle bli skogstokig om vi inte fick vara med pga ras. Vi betalar samma medlemsavgift som andra och mina hundar har lättare för sig än många andra.

Jag tycker det är tråkigt när det finns sådan attityd på en klubb. Jag tycker varken kön eller ras ska spela någon roll sålänge ägaren har rätt attityd och använder rasen med sunt förnuft (till exempel så låter man inte en jakthund jaga allt som rör sig bara för att det är en jakthund eller en Amstaff få gå upp i kamp bara för att det är en Amstaff).

Jag har erfarit att vissa klubbar kan ha dryg attityd gentemot blandraser, vilket jag tycker är tråkigt. Jag har själv upplevt skillnaden då jag både har en blandras och en renras som jag tränar aktivt med.

Jag tycker en klubb ska uppmuntra till ett bra hundägarskap och en bra relation mellan hund och ägare. En klubb ska uppmuntra hundägare till att ge sin hund det den behöver, både fysiskt och psykiskt. Enligt mig då.

Jag skulle aldrig drömma om att titta snett på någon som kom in helt grön och inte visste ett dugg, bara för att denne hade en viss ras utan jag tycker det är kul när folk är villiga att lära sig vad hunden behöver och villiga att lägga tid på det.

På första sidan, första raderna i normalstadgarna för lokalklubb SBK så står det svart på vitt att SBK ska välkomna alla raser.

Att som SBK-klubb neka någon plats i en kurs pga av ras bryter mot stadgarna, det skulle jag anmäla bums. Den klubben ska ut ur SBK.

Sen precis som Lady Vip skriver så är det genomgående ideella krafter som ligger bakom en brukshundsklubb, det blir lätt lite vad som helst bakom rodret.

Jättetråkigt bemötande, fattar inte varför en del måste hålla på så där.

Kl: Själv har jag aldrig varit med om att bli nekad att vara med på kurser eller andra träningstillfällen. Däremot händer desto oftare att "bruksligan" som själva anser sig störst, bäst och vackrast med sina schäfrar etc, hånskrattar, ganska dåligt dolt, när jag lastar ur mina IGs på klubben... Eller vill "skämta" om det faktum att vi är där och tränar. Jag skiter högaktningsfull i vad de anser om mina hundar och vår träning. Ibland brukar jag åka dit när jag vet att de anser sig ha rätt till all träning på plan... Bara för att jävlas lite med dem när jag kommer med mina "råttor" :devil: Det kan de gått ha.

I övrigt tycker jag att jag får ett jättebra bemötande från klubben och instruktörerna, som tycker att det är väldigt positivt att vi vågar oss ut och testa på så mkt. Sen är det kul att bevisa att vinthundar kan. Bara man hittar motivationen hos dem.

Har jag aldrig sett på min moderklubb. Tvärtom har jag själv lobbat lite för att vi skulle vara lite strängare när det kom till tävlingskurserna i bruks då folk med blandis tog upp platser, men det behövdes aldrig då de tröttnade på brukset ganska fort:):

Varför skulle det vara illa om en blandis tar upp platser???
Hund som hund:)

* Jenny *

På första sidan, första raderna i normalstadgarna för lokalklubb SBK så står det svart på vitt att SBK ska välkomna alla raser.

Att som SBK-klubb neka någon plats i en kurs pga av ras bryter mot stadgarna, det skulle jag anmäla bums. Den klubben ska ut ur SBK.

Sen precis som Lady Vip skriver så är det genomgående ideella krafter som ligger bakom en brukshundsklubb, det blir lätt lite vad som helst bakom rodret.

Problemet är väl att det är svårt att bevisa att just du inte fick en plats pga din hunds ras? För kurserna är ju näsan alltid fulla och det kommer in många ansökningar! Vem vet hur det plockas och väljs?

Sen hoppas jag naturligtvis inte att det går till på så sett! Det vore fruktansvärt men det gäller ju att kunna ha bevis på att du blivit diskriminerad pga rasen!

Varför skulle det vara illa om en blandis tar upp platser???
Hund som hund:)

* Jenny *

Kanske för att blandisar inte får tävla i spår o sök? Kanske för att antalet platser är begränsade? Kanske för att antalet instruktörer o figgar är begränsade o dessutom arbetar ideellt?

När jag glad i hågen kontaktade brukshundsklubben i "vår" stad för att vi ville gå valpkurs fick vi svaret att bastarder är inte välkommna. Det är en dvärg pudel utan reg i kennelklubben.
Vi har aktat oss noga för att vara med på deras aktivter efter det.

Men nog kan pudlan söka svår spårat eftersöks vilt både på skjutet och trafikskadat vilt och hon kommer på inkalling pronto i alla fall :banana:

Senast ändrad:

Kanske för att blandisar inte får tävla i spår o sök? Kanske för att antalet platser är begränsade? Kanske för att antalet instruktörer o figgar är begränsade o dessutom arbetar ideellt?

Fast får man inte vara med om man inte har ambitionen att tävla? Kan man inte bara få ha kul med sin hund?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 122
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 535
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka