Ovälkommen hund kommer på besök..

Mazzz

Trådstartare
Jag hyr ett hus på landet med egen trädgård och har en granne som har sin hund lös, problemet är att ägaren verkar ha dålig pli på hunden. Den kommer inte när de ropar på den, vilket har resulterat att den sprungit in i min trädgård när jag varit ute och pysslat i trädgården.

En gång sprang den in i min inglasade altan och nosade runt, uppskattades inte av mig.
En annan gång låg jag ute och solade och helt plötsligt har jag en hund som nosar mig i ansiktet, uppskattades inte heller.

Båda gångerna har jag hört ägaren ropa på hunden, men den lyssnar inte och det slutar att ägaren får komma och hämta hunden.

Jag vet inte vad jag ska göra, är inte hundrädd men tycker det är lite obehagligt när den kommer. Ska jag behöva sätta upp ett staket runt min tomt för att få va ifred eller vad kan man göra?
Finns det något som håller ovälkomna hundar borta?

Sprayflaska med vatten till att börja med. Hård stråle. Helt ofarligt och brukar funka bra som skrämmare av främmande hundar. Om grannen vägrar inse att hunden måste hållas hemma och hunden fortsätter komma på besök kan man ställa om till fin stråle och spraya med något som luktar illa - som surströmmingsspad eller griskiss.

Jag hade hoppat upp, viftat, hojtat och bestämt stampat mot den och vrålat "gå hem", dvs skrämt skiten ur hunden :D och sen fräst till åt ägaren att jag är inte intresserad av att ha deras hund fritt drällandes där jag bor och erbjudit dem att komma över för att träna allmänlydnad ;)

Här finns två älghundar som kommer på besök då och då. Ägaren bor en bra bit bort och säger att de smiter, men jag vet inte jag. För egen del gör det inget egentligen, men för de vilda djuren och speciellt så här års är det inte bra alls.

Här finns två älghundar som kommer på besök då och då. Ägaren bor en bra bit bort och säger att de smiter, men jag vet inte jag. För egen del gör det inget egentligen, men för de vilda djuren och speciellt så här års är det inte bra alls.

Jag kan lova dig att älghundar stör vilda djur avsevärt mindre än lösa bruks och sällskapshundar gör och de är överrepresenterade bland vilka hundar som dräller lösa oavsett tid på året och till den ägaren hade jag sagt att se över sina rutiner och att bygga en bättre hundgård.

Det var bra! Jag har reagerat på att de här hundarna inte alls bryr sig om kor, får och hästar i hagarna.

Anledningen att jakthundar stör mindre och gör mindre skada är paradoxalt just för att de är just jakthundar. De är så hårt avlade för att endast jaga specifika byten och inte att jaga allt som rörs och ta ihjäl på egen hand när tillfälle ges vilket bruks/en del drag och sällskapshundar är mer benägna att göra om jakten i dem triggas. Jaktlusten finns ju i dessa också, kampen och dådet likaså, men de där sista ingredienserna fattas för de är ju inte avlade med hänsyn till jaktegenskaperna.

Visst finns det jakthundar som kan ställa till skada också, men de är rätt sällsynta då de inte brukar bli långlivade som jakthundar om de har sådana beteenden..

Anledningen att jakthundar stör mindre och gör mindre skada är paradoxalt just för att de är just jakthundar. De är så hårt avlade för att endast jaga specifika byten och inte att jaga allt som rörs och ta ihjäl på egen hand när tillfälle ges vilket bruks/en del drag och sällskapshundar är mer benägna att göra om jakten i dem triggas. Jaktlusten finns ju i dessa också, kampen och dådet likaså, men de där sista ingredienserna fattas för de är ju inte avlade med hänsyn till jaktegenskaperna.

Visst finns det jakthundar som kan ställa till skada också, men de är rätt sällsynta då de inte brukar bli långlivade som jakthundar om de har sådana beteenden..
OT men de här hundarna känns så... ursprungliga? De söker sig inte till mig/människor utan noterar att jag finns där och springer sedan vidare i egna ärenden.

Jag hade fångat in hunden och lämnat den till polisen. På något sätt känns det lite mer skonsamt för hunden än att skrämma den så att den möjligen blir rädd för främmande människor i framtiden. Bättre då att den blir lämnad till polisen där ägaren får betala en viss summa för att lösa ut hunden varje gång men där hunden inte utsätts för något obehag. Tycker inte man ska utsätta dom för obehag om det inte är så att dom faktiskt gör någon skada. Det är en sak om dom kommer till ens gård för att jaga ens katter, riva får, bråka med ens egna hundar osv, men om dom bara kommer dit utan att det blir något problem så tycker jag man ska testa snällare metoder först (snällare mot hunden) innan man börjar med skrämselmetoden.

Jag hyr ett hus på landet med egen trädgård och har en granne som har sin hund lös, problemet är att ägaren verkar ha dålig pli på hunden. Den kommer inte när de ropar på den, vilket har resulterat att den sprungit in i min trädgård när jag varit ute och pysslat i trädgården.

En gång sprang den in i min inglasade altan och nosade runt, uppskattades inte av mig.
En annan gång låg jag ute och solade och helt plötsligt har jag en hund som nosar mig i ansiktet, uppskattades inte heller.

Båda gångerna har jag hört ägaren ropa på hunden, men den lyssnar inte och det slutar att ägaren får komma och hämta hunden.

Jag vet inte vad jag ska göra, är inte hundrädd men tycker det är lite obehagligt när den kommer. Ska jag behöva sätta upp ett staket runt min tomt för att få va ifred eller vad kan man göra?
Finns det något som håller ovälkomna hundar borta?
När grannens hund kom snokade runt i våran trädgård så sa jag bara till den "Gå hem med dig" väldigt bestämt och stampade till lite i marken.

Har fått göra det några gånger men sen slutade den gå till oss.

När grannens hund kom snokade runt i våran trädgård så sa jag bara till den "Gå hem med dig" väldigt bestämt och stampade till lite i marken.

Har fått göra det några gånger men sen slutade den gå till oss.
Tänk om min granne kunde göra det... Huliganen började vandra iväg efter en löptik, men nu har han börjat vandra iväg och hälsat på grannen, de matar honom nämligen med godis tills jag hämtar honom... :banghead: Helt plötsligt börjar jag fundera på elhalsband på grannen... :devil:

Tänk om min granne kunde göra det... Huliganen började vandra iväg efter en löptik, men nu har han börjat vandra iväg och hälsat på grannen, de matar honom nämligen med godis tills jag hämtar honom... :banghead: Helt plötsligt börjar jag fundera på elhalsband på grannen... :devil:
Ha ha ha :D

Men tänk om det blir fel och resultatet blir istället att dom ger honom mer godis :eek:

Ha ha ha :D

Men tänk om det blir fel och resultatet blir istället att dom ger honom mer godis :eek:
:nailbiting::arghh: Nähä jag får väl försöka klicka in grannen då... ;) Jag har försökt med skvallerträning på dem men det slog helt slint! :D Skämt å sidor så måste jag lägga ner tid på att eländet ska hålla sig hemma men det är rätt frustrerande när grannen motarbetar...:meh: Jag tror att jag vet var det har blivit lite fel för huliganen men frågan är lite hur jag ska jobba mig runt det...

:nailbiting::arghh: Nähä jag får väl försöka klicka in grannen då... ;) Jag har försökt med skvallerträning på dem men det slog helt slint! :D Skämt å sidor så måste jag lägga ner tid på att eländet ska hålla sig hemma men det är rätt frustrerande när grannen motarbetar...:meh: Jag tror att jag vet var det har blivit lite fel för huliganen men frågan är lite hur jag ska jobba mig runt det...
Låsa in honom?

Ja grannen alltså :sneaky:

Säg att hunden har matallergier och får magplågor och diarré av allt utom sitt veterinärköpta specialfoder:cool:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 888
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 016
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: escodobe
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 895
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar