ovädret Sven

Sv: ovädret Sven

Kl.
Har sovit hela natten utan att vaknat så det kan inte ha blåst så hårt, förra veckan kunde jag knappt sova alls när det blåste sådär mycket. Men det har snöat :-)

kl

Här i norra delen av värmland fick vi kanske tre cm snö bara, nästan inget alls, men däremot blev det isgata igår när det var underkylt regn så hur halt det är i dag vågar jag inte ens tänka på.... Jag räknar med dubbelt så lång tid till jobbet i dag mot normalt, bättre att vara tidig än sen!

*kl*

Här i Dalarna började det blåsa ordentligt i natt och det blåser ännu. Det har kommit lite mer snö men inte tror jag att det är 30cm, snarare 15cm. Vi får väl se när jag börja skotta :p

kl

Alltså är det sant att alla tåg i Skåne är inställda?? Hon jag skulle jobba med idag sa det och när jag har kollat verkar det stämma?? Det verkar ju helsjukt om de inte ska komma igång förrän kl 12?? (Hlm - Höör). Är ju många bilar ute o kör iaf....

//r

Tågtrafiken är inställd till 12, ersättningsbussar börjar inte gå före 10. De är nog väldigt försiktiga när de inte vet hur det ser ut på spåren.

Tack för bekräftandet. Ja jag förstår de är försiktiga och det tycker jag är bra! Är första gången jag är med om sånt här väder bara...

//r

Ja, även om det knappast är optimalt så blir man hellre sittande hemma några timmar än på ett stillastående tåg. Det är allt annat än trevligt. :p

kl

Här i Lund har det blåst så in i :devil: hela natten, var svårt att somna kan jag säga, kändes som att hela huset skulle blåsa omkull :o Nu på morgonen blåser det fortfarande storm, får se hur jag tar mig till universitetet sen...

Visst har det blåst något otroligt? Tror ändå vi, mitt ute på slätten utanför Lund, hade det värst sent under kvällen. Det kändes som att taket skulle blåsa av.
Vår föreläsare ställde in allt idag med tanke på att tågen inte går och ersättningsbussar inte börjar gå före 10 (vi skulle slutat 12 idag) så stora delar av kursdeltagarna hade inte kunnat ta sig hit.

Jo precis det är vad vi sagt till varandra jag o pv med hela tiden, hellre att man blir strandsatt där man är än o sitta på ett strömlöst o kallt tåg mitt i tjottahejti.

Vi fick gå hem tidigare från skolan igår med pga stormen så alla skulle ta sig hem.

//r

kl

Om det inte blir värre än såhär så är jag nöjd :)

Enligt smhi ska det vara vindbyar upp till 20 m/s här hos mig, men rent spontant så känns det inte alls så farligt, som en vanligt snöoväder bara :) , några 20m/s tror jag inte att det är iallafall (och det tackar jag för!).
Då blåste det bra mycket hårdare förra veckan

Men det blir så fint och härlig stämning nu med all snö <3

KL

Här i Hälsingland har vi fått 4-5 dm snö. Blåser en del, men inte på värsta viset. Var lite krångligt för hunden att kissa imorse, fick simma genom snön :p Lämnade min lilla bil hemma och fick skjuts av sambon som har bil med fyrhjulsdrift. Helt vanlig snöig morgon!

Trodde inte att vi skulle bli drabbade alls eftersom det var så lugnt här igår, men nu på morgonen var det minsann vitt ute och jag fick ställa in min förmiddagstur med hästen för att det blåser så in i norden. Jag som längtat hela veckan efter att komma ut i dagsljus! :cautious:

Men men, ut och skotta snö får det väl som nybliven husägare bli, och hoppas på en ridtur i helgen. Nu lär det ju i alla fall bli mjukt underlag (och i alla fall en av hästarna har brodd :banghead: ) och kanske lite ljusare ute även om kvällarna!

Glad hur som helst att mina enda andra planer för dagen som involverar att gå utanför dörren är att åka och handla fredagsmys, vilket kan få ta den tid det tar med dagens väglag.

Det jobbigaste med de friska vindarna är att vårt hus direkt blir utkylt när det blåser. Förståsigpåarna säger att det räcker med timmerväggar och treglasfönster som isolering, de har uppenbarligen aldrig varit här...

*Kl*

Inga problem att ta sig från Staffanstorp till Malmö idag. Visst drog det lite i bilen men inte någon större fara.
Inne på fängelseområdet har några träd trillat men vad jag kunde se inga andra skador. Huset har ju stått här i 100 år så det vore väl tusan om det inte skulle klara detta :p
Däremot har jag en klient som får problem med sin utevistelse för han kan inte ta sig iväg dit. Tjohej så mycket pyssel det ger mig :banghead:

Tillägg:
Det är absolut ingen snö och halka. Bra eftersom jag kör med sommardäck :)

Senast ändrad:

KL

Här har det lugnat ner sej betydligt med blåsten, men snöar fortfarande ordentligt. (gränsen mellan småland/västra götaland).

Fick trycka upp dörren imorse, för det tog stopp när jag tog i handtaget. Sen fick jag bära ut bägge småhundarna. Stora hunden däremot var jättelycklig och for som en skållad råtta tillsammans med husse. Jag och småtjejerna kröp fort ner under täcket när vi kom in igen..:D

Det ska tydligen fortsätta snöa hela dagen fram tills sent ikväll här. Och vägarna är väl mer eller mindre livsfarliga, isgata med snö på.. Tydligen har de inte saltat då det inte är lönt.

Mvh Domino_s

Det jobbigaste med de friska vindarna är att vårt hus direkt blir utkylt när det blåser. Förståsigpåarna säger att det räcker med timmerväggar och treglasfönster som isolering, de har uppenbarligen aldrig varit här...

+1 på den, timmerväggar är värdelöst när det blåser... :(

Mvh Domino_s

Knähög snö, blåst, och snön fortsätter vräka ner.
Lägligt nog så strejkar traktorn, så vi är insnöade, dock kom det precis en snäll granne hit med sin fungerande traktor och ska väl ta det värsta så man kommer ut från gården iaf.
E4an utanför byn här har varit stängd/blockerad till och från. Men jag åker ingenstans idag! :p

Såhär ser det ut på min innergård just i detta nu, så något har uppenbarligen hänt iaf...

yISSv2k.jpg

Blåser fortfarande stormstyrka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Inför stor publik avgjordes årets upplaga av Agria Pony Trophy i dressyr på Jönköping Horse Show. Kategori B vanns av gårdagens tvåa...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Upptäcktsresanden Sven Hedin var hyllad, världsberömd och umgicks med kungar, men hans politiska felsteg på 1930-talet gjorde honom än...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 877
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar