ovädret Sven

Sv: ovädret Sven

*KL*

Jävla skitstorm. Jag trodde det skulle börja lägga sig men nejdå, sen två timmar tillbaka ökar det bara på igen :(. Det har snöat i omgångar hela dagen men det har mest yrt omkring.

Jag fick ringa hem stallägarens man från jobbet i förmiddags när halva stalltaket släppte, reglar gick sönder och delar av innertaket ramlade ner på marken :crazy:. Kanske inte helt genomtänkt med tanke på stormen meeeen....vi plockade fram stegar och började försöka spika fast det igen. Funkade inte, när jag åkte därifrån flög en stor bit bort. Kyrkans ena gigantiska träd har blåst ner och in i hagen så imorgon får hästarna gå två och två på ridbanan...

åh jävlar!
Mycket olyckor på E18 så planerna att flytta hem min häst ikväll gick om intet. :(

Åkte från Sthlmstrakten imorse till Örebro.
Under de fyra milen mellan Arboga och Örebro mötte jag tio utryckningsfordon med blåljus. På vägen hem var det kanske bara fyra-fem sådana, och då missade jag ändå trailern som lagt sig över båda riktningarna mellan Arboga/Örebro, och hade spridit ut sin last överallt.

Dock lät det som om det var betydligt besvärligare från Örebro och västerut längs E18, om jag fritt får tolka de trafikrapporter som radion lade ut ovanpå varandra.

KL
Nu har Sven tagit vår flaggstång!!
Han knäckte den på tre ställen!!
Tur att den föll längst med huset och inte rakt in i det!!!

Här blåser det en del från och till, hoppas på att det går tillbaka nu i kväll. Är trött på vinden ;)

En propp gick för mig i går kväll så halva huset blev mörkt. Så här eldas det flitigt i kaminen och jag har ljus tända här och var, väldigt mysigt! Vinden hörs fortfarande mycket utanför och det drar in genom vissa fönster, men inte alls som i morse eller i går!

Men det drar rakt in när det blåser så, 14 grader hade vi här i förmiddags, har eldat några timmar nu i eftermiddag och är uppe i 17. Mer lagom.

Vi klarade oss bra, som vanligt. Trädet som i förra stormen la sig på ett annat hänger kvar på det trädet, men flera grenar knäcktes och flög omkring och dunsade mot huset. Min brors husvagn har flyttat på sig också och dörren trillade av, så han var nyss här och spikade igen den igen.

Postlådan har snurrat sig på stolpen, helt otroligt att den är kvar egentligen, hårt utsatt där ju! :D

Här, högt uppe på Hallandsåsen, blev det svart igår vid 19:30, och sen var vi utan ström fram till strax efter lunchtid idag.
Hästarna kom in fyra timmar tidigare än vanligt igår (dvs 17 istf 21), och ut lite senare än vanligt idag (5:30 ist 4:30).
Vi sov i skift, min man och jag. I morse drack vi kaffe (tack och lov för att vi valde en kamin med kokplatta!) och sen gick vi ut och inspekterade skadorna när det ljusnat.
En bit av stalltaket har lossnat och en massa eternitbitar ligger på backen, men det är faktiskt allt. Detta var nog den värsta stormen sen vi flyttade hit för 8 år sedan...

Kl

Än så länge är jag besviken. Även om jag inte är ett fan av snö, hade jag hoppats på lite.
Men här (stockholm) är det bara duggregn.

Har just tagit in hästarna - när ska det sluta blåsa så in i h-e?
Nu stormar det nästan lika mycket som igår kväll!

*kl

I Uppsala är det ganska lugnt. Alltså det är halt och det blåser men inte värre än att det går att köra. Men hemma och på vägen hem så är det både nedfallna träd och annat elände så jag stannar kvar på jobbet.
Känns ganska B eftersom ingen kollar till djuren inatt :(

här för denna gången,nu är det bara att invänta att den lokala snööfår farå traktorn och kommer hit för att ploga gårdsplan.

kl
Nu blåser det ordentligt här igen, efter några timmars halvlugn, men det har slutat snöa.

KL

Vi släppte ut hästarna vid 14, de går ute nu och tanken är att de ska gå ute som vanligt i natt, får se lite hur det blir. Men det är lugnare nu, mycket lugnare. Bor i NÖ Skåne.

Har just tagit in hästarna - när ska det sluta blåsa så in i h-e?
Nu stormar det nästan lika mycket som igår kväll!

Byarna skall ligga upp mot 25m/s ända tills imorgon kväll tyvärr, är rejält trött på detta nu blinkar oroväckande med strömmen titt som tätt. Gissar att skadan som gjorde oss strömlösa fram till lunch ligger på vår ledningssträcka för luftledningarna är inte alls spända utan kommer i rejäl svängning när byarna kommer skulle nästan tro att de slår ihop och kortsluter sig med jämna mellanrum därav att elen slocknar och kommer med jämna mellanrum, måttligt irriterande att datorn stänger ner sig varje gång så man får starta om den.

Om nu den här snön ändå kunde få ligga kvar och bli fint skidföre men nädå, på tisdag blir det mildväder med flera +-grader igen. :rage: :banghead: :arghh:

Och det är jag mycket tacksam för då jag har sommardäck på bilen,så kan jag ta mig till verkstaden o byta till dom nya dubbdäcken.

Jag har kört tusentals mil på sommardäck av varierande kvalite innan det blev lag på vinterdäck utan att hamna i diket eller i arslet på framförvarande, det gäller bara att ha lite framförhållning och en hel korg ägg under gas och bromsfötterna och ge fasen i att ratta som en galning. När jag tog körkortet hade inte ens ena övningsbilen vinterdäck och med den var vi ute på Mälarens is och sladdade friskt med på både glansis och snöföre och det finns inget halare än drivsnö på blankis, man kanade nästan från Sundbyholm till Västerås på ett "panikstopp" i 70. :p

Det har jag med,men nu är inte körstilen problemet (även om jag älskar att gasa) utan att jag bor i en backe som jag inte kommer upp för utan antingen sandning eller dubbdäck,för tillfället kommer jag inte ens upp från garaget till gårdsplan :mad: ,men det löser sig bara den lokala snö traktorn dyker upp.

Du får backa in i hallen och ta fart, samt lägga ut trasmattorna utanför och så,,,,,,spiken i botten. :D

Jag har kört tusentals mil på sommardäck av varierande kvalite innan det blev lag på vinterdäck utan att hamna i diket eller i arslet på framförvarande, det gäller bara att ha lite framförhållning och en hel korg ägg under gas och bromsfötterna och ge fasen i att ratta som en galning. När jag tog körkortet hade inte ens ena övningsbilen vinterdäck och med den var vi ute på Mälarens is och sladdade friskt med på både glansis och snöföre och det finns inget halare än drivsnö på blankis, man kanade nästan från Sundbyholm till Västerås på ett "panikstopp" i 70. :p

Man behöver bara ta hänsyn till två fysikaliska storheter när man kör bil på halt väglag, oavsett underlag och däckskondition.
Det är hastighetsförändring och riktningsförändring.

PS. Lägg 2mm vatten på blankisen så får du något halare underlag än drivsnön...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Inför stor publik avgjordes årets upplaga av Agria Pony Trophy i dressyr på Jönköping Horse Show. Kategori B vanns av gårdagens tvåa...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Upptäcktsresanden Sven Hedin var hyllad, världsberömd och umgicks med kungar, men hans politiska felsteg på 1930-talet gjorde honom än...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 858
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar