ovädret Sven

Sv: ovädret Sven

Det kan vara automatlarm som utlöst också kanske. När jag löste av nattpersonalen så fick jag veta att ett av automatlarmen hade gått gång på gång så till slut blev det nödvändigt att stänga av detektorn. (Det finns en annan detektor bara ett par meter bort.) Insatsledaren från brandkåren trodde att det var pga blåsten som larmet gick.

Det blåser som attan här på min ö. Och regnar, iskallt! Jag är väldigt nöjd med att ha en hund som helst inte går ut i sånt här väder, hon gör vad hon ska sen drar hon för att komma in igen :D

Det verkar vara något som hänt inne i två av uppgångarna, de har ställt ut någon form av fläktar nu också. Vattenläcka kanske?

Edit: men varför polisen till en vattenläcka? Hmm, mystiskt är det iaf. Kanske bara nån som glömt en kastrull på plattan mitt i stormen ;).

Psst, du bor i Västergötland, gränsen till Småland går vid risbrodammen ;) det är länsgränsen du bor vid. Viktiga saker enligt de infödda :D

Kl
Här utanför Mullsjö har det blåst och snöat rejält hela natten. Lösdriftshästarna hade vågat gå ut genom köldridån men inte in (ena tror den äter hästar..) så de hade isskorpa på täckena och istappar i skäggen. Öppnade köldridån igen, men den lär blåsa igen, får väl se var de är senare idag. De är täckta så det går ingen nöd på dem och mat har de så klart. Mina fick frukost inne, annars hade höet legat över halva kommunen innan jag hade fått ut dem. Under var överlycklig däremot!
Ang värme så har vi icke tilläggsisolerat sent 1800 talshus med okopplade fönster, bara ett par vinterfönster insatta mot norr. Blir inte utkylt av vinden utan lika varmt och gott som alltid. Glipor i dörren dessutom. Förstår inte hur vi kan ha så varmt?!

Vi har svalgångar, så lägenheterna ligger "utanpå" huset och trappgången är för sig själv :). De var inte uppe i någon lägenhet, men hade fläktar utanför två portar. Nyfiken i en strut är jag, haha. Märks att man är uppväxt på landet, där varje okänd bil noga inspekterades och snackades om :D.

Kl

Nu kom snön här utanför Lund.

Mitt stall är sönderblåst vid höskullen, flera träd har fallit in i hagarna och ridbanestaketet har lagt sig. :(

Blev väckt i morse av att grannen ringde. Stor gran trillat över staketet till ena hästhagen ( där det var hästar i). Som tur var låg granen och spärrade så att hästarna hade inte gått ut så lätt.

Det är bra med grannar som kan det där med motorsåg. För granen låg även ut över grusvägen så ingen hade kunnat passera utan att köra ut på åkern. ( Är som tur är vall och inget dike men ändå).

Den hade trillat på slanorna men trots att de knäckts så var eltråden hel men hänger. Jag har surrat för hålet med ett rejält rep och ska nu efter två koppar te ut och skruva i nya isolatorer. ( Är lite lätt dimmig för jag har bara sovit 4 timmar i natt, var uppe i det längsta ifall något skulle hända och vågade inte natta mig innan de sa på radion att kulmen på stormen var nådd).

På framsidan av huset verkar inget hänt men jag har inte hunnit kolla av baksidan än.

Hästarna nöjda eftersom det även knäckts ett träd längre in i hagen så nu har de en massa mumsigt granris förutom sitt hösilage att mumsa på.

Tidigare på eftermiddagen igår så blåste en logport sönder men jag lyckades laga den för det var bara ett gångjärn som lossnat och det gick att skruva på igen med lite meckande.

Vi hade ett kort strömavbrott i början av kvällen men det varade bara nån minut. En bra grej med den här kommunen är att de för några år sedan hade en drive och grävde ner en massa luftledningar.

Senast ändrad:

Fy vad otäckt :(

Men fick dock upp en rolig bild av hästarnas miner när de bara "TITTA! VI FICK MER MAT! :banana:" ;)

kl

Såhär ser ett hus ut precis där jag bor i Limhamn, Malmö:
5ca9b0e65e5611e3914a0e4181867fcb_8.jpg

Blåser riktigt kraftigt här fortfarande och vattennivån har tydligen stigit att det är översvämningar i Västra hamnen. Riktigt otäckt :crazy:

Och sambon är fortfarande fast i Oslo... :cautious:

Kl

Blåser lika mycket här i Växjö fortfarande men ska väl avta under dagen. Tror inte det snöar längre, svårt att se riktigt då snön yr i vinden. Sambon är hemma och välbehållen nu, skönt det, även om han inte direkt lidit nån nöd i Hässleholm i natt :p Verkar inte som det var några större problem att köra bil därifrån i morse.

KL

Nu snöar det i Uppsala också. Hoppas bara att min tränare som ska komma upp från Norrköping inte fegar ur... ;)

Och jag fick så jag teg (gnällde ju på utebliven storm i går kväll) 03.30 kom skiten hit,så nu har vi snöstorm och drivsnö långt upp på verandan.
Dom två mindre hundarna fick hoppa i drivorna för att kunna göra behoven.

Inne på fängelseområdet har några träd trillat

Däremot har jag en klient som får problem med sin utevistelse för han kan inte ta sig iväg dit. Tjohej så mycket pyssel det ger mig :banghead:
Ge klienten en overall, ett par varma stövlar, ett par arbetshandskar och en bågsåg så fixar sig problemet. :idea:

Och här kom äntligen strömmen tillbaka nu, dock har de varnat för att de kan behöva stänga ner den igen för de har kopplat in mkt provisoriskt. Luftvärmepumpen uppe på max för att försöka få upp värmen här igen om strömmen försvinner igen. Nu uppe på 10,7 grader varmt jämfört med de 5 grader här var inne innan strömmen kom igen. Stark vind från det hållet är ingen hit i mitt gamla sädesmagasin det är väldigt uppenbart dåligt tätt i den riktningen.
Något hände med hörnan på takkonstruktionen i natt när det var som värst bjälken som går in i köket började plötsligt röra sig inte mkt men det hördes hur den rörde sig mot gipset i innerväggen när de värsta byarna kom så kom snabbt fram till att det var nog inte så smart att sitta där vid köksbordet. Skall bli intressant att se vad sjutton som hänt när stormen behagar lägga sig.
Klarat oss hyffsat för övrigt, alla grindarna i skrittmaskinen har blåst ner, kedjan hade hoppat av så kan bara gissa hur den snurrat i vinden. Ett par fönster blåst sönder. Planket vid trädgården ligger och staketen är sönder typ överallt.
Värre ett par gårdar bort för där är taket borta på hela ladugården ser inte ordentligt härifrån men takstolarna står ensamma mot himlen utan tak. Tror som tur var inte där var några kor längre, vi känner inte dem som bor där och där var tomt i hagarna i somras i alla fall efter att alltid ha gått kor innan så gissningsvis har de lagt ner med att ha kor (förhoppningsvis så att där inte var djur i ladugården).

Ja det är översvämningar på hela Skånes västkust som jag förstått det, här i Malmö också men har inga filmer härifrån.

Tråkigt med inställd hästflytt! :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Inför stor publik avgjordes årets upplaga av Agria Pony Trophy i dressyr på Jönköping Horse Show. Kategori B vanns av gårdagens tvåa...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Upptäcktsresanden Sven Hedin var hyllad, världsberömd och umgicks med kungar, men hans politiska felsteg på 1930-talet gjorde honom än...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 858
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar