Otrevligt möte

Nila

Trådstartare
Ville bara skriva av mig lite. Blev så irriterad.
Skulle gå och släppa hunden så han fick springa lite innan öppna träningen, som tydligen var inställd... Ser att det kommer någon och går så hunden får ju vara kopplad. När vi sen ska passera varandra drar min hund ut mot karln, och eftersom jag glider på snön kommer han ju fram lite längre än han borde. Han gör knappt så där längre, det har gått lång tid och han bara passerat folk som går förbi. Men ibland verkar han tycka att nån är extra intressant eller så och vill titta närmare på människan. Men, nej, han ska inte göra så. Men han är glad i människor och ibland verkar det inte gå in att alla inte vill prata med han. I alla fall säger karln att "ska jag sparka in skallen på dig". Jag drar iväg min hund och säger att han inte behöver hälsa. Karln säger nåt om olydig eller vad det då var och jag säger att han vill hälsa på folk, och jag tycker ändå inte man behöver säga så där. Då säger han att "kan du inte hålla din jävla hund i shack ringer jag polisen!" Och vad ska dom göra? Han reste ju inte ens ragg eller morrade. Han hoppade inte, han bet inte. Han ville hälsa. Sen var det ju inte så att han fick hela kopplet, jag tog ju faktiskt i kopplet för att hejda han. Dessutom, om han sparkat min hund borde väl min anmälan väga högre än en anmälan mot en hund som gick fram till en människa?
Jäkla tur att min hund inte var lös redan....

Sv: Otrevligt möte

Otrevligt sagt kanske men ditt fel. Han ska inte behöva hälsa på din hund även om den bara vill väl. Hårt men sant.

Jag hade fan inte bett om ursäkt! Han hotade dig! Det är ett större brott än att din glada kopplade hund kom nästan fram till honom. Vilket as!

Nej han ska inte behöva hälsa på min hund för att min hund ville hälsa på han. Min hund var aldrig framme framför benen på han eller så, utan på sidan och nosen kanske rörde hans hand. Men att hota med att sparka in skallen på han tycker jag faktiskt är lite väl hårt!

Nej så kan det väl vara, men då kan man väl säga det? Det var ju heller inte så att jag inte försökte stoppa han.
Min hund skällde en gång på syrrans sambos mammas granne, för jag tror inte han märkte att han kom ut ur huset, och sen stod han bara där. Han sa att han var hundrädd så vi gick ju in på hennes gård så han kunde passera.
Tidigare en gång när min hund var lite yngre hade jag satt han för det kom någon och sprang bakifrån. Jag trodde att hunden skulle sitta kvar men det gjorde han inte utan for upp. Mannen stannade till,höll upp pekfingret och sa "hålla reda på ding hund". Han blev säkert både överraskad och lite skärrad. Men han hotade då inte.
Hunden ska inte göra så, men är väldigt glad i människor. Jag säger inte att jag accepterar det, för han ska kunna gå förbi. Och det kan han, nästan jämt.
Men jag tycker för den skull inte att man behöver hota med att misshandla hunden!

Ditt fel kanske ja, men väldigt otrevligt och illa sagt av gubben:mad:

Även om han va hundrädd så var det onödigt att uttrycka sej så.

Han hotade hunden ja, men hotade också mig med polisanmälan om jag inte kunde hålla min "jävla hund i shack".

Det hade varit en sak om jag bara låtit hunden springa fram och inte brytt mig. Och om hunden hoppat på han, och kanske bitit, vilket han inte gjorde. Han hade alla fyra ben i backen och nosade kanske på hans hand. Ja, han drog ju fram till karln, men han anföll han ju inte.

Senast ändrad:

Att säga att man kommer polisanmäla någon för ett beteende räknas i princip aldrig som ett hot i lagens mening.

Det är din skyldighet att hålla ordning på din hund. Inte nästan jämt, utan jämt!
Att du "försökte" och att hunden "bara nosade på handen" är långtifrån ok. Även om han betedde sig otrevligt åt är ord bara ord, och du brast i handling vilket är mycket värre.

Jag vet att han kan dra ut mot folk, men han gör det ytterst sällan nu när han är lite äldre. Därför kortar jag alltid kopplet och håller lite hårdare. Nu gled jag också på snön, och det kan jag tyvärr inte göra så mycket åt. Jag vet faktiskt inte om han kom ända fram heller.

Jag bryr mig inte så mycket om en hund tar ett steg mot mig och nosar på mig, men det är ju jag...

Att han nästan jämt kan gå förbi folk, betyder inte att när han drar mot folk, att han alltid kommer fram. Jag drar ju i kopplet och hedjar han då. Men jag får väl börja gå ut i snöndrivorna eller hålla på och vända då om jag möter nån, ifall han kanske möjligtvis skulle tycka att den mötande personen är intressant?
Tycker man heller inte om hundar behöver man väl inte gå så nära? jag gick ut på sidan, Karln gick på mitten. Nej, min hund ska inte dra ut mot folk för att han vill hälsa, men folk som går nära kan vara lite intressanta. Men nästa gång ska jag hålla jättekort....

Senast ändrad:

Nej så kan det väl vara, men då kan man väl säga det? Det var ju heller inte så att jag inte försökte stoppa han.
Min hund skällde en gång på syrrans sambos mammas granne, för jag tror inte han märkte att han kom ut ur huset, och sen stod han bara där. Han sa att han var hundrädd så vi gick ju in på hennes gård så han kunde passera.
Tidigare en gång när min hund var lite yngre hade jag satt han för det kom någon och sprang bakifrån. Jag trodde att hunden skulle sitta kvar men det gjorde han inte utan for upp. Mannen stannade till,höll upp pekfingret och sa "hålla reda på ding hund". Han blev säkert både överraskad och lite skärrad. Men han hotade då inte.
Hunden ska inte göra så, men är väldigt glad i människor. Jag säger inte att jag accepterar det, för han ska kunna gå förbi. Och det kan han, nästan jämt.
Men jag tycker för den skull inte att man behöver hota med att misshandla hunden!

Tror det du beskriver här här rätt så vanligt, specielt med yngre hundar.
Iaf så kan min hund göra så oxå och flera hundar man ser ute har gjort så.
Så klar så ska man jobba för att få bort det och inte bara asepterat.
Men hade någon sakt så till min hund så hade jag f#n inte kunnat hålla mig lugn :devil: men det är jag det.

Min hund är "bara" 2,5 år. Tycker om i princip alla. Förstår inte alltid att folk som går mot han inte har tänkt prata med han. Men han har blivit mycket bättre, och som sagt, det är ytterst sällan numera som han drar ut mot nån för att hälsa. Har dom en hund händer det oftare, men vi jobbar på det. Och då vill han till 98 % bara hälsa.
Jag tog i alla fall i min hund och lät han inte bara gå fram med slakt koppel.

Tycker faktiskt det är värre när, kopplade, hundar får gå som dom vill, eller är lösa och springer fram till folk med eller utan hund och ägaren inte bryr sig för hunden är så snäll, eller har hunden 50 meter bakom sig eller framför sig.

Fast att jämföra med lösa hundar som kommer fram och kopplade som "får göra som de vill" gör ju inte ditt möte ogjort? Har man en hund som är glad i människor tar man den på sidan av sig så att man är mellan hunden och mötande. Sen kan man halka och liknande men han har fortfarande rätt att känna så som han gjorde.
Ja han uttryckte sig hårt men jag vill inte ha okända hundar i knät, på min hand, flängandes framför mig ändå och jag är ingen hundhatare.

Nej det är klart det inte gör. Men jag tycker ändå det är värre med ägare som inte bryr sig, även om hunden är kopplad. Ja, det brast lite, han kom längre än han borde för att jag gled lite. Han hoppade inte, han bet inte, han var inte framför fötterna på karln. Hunden gick lite framför mig, hans bakdel var vid mina ben, och han hade spänt koppel, inte slakt. Han hade lika gärna bara kunnat fortsätta gå och inte brytt sig alls, hunden alltså. Han anföll han ju inte. Han kom fram till han, inte mer.
Det var förmodligen otrevligare för mig än för karln, ändå. Nej, han tyckte ju uppenbarligen inte om det, och behöver inte göra det heller. Men jag tycker inte man behöver hota så där.
Ska jag hota ägarna till dom, lösa, hundar som anfallit min hund, för att dom inte var kopplade? Om dom varit kopplade då? Eller det kanske jag skulle ha gjort? Ska jag hota nästa gång nån går förbi med hund som går ut mot min/mig? Nej det tycker jag inte.
Han hade faktiskt kunnat uttrycka sig på annorlunda sätt även om han inte gillade det. Och hade han faktiskt slagit/sparkat min hund, som egentligen inte gjort nåt, hade det ju blivit han som blivit anmäld.

Senast ändrad:

Grejen är ju att du inte verkar ta åt dig och förstå att det är ditt fel att du inte har lydnad på din hund? Det är inte hundens fel, och det är inte förbipasserandens problem att lösa.

Att misslyckas emellanåt händer de flesta, men då får man ta sitt ansvar för det, inse att människor blir arga, och se till att det verkligen inte kan hända igen istället för att skylla ifrån sig?

Jag har haft en stor, glad och flamsig hund (som dessutom kom som ettårig totalt ouppfostrad omplacering). Det var mitt, bara mitt och ingen annans fel om det blev fel i normala situationer. Lösningen var förstås att traggla lydnad om och om igen, och att aldrig ha annat än kort koppel i situationer där andra kunde vara nära.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!