Oseriös uppfödare

HeleneK

Trådstartare
Jag har fått kännedom om avelsplaner som jag starkt ifrågasätter.

Tiken som ska paras kommer ur en kull med 7 valpar, födda 2010.
I den kullen har 2 av hundarna 5:a på skott, varav en är tiken som ska paras (!). En annan fick bryta sitt MH.
Ett av syskonen har en c-höft.
Ett av syskonen har massa problem med ryggen som KAN bero på en olycka, men det har inte konstaterats. Detta syskon har också fått två EP-anfall, som KAN bero på samma olycka, eller på Borelia, men det har inte heller konstaterats.

Tiken har ställts ut, men har för övrigt ingen annan tävlingsmerit registrerad. Faktum är att ingen utav kullsyskonen har någon merit registrerad. Nu kan man ju ha titlar utan att ha registrerat dem, men det ser väldigt tomt ut.

HUR kan man som uppfödare välja att avla med detta underlag?

Sv: Oseriös uppfödare

Är det en aussie?

Man blir så ledsen.. Tyvärr förekommer det mer än man vill tro. Överallt finns idioter till uppfödare som antingen inte verkar kunna se på sina egna hundar och den egna aveln objektivt eller så verkar de bara bry sig om pengar.
Det florerar gott om bortförklaringar för att stryka över mindre positiva egenskaper eller brist på resultat.

Sorgligt verkligen.

Ibland undrar jag om man inte skulle kunna anmäla till SKK med tanke på hög risk för mental och fysisk ohälsa hos valparna men jag vet inte om det skulle leda någon vart..

Eller länsstyrelsen då det står i djurskyddslagen att man inte får avla på hundar som nedärver defekter...

Ja, tyvärr.

Jag funderade på om jag skulle höra av mig till rasklubben då denna uppfödare finns med på uppfödarlistan.
Men i och med att klubben inte tar någon typ av ställning till detta i uppfödarlistan så gör det ingen skillnad.
Däremot är hon utesluten ur valphänvisningen.

Ja, tyvärr.

Jag funderade på om jag skulle höra av mig till rasklubben då denna uppfödare finns med på uppfödarlistan.
Men i och med att klubben inte tar någon typ av ställning till detta i uppfödarlistan så gör det ingen skillnad.
Däremot är hon utesluten ur valphänvisningen.

Det tycker jag absolut att du ska göra!

Helt sjukt. Jag blir så ledsen varje gång jag inser att okunniga/obrydda uppfödare tar sönder en jättefin bruksras.

Anmäla till rasklubben kan man ju alltid göra! Sen får man se om de gör något åt saken..

Eller länsstyrelsen då det står i djurskyddslagen att man inte får avla på hundar som nedärver defekter...

SKK har ju också regler som bygger på just denna lag.

Frågan är om en anmälan skulle ge något?
Är det tillräckligt med "bevis" med tanke på att man kanske inte kan garantera nedärvningen?
Eller hur funkar den lagen?

Jag tycker du ska kontakta rasklubben, lite skarpt. I min rasklubb var det ett fall för några år sedan med en uppfödare som fick en "tjuvparning" på en alldeles för ung tik, uppfödaren blev inte utesluten, men det vidtogs ganska ordentliga åtgärder. Det fanns flera lite luddiga bevis och det ifrågasattes starkt varför tiken inte sprutades. Uppfödaren fick bland annat ingen valpförmedling, men det blev fler åtgärder.

Jag har anmält en uppfödare som lyckades få till tre tjuvparningar, två BC/Aussie vappar o sen en BC/BC kull som inte var planerad.
Uppfödaren slutade vara uppfödare.
Visst är jag en riktig bitch!

Nu vet inte jag vilken ras det gäller, men...
Vart har ni läst någonstans att detta med säkerhet är genetiska defekter?
Höfter kan jag inte så mycket om, på min ras kollar man bara efter patellaluxation, som kan bero på allt möjligt, bland annat undernäring, kanske har hunden fått för lite mineraler och vitaminer, eller har den helt enkelt hållits för tjock eller för tunn.
Epelepsi (om det nu är det) är likadant, alla former är inte ärftliga.
Mentaliteten är ju klart ett större problem i mina ögon, men om tiken själv är bra mentalitet på vet jag inte hur det kan gå under "ärftliga defekter"

Om tiken uppfyller alla rasklubbens krav tycker jag det låter lite fånigt att anmäla, även om jag själv aldrig skulle välja att avla på eller köpa valp efter denna tiken.

Jag har skrivit ett mail till rasklubben och frågat hur de ställer sig till denna information.
Ska bli spännande att se om/vad jag får för svar.

Till att börja med, tråkigt att läsa om såna uppfödare :(

Dock är det ju så ändå att en anmälan till SKK kan leda till mer än vad det gör att inte anmäla i alla fall. Jag skulle ringa SKK och höra med dem faktiskt.

Att tiken skulle uppfylla rasklubbens krav med 5:a på skott låter inte riktigt sunt, oavsett ras.

Fy, så tråkigt att höra. Det värsta är att oavsett om rasklubben är vettig så har de händerna bakbundna lite av att SKK verkar vägra göra något åt sådan här avel. Jag är ju mäkta stolt över min rasklubb, Collieklubben, som i sitt kennelregister även anger hur många av uppfödarnas valpkullar som uppfyller deras krav för valphänvisning - detta oavsett om uppfödaren är med i Collieklubben eller inte. Tyvärr så räcker det ju med att valparna går att registrera för att man ska kunna prångla ut dem via SKK:s egen Köpa Hund-sida... :crazy:

Som jag tolkar det som står på hemsidan så är det inga specifika krav alls på hunden i fråga för att få stå med i uppfödarlistan. Däremot finns krav för att få vara med i valphänvisning, vilket denna uppfödare alltså inte är.

Tiken har 5:a på skott på MH, för mig räcker det faktumet för att hunden inte ska duga som avelsmaterial. Rädslor har hög ärftlighet och förhoppningsvis kommer fler raser än långhårig collie framöver omfattas av mentalindex, där inte bara den aktuella hundens MH räknas in utan alla släktingars. Ett syskons MH påverkar alltså i allra högsta grad vilket mentalindex en enskild hund har.

Det var ju ett himla konstigt upplägg... ? Man kan alltså få stå med som uppfödare men samtidigt nekas att få valparna förmedlade?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 517
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar