Oseriös uppfödare

Sv: Oseriös uppfödare

Det är precis det jag funderar på.

Lite extra känsligt är det då det dessutom är uppfödaren till min hund :mad:
Vi har inte haft någon direkt kontakt hittills, men det känns ändå lite fel.

Oj då förstår jag att det känns känsligt. Jag tycker uppfödaren till min ena hund är sjukt oseriös men jag vill inte skapa en massa tumult så håller det faktiskt till mig själv.

Är du med i rasklubben så kan du ju skriva en motion till årsmötet med förslag på krav för registrering, dvs inte bara krav för valpförmedling, utan även att man ställer krav på BK/SKK ang registrering.
Känns väl mindre bra om Aussies skall gå samma väg som Collieklubben gjort, även om nu en del uppfödare av Collie vaknat i 11 timmen.

Om man uppfyller kraven på den aktuella kullen får denne såklart valphänvisning.

Men ja jag tycker också att det är konstigt. Vet att det finns förslag om att det ska ändras, bland annat en del som anser att man ska utforma uppfödarlistan liknande collieklubben gör.

Jo det förstod jag ju. Jag tycker bara att det logiska vore att om man inte uppfyller kraven på sina kullar så ska man inte heller få stå med på uppfödarlistan. Det känns tämligen meningslöst att hota med att dra in valphänvisningen bara.

Håller med dig i logiken men systemet ser ju tyvärr ut som det gör, och det är ju inte bara inom denna klubb man står med på uppfödarlistan men inte valphänvisningen.
Min fundering är dock hur viktig valphänvisningen är inom andra raser än min egen? Min uppfattning är att inom min klubb betyder den inte speciellt mycket, tror inte jag pratat med någon som överhuvudtaget har använt sig av den. Kan dock tänka mig att den kan vara bra för valpköpare inom en större ras, där man vill ha en "snabbgallring" utan att behöva läsa på så mycket själv tillattbörjamed. Upplys mig :)
(Att man står med på uppfödarlistan betyder ju bara att man betalar för en "annonsplats" på rasklubbens hemsida, men det tror jag det är många som inte vet, utan tror att det är en kvalitetsstämpel. Undrar om det finns något sätt att komma runt detta, förslag uppskattas :) )

"Min" rasklubb har lagt till denna texten på uppfödarlistan på hemsidan:

Att stå med på uppfödarlistan innebär INTE att uppfödaren på något sätt är kontrollerad av SASK eller uppfyller SASK krav på valphänvisning. Rekomendationen är att ALLTID själv kolla upp vad uppfödaren har för avelsdjur, hur mentalitet, hälsa och arbetsprover ser ut etc.

Så får man ju hoppas att folk läser och förstår vad som menas, att man har lite krav på sig själv för att hitta en bra och seriös uppfödare.

Personligen hade jag gärna sett att rasklubben ex hade krav på saker som krävdes för att få stå med på uppfödarlistan, alternativt verkligen tydliggjorde vilka uppfödares avel som bör premieras då de gör sitt bästa, och även belyser vilka uppfödare som INTE gör sitt bästa utan avlar på mentalt eller fysiskt dåliga djur ex..... Vet att det är lite diskussioner på gång om just detta, så hoppas att det kan utmynna i ngt bra :).

Jag tror nog att de flesta struntar i att kontakta valphänvisningen nu när det är så lätt att själv hitta uppfödare via nätet. Uppfödarlistan är ju lätt att klicka sig igenom för att hitta uppfödare i närheten och vilka som har valpar nu - inte riktigt som på 80- och 90-talet.

Jag tror nog att de flesta struntar i att kontakta valphänvisningen nu när det är så lätt att själv hitta uppfödare via nätet. Uppfödarlistan är ju lätt att klicka sig igenom för att hitta uppfödare i närheten och vilka som har valpar nu - inte riktigt som på 80- och 90-talet.

Ja det säger jag inget om, givetvis är det lättare nu. Det jag säger är att jag tycker att det borde vara ännu tydligare, för de som väljer att gå in på rasklubbarnas hemsida (vilket ofta är det lättaste sättet att få en övergripande bild), att se vilka som bedriver en avel som förhoppningsvis kommer att föra rasen framåt, och vilka som uppenbarligen skiter fullständigt i att försöka förbättra rasen.

Detta är ju särskilt viktigt för de som ska skaffa en ras för första gången, är man lite insatt i rasen så vet man ju vilka som är seriösa och vilka man ska akta sig för... :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023