Oseriös uppfödare

Sv: Oseriös uppfödare

Det var ju ett himla konstigt upplägg... ? Man kan alltså få stå med som uppfödare men samtidigt nekas att få valparna förmedlade?

Om man uppfyller kraven på den aktuella kullen får denne såklart valphänvisning.

Men ja jag tycker också att det är konstigt. Vet att det finns förslag om att det ska ändras, bland annat en del som anser att man ska utforma uppfödarlistan liknande collieklubben gör.

Nu vet inte jag vilken ras det gäller, men...
Vart har ni läst någonstans att detta med säkerhet är genetiska defekter?
Höfter kan jag inte så mycket om, på min ras kollar man bara efter patellaluxation, som kan bero på allt möjligt, bland annat undernäring, kanske har hunden fått för lite mineraler och vitaminer, eller har den helt enkelt hållits för tjock eller för tunn.
Epelepsi (om det nu är det) är likadant, alla former är inte ärftliga.
Mentaliteten är ju klart ett större problem i mina ögon, men om tiken själv är bra mentalitet på vet jag inte hur det kan gå under "ärftliga defekter"

Om tiken uppfyller alla rasklubbens krav tycker jag det låter lite fånigt att anmäla, även om jag själv aldrig skulle välja att avla på eller köpa valp efter denna tiken.

Men hur läser du?
5a på skott är inte bra mentalitet och parningen uppfyller INTE klubbens krav.

Jag har anmält en uppfödare som lyckades få till tre tjuvparningar, två BC/Aussie vappar o sen en BC/BC kull som inte var planerad.
Uppfödaren slutade vara uppfödare.
Visst är jag en riktig bitch!

Jag älskar att vara en sån kärring, fast jag brukar vara det på jobbet:D:devil:

Jag önskar verkligen att det fanns någon instans man kunde anmäla blandrasuppfödare hos också. Snacka om att orsaka onödigt lidande!

Kopierat från en aktuell annons på blocket:
"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.

En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod. "

Jag önskar verkligen att det fanns någon instans man kunde anmäla blandrasuppfödare hos också. Snacka om att orsaka onödigt lidande!

"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.

En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod. "

Men allvarligt?! :crazy:

Vad jag tycker synd om djuren ibland, kan det bli annat än pannkaka?

De har inte bara medvetet gjort en absurd korsning på felaktiga grunder, de har dessutom använt en hane som är så ung att han inte ens hunnit hälsotestas och kombinerat med en tik vars meritlista består i att hon gillar bollar och håller på att lära sig blodspår.

Jag blir så förbannad... och inget kan man göra!

Låter ju som en bra idé det där :crazy: Ibland skulle jag vilja kunna krypa in i människors hjärna för att se hur de tänker. :confused:

Haha, ja antagligen.
Men då kunde man ju sitta där och säga 'dum idé!' 'dum idé!' som ett mantra inne i huvudet på dem. Då kanske de skulle överge sina galenskaper, vad det än må vara. ;)

Men just vad gäller hundar är det så sorgligt att det verkar som att man kan ta vilken hund som helst och para med vilken hund som helst. Har sett nån korsning som typ schäfer/tax, och jag vet att läst (eller rent av lagt in själv) en tråd för bra längesen om nån fullständigt vansinnig korsning storleksmässigt. Hur tänker man?

Kl

Fick ett trevligt dock neutralt svar från klubben, med beskedet att inget finns att göra från deras sida, utan man ska kontakta SKK.

Från SKK fick jag svaret att om man anser att någon bryter mot SKK:s regler kan man göra en anmälan till disciplinnämnden.

Vet inte riktigt vad annat jag hade förväntat mig, men jag känner att jag inte har så mycket dokumentation, vilket de ville ha med, annat än det som redan finns i avelsdatabasen.
Den sjuka hundens underlag har jag ju inte tillgång till.

Funderar på om jag istället ska höra av mig till uppfödaren och fråga lite hur hon resonerar kring avelsplanerna.

Funderar på om jag istället ska höra av mig till uppfödaren och fråga lite hur hon resonerar kring avelsplanerna.

Det tycker jag är ett väldigt rakt och bra sätt att angripa problemet på.

Det är ju stor risk att du bara får en skopa ovett tillbaka om att du inte ska "lägga dig i" eller "sluta snacka skit" (vilket många oseriösa uppfödare utan tanke på det bästa för aveln och rasen säger att man gör om man ifrågasätter dem), men i bästa fall kan det ju iaf väcka en tanke hos uppfödaren att det den håller på med inte är så bra, och att folk uppmärksammar dumheterna den gör.

Givetvis gäller det ju då att man väger sina ord lite på guldvåg och inte kommer med personangrepp eller påhopp, utan lugnt och sakligt förklarar vad man tycker är galet med parningen och i samma lugna ton frågar hur uppfödaren tänker. Så har de iaf en chans att förklara (både för sig själv och för den som frågar) hur de rättfärdigar att ta kullen.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 517
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar