Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jättebra inlägg i sin helhet! Jag tar med endast ovanstående, för att jag tror att det är lätt att tro att en riktigt lydig hund är duktig på att valla och känner att det här kan vara ett bra exempel. Hunden är förstås jätteduktig men är den en duktig vallhund?

Jag tycker den får ingen chans att visa om den kan själv, den är helt styrd av ägaren. Min knasboll vallar ju mina höns, han var helt klart brydd när jag släppte ut dem på gräsmattan i början och vallade in dem i hönshuset igen, flera gånger om jag inte sa ifrån. Det underlättar förstås när jag ska ha in dem tidigt om de inte är med på noterna själva, ropar jag på honom är de inne på nolltid, lugnt och fint utan att jag behöver göra så mycket mer än stänga om dem.

Shuskyvalp? Enligt annonsen är mamman siberian husky och pappan vit långhårig schäfer. Nu är jag inte så bra på hundarnas färggenetik, men hur kan en sådan valp bli vit med svarta fläckar?

Shuskyvalp? Enligt annonsen är mamman siberian husky och pappan vit långhårig schäfer. Nu är jag inte så bra på hundarnas färggenetik, men hur kan en sådan valp bli vit med svarta fläckar?
Huskys kan ju ha lite alla möjliga färger, så att den blev vit med svarta fläckar känns inte så jättekonstigt.

Vite herdehund. Vit herdehund. Vit herdehund.
Det är olika raser. Schäfer är inte vit. Det har funnit men är sen många år skilda raser och de har utvecklats åt olika håll. Vit herdehund är en blek bruksschäfer i både färg och egenskaper. Tittar man på e-schäfern så har de inte mycket gemensamt med vit herdehund rent extriört (de har inte mycket gemensamt med bruksschäfern heller)

Kort och gott. Det är inte schäfer i den korsningen. Det är isf vit herdehund. Men det låter väl inte lika unikt och speciellt....

Vite herdehund. Vit herdehund. Vit herdehund.
Det är olika raser. Schäfer är inte vit. Det har funnit men är sen många år skilda raser och de har utvecklats åt olika håll. Vit herdehund är en blek bruksschäfer i både färg och egenskaper. Tittar man på e-schäfern så har de inte mycket gemensamt med vit herdehund rent extriört (de har inte mycket gemensamt med bruksschäfern heller)

Kort och gott. Det är inte schäfer i den korsningen. Det är isf vit herdehund. Men det låter väl inte lika unikt och speciellt....
Fast det finns/fanns åtminstone 2 olika hundklubbar som stambokför vit schäfer, den ena låg under SHK, alltså inte SKK.

Fast det finns/fanns åtminstone 2 olika hundklubbar som stambokför vit schäfer, den ena låg under SHK, alltså inte SKK.
Hur det ser ut på e-sidan vet jag inte....det kanske föds nån vit. Men jag har aldrig hört någon få vita valpar bland någon av de jag känner som föder upp b-schäfer. Då är tre av dom inne på sitt andra varv i alfabetet....så vi pratar många kullar. Det är isf extremt ovanligt. Ändå läser man titt som tätt att vita schäfrar säljs.utan stamtavla.....
Däremot händer det (vi har fått ett par stycken) att valpar kan ha yttepytte vitt på bröstet när de är riktigt små. Detta brukar försvinna redan de första månaderna.

@Voff Jag vet inte hur ofta det föds helvita hundar efter SKK reggade schäfrar, jag vet bara att det händer o att dessa inte kan reggas, djust pga färegen (den enda rasen som det finns sådana restriktioner för att regga valpar, kan tänka mig att en o annan nackas).

När VH blev godkänd som ras så kunde dessa vita hundar mönstras in som VH, när de blev vuxna, den möjligheten tror jag är borttagen nu.

Nu kom vi väldigt långt bort från trådens ämne, förutom att de som sysslar med avel på vita schäfrar knappast kvalificeras som seriösa.

Tycker absolut att diskussionen "vit schäfer som ras" hör hemma i tråden precis som alla doodle-varianter mm.
Det är ett begrepp som man försökt tvätta bort sen tidigt 30-tal. Över 80-års avelarbete med att finslipa två separata raser, men som fortfarande folk försöker tjäna pengar på. Och okunniga som går på reklamen "unik vit schäfer". Trist.
Ännu tristare är de rykten som "uppfödare" av "vita schäfrar" sprider. Nämligen att det ska födas vita valpar som avlivas och tystas ner. Det är totalt bs.
När det kommer till brukset kan hunden få vara lila, rosa, vit eller svart. Bara den är frisk och har en kropp och hjärna för arbete.

Labbe / bc valpar på en sida på fb. En som ifrågasatte blandningen och fick till svar att "både hanen och tiken är sådan korsning och har fått valpar förut och de har vuxit upp till perfekta lugna familjehundar, dessutom var det inte annonsören som har valparna utan denne annonserade bara åt sin svärmor" :banghead:

Det värsta är nog alla som taggar varandra och skriver: "kolla så sööööta, ska vi inte ha en".

Labbe / bc valpar på en sida på fb. En som ifrågasatte blandningen och fick till svar att "både hanen och tiken är sådan korsning och har fått valpar förut och de har vuxit upp till perfekta lugna familjehundar, dessutom var det inte annonsören som har valparna utan denne annonserade bara åt sin svärmor" :banghead:

Det värsta är nog alla som taggar varandra och skriver: "kolla så sööööta, ska vi inte ha en".

Border Collie-korsningar som lugna familjehundar, jojo. O_o Och det säger jag som växte upp med två renrasiga BC där en fick vara familjehund, då han var helt värdelös ute i vallningshagen och aldrig fick godkänt vallprov. Dock fick han arbeta på andra sätt istället. Förstår inte varför folk ska hela tiden ha in Border Collies in i korsningar, och sen ha dessa som sorts "lugna familjehundar". Eller är det "hunden blir vad man gör den till" igen?

Och ni andra har ju haft fel om alla dessa korsningar: pudel korsar du in för klokheten, och för att få allergifria hundar som inte fäller. BC korsas in så den är helt färdigtränad och lydig hund sen födseln (du vet ju att man automatiskt får en gratisbiljett till lydnads-SM om man köper en BC! :up:)

På tiden att det börjar diskuteras utanför hundvärldens stängda dörrar. En stor del av problemet är ju icke-insatta förstagångsköpare som tycker att hundarna är "fulsöta" och att snarkningarna/grymtningarna är "charmiga".
Tyvärr tycker ju även de som är vana med raserna att mycket med grymtningarna är charmigt, för "det är ju så rasen är".

Tyvärr tycker ju även de som är vana med raserna att mycket med grymtningarna är charmigt, för "det är ju så rasen är".

Jomen absolut, så är det ju också. Förhoppningsvis kan dock uppfödningen minska om "vanliga" människor äntligen inser det negativa med dessa hundar. (Samtidigt som jag kan tycka att man som blivande hundägare borde åtminstone göra en snabb googling, läsa igenom några länkar och inse problematiken - sedan avstå eftersom det finns så otroligt många andra trevliga raser i samma storlek.)

Japansk spets och collie. Hur tänkte de där? Tydligen har det uppstått allergi i familjen när valpen är fyra månader gammal.

Om man skulle göra en undersökning med hjälp av blockets annonser så skulle man kunna dra slutsatsen att blandrashundar är betydligt mer allergiframkallande än renrasiga hundar, och desto större hund desto större risk att de ska framkalla allergi! :D

Jag är ju dum i huvudet... men jag gjorde en sökning på Blocket på "allergi" :banghead:

Jag kan inte bestämma mig för vad som var "bäst", korsningen "dogoargentino rottwiler och mastiff pyrene", "Amstaff tik" på 10 mån som ägaren "lyckats får rumsren" eller "Central Asian Ovcharka" 1 år som "är registrerad i Jordbruksverket och är chippmärkt, har också en fin stamtavla" men ska säljas efter en vecka eftersom mannen i huset är allergisk :meh:

:banghead: :banghead: :banghead:

Jag är ju dum i huvudet... men jag gjorde en sökning på Blocket på "allergi" :banghead:

Jag kan inte bestämma mig för vad som var "bäst", korsningen "dogoargentino rottwiler och mastiff pyrene", "Amstaff tik" på 10 mån som ägaren "lyckats får rumsren" eller "Central Asian Ovcharka" 1 år som "är registrerad i Jordbruksverket och är chippmärkt, har också en fin stamtavla" men ska säljas efter en vecka eftersom mannen i huset är allergisk :meh:

:banghead: :banghead: :banghead:
Jag tycker att du ska satsa på Ovcharkan så slipper du ha problem med grannar! :up: De som överlever kommer aldrig att närma sig ditt hus igen! :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 518
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar