Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med, men kan inte sluta fundera på om jag är skäggig som en schnauzer eller vad jag har gemensamt med aussien. Utseendemässigt då
Jag måste erkänna att jag och dvärgschnauzern är sjuuuukt lika i egenskaperna.
Envisa, snabbt uttråkade, mitt sätt eller inget sätt, livet ska njutas, soffmys är aldrig fel, det som är kul är skitkul, det som är tråkigt är skittråkigt och vi båda HATAR regn och att bada.

Hahaha ja alltså det bästa som finns är ju att fara ut på någon hundtillställning och "gissa ägaren/hunden" det är helt underbart vad många mäniskor som påminner om sina fyrfotade vänner och då inte för att de kämpar för att matcha utan jag tror på fullt allvar att mäniskor tenderar att liksom utseendemässigt "växaihop" med den ras de fastnar för (eller så väljer vi heltänkelt raser som påminner oss utseende mässigt) båda tankarna känns lite så här---> O_o:cautious::confused::nailbiting::up:

Gärna för mig, jag har så tjusiga hundar :p

Det må vara renrasiga och reggade hundar, men det här kan aldrig bli seriös avel. Bouviers som tillåts jaga får för "anlagstest". Jag är så jävla trött på alla som behandlar får som hundleksaker i en fåfäng strävan efter att få kalla sin hund vallhund:banghead::banghead::rage::rage::rage::rage:

Valpen biter fåren upprepade tillfällen så ulltussarna yr, och då slår de den med en räfsa(!) och är stolta över att den är så "keen"! GAH!

https://www.youtube.com/watch?t=1&v=IokDxsFFIPk

Det må vara renrasiga och reggade hundar, men det här kan aldrig bli seriös avel. Bouviers som tillåts jaga får för "anlagstest". Jag är så jävla trött på alla som behandlar får som hundleksaker i en fåfäng strävan efter att få kalla sin hund vallhund:banghead::banghead::rage::rage::rage::rage:

Valpen biter fåren upprepade tillfällen så ulltussarna yr, och då slår de den med en räfsa(!) och är stolta över att den är så "keen"! GAH!

Jadu.
Harover ar de ratt glada I sina "vallprov".
Exempel jag sett ar bland annat Airdale Terrier, Rottweiler och Dobermann. Schafer ar valdigt, valdigt vanligt.
Vallning? Skulle inte tro det va.

:cry: Stackars får... Och det där ska föreställa att lära hunden valla? Den jagar bara för att bita och gör typ motsatsen till vallning?? (jagar bort individer från flocken)

"some training required" ja, minst sagt...

Nu är jag väldigt off topic men blev så nyfiken på olika hundars förmåga till vallning efter att ha sett bouvieren i filmen. Föder själv upp DSG och tycker ju partisk som jag är att det är världens mest allsidiga hund. :) Har hört talas om vallande DSG och hittade denna film.

Eftersom jag kan nada om vallning frågar jag er som kan; är detta skräp eller kan den valla?

Nu är jag väldigt off topic men blev så nyfiken på olika hundars förmåga till vallning efter att ha sett bouvieren i filmen. Föder själv upp DSG och tycker ju partisk som jag är att det är världens mest allsidiga hund. :) Har hört talas om vallande DSG och hittade denna film.

Eftersom jag kan nada om vallning frågar jag er som kan; är detta skräp eller kan den valla?
I mitt tycke kan den inte valla. Det jag ser är en hund som lite på måfå springer runt en fårflock samtidigt som två personer är med och hjälper till att hålla ihop flocken, den ena med en lång käpp som ser ut att användas för att hålla hunden på lagom avstånd. Hunden ser inte ut att ha någon kontakt med fåren ö.h.t och på det hela taget ser det mer ut som att det går hyffsat pga att fåren är så pass vana och håller sig nära en av förarna på ren rutin. Hade människorna gått iväg hade det blivit pannkaka.

Kan inget om vallning heller men min spontana tanke tanke är precis lite de som @iNHALE skriver. Det ser ut som att fåren bara följer efter människorna (lite rädda oss från hunden, är vi tillräckligt nära så blir vi inte biten) inte att hunden faktiskt vallar fåren någonstans....

I mitt tycke kan den inte valla. Det jag ser är en hund som lite på måfå springer runt en fårflock samtidigt som två personer är med och hjälper till att hålla ihop flocken, den ena med en lång käpp som ser ut att användas för att hålla hunden på lagom avstånd. Hunden ser inte ut att ha någon kontakt med fåren ö.h.t och på det hela taget ser det mer ut som att det går hyffsat pga att fåren är så pass vana och håller sig nära en av förarna på ren rutin. Hade människorna gått iväg hade det blivit pannkaka.

Tycker också att hunden mest ser ut att springa lite hit och dit och att fåren bara intresserar sig för människorna. De som lagt ut filmen skriver så här på sin hemsida:

"In the video above it looks as if the sheep are following the humans but it's the dog that's keeping the sheep to the handler. In this exercise Suzy is wearing the sheep. Her moving back and forth is a way of keeping them gathered in a group and as we are moving around the pasture she is trying to keep the sheep "balance" to the handler. If Suzy wasn't there those sheep would have taken off up the hill."

Hm, tänker jag.

Tycker också att hunden mest ser ut att springa lite hit och dit och att fåren bara intresserar sig för människorna. De som lagt ut filmen skriver så här på sin hemsida:

"In the video above it looks as if the sheep are following the humans but it's the dog that's keeping the sheep to the handler. In this exercise Suzy is wearing the sheep. Her moving back and forth is a way of keeping them gathered in a group and as we are moving around the pasture she is trying to keep the sheep "balance" to the handler. If Suzy wasn't there those sheep would have taken off up the hill."

Hm, tänker jag.
Och om föraren inte var där skulle fåren fara åt alla håll och hunden skulle fara runt som en stirrig apa och försöka jaga ihop dom igen. Nu ska jag dock inte roasta dom helt, i samma läge hade nog många andra hundar antingen jagat skiten ur fåren och/eller tuggat stora tussar ur deras päls, så på ett plan ska dom har cred för att dom lyckats träna hunden så pass långt, även om det aldrig lär bli lika bra som en riktig vallhund.

Först behöver vi definiera vad vallning är. Är det att hunden springer runt djuren? Är det att den är styrbar så man kan placera den så att djuren går i en viss riktning? Är det att hunden kan läsa av och kommunicera med djuren på eget bevåg?

För mig är vallning kommunikationen mellan hund och djur, hundens förmåga att förutse vallningsdjurens avsikter, vilja att kontrollera dem och förmåga att stå emot tryck och faktiskt vända djur som inte vill bli vända. Jag jämför det ibland med att hunden är som en ryttare och fåren som en häst. Folk säger att de ridit när de en gång åkt häst med ledare, men andra menar att ridning blir det först när man börjar prata om högre skolans dressyr, med allt det innebär av kroppsmedvetenhet och finstämd kommunikation.

Alltså, man får skilja lite på att hunden visar vallningsbeteenden, att hunden med lydnad kan flytta snälla djur djur och att hunden kan valla.

Jag har sett DSG som eftersom de växt upp på gårdar med BCs förstått att djuren i vissa lägen ska förflyttas i viss riktning. De hjälper till spontant efter bästa förmåga och pendlar ivrigt skällandes bakom flocken. Flyttar de djuren? Ja. Har de överblick och gör det mot en balanspunkt? Nej. Kan de stå emot och flytta en flock som inte vill gå? Nej.

Tycker jag att det är vallning på filmen? Nej. Men det är klart vallningsbeteenden. Mycket begränsad användbarhet, men visst fyller det en funktion. Till den dag man ska göra det på får som ser en havreåker. Eller inte är vana vid att följa folk. Och det är ju då - när djuren INTE VILL - som vallhunden faktiskt behövs.

Som jämförelse kommer här en video (komplett med fjantig musik) på Fridolf när han var 12 veckor gammal. Det här är en hund som föddes med djurkänsla, hade verktygen i ryggmärgen från dag ett (lägga tryck för att flytta, eftergift för att lugna och flankering för att styra/bromsa) och som inte drömmer om att rusa runt och slita ulltussar.

Långt ifrån alla BCs föds såna här, men vi har faktiskt avelsmaterial nog för att i princip enbart använda såna här hundar i djurhanteringen. Varför använda nått annat?

Värt att notera är BCn i bakgrunden. Av nån anledning så är det BCs som jobbar som funktionärer även på kroppsvallarföreningens tävlingar... ;)

Men ja, i senaste numret av Omkring (SVaKs medlemstidning) är det bilder på en Beardis som vallar nöt. Så visst poppar det upp användbara hundar inom andra raser. Sen ska vi nog inte börja jämföra hur många träningstimmar det tagit att grunda den jämfört med en normalbegåvad BC... ;)

Först behöver vi definiera vad vallning är. Är det att hunden springer runt djuren? Är det att den är styrbar så man kan placera den så att djuren går i en viss riktning? Är det att hunden kan läsa av och kommunicera med djuren på eget bevåg?

För mig är vallning kommunikationen mellan hund och djur, hundens förmåga att förutse vallningsdjurens avsikter, vilja att kontrollera dem och förmåga att stå emot tryck och faktiskt vända djur som inte vill bli vända. Jag jämför det ibland med att hunden är som en ryttare och fåren som en häst. Folk säger att de ridit när de en gång åkt häst med ledare, men andra menar att ridning blir det först när man börjar prata om högre skolans dressyr, med allt det innebär av kroppsmedvetenhet och finstämd kommunikation.

Alltså, man får skilja lite på att hunden visar vallningsbeteenden, att hunden med lydnad kan flytta snälla djur djur och att hunden kan valla.

Jag har sett DSG som eftersom de växt upp på gårdar med BCs förstått att djuren i vissa lägen ska förflyttas i viss riktning. De hjälper till spontant efter bästa förmåga och pendlar ivrigt skällandes bakom flocken. Flyttar de djuren? Ja. Har de överblick och gör det mot en balanspunkt? Nej. Kan de stå emot och flytta en flock som inte vill gå? Nej.

Tycker jag att det är vallning på filmen? Nej. Men det är klart vallningsbeteenden. Mycket begränsad användbarhet, men visst fyller det en funktion. Till den dag man ska göra det på får som ser en havreåker. Eller inte är vana vid att följa folk. Och det är ju då - när djuren INTE VILL - som vallhunden faktiskt behövs.

Tack för en mycket bra förklaring! Är övertygad om att mina egna DSG skulle vara en katastrof i en fårhage. Nu ska jag sluta kapa tråden. ;)

Jättebra inlägg i sin helhet! Jag tar med endast ovanstående, för att jag tror att det är lätt att tro att en riktigt lydig hund är duktig på att valla och känner att det här kan vara ett bra exempel. Hunden är förstås jätteduktig men är den en duktig vallhund?

Jättebra inlägg i sin helhet! Jag tar med endast ovanstående, för att jag tror att det är lätt att tro att en riktigt lydig hund är duktig på att valla och känner att det här kan vara ett bra exempel. Hunden är förstås jätteduktig men är den en duktig vallhund?

Det går inte att säga utan att se vad den gör utan kommendering. Den ser inte ut att ha speciellt mycket av vare sig balans eller djurkänsla men det finns det ju bsbcs som saknar också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 518
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar