Oseriös avel, hästversionen

Innan man ironiserar för mycket så vet jag en arabhingst som lyckats med bedriften att helt jävla obemärkt ta sig ur sin hage. In i stonas. Sätta på stoet. Ta sig tillbaka till sin hage och stå där och gnola. Utan att nån såg. Trots hagarna i olika ändar av gården.

Hysset uppdagades när ungen skulle registreras och det inte var gårdens avelshingst - som stoet var betäckt med - som var pappa. Araberna härstamningsverifieras mot föräldrarna.

Så vem fan var det? INGEN trodde det kunde vara lillknatten, unghingsten. Nä det skulle vara omöjligt. Men för utesluta skickade man in prov från honom.

Det var inte omöjligt. Han är iaf pappa till fölungen, bevisat.
Jo, men det var som jag skrev tidigare i tråden o frågade hur ofta det händer. Självklart KAN det ju hända, det betvivlar jag inte en sekund men det känns konstigt att varenda tjuvbetäckning skulle vara resultatet av en hingst som helt obemärkt tagit sig in, fått sig ett skjut och sen tagit sig ut, utan att lämna minsta spår efter sig. I exemplet som @mooi tog upp lät det dessutom som att det hade hänt mitt på dagen att hingsten tagit sig ur sin hingsthage och sprungit förbi en (bemannad?) butik, tagit sig in till stoet och sen lika obemärkt hoppat tillbaka igen, men jag kan ha missuppfattat henne.

Det var nog snarare det exemplet jag ironiserade över än att det inte kan hända alls.
 
det känner jag igen. undrar om det kan vara samma. är ganska säker på att det var shettismamma och Minotauros som pappa. minns att jag reagerade väldigt eftersom just mamman var shettis. och hon som hade dom hade ju dessutom gjort om det.
Ingen aning om det är samma, detta är folk jag känner till väldigt löst bara. Det kan ju också vara så att Minotauros är en poppis hingst bland shettisägare som vill ägna sig åt spännande blandningar. ;)
 
Jo, men det var som jag skrev tidigare i tråden o frågade hur ofta det händer. Självklart KAN det ju hända, det betvivlar jag inte en sekund men det känns konstigt att varenda tjuvbetäckning skulle vara resultatet av en hingst som helt obemärkt tagit sig in, fått sig ett skjut och sen tagit sig ut, utan att lämna minsta spår efter sig, i exemplet som @mooi tog upp lät det dessutom som att det hade hänt mitt på dagen att hingsten tagit sig ur sin hingsthage och sprungit förbi en (bemannad?) butik, tagit sig in till stoet och sen lika obemärkt hoppat tillbaka igen, men jag kan ha missuppfattat henne.

Det var nog snarare det exemplet jag ironiserade över än att det inte kan hända alls.

Det är så det ska ha gått till. Därav det omöjliga. Vad som hänt är det ingen som vet men avkommans pappa är inte den modern seminerades med på stationen utan det någon annan. Man påbörjade DNA-testning men gjorde aldrig klart, utan drog slutsatsen att min var pappan. Han var hingst det året men kastrerades senare den sommaren.
 
Jämförelsen med hundaveln haltar - det blir väldigt mycket färre avkommor på ett sto.
Jag tycker att hästaveln ändå klarar sig undan mycket fulavel just för att hingst är krångligt att ha.
Vet inte när jag såg en hingst sist. Känns som det är ovanligare nu för tiden.
Sen att vilket halvblodssto som helst med stam är ok att avla på är för mig ett mysterie. Hispiga talanglösa halvblodston som inte ens tål att köras in och knappt går att rida av en normalkunnig ryttare ska betäckas av tävlingshingstar.
Det borde avlas mer på rid och körbara halvblodshästar i det här landet. Så slapp vi kanske korsningsaveln med alla dessa travarkorsningar.
Temperamentet/användbarheten borde vara minst lika viktigt som exteriören/hållbarheten.

Jag fascineras dessutom av att folk VÅGAR utsätta sina ston för en fölning om dom inte har koll på läget.

Jag köpte ju min kompis experimentavel. Jag ville ha en körhäst, min sista häst hoppas jag. En stadig cool typ att köra en o annan stock i skogen med. Kompisen är erfaren uppfödare av de olika raserna vbltravare, halvblod o PRE. Och så hade hon sin skogshäst. Världens stadigaste ardennermärr. Så hon gjorde en "körhäst" åt mig. PREhingsten som är körd och har ett fantastiskt temperament fick betäcka ardennern. Vi tycker bägge det är jättespännande att se hur han kommer att se ut.
En mycket planerad one of a kind korsningsavel alltså.
 
För länge sedan gick tre hingståringar i en hage - översta ribban knäcks i hagen. Den ena hingsten hittas inne hos en märr i en annan hage - där staketet var helt. Dom var bägge av mycket bra lipizzanerstam och inte släkt så ägaren beslöt sig för att låta eventuellt föl födas. Stoet såldes sen dräktigt under förståelse att det inte gick att få papper på fölet. Fölet föddes och var fantastiskt fint. Kastrerades tidigt. Blev en trevlig ridmodell. Av någon anledning blodtypades han och då upptäcktes det att han absolut inte var renrasig lipizzaner...den ena av dom andra unghingstarna var korsning Knabstrup/Arab/New Forest. Hoppsan. Hoppa kunde han hingsten iallafall. Han hade inte bara hoppat in till märren utan hoppat tillbaks till kompisen också.
 
Såna ston som du beskriver är inte helt ovanligt att man betäcker än idag, och jag förstår heller inte varför man gör det om inte märren har presterat exceptionellt bra...

Jag förstår det knappt ens om stoet presterat riktigt bra. Tiden man spenderar på tävlingsbanan med hästen är extremt liten i förhållande till tiden hästen hanteras och rids i övrigt. Hästen lär ju dessutom inte må vidare bra själv, varför riskera att sätta fler såna till världen?
 
Jag förstår det knappt ens om stoet presterat riktigt bra. Tiden man spenderar på tävlingsbanan med hästen är extremt liten i förhållande till tiden hästen hanteras och rids i övrigt. Hästen lär ju dessutom inte må vidare bra själv, varför riskera att sätta fler såna till världen?
Det var dessutom en ardenner. En nervös ardenner.
 
Min häst, den jag nämner tidigare i tråden, är "anklagad" för att ha tjuvbetäckt ett sto som var hos uppfödaren för seminering. Detta bör ha varit omöjligt då min häst ska dagtid ha hoppat ut ur hingsthagen, korsat stallplanen där gårdsägaren har en butik, hoppat in till stoet och betäckt, hoppat ut igen och smugit tillbaka till hingsthagen utan att bli sedd. Enligt min hästs uppfödare ska det vara helt omöjligt men min står ändå som pappa på blup :angel:

Om det är en icke godkänd hingst så tror jag att det har DNA-testats att det är din som är pappan.

Min valack gick med ston som treåring och det resulterades i ett antal avkommor, en av ägarna ville ha med pappan i stammen, hon visste vem som var pappan men stammen kom inte med i blup förrän hennes häst var DNA testad mot min.

Det går alltså inte att uppge random häst som pappa och få en det i blup - det måste verifieras
 
Det är så det ska ha gått till. Därav det omöjliga. Vad som hänt är det ingen som vet men avkommans pappa är inte den modern seminerades med på stationen utan det någon annan. Man påbörjade DNA-testning men gjorde aldrig klart, utan drog slutsatsen att min var pappan. Han var hingst det året men kastrerades senare den sommaren.
Då måste det varit ganska så länge sen.
Jag är helt säker på att SWB (dåvarande ASVH inte reggar utan att verifiera härstamning)
 
Då måste det varit ganska så länge sen.
Jag är helt säker på att SWB (dåvarande ASVH inte reggar utan att verifiera härstamning)

2010 eller 11.
Det är möjligt att de testade, jag har inte hela bilden då jag inte ägde hästen då men när jag pratat med uppfödaren säger han att det bör ha varit omöjligt, men att de testade (men inte testade färdigt? Hängde inte riktigt med) och då pekade det på min, och ja -han har en registrerad avkomma men det är en jättekonstig historia överhuvudtaget. Stoägarna var inte jättenöjda iallafall då det var ett hoppsto som skulle semineras med fin hopphingst, inte tjuvbetäckas av 2-årig dressyrhingst...
 
2010 eller 11.
Det är möjligt att de testade, jag har inte hela bilden då jag inte ägde hästen då men när jag pratat med uppfödaren säger han att det bör ha varit omöjligt, men att de testade (men inte testade färdigt? Hängde inte riktigt med) och då pekade det på min, och ja -han har en registrerad avkomma men det är en jättekonstig historia överhuvudtaget. Stoägarna var inte jättenöjda iallafall då det var ett hoppsto som skulle semineras med fin hopphingst, inte tjuvbetäckas av 2-årig dressyrhingst...

Om det var såpass sent i tid är det helt säkert att det är din som är pappan. inte en chans att ASVH skulle reggat utan att stammen var verifierad

Så din 2-åriga dressyr hingst är nog den hulda fadern.

För övrigt så undrar jag om ingen tänkt scenariot tvärt om - att det var stoet som hoppade in till din häst - det är inte särskilt otippat tycker jag om hon dessutom var hoppstammad
 
Först generellt:
Det bär mig emot att kalla det för avel när det inte finns någon genomtänkt plan bakom betäckningen. All fölproduktion är inte avel! Inte ens om den är planerad!

Vissa ponnyuppfödare kan jag fundera över. Ponnyerna är säkert fina och bra men när man har 15 stycken föl till treåringar hemma, tillsalu sen den dag de fötts. Varför betäcker man om och producerar fler? Även om individerna är bra, välstammade och trevliga så har ju marknaden tydligt talat om att den inte vill ha?
Fast där är jag oenig, även om jag generellt är emot massproduktion av föl.
Jag hävdar envist att just ponnyer ska man inte räkna med att få sålt innan de är inridna, grundutbildade och i tävlingsbar ålder. För målgruppen är ofta barn-tonåringar som vill tävla. Och då vill de inte ha några unghästar.
Allt annat än att sälja dem tidigast vid 5 års ålder ser jag som bonus.
Är det en uppfödare med gott om utrymme och kanske egen grovfoderproduktion, där hästarna är sidoprojekt till gårdens kossor eller nåt, så tycker jag inte att det är ett dugg konstigt om det föds ett gäng föl om året. De är väl till salu hela tiden, men utan panik att sälja dem...
Däremot om pappa var halvblodet vill jag inte veta hur det gick till.
Nej det vill du inte. :crazy::rage:
Jag vet flera fall av shetlandsston som har betäckts naturligt med halvblodshingstar och det borde fanimej vara straffbart. Men djurskyddet gör inget åt saken.
 
Först generellt:

Nej det vill du inte. :crazy::rage:
Jag vet flera fall av shetlandsston som har betäckts naturligt med halvblodshingstar och det borde fanimej vara straffbart. Men djurskyddet gör inget åt saken.
Förklara på den här nivån: är det alltid människor som hjälper till med extraordinära åtgärder och med avsikt, eller sker det naturligt i hagen därför att "folk är idioter", och släpper in sto och hingst i samma hage för att de är naiva och "inte tror att det ska bli något"?
 
Först generellt:
Det bär mig emot att kalla det för avel när det inte finns någon genomtänkt plan bakom betäckningen. All fölproduktion är inte avel! Inte ens om den är planerad!


Fast där är jag oenig, även om jag generellt är emot massproduktion av föl.
Jag hävdar envist att just ponnyer ska man inte räkna med att få sålt innan de är inridna, grundutbildade och i tävlingsbar ålder. För målgruppen är ofta barn-tonåringar som vill tävla. Och då vill de inte ha några unghästar.
Allt annat än att sälja dem tidigast vid 5 års ålder ser jag som bonus.
Är det en uppfödare med gott om utrymme och kanske egen grovfoderproduktion, där hästarna är sidoprojekt till gårdens kossor eller nåt, så tycker jag inte att det är ett dugg konstigt om det föds ett gäng föl om året. De är väl till salu hela tiden, men utan panik att sälja dem...

Nej det vill du inte. :crazy::rage:
Jag vet flera fall av shetlandsston som har betäckts naturligt med halvblodshingstar och det borde fanimej vara straffbart. Men djurskyddet gör inget åt saken.

De uppfödare jag tänkte på gör ingenting med ponnyerna. Vi talar A- och B-ponnyraser. Så det blir (pga brist på ryttare, tid etc antar jag?) inte utbildat etc. Utan de går där. Kostar som du säger säkert ingenting. När de blir äldre (4+) betäcks stona. Och så blir de fler.

Det har jag svårt förstå. Att man har knattar på tillväxt för att sen rida in/köra in/utbilda har jag inte alls svårt förstå. Det är enda sätter få betalt dör en liten ponny. Men när det liksom inte händer.

När jag sökte shettis fanns mer än en som hade "hur många som helst" i olika åldrar att välja på. Alla med pass
Och vacc och sådär. Men ingen var mer än hjälpligt grundhanterad. Oavsett ålder.
 
Förklara på den här nivån: är det alltid människor som hjälper till med extraordinära åtgärder och med avsikt, eller sker det naturligt i hagen därför att "folk är idioter", och släpper in sto och hingst i samma hage för att de är naiva och "inte tror att det ska bli något"?
Jag har inte varit med när det har betäckts, så jag kan inte svara för hur de har gjort rent praktiskt. Men jag vet att det har varit högst planerat i flera fall.
Det har t.ex funnits ett shetlandssto (eller liknande, vet inte om den har stam) och en hingst av mindre halvblodsstorlek (fläckig givetvis... :meh: ), samt ett antal avkommor i storlek mellan dessa två, på en gård här i kommunen. Via kontakter vet jag att det är den stora hingsten som är far till avkommorna.
Jag har även varit, när jag jobbade som hovslagare, på en gård där det fanns ett renrasigt shetlandssto som fick ett par avkommor med halvblodspappa.
 
2010 eller 11.
Det är möjligt att de testade, jag har inte hela bilden då jag inte ägde hästen då men när jag pratat med uppfödaren säger han att det bör ha varit omöjligt, men att de testade (men inte testade färdigt? Hängde inte riktigt med) och då pekade det på min, och ja -han har en registrerad avkomma men det är en jättekonstig historia överhuvudtaget. Stoägarna var inte jättenöjda iallafall då det var ett hoppsto som skulle semineras med fin hopphingst, inte tjuvbetäckas av 2-årig dressyrhingst...

Alla hästar som registrerats hos ASVH från 2006 och framåt är DNA-testade mot uppgiven fader.
Står din häst som far är avkomman testad och det har visat sig att han är fadern.

De flesta tjuvbetäckningar sker för att någon har slarvat och sen inte vågat berätta det. Den mest kända är väl den som resulterade i hingsten Capitano. Han sades vara en avkomma till Corporal men när alla hans avkommor blev skimlar förstod man att han måste ha två skimmelföräldrar och Capitano var brun. Det sägs istället vara icke godkände unghingsten Grand Vikar. En hästskötare tappade hingst eller sto, betäckning skedde, och hästskötaren vågade inte säga något.
 
Jag tycker att medveten avel på sjuklig exteriör och genetiska sjukdomar är värre än buskaveln... Mord vs dråp liksom.

Typ sjöhästaraber med andningsproblem. Att vägra testa sina avelsdjur för PSSM. Att avla fram muskelknippen med tekoppshovar. Osv.

Jag som håller på med araber har hört talas om en enda arab som ev har problem med andningen. Det finns enstaka exemplar som är riktigt extrema, och då menar jag i världen, inte i Sverige. Många av dessa extrema hästar har inte problem med andningen.
 
Jag kan tycka att vbl-travare vore kul att korsa med islandshäst.
Orsak?
Få fram en lite större och mer varmblodig ras med starkare tölt. Som bekant (?) är det ju samma mutation hos vbl-travarna, i stort sett i samma frekvens, som på islandshästarna som gör att båda hästraser ofta (st) har tölt. Bland amerikanskstammade vbl är det väl i stort sett 97% av hästarna som faktiskt har tölt.

Jag ser också en vits att korsa vbl-travare med arab, för distansritt. Kombinationen verkar få med sig styrkorna hos respektive ras för disciplinen.
[URL=http://s1234.photobucket.com/user/BWOGirl/media/DSC_0862_zps7eec2627.jpg.html][/URL]
Och så kan en island-varmblod korsning se ut. Ja, han såg och kändes som en större variant av islandhäst fast finns fåtal islänningar med samma mankhöjd ca 1,50 i mkh. Med en bättre utbildning m.m hade han vart underbar, i skogen gick han bra. Hade 5gångarter dock inget jag kunde utnyttja då han inte var gångartsutbildad eller jag var en fena på islandshästar, men han kastade gärna in extra gångarterna ibland därav visste de fanns där.
För mig äg. sa var islandspappa och varmblodsmamma. Hur vidare korsningen var planerad, det vet jag inte.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp