Oseriös avel, hästversionen

Jag kan tycka att vbl-travare vore kul att korsa med islandshäst.
Orsak?
Få fram en lite större och mer varmblodig ras med starkare tölt. Som bekant (?) är det ju samma mutation hos vbl-travarna, i stort sett i samma frekvens, som på islandshästarna som gör att båda hästraser ofta (st) har tölt. Bland amerikanskstammade vbl är det väl i stort sett 97% av hästarna som faktiskt har tölt.

Jag ser också en vits att korsa vbl-travare med arab, för distansritt. Kombinationen verkar få med sig styrkorna hos respektive ras för disciplinen.

Mja säger jag. Korsningarna får ofta problem med att få ner pulsen i tid. En ren arab kan komma galopperandes in i grinden och ha under 64 slag/minut mindre än 2 min senare. Medans korsningarna brukar behöva extremt mkt mer. Ofta uppemot 12 min, och det är värdefull tävlingstid!

Så nej, korsningarna har inte en chans i eliten. På amatörnivå så duger de såklart utmärkt. Men det gör de flesta andra raser med.
 
Själv har jag inget emot korsningar om dom har korsats med syfte och omtankte, finns ju hur många fina tävlingsponnyer som helst som är korsningar. Dessutom gör travare och travarkorsningar bra ifrån sig i distansridning.

Men att däremot korsa hej vilt utan att ha ett förnuftigt syfte är som du säger bara produktion.
 
Min första tanke som dök upp var varför? Alltså, islänning + travare köper jag som bruksindivider (dvs att enstaka fall tillverkas) men arab + travare? Finns det behov av den korsningen, dvs att araberna inte håller måttet i distansen och vill man i så fall avla fram en ny typ av distanshäst, eller gäller det enstaka individer där med? För den kombinationen låter i mina ögon som att den kanske eventuellt skulle kunna funka i ett längre perspektiv; om man har ett långsiktigt avelsmål, men det förutsätter att det finns ett behov att fylla.
Ta inte mitt inlägg som kritik, utan det var mer en reflektion.

Tar det inte som kritik.
Nja, nu är det ju inte jag som hittat på att korsta vbl-travare och arab för distans, utan det görs.
Jag har uppfattat att man vill få den "ultimata" distanshästen med travarens faktiskt enorma hållbarhet, och arabens kvickhet.
 
Tar det inte som kritik.
Nja, nu är det ju inte jag som hittat på att korsta vbl-travare och arab för distans, utan det görs.
Jag har uppfattat att man vill få den "ultimata" distanshästen med travarens faktiskt enorma hållbarhet, och arabens kvickhet.
Fast det stämmer inte. Korsningarna har inte en chans mot de rena araberna. Araben är mkt uthålligare än en travare. Araben gör av med överskottsvärme extremt mkt snabbare än en travare. Och araberna får man nyförsäkra upp Tillomed 17 års ålder, travarna får man inte ens försäkra benen på, och du tror att travarna skulle vara hållbarare?

Vill du ha en elithäst så tar du en renrasig arab av rätt stam och exteriör.
På lägre nivå kan de såklart hävda sig, men det kan de flesta lite lättare raser göra.
 
Jag tycker att medveten avel på sjuklig exteriör och genetiska sjukdomar är värre än buskaveln... Mord vs dråp liksom.

Typ sjöhästaraber med andningsproblem. Att vägra testa sina avelsdjur för PSSM. Att avla fram muskelknippen med tekoppshovar. Osv.

Som @kimmis87 säger, många av de extrema araberna har otroligt nog inte problem. Dock tycker jag inte att det är något att sträva efter, vare sig estetiskt eller för ev problem med avkommorna.

Jag känner till några araber med extremt huvud som haft svårt med andningen (inte i Sverige). En av dem var ett rätt berömt sto. Hennes avkommor har alla haft tämligen normala skallar, inte alls så exotiska som hennes. Dvs det är inte alls säkert att det går i arv även om jag som sagt inte tycker det är något att sträva efter.

Vad gäller araber är jag faktiskt mer bekymrad över benställ, gångarter och ridbarhet som aveln ser ut idag.
 
Som @kimmis87 säger, många av de extrema araberna har otroligt nog inte problem. Dock tycker jag inte att det är något att sträva efter, vare sig estetiskt eller för ev problem med avkommorna.

Jag känner till några araber med extremt huvud som haft svårt med andningen (inte i Sverige). En av dem var ett rätt berömt sto. Hennes avkommor har alla haft tämligen normala skallar, inte alls så exotiska som hennes. Dvs det är inte alls säkert att det går i arv även om jag som sagt inte tycker det är något att sträva efter.

Vad gäller araber är jag faktiskt mer bekymrad över benställ, gångarter och ridbarhet som aveln ser ut idag.
Där är vi 2! Gångarter och ridbarhet är det många som inte alls tittar på när de avlar verkar det som.

Är det Namusca du pratar om? Hon såg ju ut så för att hon hade legat fel i livmodern väl? Eller tänker du på någon annan?
 
Där är vi 2! Gångarter och ridbarhet är det många som inte alls tittar på när de avlar verkar det som.

Är det Namusca du pratar om? Hon såg ju ut så för att hon hade legat fel i livmodern väl? Eller tänker du på någon annan?

Nej, inte hon. Jag vet att hennes utseende berodde på en en skada/felläge i livmodern. Hennes anfäder är ju inte direkt kända för sina extrema/exotiska utseenden utan snarast för ganska enkla skallar och goda atletiska förmågor.
 
Jag är ju mest insatt i swb-aveln och därför hamnar fokus av naturliga skäl mest på den, men finns det inte rätt gott om "organiserad" avel där det gått helt åt helvete inom andra raser? Tänker t.ex. på de där miniatyrhästarna där man avlat på nån dvärggen? Tennessee walking horse är väl ett annat exempel, eller är det bara framridet de där extrema rörelserna? Vet ju att just den sistnämnda varit i blåsväder tidigare på grund av oschyssta träningsmetoder.
 
Kan vara _helt_ ute och segla i ovanstående inlägg, men det är uppfattningen jag har fått, att man försöker få fram så små miniatyrer det går? Bara hoppa på mig om jag har fel. Tennessee walking horse ser helt konstiga ut på en del bilder jag får upp, och då tänker jag inte bara på uppställningsbilderna utan även vissa där de bara står rätt upp och ner, men de kanske är "dåliga" exemplar för rasen?
Blir för övrigt helt jävla illamående av vissa av bilderna när jag googlar T W H och ser vad de stackarna verkar få utstå för att röra sig så där. :cry:
 
@Fritidsryttare: Jag tror inte TWH är så farligt sönderavlad utan det är metoderna, utrustningen och skoningen som främst ställer till det för dem. De har iaf något av världens bästa temperament med tanke på att de inte surnat ur totalt på människan trots vad många av dem varit med om :cry:

Aveln på minihästar med dvärggenen är vidrig, de har ofta fel på de inre organen och ofta får lungorna inte plats :rage: :cry:
 
Kan vara _helt_ ute och segla i ovanstående inlägg, men det är uppfattningen jag har fått, att man försöker få fram så små miniatyrer det går? Bara hoppa på mig om jag har fel. Tennessee walking horse ser helt konstiga ut på en del bilder jag får upp, och då tänker jag inte bara på uppställningsbilderna utan även vissa där de bara står rätt upp och ner, men de kanske är "dåliga" exemplar för rasen?
Blir för övrigt helt jävla illamående av vissa av bilderna när jag googlar T W H och ser vad de stackarna verkar få utstå för att röra sig så där. :cry:

Kan du inte visa bild på vad för häst du menar?

Jag känner uppfödare av miniatyrhästar, och de siktar inte på så små hästar som möjligt. Utan det verkar vara att de ska se ut som riktiga hästar, men vara under ett visst mått som gäller. Dessutom så körs de ofta och man verkar värdera bra rörelser.

De jag känner till skulle aldrig avla på dvärggenen. Hästar som har den är så långt ifrån rasstandard som det går att bli typ. Och rastyp är mkt viktigt tydligen. De ska ju se ut som små araber
 
Kan du inte visa bild på vad för häst du menar?

Som moderator säger att jag att det är helt ok att diskutera godkända hingstar och lägga in bilder på dem som man har rätt att använda (forumets regler om bilder gäller förstås även här). Däremot ska man vara försiktig med att nämna andra hästar vid namn och lägga ut bilder på dem.
 
Fast det stämmer inte. Korsningarna har inte en chans mot de rena araberna. Araben är mkt uthålligare än en travare. Araben gör av med överskottsvärme extremt mkt snabbare än en travare. Och araberna får man nyförsäkra upp Tillomed 17 års ålder, travarna får man inte ens försäkra benen på, och du tror att travarna skulle vara hållbarare?

Vill du ha en elithäst så tar du en renrasig arab av rätt stam och exteriör.
På lägre nivå kan de såklart hävda sig, men det kan de flesta lite lättare raser göra.
Det skiljer tydligen mer än vad jag trott mellan olika försäkringsbolag,
I det jag har blir det en mer begränsad försäkring för hästar som tränas/tävlar i trav, monte och galopp så där hänger det inte på rasen utan på träningen.
 
Som moderator säger att jag att det är helt ok att diskutera godkända hingstar och lägga in bilder på dem som man har rätt att använda (forumets regler om bilder gäller förstås även här). Däremot ska man vara försiktig med att nämna andra hästar vid namn och lägga ut bilder på dem.
Jag tycker att det görs överallt på forumet i div trådar? Kolla bara oseriös avel på hunddelen... Så jag ser inte varför man inte skulle göra samma här? Vad är skillnaden?
 
Fast det stämmer inte. Korsningarna har inte en chans mot de rena araberna. Araben är mkt uthålligare än en travare. Araben gör av med överskottsvärme extremt mkt snabbare än en travare. Och araberna får man nyförsäkra upp Tillomed 17 års ålder, travarna får man inte ens försäkra benen på, och du tror att travarna skulle vara hållbarare?

Vill du ha en elithäst så tar du en renrasig arab av rätt stam och exteriör.
På lägre nivå kan de såklart hävda sig, men det kan de flesta lite lättare raser göra.

Nja.
Travare som inte är tränade/tävlade i trav får du försäkra benen på.
Om du jämför "normal" träning för vbl-travare med "normal" träning för andra hästtyper så är det ett under att inte fler travare går sönder. Den typen av belastning tål inte andra raser heller.
 
Nja.
Travare som inte är tränade/tävlade i trav får du försäkra benen på.
Om du jämför "normal" träning för vbl-travare med "normal" träning för andra hästtyper så är det ett under att inte fler travare går sönder. Den typen av belastning tål inte andra raser heller.
Oavsett så har korsningarna inte en chans i de stora mästerskapen. Så nej det finns ingen anledning att korsa arab och travare för att få fram distanshästar. Araber som har distansstam håller för distans så någon extra hållbarhet behövs inte direkt heller. Även om jag inte är säker på att trav är tuffare för hästen än vad distans skulle vara ;)
 
Kan du inte visa bild på vad för häst du menar?

Jag känner uppfödare av miniatyrhästar, och de siktar inte på så små hästar som möjligt. Utan det verkar vara att de ska se ut som riktiga hästar, men vara under ett visst mått som gäller. Dessutom så körs de ofta och man verkar värdera bra rörelser.

De jag känner till skulle aldrig avla på dvärggenen. Hästar som har den är så långt ifrån rasstandard som det går att bli typ. Och rastyp är mkt viktigt tydligen. De ska ju se ut som små araber

Menar du bild på miniatyrhästar som har dvärggen?
Jag körde bara en enkel googling på engelska nu och tänker att dina bekanta antagligen avlar med det här som mål, vilket i mina ögon är helt OK
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Miniatuurpaardje.jpg
Men på samma bildgoogling så fanns även en hel del i stil med den här, i mina ögon för många resultat för att vara ett enstaka undantag, då det väl är en defekt gen som man absolut inte önskar i den seriösa aveln av miniatyrhästar. Eller har jag förstått fel då?
https://www.google.se/search?q=tennessee+walking+horse&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjp8rTY_-DOAhWnYJoKHUV1Dr8Q_AUICCgB&biw=1197&bih=626#tbm=isch&q=miniature+horse&imgrc=JYN4asfEvssl5M%3A
När man googlar och läser lite om miniatyrer med dvärggen så verkar det som att att mångas reaktion är "vad gulligt!!" (i mina ögon ser de helt abnorma ut...), och vissa människor har en tendens att avla på allt som ser gulligt ut, men jag kanske är extremt fördomsfull.

Summa summarum: Jag har fått för mig att det finns de som avlar för att få fram så små hästar som möjligt, även om de som är seriösa undviker dvärggenen. Men jag är inte insatt för fem öre i miniatyrhästaveln och kan mycket väl ha fel och då får ni gärna rätta mig.
 
@Fritidsryttare: Jag tror inte TWH är så farligt sönderavlad utan det är metoderna, utrustningen och skoningen som främst ställer till det för dem. De har iaf något av världens bästa temperament med tanke på att de inte surnat ur totalt på människan trots vad många av dem varit med om :cry:

Aveln på minihästar med dvärggenen är vidrig, de har ofta fel på de inre organen och ofta får lungorna inte plats :rage: :cry:
Ok! Ägnade lite tid på att googla mer om T W H och du verkar ha rätt, det var egentligen bara en ögonblicksbild som såg helt sjuk ut på en häst i skritt, men den är knappast representativ. En del av dem verkar ha påfallande korta ryggar när man kollar bilder (undrar om det är så att rasen dras med ryggproblem, någon som vet?), men det står även uttryckligen i rasbeskrivningen att de ska ha just korta ryggar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp