Oseriös avel, hästversionen

kompisen hade två hästar på inridning. halvblod/shettis. tydligen planerat. för det var samma mamma på dom och ett år mellan dom.
Den korsningen har jag också stött på, man undrar ju hur det gick till rent fysiskt. Förutsätter att man använde sig av AI/TAI men det låter som mycket pengar och besvär för en väldigt osäker korsning.
 
Haha den ja!! Nästan lika illa i mina ögon, också en levande legend som t.o.m en total novis som en själv hört talas om (mamma är travnörd)

Ett perfekt exempel på en häst som aldrig skulle kommit i närheten av att gå i avel just pga psyket :meh: Vad jag förstått lämnar han inte roliga hästar men även om alla avkommor hade varit vettiga förstår jag inte hur man kan ta risken att få en avkomma med hans temperament.
 
Ett perfekt exempel på en häst som aldrig skulle kommit i närheten av att gå i avel just pga psyket :meh: Vad jag förstått lämnar han inte roliga hästar men även om alla avkommor hade varit vettiga förstår jag inte hur man kan ta risken att få en avkomma med hans temperament.
W S B var väl den de tog med två språnglinor, en på var sida, varje gång den skulle ledas?
Vi har väl några likande exempel inom halvbloden också, om än inte riktigt lika illa. Är det inte Hertigen som var rätt välkänd på sin tid till exempel, eller minns jag helt galet? :D
 
En annan tanke som dyker upp är tjuvbetäckningar. Hur vanliga är de och en mer relevant fråga, hur ofta är det som en tjuvbetäckning faktiskt inte upptäcks? Dvs hingsten hoppar in i hagen, betäcker utan större spår efter sig, och hoppar ut igen och försvinner? Tänker att vid minsta misstanke så ultraljudar man och klämmer, eller? Annars känns tjuvparningar och tjuvbetäckningar som en väldigt bekväm ursäkt för att få fram den där bastarden som man egentligen ville ha men inte vågar erkänna, typ. :angel:

Min häst, den jag nämner tidigare i tråden, är "anklagad" för att ha tjuvbetäckt ett sto som var hos uppfödaren för seminering. Detta bör ha varit omöjligt då min häst ska dagtid ha hoppat ut ur hingsthagen, korsat stallplanen där gårdsägaren har en butik, hoppat in till stoet och betäckt, hoppat ut igen och smugit tillbaka till hingsthagen utan att bli sedd. Enligt min hästs uppfödare ska det vara helt omöjligt men min står ändå som pappa på blup :angel:
 
W S B var väl den de tog med två språnglinor, en på var sida, varje gång den skulle ledas?
Vi har väl några likande exempel inom halvbloden också, om än inte riktigt lika illa. Är det inte Hertigen som var rätt välkänd på sin tid till exempel, eller minns jag helt galet? :D

Nej, de hade stänger och inte linor för att han inte skulle komma åt dem. Nu vet jag inte om det är sant men det sägs att ägaren sa åt skötarna att skjuta hästen om han kom lös när de frågade vad de skulle göra om han gjorde det :meh:

banker.jpg

Sagda hingst.
 
Den korsningen har jag också stött på, man undrar ju hur det gick till rent fysiskt. Förutsätter att man använde sig av AI/TAI men det låter som mycket pengar och besvär för en väldigt osäker korsning.

Om mamman är halvblod så stoet i ett dike bara. Eller så lägger sig stoskrället. De löser det oftast. Däremot om pappa var halvblodet vill jag inte veta hur det gick till.

Men mer än en shettiskorsning har kommit till gör att shettishingsten "är så liten och i alla fall inte nåt upp".
 
När jag gick på Bollerup 1990 stod Judex XX där som beskällare - Judex var känd för sina högblodiga avkommor. Där var ett sto som skulle betäckas med honom. Hon stod där hela våren då hon inte tog sig. Hon var det mest stressade häst jag träffat. Fruktansvärt snäll men bara nerver. I princip omöjlig att fånga i hagen och kunde inte stå still alls. Bakhovarna kunde man bara glömma att få röra. Vi skulle rida henne för att hon behövde röra på sig och svetten rann om henne innan vi ens suttit upp, vi skrittade henne mest. Märren hade tävlat duellhoppning mot Hugo Simon i Malmö något år innan - hon hoppade 1.40 utan ansträngning då. Ras? Ardenner.
Vi fattade aldrig varför hon ovillkorligen skulle betäckas - och framför allt inte med den hingsten.
 
Nej, de hade stänger och inte linor för att han inte skulle komma åt dem. Nu vet jag inte om det är sant men det sägs att ägaren sa åt skötarna att skjuta hästen om han kom lös när de frågade vad de skulle göra om han gjorde det :meh:

banker.jpg

Sagda hingst.
Haha det var den bilden jag tänkte på och som du skriver så var det metallstänger och inte språnglinor som användes, ännu bättre. :D
 
När jag gick på Bollerup 1990 stod Judex XX där som beskällare - Judex var känd för sina högblodiga avkommor. Där var ett sto som skulle betäckas med honom. Hon stod där hela våren då hon inte tog sig. Hon var det mest stressade häst jag träffat. Fruktansvärt snäll men bara nerver. I princip omöjlig att fånga i hagen och kunde inte stå still alls. Bakhovarna kunde man bara glömma att få röra. Vi skulle rida henne för att hon behövde röra på sig och svetten rann om henne innan vi ens suttit upp, vi skrittade henne mest. Märren hade tävlat duellhoppning mot Hugo Simon i Malmö något år innan - hon hoppade 1.40 utan ansträngning då. Ras? Ardenner.
Vi fattade aldrig varför hon ovillkorligen skulle betäckas - och framför allt inte med den hingsten.
Såna ston som du beskriver är inte helt ovanligt att man betäcker än idag, och jag förstår heller inte varför man gör det om inte märren har presterat exceptionellt bra...
 
Om mamman är halvblod så stoet i ett dike bara. Eller så lägger sig stoskrället. De löser det oftast. Däremot om pappa var halvblodet vill jag inte veta hur det gick till.

Men mer än en shettiskorsning har kommit till gör att shettishingsten "är så liten och i alla fall inte nåt upp".
Tror faktiskt t.o.m jag hört om en där mamman var shettis och pappan halvblod, tror pappa var Minotauros men jag är inte säker så låter det vara osagt. Väldigt intressanta konstellationer som folk kan få ihop emellanåt, onekligen.
 
Min häst, den jag nämner tidigare i tråden, är "anklagad" för att ha tjuvbetäckt ett sto som var hos uppfödaren för seminering. Detta bör ha varit omöjligt då min häst ska dagtid ha hoppat ut ur hingsthagen, korsat stallplanen där gårdsägaren har en butik, hoppat in till stoet och betäckt, hoppat ut igen och smugit tillbaka till hingsthagen utan att bli sedd. Enligt min hästs uppfödare ska det vara helt omöjligt men min står ändå som pappa på blup :angel:
Ja tänk vad många helt fantastiska bedrifter de där djuren kan utföra. 500 kg häst som smyger (flyger?) förbi helt obemärkt mitt på ljusan dan utan att en enda kotte ser dem, visst är det konstigt. :angel:
 
Ja tänk vad många helt fantastiska bedrifter de där djuren kan utföra. 500 kg häst som smyger (flyger?) förbi helt obemärkt mitt på ljusan dan utan att en enda kotte ser dem, visst är det konstigt. :angel:

Innan man ironiserar för mycket så vet jag en arabhingst som lyckats med bedriften att helt jävla obemärkt ta sig ur sin hage. In i stonas. Sätta på stoet. Ta sig tillbaka till sin hage och stå där och gnola. Utan att nån såg. Trots hagarna i olika ändar av gården.

Hysset uppdagades när ungen skulle registreras och det inte var gårdens avelshingst - som stoet var betäckt med - som var pappa. Araberna härstamningsverifieras mot föräldrarna.

Så vem fan var det? INGEN trodde det kunde vara lillknatten, unghingsten. Nä det skulle vara omöjligt. Men för utesluta skickade man in prov från honom.

Det var inte omöjligt. Han är iaf pappa till fölungen, bevisat.
 
Det där med smitande hingstar... jag har en bekant vars tidigare sto skulle vara resultatet av en tjuvbetäckning. Sanningen är att hennes mor var inackorderad hos en person som hade en hingst. Hingstägaren hade släppt på honom "för att se om han kunde" :meh: Bevisligen kunde han ju det men stoets ägare var inte direkt nöjd med att vara dräktig samtidigt som stoet kan vi ju säga (hon hade inte varit glad oavsett men nu blev det ju väldigt körigt för henne). Tur nog var både sto och hingst av ridhästraser, det kunde ju ha varit värre.
 
Tror faktiskt t.o.m jag hört om en där mamman var shettis och pappan halvblod, tror pappa var Minotauros men jag är inte säker så låter det vara osagt. Väldigt intressanta konstellationer som folk kan få ihop emellanåt, onekligen.

det känner jag igen. undrar om det kan vara samma. är ganska säker på att det var shettismamma och Minotauros som pappa. minns att jag reagerade väldigt eftersom just mamman var shettis. och hon som hade dom hade ju dessutom gjort om det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp