Förstår hur du tänker: för dressyr skulle jag inte heller vilja ha den korsningen.Hm, just varmblodstravare - islänning är en av de korsningar som jag brukar klassa som "totalt oanvändbar".... Antagligen därför att jag sysslar med såna saker som dressyr och hoppning. För skogsridning kan jag inse att man kan fundera på att göra en sådan korsning, men är ändå tveksam på att resultatet skulle bli bättre än en bra, renrasig, stor islänning eller töltande vbl-travare.. Känns som att raserna är för olika för att kombinationen ska bli bra exteriört.
Mer som "experiment-individ" för att se vad man kan få fram för gång.
antagligen hur korkat som helst, i och med att majoriteten av hästar av vardera ras inte är topp-individer.
Å andra sidan finns det en "ny" godkänd ras - som är godkänd som ras i åtminstone Tyskland - där man korsar islandshäst med paso peruano och får Aegidenberger.
Förutom att korsa olika töltande raser med varandra, tycker jag att det är jättedumt att korsa flergångsraserna med annat. Man får troligen "bara" med sig taktsvårigheterna.
Vissa raser ser jag ingen vits med att korsa:
vbl-travare (utom för den där intressanta tanken med islandshäst, som sport, samt med arab för just distansändamål)
islandshäst (samma undantag som ovan)
fjording (gillar man dem så är de bra som de är, vet inte vad man med något slags vettig tanke skulle vilja korsa dem med).
tinker
frieser (förutom att Warlander är rätt läckra, har sett en som utbildades inom dressyr som en raket, jätteflott häst)
bruksnordsvensk