Oseriös avel, hästversionen

Japp det var en av de schysstare videorna från show-sammanhang, sen finns det de videor som är vanliga privata, typ hemmavideos, men där ser man knappt att det är samma hästras. Att bildgoogla T W H är inte heller så trevligt

Har läst trådar om TWH träning innan och det är ingen trevlig läsning :crazy: Ingen jag känner ett behov av att kunna mer av...

Men nu blev det OT!
 
Nu vet jag inte hur rörelsemekaniken ser ut när de föds men för mig är det helt obegripligt att de överlever sin 5-årsdag när de rör sig så där under ryttare, det ser ju för jävligt ut i mina ögon? Sänkt rygg, en massa onaturligt bensprattel och en hösäck som skumpar runt där uppe till råga på allt. :confused: Men alltså, SKA de sitta så långt bak på ryggen, de sitter ju på länden när de rider ser det ut som? Är de avlade med så korta ryggar som ändamål? Så många frågor runt det här känner jag...

Araber är tuffa ;)

Hästen som visas först är en av världens bästa park-hästar och kommer från flera generationer sådana. Många av araberna som går park har varit fd galopphästar, tex superhingsten *Bask som ligger bakom denna hingst. Araber har naturligt kort rygg och det finns linjer som är avlade för park men talangen för det "ploppar" upp i andra linjer också, tex arabhingsten *Gokart. Han föddes i Polen, importerades till Sverige och sedan vidare till USA där han blev park-champion.

Jag tycker inte det ser riktigt klokt ut men ingen kan ju förneka att de här hästarna är hållbara och ridbara.
 
Araber är tuffa ;)

Hästen som visas först är en av världens bästa park-hästar och kommer från flera generationer sådana. Många av araberna som går park har varit fd galopphästar, tex superhingsten *Bask som ligger bakom denna hingst. Araber har naturligt kort rygg och det finns linjer som är avlade för park men talangen för det "ploppar" upp i andra linjer också, tex arabhingsten *Gokart. Han föddes i Polen, importerades till Sverige och sedan vidare till USA där han blev park-champion.

Jag tycker inte det ser riktigt klokt ut men ingen kan ju förneka att de här hästarna är hållbara och ridbara.

Jag skulle så gärna vilja se det där på riktigt, och få förklarat hur det fungerar. För uppenbarligen fungerar det eftersom många hästar skördar vinster år efter år.

Liksom, varför får hästarna inte problem med ryggen när man sitter på länden? Eller får de det? Mkt frågor skulle jag vilja ställa till någon som var riktigt kunnig, gärna inom både park och vanlig dressyr så att man kan jämföra! Jag har fått höra att Fille (min arabhingst för er som inte vet) troligen skulle passa bra inom park från några som håller på med det. Men jag kan inte säga om de har rätt eller fel alls, noll kunskap om park verkligen.
 
@kimmis87 @athena_arabians
Upplys en obildad - vad är park?

(jag associerar till parkour och det tror jag inte att det är ;) )

Det är en ridklass som ursprungligen kommer från American Saddlebred-rasen (man uttalar park på engelska). Hästen ska visas i alla gångarter och ha väldigt flashiga, höga benlyft i alla, speciellt traven. Det finns English Pleasure också, en liknande ridklass men med inte lika höga och flashiga ben. En araber har gått både park och English Pleasure men går de bra i park har de ofta för höga benlyft för English Pleasure.

Det är park som rids i filmen jag la in och även i den här:
Allience är son till svenske *Aladdinn och morfar är *Bask. Allience var en av de bästa park-araberna och har lämnat många i sin tur.

Som sagt, ingen ridning jag uppskattar men håller de för det där är de hållbara!
 
Var det där en av dom bättre videona?! Ser hemskt ut, stackars hästar :cry: Man ser bara nån sekund bakifrån men då ser man hur bakbenen vinglar rejält!! Får mig att tänka på extremt bakdelssänkta schäfrar. Visserligen är USA extremt ibland men hur kom man på den korkade idén att hästarna skulle gå såhär :confused: Den är knappast några glada miner på hästarna i videon...
Ursprunget vad jag förstår till både TWH och American saddlebread är att plantageägaren ska färdas bekvämt när han inspekterade sina ägor, dvs slavarna och marken. Hästen ska ha en gångart som är bekväm att rida i flera timmar.
 
Jag tycker inte att travkorsningar tillför särskilt mycket i AVEL - jag ser liksom inte vitsen med dom om man inte gör det just för att ta fram en avkomma till sig själv.

Avel är att försöka få fram avkommor som matchar ett avelsmål - travkorsningar eller vilka korsningar som helst gör sällan det. Hästproduktion är när man tar en avkomma på ett älskat sto för att man vill ha en avkomma av just den märren

Galoubet A är 50 % travare och har tillfört hoppaveln massor Jag tror att det är bättre att lägga ett fint travarsto med rätt förutsättningar (gärna franskt) en ett fullblodssto i inriktad avel, fast som sagt då ska man veta vad man gör och vilket sto man ska leta efter. Travhästar är oavsett högt blod väldigt lätthanterliga och de är mycket starkare och hållbarare än ridhästar på grund av medveten avel inriktat på prestation.
 
Galoubet A är 50 % travare och har tillfört hoppaveln massor Jag tror att det är bättre att lägga ett fint travarsto med rätt förutsättningar (gärna franskt) en ett fullblodssto i inriktad avel, fast som sagt då ska man veta vad man gör och vilket sto man ska leta efter. Travhästar är oavsett högt blod väldigt lätthanterliga och de är mycket starkare och hållbarare än ridhästar på grund av medveten avel inriktat på prestation.

Jag tycker inte att man kan generalisera att travare ska vara så fantastiska i ridhästaveln enbart baserat på ETT exempel.

Att komma och påstå att random travsto (gärna framskt) är bättre än fullblod i ridhästaveln finns väl inget som pekar på ska stämma, finns det fler exempel än Galoubet egentligen? Fransmännen exprienterade ju en hel del, men jag har inte sett några fler exempel - så för mig blir Galoubet en one-hit-wonder. Det finns ju en uppsjö av bra fullblod som bidragit massor i ridhästaveln om man jämför
 
Galoubet A är 50 % travare och har tillfört hoppaveln massor Jag tror att det är bättre att lägga ett fint travarsto med rätt förutsättningar (gärna franskt) en ett fullblodssto i inriktad avel, fast som sagt då ska man veta vad man gör och vilket sto man ska leta efter. Travhästar är oavsett högt blod väldigt lätthanterliga och de är mycket starkare och hållbarare än ridhästar på grund av medveten avel inriktat på prestation.

Jag undrar hur stor procent av alla varmblodstravarkorsningar som hamnar på hans nivå?
Jämför det sedan med hur många avkommor till fullblodsston och varmblodsridhästhingst som gör det.

Galoubet föddes dessutom för 44 år sedan. Hade hans avkommor stått sig på dagens hoppbanor som är något helt annorlunda vad gäller tekniska svårigheter = kräver en annan typ av häst, mot hur det var på den tid han var aktiv? Hur långt bak i stammarna ligger han på dagens framgångsrika hästar? Vilken typ av sto passade ha bäst till?

Det finns många aspekter att tänka på varför en hingst blir framgångsrik i aveln.
En hingst kan passa fantastiskt till stona i ett land men inte i ett annat.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte att man kan generalisera att travare ska vara så fantastiska i ridhästaveln enbart baserat på ETT exempel.

Att komma och påstå att random travsto (gärna framskt) är bättre än fullblod i ridhästaveln finns väl inget som pekar på ska stämma, finns det fler exempel än Galoubet egentligen? Fransmännen exprienterade ju en hel del, men jag har inte sett några fler exempel - så för mig blir Galoubet en one-hit-wonder. Det finns ju en uppsjö av bra fullblod som bidragit massor i ridhästaveln om man jämför
Jag påstod inte jag tror, och inte på nått randomsto heller utan noga utvald. Nu finns ju det massvis med fullblodsston i avel och de är väl inte så Fancy att ha i första led heller. Finns faktiskt ston på Blup med 50 % travstam som tilldelats Elit.
 
Jag påstod inte jag tror, och inte på nått randomsto heller utan noga utvald. Nu finns ju det massvis med fullblodsston i avel och de är väl inte så Fancy att ha i första led heller. Finns faktiskt ston på Blup med 50 % travstam som tilldelats Elit.

Jag känner också bara till Tortilla - finns det några fler?

Det finns nog betydligt fler fullblodsston eller ston med hög andel fullblod som är elit och som bevisligen har givit mycket bra avkommor framför allt i fälttävlan. Sen finns det ju ett gäng riktigt bra fullblodshinstar som är eftertraktade att ha i både hopp och dressyrhästar - så ska jag våga generalisera så bidrar inte travare i nån större utsträckning till ridhästaveln, exemplen som är riktigt bra är så få att jag betraktar dem som undantag, medan fullblod faktiskt tillfört något inom alla discipliner
 
Medan vi väntar på information om vilka fler travarkorsningsston än Tortilla som fått elit kan jag skriva om att hennes elit beror på ett feltänk vid registrering för 30 år sedan. Då fick alla ston e godkänd hingst i ASVH vita papper om de registrerades i ASVH. Stona kunde alltså ha vilka mödernen som helst. Fanns någon här som trodde att det skulle tolkas som att connemara var godkänd inkorsningsras för att denne hittat vitpapprade ston med connemaramöderne, men det beror alltså på ett feltänk. Detta togs bort efter bara något år. Ett sånt sto ska ha grå papper och raskod 54.

För att kunna få elit ska stoets avkommor ha registrerats med gröna, vita eller gula papper. Ett travkorsningsstos avkommor får grå papper. Därför är det inte tekniskt möjligt att ett travkorsningssto får elit i SWB.
 
Medan vi väntar på information om vilka fler travarkorsningsston än Tortilla som fått elit kan jag skriva om att hennes elit beror på ett feltänk vid registrering för 30 år sedan. Då fick alla ston e godkänd hingst i ASVH vita papper om de registrerades i ASVH. Stona kunde alltså ha vilka mödernen som helst. Fanns någon här som trodde att det skulle tolkas som att connemara var godkänd inkorsningsras för att denne hittat vitpapprade ston med connemaramöderne, men det beror alltså på ett feltänk. Detta togs bort efter bara något år. Ett sånt sto ska ha grå papper och raskod 54.

För att kunna få elit ska stoets avkommor ha registrerats med gröna, vita eller gula papper. Ett travkorsningsstos avkommor får grå papper. Därför är det inte tekniskt möjligt att ett travkorsningssto får elit i SWB.
Ok, vad intressant vet du när exakt det togs bort? Min gamla häst var nämligen undan ett connemarasto och efter Zinsky, hon var registrerad med vita papper i ASVH. Hon var född 1992.
 
Ok, vad intressant vet du när exakt det togs bort? Min gamla häst var nämligen undan ett connemarasto och efter Zinsky, hon var registrerad med vita papper i ASVH. Hon var född 1992.

Det var någonstans däromkring, kommer inte ihåg exakta årtal men Tortilla var född -86 och din häst tillhörde nog den sista årgången.

Din häst skulle alltså fått grå papper i SWB idag. En sån korsning skulle numera främst registreras i ASRP.
 
Jag anser att jag & de flesta andra uppfödare som följer ett gemensamt avelsmål ska vara mer tacksamma att det finns outsiders, buskavlare, risktagare, modiga, dumdristiga, oseriösa, okunniga, eller vad vi nu föredrar att kalla dem som inte följer fårflocken.

Det är när den stora gruppen har/gör fel som behovet av de andra först uppstår. Före det anses den stora gruppen seriös & de andra... mindre seriösa.

Men enskilda outsiders är helt ofarliga eftersom de inte tillhör den stora gruppen som påverkar mot ett gemensamt mål i rasande fart.

Om/när den stora gruppen har/gör fel så vänder vi på myntet. Plötsligt behöver gruppen de som från början kallades oseriösa.

(Med oseriösa uppfödare syftar jag inte på de individer som inte borde ha djur överhuvudtaget.)

Så tänker jag och därför lägger jag mig inte i alla dessa enskilda uppfödare som tex föder upp en eller två hästar till sig själva.
Vad är det värsta som kan hända?
Svaret som flera i den stora gruppen uppger är att det inte finns någon efterfrågan, dvs ekonomiskt värde i djuren, ifall djurägaren/uppfödaren inte kan ha kvar sina älsklingar. Är det ett seriöst argument? Drabbar det gruppen eller endast en enskild uppfödare?
 
Svaret som flera i den stora gruppen uppger är att det inte finns någon efterfrågan, dvs ekonomiskt värde i djuren, ifall djurägaren/uppfödaren inte kan ha kvar sina älsklingar. Är det ett seriöst argument? Drabbar det gruppen eller endast en enskild uppfödare?

Det beror väl på HUR man har avlat. Använder man ett sto med känd stam men kanske inte topp och tar en godkänd hingst av samma ras så är det mer säljbart än om man gör en märklig korsning med två raser med helt olika syften.
 
Det beror väl på HUR man har avlat. Använder man ett sto med känd stam men kanske inte topp och tar en godkänd hingst av samma ras så är det mer säljbart än om man gör en märklig korsning med två raser med helt olika syften.

Men har någon annan individ med det att göra?
Den ekonomiska frågan håller den med plånboken. Inte grannen eller tyckaren.

Ibland blir korsningarna väldigt lyckade. Jag har själv haft en väldigt udda korsning där resultatet blev strålande. Avkomman både presterade i sporten och höll i 29 år. Ingen "seriös" uppfödare hade gjort en sådan "korkad" korsning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp