Busvisslar på
@hastflicka som förklarade det så pedagogiskt härom året.
TWH, eller Tennessee Walking Horses, ar mycket riktigt utvecklade for att plantage agaren eller formannen skulle kunna rida over falten hela dagen bekvamt. TWH har 4 gangarter, Gang, "running walk", "rocking chair canter" och galopp. En TWH ska inte kunna trava eller ha en "pace" som gangart, (men det ar manga fom avlats for show som har pace istallet for "running walk" da de inte har uppbyggda framhovar). Alla gangarter ar mycket bekvama och en "normal" avlad TWH har helt normala proportioner utom att de brukar ha stora (och fula
) huvuden. De ar fruktasvart bekvama och mycket, mycket vanliga och talmodiga, men kan ofta vara osedvanligt envisa.
En "show avlad" TWH har hogt uppbyggda framhovar med skor som lyfter hasten for att se riktigt "flashig" ut. Det har anvants mycket "abusive" metoder for att hasten ska lyfta fotterna sa hogt som mojligt. Numera har tavlingarna till och med delats i tva da de som inte anvander smarta och stress for att fa till samma "flashiga" gangarter inte har en chance mot de som anvander vilka metoder som helst.
De som kan tanka sig att anvanda vilka metoder som helst for att fa till riktigt "flashiga" gangarter och de som absolut inte anvander nagot som kan upplevas som tvang och abuse for hastarna. Det finns kontrollanter som kan dra en sko fore tavlingar for att se till att syror och vassa foremal inte anvants men de kan inte se allt och jag tvivlar inte pa att olagliga metoder anvands trots att kontrollanterna kan uppsoka ett stall nar som helst mellan tavlingar ocksa.
Jag kan mycket mindre om saddlebreds, men de jag traffat har 5 gangarter, gang, trav, "rack", canter och gallop men alla har inte "rack" som en gangart. De har inte samma "abusive" bakgrund for att fa till flashigheten som TWHs. Jag har haft min hast i en Saddlebred farm ett tag. Dar har man anvant ljud och rorelse (som man gor med Araber) for att fa hastarna att bli riktigt "flashiga", framhovarna halls ganska langa och har till vardags relativt tunga (platta) skor som gor att den lyfter benen hogre nar man satter pa en latt sko till tavlingarna.