Oseriös avel, hästversionen

Tittar man på WBFSH aktuella ranking för avelsförbunden när det gäller fälttävlan så ligger det franska avelsförbundet för Angloaraber på en hedrande åttonde plats av 47 förbund. Fransmännen har avlat på dessa stammar i många decennier.
 
Jag söker begreppet på en egenskap - någon som kan?

Hos människor säger vi rumsuppfattning men finns det likvärdigt begrepp på likartad egenskap hos hästar?
 
Syftar du på proprioception?
Inte riktigt synonymt med rumsuppfattning, men handlar om "kroppskontroll" relaterat till rum, hållning et c??

Ja exakt :)
Men på häst om det nu finns något begrepp. Tycker mig se att just förmågan "kroppskontroll relaterat till miljö" förstärks hos hopphästar men glöms bort i dressyraveln.
 
Ja exakt :)
Men på häst om det nu finns något begrepp. Tycker mig se att just förmågan "kroppskontroll relaterat till miljö" förstärks hos hopphästar men glöms bort i dressyraveln.

Det heter antagligen proprioception hos hästar också.
Även om det är en term som nog inte används så ofta av gemene man.

Jag tycker att du har skrivit flera intressanta inlägg i den här tråden.
Och mycket av det du skriver känns väldigt relevant och korrekt.

Funderar dock på just den här tanken: jag har en dressyrstammad SWB.
Han är lite tramsig i psyket, tittig och lite spänd men det är ju bara att räkna med när jag har fjordingar som referens. Han är inte lika fånig som araberna, å andra sidan.
Min SWB är uppväxt på ganska stora ytor på lösdrift, och jag utgår från att han är normalt "säker på foten".
Erkänner att jag slarvat med skogsridningen på honom och inspirerad av dina tankar, får jag väl se till att lägga in fler sådana pass.
Jag funderar dock på om det snarare handlar om hur hästen växt upp än vad det är för blod som avgör? Min SWB springer och skuttar och hoppar i hagen lika ivrigt som de andra unghästarna och har inte skadat sig mer än de (syftar på fjordingar och islandshästar som ju anses vara säkra på foten).

Hur som helst: många intressanta tankar du för fram.
 
Det heter antagligen proprioception hos hästar också.
Även om det är en term som nog inte används så ofta av gemene man.

Jag tycker att du har skrivit flera intressanta inlägg i den här tråden.
Och mycket av det du skriver känns väldigt relevant och korrekt.

Funderar dock på just den här tanken: jag har en dressyrstammad SWB.
Han är lite tramsig i psyket, tittig och lite spänd men det är ju bara att räkna med när jag har fjordingar som referens. Han är inte lika fånig som araberna, å andra sidan.
Min SWB är uppväxt på ganska stora ytor på lösdrift, och jag utgår från att han är normalt "säker på foten".
Erkänner att jag slarvat med skogsridningen på honom och inspirerad av dina tankar, får jag väl se till att lägga in fler sådana pass.
Jag funderar dock på om det snarare handlar om hur hästen växt upp än vad det är för blod som avgör? Min SWB springer och skuttar och hoppar i hagen lika ivrigt som de andra unghästarna och har inte skadat sig mer än de (syftar på fjordingar och islandshästar som ju anses vara säkra på foten).

Hur som helst: många intressanta tankar du för fram.
Jag tror att uppväxt har extremt mycket betydelse på den fronten. Kroppen anpassar sig ju efter behovet under växtperioden. Kroppen hos föl/unghästar som går i en mindre, platt hage får ju ingen anledning att växa på ett sätt som klarar högre belastning. Det blir väl samma sak med muskler senare i livet, muskler byggs efter behov.

Jag har märkt stor skillnad på lungkapacitet hos vuxna hästar beroende på uppväxt. Olika stam, men från samma, stora ytor har haft riktigt bra lungkapacitet från början då de ridits, orkat hur mycket som helst rent flåsmässigt. Sen har jag stött på flertalet uppväxta i mer eller mindre "trädgårdsmiljö" som aldrig fått riktigt bra flås ens som vältränade. Så har det sån inverkan på lungorna bör det ju ha liknande verkan på resten av kroppen också.
 
Jag tror att uppväxten spelar stor roll för både psyke och kropp, förmodligen spelar det större roll än generna många gånger. Mina växer upp på stora kuperade beten med jämnåriga där de tillåts härja och leka fritt från födseln i princip. Jag är övertygad om att det ger starka och sunda individer i slutändan. De kanske inte ser så vackra ut under tiden med småsår, bitmärken och dylikt, men i det långa loppet så blir det harmoniska och glada hästar. Dessutom lär de sig att vara häst, med allt vad det innebär av kroppsspråk, kontakt med andra hästar och uppfostran.
 
Jag tycker nog det värsta är de som avlar på ston som inte håller för ridning. Ibland har jag sett hästar med hemskt veka bak kotor och raka haserna. Som man avlat på med swb godkända hingstar. När jag som hovslagare knappt kan lyfta benen pga de inte orkar stå på ett bak ben. När man säger att detta inte är något att avla på så blir de sura. Sen ser man att avkommorna har lika taskiga bakben :cautious: eller en märr som är fruktansvärd i hanteringen ( tuff och nervös) där avkommorna är likadana. alltså hade ett sto med så dåliga bakben kommit till min hingst hade jag bett de åka hem igen. och jag korsar faktiskt. Men jag har sten koll på mina ston ( alla röntgade och exteriört bedömda) även hingsten röntgad och bedömd trots han får reggat sina avkommor i Sh. Jag tycker att i många fall att stona är kass för Avel men ändå ska de avlas på de.... O_o och nedärvs det defekter ska man inte avla på det djuret. Vet flera som avlar på ston som är struppipare och har spatt ( påpekar man detta så lyder svaret. Hon har bra stam och hoppar kanon
.
 
Det heter antagligen proprioception hos hästar också.
Även om det är en term som nog inte används så ofta av gemene man.

Jag tycker att du har skrivit flera intressanta inlägg i den här tråden.
Och mycket av det du skriver känns väldigt relevant och korrekt.

Funderar dock på just den här tanken: jag har en dressyrstammad SWB.
Han är lite tramsig i psyket, tittig och lite spänd men det är ju bara att räkna med när jag har fjordingar som referens. Han är inte lika fånig som araberna, å andra sidan.
Min SWB är uppväxt på ganska stora ytor på lösdrift, och jag utgår från att han är normalt "säker på foten".
Erkänner att jag slarvat med skogsridningen på honom och inspirerad av dina tankar, får jag väl se till att lägga in fler sådana pass.
Jag funderar dock på om det snarare handlar om hur hästen växt upp än vad det är för blod som avgör? Min SWB springer och skuttar och hoppar i hagen lika ivrigt som de andra unghästarna och har inte skadat sig mer än de (syftar på fjordingar och islandshästar som ju anses vara säkra på foten).

Hur som helst: många intressanta tankar du för fram.

Kul att du uppskattar mina ibland lite annorlunda tankar utanför ramen. Det är ju precis som du skriver ofta många faktorer förutom genetiska.
- Å andra sidan så är det ofta så inom aveln att vi ser något, tolkar det & trots att vi har fel blir det rätt när vi matchar.

Ta Phaeton som exempel. Görel berättar att han ansågs knepig & rekommenderades till ston med extra gott temperament. Om han var knepig pga temperamentet har inte jag kunskap om . Men tänk om han hade de bettfel som lättare uppstår inom hans ras?
På den tiden fanns ingen större kunskap vad gäller hästens mun eller att det skulle vara skillnad för olika raser. Så det vore inte alls förvånande om det vore så. Men eftersom man valde stabila ston så hade de troligen inte samma problematik och avkomman hade högre chans att få "normalt bett". Man trodde att man avlade med hänsyn till temperament men avlade bort en "defekt".

Nu gissar jag bara för att statuera exempel..

Återgår till "rumsuppfattning":
Hopphästar idag är så långt framme att de klarar tekniskt tuffa banor & hoppar nära hindren istället för högt över bommarna. De vinner tid & sparar energi. Till viss del handlar det om miljö som uppväxt, träning etc. Men utan egenskaper som "rumsuppfattning" skulle de aldrig bli så bra som de är.

När hopphästar avlas på prestation så kommer den egenskapen på köpet.

Hos dressyrhästaveln är det inte lika självklart. För prestation så behöver de inte "rumsuppfattning" i samma utsträckning. Förutom prestation så är ägarna till dressyrhästar ganska snabba på att skydda dem från allt. De går i dränerade hagar med benskydd, tränas på genomtänkta underlag & presterar topp.. när de håller. Behovet av förmågan till "rumsuppfattning" blir inte direkt synbar. Men är definitivt nödvändig.

Det är inte så farligt att en dressyrhäst inte kan hoppa. Men det avslöjar att andra egenskaper förminskas som kanske bör vara kvar. Det är inte heller en direkt påverkan på prestation att dressyrhästen snubblar i terrängen. Den ska tävlas på plan mark & kan tränas där också.. så länge den håller.

Personligen så tycker jag att fler unghästar borde tränas som om de skulle gå fälttävlan. De dressyrhästar som inte klarar det ska matchas i aveln med de som gör det. För att bevara sunda egenskaper. De kanske behåller dem ändå & håller lika bra om 20 år som idag!

Har sj haft SWB dressyr som hoppat klass 1, rör sig ypperligt i terrängen & ändå haft mkt goda gångarter (8-9).
Har även ridit SWB dressyrhästar som nästan snubblat på sin egen skugga & trots det rört sig fantastiskt. Men personligen gör jag helst matchningar där det finns bla en god hoppförmåga. Fullblod definitivt!

Araber är inte fåniga ;)
Jag älskar dem!
 
Jag tror att uppväxt har extremt mycket betydelse på den fronten. Kroppen anpassar sig ju efter behovet under växtperioden. Kroppen hos föl/unghästar som går i en mindre, platt hage får ju ingen anledning att växa på ett sätt som klarar högre belastning. Det blir väl samma sak med muskler senare i livet, muskler byggs efter behov.

Jag har märkt stor skillnad på lungkapacitet hos vuxna hästar beroende på uppväxt. Olika stam, men från samma, stora ytor har haft riktigt bra lungkapacitet från början då de ridits, orkat hur mycket som helst rent flåsmässigt. Sen har jag stött på flertalet uppväxta i mer eller mindre "trädgårdsmiljö" som aldrig fått riktigt bra flås ens som vältränade. Så har det sån inverkan på lungorna bör det ju ha liknande verkan på resten av kroppen också.

Lungkapaciteten utvecklas som bäst före
4 års ålder, om jag inte minns fel.
Hörde någon gång inom travet att unghästar som tränats på höga höjder i syrefattig miljö fått en bättre syreupptagningsförmåga än jämngamla tränade i
Jag tycker nog det värsta är de som avlar på ston som inte håller för ridning. Ibland har jag sett hästar med hemskt veka bak kotor och raka haserna. Som man avlat på med swb godkända hingstar. När jag som hovslagare knappt kan lyfta benen pga de inte orkar stå på ett bak ben. När man säger att detta inte är något att avla på så blir de sura. Sen ser man att avkommorna har lika taskiga bakben :cautious: eller en märr som är fruktansvärd i hanteringen ( tuff och nervös) där avkommorna är likadana. alltså hade ett sto med så dåliga bakben kommit till min hingst hade jag bett de åka hem igen. och jag korsar faktiskt. Men jag har sten koll på mina ston ( alla röntgade och exteriört bedömda) även hingsten röntgad och bedömd trots han får reggat sina avkommor i Sh. Jag tycker att i många fall att stona är kass för Avel men ändå ska de avlas på de.... O_o och nedärvs det defekter ska man inte avla på det djuret. Vet flera som avlar på ston som är struppipare och har spatt ( påpekar man detta så lyder svaret. Hon har bra stam och hoppar kanon
.

Man får ju hoppas att de uppger det till framtida köpare... Tycker det är bra att du törs säga vad du ser trots att du riskerar att förlora kunder. Tummen upp för det!
 
Jag har inte läst hela tråden men kom och tänka på den här annonsen som jag läst tidigare när jag såg rubriken :laugh:

"Kollar intresse på mitt fina stoföl av mkt trevlig modell, lämplig till allround ryttare, akademisk, dressyr osv.
Fadern ung egen prestationsstammad halvblodshingst, hoppstammad med mkt bra gång, modern är Kallblodstravare med mkt trevligt temperament, trevlig både som rid och körhäst.

Mycket social och gosig tjej, orädd. Trevliga gångarter! Växer upp på stora ytor.
Försäkrad med dolda fel. Registreras med stam."

35' ville de ha för fölet O_o
 
Jag har inte läst hela tråden men kom och tänka på den här annonsen som jag läst tidigare när jag såg rubriken :laugh:

"Kollar intresse på mitt fina stoföl av mkt trevlig modell, lämplig till allround ryttare, akademisk, dressyr osv.
Fadern ung egen prestationsstammad halvblodshingst, hoppstammad med mkt bra gång, modern är Kallblodstravare med mkt trevligt temperament, trevlig både som rid och körhäst.

Mycket social och gosig tjej, orädd. Trevliga gångarter! Växer upp på stora ytor.
Försäkrad med dolda fel. Registreras med stam."

35' ville de ha för fölet O_o

Gosh! :crazy:
 
Jag har inte läst hela tråden men kom och tänka på den här annonsen som jag läst tidigare när jag såg rubriken :laugh:

"Kollar intresse på mitt fina stoföl av mkt trevlig modell, lämplig till allround ryttare, akademisk, dressyr osv.
Fadern ung egen prestationsstammad halvblodshingst, hoppstammad med mkt bra gång, modern är Kallblodstravare med mkt trevligt temperament, trevlig både som rid och körhäst.

Mycket social och gosig tjej, orädd. Trevliga gångarter! Växer upp på stora ytor.
Försäkrad med dolda fel. Registreras med stam."

35' ville de ha för fölet O_o

Det var ett högt salupris.

Men om man nu vill korsningsavla så är inte kbl-travaren det sämsta att avla in.
De har ofta ganska hög ridbarhet och bra vinklar i kors för dressyr/samling. Till hoppning är de förstås inte riktigt lika imponerande..
men jag skulle inte lägga ett halvblod på en kbl-travare.
har sett relativt många som korsar PRE/lustiano på kbl-travare och får "karolinerhäst" och den korsningen verkar vara skapligt uppskattad hos dem som rider akademisk dressyr.
Å andra sidan: varför korsa när man redan har bra grundmaterial (kbl-travare) som dessutom kostar väldigt lite pengar att köpa...
 
Jag har inte läst hela tråden men kom och tänka på den här annonsen som jag läst tidigare när jag såg rubriken :laugh:

"Kollar intresse på mitt fina stoföl av mkt trevlig modell, lämplig till allround ryttare, akademisk, dressyr osv.
Fadern ung egen prestationsstammad halvblodshingst, hoppstammad med mkt bra gång, modern är Kallblodstravare med mkt trevligt temperament, trevlig både som rid och körhäst.

Mycket social och gosig tjej, orädd. Trevliga gångarter! Växer upp på stora ytor.
Försäkrad med dolda fel. Registreras med stam."

35' ville de ha för fölet O_o

Ett praktexempel på att två individer kan vara bra var för sig men att de inte ska kombineras för det.
 
"Fadern ung egen prestationsstammad halvblodshingst"

Den meningen får mig att fundera på om det kanske inte riktigt var meningen att det skulle bli ett föl...

Nu har jag hittat en annons till från samma annonsör med ytterligare en avkomma till hingsten så jag tror det var med flit.
 
Jisses... Sitter och läser hästannonser och det dyker upp en billig (!) häst. Importerad, har några år på nacken. Det som fick mig att höja på ögonbrynen var dels att årets föl redan hade hunnit avvänjas och flytta hemifrån (kan ju ha varit ett tidigt föl förvisso...), den har okänd stam, vilka hingstar som har använts tidigare till märren nämns över huvud taget inte, eller användningsområde, dessutom påpekas det lite fint så där i annonsen att hästen protesterar vid ridning när det ställs krav men att den "skulle älska att bli mamma".
På bilden ser man ansiktet på hästen och lite av halsen. Köpa, någon...? :sneaky: Bara läst första annonssidan än så länge så risken finns att det kommer dugga tätt med inlägg här framöver...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp