Görel
Moderator
Beror det på att hästarna är så ädla idag att behovet inte finns längre? Ser det likadant ut inom fälttävlan?
Jag tror att det handlar mer om okunnighet än behov.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror det på att hästarna är så ädla idag att behovet inte finns längre? Ser det likadant ut inom fälttävlan?
Jag tror att det handlar mer om okunnighet än behov.
Syftar du på proprioception?Jag söker begreppet på en egenskap - någon som kan?
Hos människor säger vi rumsuppfattning men finns det likvärdigt begrepp på likartad egenskap hos hästar?
Syftar du på proprioception?
Inte riktigt synonymt med rumsuppfattning, men handlar om "kroppskontroll" relaterat till rum, hållning et c??
Ja exakt
Men på häst om det nu finns något begrepp. Tycker mig se att just förmågan "kroppskontroll relaterat till miljö" förstärks hos hopphästar men glöms bort i dressyraveln.
Jag tror att uppväxt har extremt mycket betydelse på den fronten. Kroppen anpassar sig ju efter behovet under växtperioden. Kroppen hos föl/unghästar som går i en mindre, platt hage får ju ingen anledning att växa på ett sätt som klarar högre belastning. Det blir väl samma sak med muskler senare i livet, muskler byggs efter behov.Det heter antagligen proprioception hos hästar också.
Även om det är en term som nog inte används så ofta av gemene man.
Jag tycker att du har skrivit flera intressanta inlägg i den här tråden.
Och mycket av det du skriver känns väldigt relevant och korrekt.
Funderar dock på just den här tanken: jag har en dressyrstammad SWB.
Han är lite tramsig i psyket, tittig och lite spänd men det är ju bara att räkna med när jag har fjordingar som referens. Han är inte lika fånig som araberna, å andra sidan.
Min SWB är uppväxt på ganska stora ytor på lösdrift, och jag utgår från att han är normalt "säker på foten".
Erkänner att jag slarvat med skogsridningen på honom och inspirerad av dina tankar, får jag väl se till att lägga in fler sådana pass.
Jag funderar dock på om det snarare handlar om hur hästen växt upp än vad det är för blod som avgör? Min SWB springer och skuttar och hoppar i hagen lika ivrigt som de andra unghästarna och har inte skadat sig mer än de (syftar på fjordingar och islandshästar som ju anses vara säkra på foten).
Hur som helst: många intressanta tankar du för fram.
Det heter antagligen proprioception hos hästar också.
Även om det är en term som nog inte används så ofta av gemene man.
Jag tycker att du har skrivit flera intressanta inlägg i den här tråden.
Och mycket av det du skriver känns väldigt relevant och korrekt.
Funderar dock på just den här tanken: jag har en dressyrstammad SWB.
Han är lite tramsig i psyket, tittig och lite spänd men det är ju bara att räkna med när jag har fjordingar som referens. Han är inte lika fånig som araberna, å andra sidan.
Min SWB är uppväxt på ganska stora ytor på lösdrift, och jag utgår från att han är normalt "säker på foten".
Erkänner att jag slarvat med skogsridningen på honom och inspirerad av dina tankar, får jag väl se till att lägga in fler sådana pass.
Jag funderar dock på om det snarare handlar om hur hästen växt upp än vad det är för blod som avgör? Min SWB springer och skuttar och hoppar i hagen lika ivrigt som de andra unghästarna och har inte skadat sig mer än de (syftar på fjordingar och islandshästar som ju anses vara säkra på foten).
Hur som helst: många intressanta tankar du för fram.
Jag tror att uppväxt har extremt mycket betydelse på den fronten. Kroppen anpassar sig ju efter behovet under växtperioden. Kroppen hos föl/unghästar som går i en mindre, platt hage får ju ingen anledning att växa på ett sätt som klarar högre belastning. Det blir väl samma sak med muskler senare i livet, muskler byggs efter behov.
Jag har märkt stor skillnad på lungkapacitet hos vuxna hästar beroende på uppväxt. Olika stam, men från samma, stora ytor har haft riktigt bra lungkapacitet från början då de ridits, orkat hur mycket som helst rent flåsmässigt. Sen har jag stött på flertalet uppväxta i mer eller mindre "trädgårdsmiljö" som aldrig fått riktigt bra flås ens som vältränade. Så har det sån inverkan på lungorna bör det ju ha liknande verkan på resten av kroppen också.
Jag tycker nog det värsta är de som avlar på ston som inte håller för ridning. Ibland har jag sett hästar med hemskt veka bak kotor och raka haserna. Som man avlat på med swb godkända hingstar. När jag som hovslagare knappt kan lyfta benen pga de inte orkar stå på ett bak ben. När man säger att detta inte är något att avla på så blir de sura. Sen ser man att avkommorna har lika taskiga bakben eller en märr som är fruktansvärd i hanteringen ( tuff och nervös) där avkommorna är likadana. alltså hade ett sto med så dåliga bakben kommit till min hingst hade jag bett de åka hem igen. och jag korsar faktiskt. Men jag har sten koll på mina ston ( alla röntgade och exteriört bedömda) även hingsten röntgad och bedömd trots han får reggat sina avkommor i Sh. Jag tycker att i många fall att stona är kass för Avel men ändå ska de avlas på de.... och nedärvs det defekter ska man inte avla på det djuret. Vet flera som avlar på ston som är struppipare och har spatt ( påpekar man detta så lyder svaret. Hon har bra stam och hoppar kanon
.
Jag har inte läst hela tråden men kom och tänka på den här annonsen som jag läst tidigare när jag såg rubriken
"Kollar intresse på mitt fina stoföl av mkt trevlig modell, lämplig till allround ryttare, akademisk, dressyr osv.
Fadern ung egen prestationsstammad halvblodshingst, hoppstammad med mkt bra gång, modern är Kallblodstravare med mkt trevligt temperament, trevlig både som rid och körhäst.
Mycket social och gosig tjej, orädd. Trevliga gångarter! Växer upp på stora ytor.
Försäkrad med dolda fel. Registreras med stam."
35' ville de ha för fölet
Jag har inte läst hela tråden men kom och tänka på den här annonsen som jag läst tidigare när jag såg rubriken
"Kollar intresse på mitt fina stoföl av mkt trevlig modell, lämplig till allround ryttare, akademisk, dressyr osv.
Fadern ung egen prestationsstammad halvblodshingst, hoppstammad med mkt bra gång, modern är Kallblodstravare med mkt trevligt temperament, trevlig både som rid och körhäst.
Mycket social och gosig tjej, orädd. Trevliga gångarter! Växer upp på stora ytor.
"Fadern ung egen prestationsstammad halvblodshingst"
Den meningen får mig att fundera på om det kanske inte riktigt var meningen att det skulle bli ett föl...
Det känns ju sådär...Nu har jag hittat en annons till från samma annonsör med ytterligare en avkomma till hingsten så jag tror det var med flit.