Oseriös avel, hästversionen

Jisses... Sitter och läser hästannonser och det dyker upp en billig (!) häst. Importerad, har några år på nacken. Det som fick mig att höja på ögonbrynen var dels att årets föl redan hade hunnit avvänjas och flytta hemifrån (kan ju ha varit ett tidigt föl förvisso...), den har okänd stam, vilka hingstar som har använts tidigare till märren nämns över huvud taget inte, eller användningsområde, dessutom påpekas det lite fint så där i annonsen att hästen protesterar vid ridning när det ställs krav men att den "skulle älska att bli mamma".
På bilden ser man ansiktet på hästen och lite av halsen. Köpa, någon...? :sneaky: Bara läst första annonssidan än så länge så risken finns att det kommer dugga tätt med inlägg här framöver...

Ooooh, det låter som ett toppensto att avla på! Okänd stam är ju perfekt, då kan man betäcka med precis vilken ras man vill då.. :idea: :cool:
 
Jag såg den också, ger verkligen inte seriösa vibbar. Importerad från ett land där hästhållningen inte alltid är optimal, ingen stam i annonsen och jag hittar henne inte på vare sig blup eller blå basen, fick föl i våras som redan är avvant, protesterar vid ridning, och "älskar att vara mamma". Det absolut bästa argumentet för att avla på ett sto:(
 
Jag såg den också, ger verkligen inte seriösa vibbar. Importerad från ett land där hästhållningen inte alltid är optimal, ingen stam i annonsen och jag hittar henne inte på vare sig blup eller blå basen, fick föl i våras som redan är avvant, protesterar vid ridning, och "älskar att vara mamma". Det absolut bästa argumentet för att avla på ett sto:(
Jag har haft två polacker och kan bara instämma. Vad de hästarna har fått utstå vill man nog helst inte veta många gånger. 5-åringen jag köpte (och lämnade tillbaka) hade massor av gamla ärr i munnen. En femåring....:(
 
Jag har haft två polacker och kan bara instämma. Vad de hästarna har fått utstå vill man nog helst inte veta många gånger. 5-åringen jag köpte (och lämnade tillbaka) hade massor av gamla ärr i munnen. En femåring....:(

Hästarna är det ju inget fel på, mitt gammelsto har en polsk morfar och jag har även betäckt henne med en polsk hingst, utan det är just vad människor utsatt dem för som kan vara problem.
 
Jisses... Sitter och läser hästannonser och det dyker upp en billig (!) häst. Importerad, har några år på nacken. Det som fick mig att höja på ögonbrynen var dels att årets föl redan hade hunnit avvänjas och flytta hemifrån (kan ju ha varit ett tidigt föl förvisso...), den har okänd stam, vilka hingstar som har använts tidigare till märren nämns över huvud taget inte, eller användningsområde, dessutom påpekas det lite fint så där i annonsen att hästen protesterar vid ridning när det ställs krav men att den "skulle älska att bli mamma".
På bilden ser man ansiktet på hästen och lite av halsen. Köpa, någon...? :sneaky: Bara läst första annonssidan än så länge så risken finns att det kommer dugga tätt med inlägg här framöver...

Googlade lite och hittade samma hästs annons från augusti. Där står det att fölet föddes i april...
 
sto till avel, egen uppfödning och: "Allt var perfekt förutom hennes framben som var sneda. Hon opererades någon vecka efter det och allt gick bra. Hon kunne användas precis som en "vanlig häst". Men pga av detta har jag varit väldigt försiktig med henne, jag har motions ridit henne och tränat bommar och små hinder upp till 70cm. Hon har tömkörts en hel del. Men jag har märk att när man börjar belasta henne för hårt så börjar den högra framkotan att ömma på henne. Så hon håller inte för hårdare träning och tävling.
 
sto till avel, egen uppfödning och: "Allt var perfekt förutom hennes framben som var sneda. Hon opererades någon vecka efter det och allt gick bra. Hon kunne användas precis som en "vanlig häst". Men pga av detta har jag varit väldigt försiktig med henne, jag har motions ridit henne och tränat bommar och små hinder upp till 70cm. Hon har tömkörts en hel del. Men jag har märk att när man börjar belasta henne för hårt så börjar den högra framkotan att ömma på henne. Så hon håller inte för hårdare träning och tävling.
Jo tjena... Perfekt avelsmaterial om den inte håller för mer än 70 centimeters hinder och benen är krokiga...:cautious:
 
sto till avel, egen uppfödning och: "Allt var perfekt förutom hennes framben som var sneda. Hon opererades någon vecka efter det och allt gick bra. Hon kunne användas precis som en "vanlig häst". Men pga av detta har jag varit väldigt försiktig med henne, jag har motions ridit henne och tränat bommar och små hinder upp till 70cm. Hon har tömkörts en hel del. Men jag har märk att när man börjar belasta henne för hårt så börjar den högra framkotan att ömma på henne. Så hon håller inte för hårdare träning och tävling.

Den där har varit ute förut. Tack och lov ska man kanske tänka att ingen har köpt den som lämpligt avelsmaterial. Det står också i annonsen att veterinär har sagt att det inte är ärftligt. Jag skulle verkligen vilja veta hur ordentliga undersökningar som gjorts och hur kunnig veterinären är gällande ärftlighet. Här på Buke har man ju mer än en gång hört om de som fått höra av veterinär att ston med KS och annat som gör dem olämpliga som ridhästar skulle passa till avel.
 
Det här dyker upp i mitt flöde på Facebook:

"SWB hingst för betäckning sökes!
Köp kan också bli aktuellt om rätt häst dyker upp. "

Ingen stam; användningsområde, prisklass... Bara fertil hingst sökes för betäckning i främsta hand och den behöver inte vara godkänd.
Oh Lord.:banghead::banghead::banghead::wtf::turd:
 
Senast ändrad:
Vad säger du om fjording/ardenner/varmblod då?

Förstår inte varför man inte tänker efter före. Det finns jättefina korsningar som tex ridponny/halvblod men att korsa sådär känns bara konstigt och dumt. Säger inte att hästarna är dåliga eller fula men jag är inte för såna korsningar direkt..
 
Förstår inte varför man inte tänker efter före. Det finns jättefina korsningar som tex ridponny/halvblod men att korsa sådär känns bara konstigt och dumt. Säger inte att hästarna är dåliga eller fula men jag är inte för såna korsningar direkt..

Jag tänker så om alla korsningar som inte har förankring i rasföreningen.

Det vill säga; jag har inget emot individen korsning men själva fenomenet. Jag har svårt att se att man på det sättet skulle garantera en utgång på avkomman. De kan ju se helt olika ut och vara hel olika trots samma föräldrar. Det är ju inte frågan om riktad avel överhuvudtaget.
 
Det här dyker upp i mitt flöde på Facebook:

"SWB hingst för betäckning sökes!
Köp kan också bli aktuellt om rätt häst dyker upp. "

Ingen stam; användningsområde, prisklass... Bara fertil hingst sökes för betäckning i främsta hand och den behöver inte vara godkänd.
Oh Lord.:banghead::banghead::banghead::wtf::turd:

Ja, den där kliade det i fingrarna att svara på (inte för att jag har någon hingst, utan påpeka att det inte verkar så seriöst) - dessutom ganska sent att betäcka nu i oktober... Men den ser ut att vara borta nu, var inne nyss och ville se om det hade kommit till några kommentarer?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp