Oseriös avel, hästversionen

Ja, den där kliade det i fingrarna att svara på (inte för att jag har någon hingst, utan påpeka att det inte verkar så seriöst) - dessutom ganska sent att betäcka nu i oktober... Men den ser ut att vara borta nu, var inne nyss och ville se om det hade kommit till några kommentarer?
Jag försökte lägga upp det pedagogiskt och frågade om användningsområde, stam osv men fick bara till svar att hade jag en hingst skulle jag skicka PM och annars kunde jag dra, typ. Verkar vara ett gemensamt drag för den typen av människor att bli otrevliga när svaren inte motsvarar vad de förväntar sig. Vet att det var fler i tråden som också ifrågasatte.
 
Jag försökte lägga upp det pedagogiskt och frågade om användningsområde, stam osv men fick bara till svar att hade jag en hingst skulle jag skicka PM och annars kunde jag dra, typ. Verkar vara ett gemensamt drag för den typen av människor att bli otrevliga när svaren inte motsvarar vad de förväntar sig. Vet att det var fler i tråden som också ifrågasatte.

Såg också den annonsen.. Ser framför mig hur dom släpper ut hingst lös i stoflock och sen sparkas det hejvilt...Även om hingsten inte är godkänd, billig i inköp, kanske även såpass att dom kan rida den, så lär det blir dyrare att ha egen hingst än att betäcka med normaldyr godkänd hingst.. Där dom dessutom skulle få en avkomma med en godkänd stam på iaf pappans sida...
 
Jag försökte lägga upp det pedagogiskt och frågade om användningsområde, stam osv men fick bara till svar att hade jag en hingst skulle jag skicka PM och annars kunde jag dra, typ. Verkar vara ett gemensamt drag för den typen av människor att bli otrevliga när svaren inte motsvarar vad de förväntar sig. Vet att det var fler i tråden som också ifrågasatte.
Folk lägger inte ut annonser för att få föreläsningar om hur olämpligt det är att köpa det de efterfrågar och har man fått några sådana svar kan jag mycket väl förstå den bitska attityden. Jag gissar att det är mycket vanligt att tillhöra kategorin otrevliga om man får pekpinnar som svar på en annons.

Jag tycker folk ska få göra precis som de vill så länge de tar väl hand om djuren. Nu är det förstås knappast avel man bedriver med konstiga oplanerade korsningar.
 
Folk lägger inte ut annonser för att få föreläsningar om hur olämpligt det är att köpa det de efterfrågar och har man fått några sådana svar kan jag mycket väl förstå den bitska attityden. Jag gissar att det är mycket vanligt att tillhöra kategorin otrevliga om man får pekpinnar som svar på en annons.

Jag tycker folk ska få göra precis som de vill så länge de tar väl hand om djuren. Nu är det förstås knappast avel man bedriver med konstiga oplanerade korsningar.
Jag körde över huvud taget inte nån föreläsning utan ställde helt sakliga frågor om stam, användningsområde och vad hon ville ha förbättrat i stoet, inget annat. Anser du att det är pekpinnar så får det stå för dig.
Folk blir inte mer hjälpsamma när man har en fuck-off-attityd heller.
Jag förutsätter att även den här typen av "avlare" har nån form av mål med avkommorna och då borde de rimligtvis även ha nån uppfattning om vad för typ av hingst de efterfrågar.
 
Såg också den annonsen.. Ser framför mig hur dom släpper ut hingst lös i stoflock och sen sparkas det hejvilt...Även om hingsten inte är godkänd, billig i inköp, kanske även såpass att dom kan rida den, så lär det blir dyrare att ha egen hingst än att betäcka med normaldyr godkänd hingst.. Där dom dessutom skulle få en avkomma med en godkänd stam på iaf pappans sida...
Ja, det är en riktigt bakvänd logik, vet inte om de tänkte köra löpande band-avel på flera ston, då kanske man kan "tjäna" på det..
För övrigt var vi nog flera som var nyfikna på om människan tänkte avla i år, det verkade nästan så i annonsen. Kul att få föl i september/oktober nästa år, om man över huvud taget får dräktigt med tanke på årstiden.. :cool: Skaderisken och det extra arbetet det medför att hålla hingst är inget jag avundas dem för, om vi säger så...
 
Folk lägger inte ut annonser för att få föreläsningar om hur olämpligt det är att köpa det de efterfrågar och har man fått några sådana svar kan jag mycket väl förstå den bitska attityden. Jag gissar att det är mycket vanligt att tillhöra kategorin otrevliga om man får pekpinnar som svar på en annons.

Jag tycker folk ska få göra precis som de vill så länge de tar väl hand om djuren. Nu är det förstås knappast avel man bedriver med konstiga oplanerade korsningar.

Absolut, det är ju egentligen upp till var och en. Bara det att den här personen gav intrycket att vilja låna en icke godkänd SWB-hingst för betäcka (nu?) bara för att det skulle vara så billigt som möjligt, förstod det som att använda annans godkänd hingst och betala var för dyrt. Då tänker i alla fall jag att man kanske inte har råd att föda upp och ta hand om fölet (eftersom själva betäckningen egentligen är det lilla, särskilt i jämförelse med att dessutom ev hålla hingst själv och försörja den), plus att en korsning efter icke godkänd hingst kanske inte alltid får de bästa förutsättningar att hitta seriös ägare om man skulle bli tvungen att sälja senare.
 
Jag är "hobbyrytttare" och vill bara ha en lugn, stabil, trevlig häst som känns bra att sitta på och gärna trevlig att titta på, som trivs på lösdrift, som jag tänker aldrig låta sätta en hov på nån tävlingsbana...

Jag tittar absolut inte på SWB. Jag vill inte ta i dom med tång. Dyra, dyra att försäkra, de flesta på tok för stora, och rätt fula.

Jag köper hellre en billig korsning med bra exteriör, temperament och uppväxt på lösdrift, och lägger pengarna på en dyr sadel.

Och jag tror inte att jag är ensam om de tankarna. Vad ska vi mullar med stamtavlor och stora gångarter till?
 
Jag är "hobbyrytttare" och vill bara ha en lugn, stabil, trevlig häst som känns bra att sitta på och gärna trevlig att titta på, som trivs på lösdrift, som jag tänker aldrig låta sätta en hov på nån tävlingsbana...

Jag tittar absolut inte på SWB. Jag vill inte ta i dom med tång. Dyra, dyra att försäkra, de flesta på tok för stora, och rätt fula.

Jag köper hellre en billig korsning med bra exteriör, temperament och uppväxt på lösdrift, och lägger pengarna på en dyr sadel.

Och jag tror inte att jag är ensam om de tankarna. Vad ska vi mullar med stamtavlor och stora gångarter till?

Avelsmålet med SWB är ju en sporthäst, så om man absolut inte vill ha en sån så förstår jag att man inte tittar på SWB. Såklart kan det finnas enstaka individer som passar bra som skogsmullar, fast de inte är avlade till det, ungefär som det kan finnas enstaka travare som hoppar rätt bra fast de inte är avlade till det, men annars tycker jag det låter vettigt att man inte i första hand tittar på SWB om man bara vill rida i skogen. Finns andra raser som passar bättre till det ändamålet. Nordsvenskar t ex är ofta extremt säkra på foten i skogen, och om jag bara ville rida där skulle jag nog hellre köpa en sån än ett halvblod. Olika raser till olika ändamål, liksom.
 
Jag är "hobbyrytttare" och vill bara ha en lugn, stabil, trevlig häst som känns bra att sitta på och gärna trevlig att titta på, som trivs på lösdrift, som jag tänker aldrig låta sätta en hov på nån tävlingsbana...

Jag tittar absolut inte på SWB. Jag vill inte ta i dom med tång. Dyra, dyra att försäkra, de flesta på tok för stora, och rätt fula.

Jag köper hellre en billig korsning med bra exteriör, temperament och uppväxt på lösdrift, och lägger pengarna på en dyr sadel.

Och jag tror inte att jag är ensam om de tankarna. Vad ska vi mullar med stamtavlor och stora gångarter till?

Det finns ju oxå andra renrasig hästar förutom SWB ;)

Jag tror att det är lättare att hitta bra hästar som är bra uppfödda och har bra exteriör inom någon annan renrasig ras än någon buskavlad blandras där pappans största merit var att han var billig att betäcka med.
 
Jag är "hobbyrytttare" och vill bara ha en lugn, stabil, trevlig häst som känns bra att sitta på och gärna trevlig att titta på, som trivs på lösdrift, som jag tänker aldrig låta sätta en hov på nån tävlingsbana...

Jag tittar absolut inte på SWB. Jag vill inte ta i dom med tång. Dyra, dyra att försäkra, de flesta på tok för stora, och rätt fula.

Jag köper hellre en billig korsning med bra exteriör, temperament och uppväxt på lösdrift, och lägger pengarna på en dyr sadel.

Och jag tror inte att jag är ensam om de tankarna. Vad ska vi mullar med stamtavlor och stora gångarter till?
Jag tänker att det ena behöver inte utesluta det andra. Jag föder upp mina på lösdrift, använder inte de dyraste hingstarna och prioriterar ett gott temperament. Däremot kostar det att föda upp på ett bra sätt, oavsett ras. En bra och välskött lösdriftsplats kostar, vaccinationer kostar, registrering kostar och även mat och annat. Det är sånt som behövs vare sig man föder upp blandraser eller ej. Sen kan jag gott förstå att halvblod är dyrare i driftskostnader än andra raser, och att de går bort av den anledningen. Men i mina ögon så får man en kvalitetsstämpel på ett annat sätt om man köper en korrekt uppfödd renrasig häst, oavsett ras.
 
Det finns ju oxå andra renrasig hästar förutom SWB ;)

Jag tror att det är lättare att hitta bra hästar som är bra uppfödda och har bra exteriör inom någon annan renrasig ras än någon buskavlad blandras där pappans största merit var att han var billig att betäcka med.

Jag är faktiskt inte så säker på det, att dom är lätta att hitta alltså. De där fina unghästarna från seriösa uppfödare inom nsv kommer inte ens ut på annons, de förmedlas via kontakter och är därmed otillgängliga för "den stora massan hobbyköpare". Dessutom så tycker jag att nsv inte är särskilt lämpliga som hobbyhäst, har dom bra arbetshästmentalitet blir dom väldigt jobbiga att ha att göra med om dom är understimulerade en längre tid (egna erfarenheter). Tinker/IC är betydligt lämpligare. Och oavsett vad för kallblod man köper, borde man kräva PSSM-test... Något ingen "seriös" nsv-uppfödare verkar vilja göra. Bah! Det är därför jag spanar bland korsningar etc just nu. Vill bara ha en lagom ridhäst för skogsmys, som inte klättrar på träden av lite vila.

Jag tror på att miljön har stor påverkan för hållbarhet och mentalitet så sålänge unghästen har fått gå på fräsch stor lösdrift med vettig utfodring och i flock så spelar det ingen roll för mig om det var en "buskavel".
 
Jag är faktiskt inte så säker på det, att dom är lätta att hitta alltså. De där fina unghästarna från seriösa uppfödare inom nsv kommer inte ens ut på annons, de förmedlas via kontakter och är därmed otillgängliga för "den stora massan hobbyköpare". Dessutom så tycker jag att nsv inte är särskilt lämpliga som hobbyhäst, har dom bra arbetshästmentalitet blir dom väldigt jobbiga att ha att göra med om dom är understimulerade en längre tid (egna erfarenheter). Tinker/IC är betydligt lämpligare. Och oavsett vad för kallblod man köper, borde man kräva PSSM-test... Något ingen "seriös" nsv-uppfödare verkar vilja göra. Bah! Det är därför jag spanar bland korsningar etc just nu. Vill bara ha en lagom ridhäst för skogsmys, som inte klättrar på träden av lite vila.

Jag tror på att miljön har stor påverkan för hållbarhet och mentalitet så sålänge unghästen har fått gå på fräsch stor lösdrift med vettig utfodring och i flock så spelar det ingen roll för mig om det var en "buskavel".

Med hobbyhäst menade jag inte en häst som ganska ofta blir stående i hagen, utan en häst som rids regelbundet och arbetas, bara att det sker genom att rida ut istället för genom att träna på bana.

Hållbarheten har väldigt mycket med anlag och exteriör att göra, det hjälper inte att en häst är uppfödd på lösdrift om den har veka kotor, krokiga ben eller något annat fel. Men det hjälper att föräldrarna har bra benställning, då är chansen mycket större att fölen också får det. T ex.

Kruxet med en häst som lika gärna står i hagen en vecka och inte får mer energi av det är att den förmodligen inte har särskilt mycket energi i första läget. Rent av för lite energi för att egentligen vara någon särskilt bra ridhäst många gånger.

Tycker man att nsv har för mycket motor så finns ju ardenner också, de är lugnare. Och en massa andra raser, för den delen. Även irish cob/tinker finns ju mer eller mindre seriösa uppfödare, och buskavel eller avel med visade hingstar och ston.
 
Med hobbyhäst menade jag inte en häst som ganska ofta blir stående i hagen, utan en häst som rids regelbundet och arbetas, bara att det sker genom att rida ut istället för genom att träna på bana.

Hållbarheten har väldigt mycket med anlag och exteriör att göra, det hjälper inte att en häst är uppfödd på lösdrift om den har veka kotor, krokiga ben eller något annat fel. Men det hjälper att föräldrarna har bra benställning, då är chansen mycket större att fölen också får det. T ex.

Kruxet med en häst som lika gärna står i hagen en vecka och inte får mer energi av det är att den förmodligen inte har särskilt mycket energi i första läget. Rent av för lite energi för att egentligen vara någon särskilt bra ridhäst många gånger.

Tycker man att nsv har för mycket motor så finns ju ardenner också, de är lugnare. Och en massa andra raser, för den delen. Även irish cob/tinker finns ju mer eller mindre seriösa uppfödare, och buskavel eller avel med visade hingstar och ston.
Men det är ju också det som är det svåra. Dvs hitta en häst som utan problem kan stå både en vecka eller två och ändå vara rolig att rida på.
Min gamle dam var (är) av den sorten. Hon är dock en SWB men av gammal stam. En typ av häst som är svår att hitta och mer än värd sin vikt i guld.

Sen är det så att vad för häst som man tycker "är rolig att rida" är oftast väldigt subjektivt.

Den häst som du tycker är pigg och framåt kanske jag tycker bara är stissig och stressad.
 
Med hobbyhäst menade jag inte en häst som ganska ofta blir stående i hagen, utan en häst som rids regelbundet och arbetas, bara att det sker genom att rida ut istället för genom att träna på bana.

Hållbarheten har väldigt mycket med anlag och exteriör att göra, det hjälper inte att en häst är uppfödd på lösdrift om den har veka kotor, krokiga ben eller något annat fel. Men det hjälper att föräldrarna har bra benställning, då är chansen mycket större att fölen också får det. T ex.

Kruxet med en häst som lika gärna står i hagen en vecka och inte får mer energi av det är att den förmodligen inte har särskilt mycket energi i första läget. Rent av för lite energi för att egentligen vara någon särskilt bra ridhäst många gånger.

Tycker man att nsv har för mycket motor så finns ju ardenner också, de är lugnare. Och en massa andra raser, för den delen. Även irish cob/tinker finns ju mer eller mindre seriösa uppfödare, och buskavel eller avel med visade hingstar och ston.

Beror ju på vad man menar med "bra ridhäst" och vad det är för hage...
 
För att vara mer seriös, så är jag bekymrad över "färgavel".
I synnerhet vad avser hästraser med lite mindre avelsbas, så är det ett otyg, att söka efter vissa färger, på bekostnad av andra egenskaper.
Allra mest problematiskt blir det, om den (plötsligt) attraktiva färgen egentligen inte är genuin inom rasen, utan kom in genom någon inkorsning för länge sedan, som helst inte hade gjorts.

"En bra häst har ingen färg"...
Svarar innan jag läst färdigt hela tråden..

Just angående färg så har det ju flutit upp en del silversvarta tinkrar på kontinenten. Omåttligt populära och dyra som satan. Lyckliga ägare av silvertinkrar korsar silver+silver för att garantera att man får en silveravkomma.
Problemet är, gissar jag, att silverfärgen är ny i rasen och uppfödarna har inte koll på de problem som kommer med den. Dubbla silvergener ger hög risk för grava ögonproblem hos avkomman, bland islandshästar är det välkänt och man korsar inte silver med silver.
Jag skrev om detta i en tinkergrupp för "färgade" tinkrar, frågade om de kände till detta och tog det med i beräkningen när de planerade avel... Inte en enda kommentar fick jag, inte ett enda svar... Man vill INTE veta att det enda garanterade sättet att få en silverfölis är = stor risk för avkomman..
:(
 
Hm, just varmblodstravare - islänning är en av de korsningar som jag brukar klassa som "totalt oanvändbar".... Antagligen därför att jag sysslar med såna saker som dressyr och hoppning. :p För skogsridning kan jag inse att man kan fundera på att göra en sådan korsning, men är ändå tveksam på att resultatet skulle bli bättre än en bra, renrasig, stor islänning eller töltande vbl-travare.. Känns som att raserna är för olika för att kombinationen ska bli bra exteriört.
En extra gångart gör ju att det blir svårare att hålla hästen välriden, man måste engagera sig på ett annat sätt än med en tregångare. Och när man då håller på och trimmar på tölten och lär sig allt om den, ja, då är det ju lite trist att man inte ens kan vara med på klubbtävlingar för gångartshästar(islänningar) och på en "vanlig" tävling kan man få problem pga den extra gångarten, tex inom Working Equitation är det inte tillåtet med tölt i teknikmomentet, men för en fyrgångare kan det vara svårt att inte ta till tölt när man måste samla sig mycket.
Så nä.. jag tycker nog inte att det blir användbart med islandskorsningar, även om jag har en själv ;)
 
Jag tror på att miljön har stor påverkan för hållbarhet och mentalitet så sålänge unghästen har fått gå på fräsch stor lösdrift med vettig utfodring och i flock så spelar det ingen roll för mig om det var en "buskavel".
Det är ju stor skillnad på att köpa en "färdig" buskavlad häst, jämfört med att odla en.
Köper man en färdig kan man ju med egna ögon se om det blev bra vinklar, trevligt temperament osv. Min islandskorsning köpte jag som treåring då jag tyckte han var så fin, skulle själv aldrig gjort den korsningen då man ju aldrig vet vad som kommer ut i slutänden. Det går nog många misslyckade buskavlade på varje lyckad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp